Kodin Netti L tekniikka

  • 19 February 2016
  • 51 kommenttia
  • 58 katselukertaa

Ymmärtääkö kukaan tätä tekniikkaa?

 

Minulle myytiin Kodin Netti L korvaamaan Aito 4G max ratkaisuani.

 

Ei antanut yhtään mitään. samat n. 20-30 Gbps kuin ennen

 

Mikä on se ns. optimoitu 4G yhteys?

 

Käyttääkö todella LTE A tekniikkaa?

 

Toimiiko LTE A missään?

 

Myyjän mukaan minun piti verkko joka ei kilpaile kännyköiden kanssa!??

 

Millä taajuksilla Kodin netti toimii? Mistä näkee toimiiko vai ei?

 

 

 


51 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Riippuu paikasta, missä asustelet. LTE A-verkkotekniikkaa ei vielä liiemmin ole saatavilla. Isoimmissa kaupungeissa muutamassa paikassa. Näitä tosin rakennetaan kovaa vauhtia olemassaoleviin tukiasemiimme.

 

Data menee samoissa tukiasemissa, mutta ikäänkuin menee jonon ohi. Puhelut kulkevat tällä hetkellä eri väyliä pitkin tukiasemissa.

 

Soneran Kodin Netti L -vaihteluväli on 10-100MT ja edellisellä liittymälläsi 10-80MT.

Ei tuo Pian vastaus kylläkään tuonnut mitään lisäarvoa.

 

Millä tavalla myyjä pystyy tarkistamaan antaako uusi liittymä mitään etua?

 

Piakaan ei vastannut siihen eroaako uusi liittymä MITENKÄÄN aikaisemmasta?

 

Jos myyjä tarkoitti, että puhelut käyttävät eri tekniikkaa kuin data nii hän ei kyllä niin sanonut vaan ettö Kodin netti on ETUOIKEUTETTU verrattuna muihin datan käyttäjiin!

 

Hän myös väitti että tässä minua lähinnä olevassa tukiasemassa on "sitä uutta tekniikkaa", uutta taajuutta 2600. Miten voin tämän tarkistaa? 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Vaihteluvälit ovat laajemmat kyseisessä Kodin Netti -liittymissä kuin 4G Max -liittymässä.

 

Lisäksi saa viisi sähköpostiosoitetta (pp.inet.fi) samaan hintaan sekä OpenGate -palvelun. Tällä hetkellä ei ole vielä saatavilla sonera.fi -sivustolla peittoaluekarttaa LTE-A -kuuluvuudesta, mutta on tulossa sivustolle muutaman kuukauden sisään. Saat tiedon esim. ottamalla yhteyttä tekniseen asiakaspalveluun.

 

LAINAUS tekstistäsi:

Jos myyjä tarkoitti, että puhelut käyttävät eri tekniikkaa kuin data nii hän ei kyllä niin sanonut vaan ettö Kodin netti on ETUOIKEUTETTU verrattuna muihin datan käyttäjiin! // Myyjä tarkoitti todennäköisesti tällä juuri sitä optimoitua dataa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@PiaJo kirjoitti:

Riippuu paikasta, missä asustelet. LTE A-verkkotekniikkaa ei vielä liiemmin ole saatavilla. Isoimmissa kaupungeissa muutamassa paikassa. Näitä tosin rakennetaan kovaa vauhtia olemassaoleviin tukiasemiimme.


 


Data menee samoissa tukiasemissa, mutta ikäänkuin menee jonon ohi. Puhelut kulkevat tällä hetkellä eri väyliä pitkin tukiasemissa.


 


Soneran Kodin Netti L -vaihteluväli on 10-100MT ja edellisellä liittymälläsi 10-80MT.




Onko tarjota konkreettisia esimerkkejä, miten paljon priorisoidumpaa on tämän Kodin Netti -palvelun data kuin muiden mobiililaajakaistojen (pois lukien yritystuotteet)? 


 


---


Aloituspostaajalle:


Kannataisi selvittää, mitä taajuutta hänen lähellä olevat tukiasemat käyttävät. Todennäköisesti alueella on ainakin 1800MHz peittoa, sillä muuten L-tason liittymä menee käytännössä hukkaan. Tämä johtuu siitä, että maaseutujen 800MHz LTE-verkko on teoreettiselta nopeudeltaan puolet kaupunkien 1800MHz ja 2600MHz verkoista. Eli 800MHz max. nopeudet ovat (DL/UL) 75/25Mbps ja 1800MHz sekä 2600MHz voi saavuttaa 150/50Mbps -nopeudet. 


 


Jos asut yhteisverkon alueella, on kuitenkin tuolla saavutettavissa 800MHz verkossa jopa tuo 150Mbps, koska DNA:n ja Soneran taajuusalueet on yhdistetty. Itse en ole asiantuntija Yhteisverkon osalta, en osaa sanoa miten asutuskeskuksissa tuo käyttäytyy.


 


Kuten PiaJo tuossa kirjoittikin, ei Soneralla ole LTE-A:ta vielä laajalti. Itse olen testaillut Hyvinkäällä tuota verkkoa, ja olen saavuttanut jopa 280/40Mbps nopeuksia. Tukiasema on korkeassa mastossa Hyvinkään konepajan lähellä ja mittauspaikkani ollut Lentokentän kehätiellä, josta esteetön näkymä tukiasemaan ja olen keilan keskellä.


 


Puhelut eivät kulje Suomessa vielä 4G LTE-verkossa, vaikka valmiudet operaattoreilla olisikin. Puhelut kulkevat 3G ja 2G verkoissa. Teksiviestit kulkevat tosin 4G-verkossakin.


 


 


Angemar, kerro toki millä laitteella olet käyttämässä verkkoa, onko laite edes kykenevä LTE-A:han? Voit kurkata esimerkiksi https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Rakenteilla-olevat-verkot?id=1399 Onko uusissa tai valmistuneissa tukiasemissa alueellasi 2600MHz. Voit myös kurkata Cellmapperin kartasta, onko joku mitannut tuolla alueellasi verkkoja ja löytänyt mitä taajuuksia: Cellmapper


 


Jos koet, että myyntitilanteessa sinua on johdatettu harhaan/lupailtu liikoja, voitaneen Asiakaspalvelussa selvitellä tämä asia. Yhteystiedot: https://www.sonera.fi/asiakastuki/Ota-yhteytta Ja jos olet tehnyt tämän tilauksen etämyynnissä, on siinä 14pv palautusoikeus.

Hei!

vaikutat kyllä enemmän myyjältä kuin asiantuntijalta. En halua mitään postiosoitteita.

 

Haluan tietää perunko kaupan vai ei.

 

Siksi haluan tietää mikä tekninen ratkaisu antaa uudelle liittymälle eri nopeuden kuin vanhalle.

 

Minusta viittaat vain markkinointilupauksiin.

 

Laitatteko eri puhelinnumerot jotenkin eri segmenttiin? Jos niin, niin (ymmärrän ehkä, että voitte laitta jonkinlaisen katon samaan tyyliin kuin mobiililiittymillä jos datan määrä ylittyy). Sitä en ymmärrä millä tekniiikalla  Kodin netin SIM saa paremman nopeuden kuin Aito 4G ellei sitten ole kyse LTE A:sta.

 

Sekä myyjä että tekninen asiantuntija väitti myös että uusi SIM on laitettava uuteen reitittimeen eikä vanhaan tikkuun E3276. Niidenkään välillä ei ole mitään eroa!

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@angemar kirjoitti:

Hei!


vaikutat kyllä enemmän myyjältä kuin asiantuntijalta. En halua mitään postiosoitteita.


 


Haluan tietää perunko kaupan vai ei.


 


Siksi haluan tietää mikä tekninen ratkaisu antaa uudelle liittymälle eri nopeuden kuin vanhalle.


 


Minusta viittaat vain markkinointilupauksiin.


 


Laitatteko eri puhelinnumerot jotenkin eri segmenttiin? Jos niin, niin (ymmärrän ehkä, että voitte laitta jonkinlaisen katon samaan tyyliin kuin mobiililiittymillä jos datan määrä ylittyy). Sitä en ymmärrä millä tekniiikalla  Kodin netin SIM saa paremman nopeuden kuin Aito 4G ellei sitten ole kyse LTE A:sta.


 


Sekä myyjä että tekninen asiantuntija väitti myös että uusi SIM on laitettava uuteen reitittimeen eikä vanhaan tikkuun E3276. Niidenkään välillä ei ole mitään eroa!


 


 




Hei angemar! Jos et saa Kodin Netti L:stä parempaa nopeutta kuin aiemmasta nettiliittymästä, voit tietenkin purkaa kaupan. Varmaan perusteeksi riittää tuo ettei alueellasi ole vielä LTE A-tekniikkaa joko ollenkaan tai kattavasti. Jos olet saanut liittymän mukana uuden reitittimen, niin siitä pitää varmaan maksaa jäljellä olevat maksut ellei sitäkin saa palautettua.


Ota yhteyttä asiakaspalveluun vaikka omien sivujen chatin kautta ja kysy lisää asiasta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Olen teknisen puolen asiantuntija ja tarvittaessa osaan myös myydä tilanteeseen, milloin asiakas tarvitsee palvelun / tuotteen / laitteen.

 

En tiedä tarkemmin, mitä tarkoitat puhelujen menemistä eri segmentteihin. Puhelut käyttävät eri väylää kuin data.

 

Uuden sim-kortin laitto uuteen laitteeseen tarkoittaa, että otat kyseisen Kodin Netti -liittymän käyttöösi, eikä mene vanhalla simmillä sen takia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@angemar kirjoitti:

Hei!


vaikutat kyllä enemmän myyjältä kuin asiantuntijalta. En halua mitään postiosoitteita.


 


Haluan tietää perunko kaupan vai ei.


 


Siksi haluan tietää mikä tekninen ratkaisu antaa uudelle liittymälle eri nopeuden kuin vanhalle.


 


Minusta viittaat vain markkinointilupauksiin.


 


Laitatteko eri puhelinnumerot jotenkin eri segmenttiin? Jos niin, niin (ymmärrän ehkä, että voitte laitta jonkinlaisen katon samaan tyyliin kuin mobiililiittymillä jos datan määrä ylittyy). Sitä en ymmärrä millä tekniiikalla  Kodin netin SIM saa paremman nopeuden kuin Aito 4G ellei sitten ole kyse LTE A:sta.


 


Sekä myyjä että tekninen asiantuntija väitti myös että uusi SIM on laitettava uuteen reitittimeen eikä vanhaan tikkuun E3276. Niidenkään välillä ei ole mitään eroa!


 


 




Tuo, että jokin liittymä on korkeammalla prioriteetillä kuin muut, on ollut käytössä jo kauan esim. Elisalla. Yrityksille myytävät liitymät (Elisa) ovat 1. sijalla liikenteen osalta kuin Saunalahden liittymät (Kuluttajat). Sama lienee olevan tässä Kodin Netissäkin kyseessä, PiaJo voinee vahvistaa. Eli siis SIM-kortista tunnistetaan, mitä palveluita käyttäjä on tilannut ja miten häntä tulee verkossa kohdella vrt. muut käyttäjät.


 


Jos koet, ettei tämä Kodin Netti L tuo lisäarvoa entiseen liittymääsi verrattuna, niin kaupan peruminen on yksi vaihtoehto.


 


Vanha tikkusi on LTE Cat4 -tasoinen, eli se ei tue LTE-A -verkkoa. Onko uusi laite Huawei E5186? Se taas tukee LTE-A:ta, eli on LTE Cat6 -tasoinen. Jos alueellasi kuitenkin on LTE-A verkko, ja olet käyttänyt tähän asti vain tuota vanhaa nettitikkuasi, et ole saanut mitenkään testattua verkon todellista potentiaalia.


 


Minä olen tavallinen käyttäjä, eikä Sonera vaikuta minun mielipiteisiini/ajatuksiini mitenkään.


 


Tämä on mittaamani nopeus Hyvinkäällä Soneran LTE-A verkossa:



 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@angemar kirjoitti:

Hei!


vaikutat kyllä enemmän myyjältä kuin asiantuntijalta. En halua mitään postiosoitteita.


 


Haluan tietää perunko kaupan vai ei.


 


Siksi haluan tietää mikä tekninen ratkaisu antaa uudelle liittymälle eri nopeuden kuin vanhalle.


 


Minusta viittaat vain markkinointilupauksiin.


 


Laitatteko eri puhelinnumerot jotenkin eri segmenttiin? Jos niin, niin (ymmärrän ehkä, että voitte laitta jonkinlaisen katon samaan tyyliin kuin mobiililiittymillä jos datan määrä ylittyy). Sitä en ymmärrä millä tekniiikalla  Kodin netin SIM saa paremman nopeuden kuin Aito 4G ellei sitten ole kyse LTE A:sta.


 


Sekä myyjä että tekninen asiantuntija väitti myös että uusi SIM on laitettava uuteen reitittimeen eikä vanhaan tikkuun E3276. Niidenkään välillä ei ole mitään eroa!


 


 




Totuus on että kun hankkii langattoman laajakaistan, eli 4G liittymän niin kärsii langattoman yhteyden omista ongelmista. Ja ne ongelmat vaikuttaa nopeuteen. Suurihäiriötaso ja tukiasemien päälekkäisyydet sekä suuri käyttäjämäärä vaikuttaa heti yhteyteen. Siitä ei pääse irti millään liittymätyypillä.


 


Toki yhteyttä voidaan priorisoida eli ohiajetaan muut käyttäjät mutta tätä tehdään vain yrityspuolella jossa liittymät sitten maksaa enemmän. Ja tämäkin koskee vain silloin jos tukiasemassa paljon käyttäjiä.


 


Mokkulaliittymissä ei ole datakattoa. Matkapuhelinliittymissä on datakatto mutta mahdollista ostaa 3€/6€ extrana rajattoman. Liikkuva Netti Etu Plus on poikkeus.


 

Kiitos vastauksesta.

 

Asun Kilon alueella Espoossa ja täällä on kyllä kaupunkiverkkoa.

Taajuus on lähinnä 1800, mutta yhdestä tolpasta löytyy myös 2600 minun suuntaan.

 

Myyjähän lähetti LTE A laitteen mukaan eli Huawei E5186S.

 

Ennestään on Huawei E3276. Tästä en muista mitä taajuuksia tukee. Joka tapauksessa 1800 ja LTE.

 

Sitä en ymmärrä että minun pitää selvittää onko riittävää peittoa kun myyjä nimenomaan sanoi olevan minun katuosoitteelle peittoa tälle "uudelle tekniikalle".

 

Ihan viereen näkyy olevan rakenteilla uusi LTE 1800 tolppa.

 

Palautanko uuden reitittimen ja palaan Aito 4G max?

 

Kiitos selkein vastaus tähän saakka. Kun en ollut saanut Soneralta mitään järkevää vastausta, (Enkä päässyt tälle Palstalle koska sen muututtua Klaaniksi meni mun käyttöoikeus solmuun :(), kokeilin eli vertasin uudella SIMillä sekä vanha tikku että uusi reititin. Ei eroa.

 

Eli uusikaan reititin ei nähtävästi pysty minun osoitteessa lupauksesta huolimatta liittymään siihen LTE A verkkoon joka ehkä on osoitteessani kaikesta huolimatta liian heikko.

 

En tiedä miten voisin testata tuleeko tänne sellaista verkkoa, ja millä voimakkuudella?

 

En myöskään tiedä vaatisiko se esimerkiksi kattoantennin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@angemar kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.


 


Asun Kilon alueella Espoossa ja täällä on kyllä kaupunkiverkkoa.


Taajuus on lähinnä 1800, mutta yhdestä tolpasta löytyy myös 2600 minun suuntaan.


 


Myyjähän lähetti LTE A laitteen mukaan eli Huawei E5186S.


 


Ennestään on Huawei E3276. Tästä en muista mitä taajuuksia tukee. Joka tapauksessa 1800 ja LTE.


 


Sitä en ymmärrä että minun pitää selvittää onko riittävää peittoa kun myyjä nimenomaan sanoi olevan minun katuosoitteelle peittoa tälle "uudelle tekniikalle".


 


Ihan viereen näkyy olevan rakenteilla uusi LTE 1800 tolppa.


 


Palautanko uuden reitittimen ja palaan Aito 4G max?


 




Kilon alue on mulle tuttu kun siitä menee aina läpi Junalla ja tosiaan on yksi 2600Mhz tukiasema sielä. Onkos sinulla Android laitetta niin voisit kartoittaa Cellmapperiin. 


 


 


Jos asut tulevalla 1800Mhz tukiaseman lähellä ei tämä 2600Mhz tukiasema kuulu kovinkaan hyvin. 


 


Voit toki kokeilla pakottaa LTE2600Mhz taajuudelle hallinna kautta ja katsoa miten toimii. 


 


Myyjä ei ole tekniikan nero vaan juurikin myyjä jonka tehtävänä on myydä. 


 


Vaikka käytössäsi on LTE-A tukeva reititin niin jos yksi taajuuksinen tukiasema on vahvempi se yhdistää siihen tietenkin. Et voi pakottaa tiettyyn tukiasemaan kiinni jos kyseisen tukiaseman käyttämiä taajuuksia on useampia. 2600Mhz on kuitenkin vain yksi alueellasi niin siihen se yhdistää todennäköisesti.


 


Oletko käyttänyt Cellmapper sovellusta? Sillä voi kartoittaa näitä verkkoja ja nähdä juurikin signaaliarvoja.


 


Aito 4G Max liittymään ei voi palata koska sitä ei ole enään uusmyynnissä. Vastaava liittymä tälle on Liikkuva Netti L.


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Täällä on kuvalliset ohjeet taajuuslukittamiseen ja signaalitietojen tarkistukseen: https://www.taisto.org/Huawei_E5186#Taajuuslukitus

Ymmärrän että puhelut mene 2G ja 3G taajuuksilla.

 

Olen nyt oppinut, että SIM kortin perusteella voidaan priorisoida, vaikka en ymmärrä mitä tekniikkaa siihen käytetään.

 

Olen myös oppinut että vanha tikkuni on Cat 4 eikä pysty LTE Ahan.

Tämän takia myyjä on sanonut että minun pitää laittaa uusi SIM siihen uuteen reitittimeen. Hän ei osannut sanoa että se on Cat 6.

 

Koska mitattavia eroja en saa aikaiseksi päättele, että toisin kuin myyjä väitti, alueellani ei ole ainakaan riittävää LTE A-kenttää.

- sitä en pysty muulla tavalla kuin nopeusmittauksella todentamaan. Koska reitittimessä on niin surkea hallintaohjelma että se ei kerro mitään. Ei sillä voi tehdä mitään muutakaan kuten ajastaa verkkoja tai perustaa vierasverkkoja. Ainakaan kukaan ei ole suostunut minua neuvomaan.

 

Eli ellei kukaan pysty sanomaan miten saan reitittimestä, enemmän irti minun osoitteessani Espoossa, lienee parasta palauttaa sekä reititin Huawei E5186S, että Kodin netti. Siinä oli nimittäin lisäksi kahden vuoden kytky. Vaikka reititin tuli kaupan päälle en voi käyttää sitä kuin modeemina ja joudun laittamaan reitittimen sen perään.

 

Lähimmät tukiasemani ovat:

142786 -1800

140517 - 1800 ja 2600

131614 - 1800 

Kiitos tuota ohjetta en löytänyt itse.

 

En vaan tiedä mitä valitsisin koska LTE A käyttää sekä 1800 + 2600 (aggregation)

eli ilmeisesti pitää valita Auto.

 

Aikaisempien neuvojen perusteella intouduin vielä kerran testaamaan eri sijoituspaikkoja modeemille. Simsalabim 2600 verkko löytyi! Ja nopeudet 75/40.

 

Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet tähän saakka.

 

Satutko vielä tietämään voiko tätä reititintä E5186S etähallita ja millaisilla porttimäärityksillä. Se kun ei hyväksy sitä hallintaosoitetta lainkaan port forwardingin kohteeksi.

 

tai voiko se luoda vierasverkon ilman eri reititintä sen perässä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@angemar kirjoitti:

Kiitos tuota ohjetta en löytänyt itse.


 


En vaan tiedä mitä valitsisin koska LTE A käyttää sekä 1800 + 2600 (aggregation)


eli ilmeisesti pitää valita Auto.


 


Aikaisempien neuvojen perusteella intouduin vielä kerran testaamaan eri sijoituspaikkoja modeemille. Simsalabim 2600 verkko löytyi! Ja nopeudet 75/40.


 


Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet tähän saakka.


 


Satutko vielä tietämään voiko tätä reititintä E5186S etähallita ja millaisilla porttimäärityksillä. Se kun ei hyväksy sitä hallintaosoitetta lainkaan port forwardingin kohteeksi.


 


tai voiko se luoda vierasverkon ilman eri reititintä sen perässä?




Tuota ohjetta ei ollutkaan vielä aiemmin, sillä tein sen vasta äsken. :)


 


Ymmärtääkseni verkon valinta tulee olla Auto, jos aikoo käyttää LTE-A:ta. Aivan varma en ole, sillä vaikka tuon laitteen omistan, niin lähettyvilläni ei ole verkkoja joilla testata. Suosittelen testaamaan noi taajuudet läpi ja sitten käyttämään parhaan lopputuloksen antavaa. En ole myöskään varma, näyttääkö tuo 4G+, kun hallintasivulla pitää hiiren kursoria ylhäällä oikealla olevien signaalipalkkien päällä.


 


Ulkoverkosta ei ymmärtääkseni voi etähallita näitä laitteita ollenkaan. : (


 


Nopeutta kannattaa tarkkailla. Kannattaa painaa mieleen myös signaalin arvot, joiden ottamiseen tuolla aiemmin linkkaamassa ohjeessa on neuvot. Erityisesti RSRP, RSRQ ja SINR ovat nopeuteen ja vakauteen merkittäviä ja kiinnostavia arvoja.


 


Tämä Huawei tottelee hyvin LTE-Watch -diagnostiikkasoftaa. MuroBBS:ssä on tästä pitkä keskustelu ja kokemusketju, en nyt linkkiä siihen äkkiä löydä. Myös tähän laitteeseen liittyen on monisivuinen ketju, jossa puitu sinuakin askarruttavia asioita. LTE Watchissa voi muutes valita LTE-A taajuuden, en tosin tiedä sen vaikutusta mihinkään.


 


Tuossa ihan hyvän oloinen artikkeli QoS:tä (käyttäjien eri priorisoinnista) LTE-verkossa:http://4g-lte-world.blogspot.fi/2013/01/quality-of-service-qos-in-lte.html?m=1 Aika syväluotaavaa asiatekstiä. :D

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Purnipsi kirjoitti:


@angemar kirjoitti:

Kiitos tuota ohjetta en löytänyt itse.


 


En vaan tiedä mitä valitsisin koska LTE A käyttää sekä 1800 + 2600 (aggregation)


eli ilmeisesti pitää valita Auto.


 


Aikaisempien neuvojen perusteella intouduin vielä kerran testaamaan eri sijoituspaikkoja modeemille. Simsalabim 2600 verkko löytyi! Ja nopeudet 75/40.


 


Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet tähän saakka.


 


Satutko vielä tietämään voiko tätä reititintä E5186S etähallita ja millaisilla porttimäärityksillä. Se kun ei hyväksy sitä hallintaosoitetta lainkaan port forwardingin kohteeksi.


 


tai voiko se luoda vierasverkon ilman eri reititintä sen perässä?




Tuota ohjetta ei ollutkaan vielä aiemmin, sillä tein sen vasta äsken. :)


 


Ymmärtääkseni verkon valinta tulee olla Auto, jos aikoo käyttää LTE-A:ta. Aivan varma en ole, sillä vaikka tuon laitteen omistan, niin lähettyvilläni ei ole verkkoja joilla testata. Suosittelen testaamaan noi taajuudet läpi ja sitten käyttämään parhaan lopputuloksen antavaa. En ole myöskään varma, näyttääkö tuo 4G+, kun hallintasivulla pitää hiiren kursoria ylhäällä oikealla olevien signaalipalkkien päällä.


 


Ulkoverkosta ei ymmärtääkseni voi etähallita näitä laitteita ollenkaan. : (


 


Nopeutta kannattaa tarkkailla. Kannattaa painaa mieleen myös signaalin arvot, joiden ottamiseen tuolla aiemmin linkkaamassa ohjeessa on neuvot. Erityisesti RSRP, RSRQ ja SINR ovat nopeuteen ja vakauteen merkittäviä ja kiinnostavia arvoja.


 


Tämä Huawei tottelee hyvin LTE-Watch -diagnostiikkasoftaa. MuroBBS:ssä on tästä pitkä keskustelu ja kokemusketju, en nyt linkkiä siihen äkkiä löydä. Myös tähän laitteeseen liittyen on monisivuinen ketju, jossa puitu sinuakin askarruttavia asioita. LTE Watchissa voi muutes valita LTE-A taajuuden, en tosin tiedä sen vaikutusta mihinkään.


 


Tuossa ihan hyvän oloinen artikkeli QoS:tä (käyttäjien eri priorisoinnista) LTE-verkossa:http://4g-lte-world.blogspot.fi/2013/01/quality-of-service-qos-in-lte.html?m=1 Aika syväluotaavaa asiatekstiä. :D




Hallintasivu on parempi ettei pääse ulkoverkosta... Yksi vähemmän reikiä järjestelmään. En keksisi syytä miksi haluaisit Huawein hallintaan päästä... Kun se on tyhjä melkeinpä. 

Valitettavasti minulla ei ole Android laitetta. Katsoin kuitenkin karttaa ja käytinniitä ohjeita.

Yhdistää PCI 496 een eli taajuus on 1800

-rssi -55 - -57

-sinr 13 -17

olen ihan PCI 358 alueen reunalla. jos pakotan FDD2600 se ei yhdistä lainkaaa, ei yhtään tolppaa

- rssi -89

- sinr -6

 

Auto asetuksella saan sen 496 tolpan.

 

Tämä tarkoittanee etten saa LTE Ata käyttöön. sijoittamalla reititintä niin, että saan mahd voimakkaan kentän pääsen tyydyttävään nopeuteen myös 1800 taajuudella. (se vaan huonontaa wifi peittoa)

 

Kuitenkin oli kyse selvästä ylimyynnistä. Ei saisi luvata perättömiä. Vanha ratkaisuni pystyi samaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@angemar kirjoitti:

Valitettavasti minulla ei ole Android laitetta. Katsoin kuitenkin karttaa ja käytinniitä ohjeita.


Yhdistää PCI 496 een eli taajuus on 1800


-rssi -55 - -57


-sinr 13 -17


olen ihan PCI 358 alueen reunalla. jos pakotan FDD2600 se ei yhdistä lainkaaa, ei yhtään tolppaa


- rssi -89


- sinr -6


 


Auto asetuksella saan sen 496 tolpan.


 


Tämä tarkoittanee etten saa LTE Ata käyttöön. sijoittamalla reititintä niin, että saan mahd voimakkaan kentän pääsen tyydyttävään nopeuteen myös 1800 taajuudella. (se vaan huonontaa wifi peittoa)


 


Kuitenkin oli kyse selvästä ylimyynnistä. Ei saisi luvata perättömiä. Vanha ratkaisuni pystyi samaan.




Olet ostanut yhteyden jonka nopeus on 10-100Mbps väliltä. Ei tässä kyseessä ylimyyntiä jos nopeus pysyy sopimuksesi rajoissa. Itse mobiiliverkko on aina huono koska langaton. 


 


Kertoisitko RSRQ ja RSSP arvot myös yhteydestäsi. Sitten tiedettäisiin paljon enemmän yhteydestäsi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@olkitu kirjoitti:


@angemar kirjoitti:

Valitettavasti minulla ei ole Android laitetta. Katsoin kuitenkin karttaa ja käytinniitä ohjeita.


Yhdistää PCI 496 een eli taajuus on 1800


-rssi -55 - -57


-sinr 13 -17


olen ihan PCI 358 alueen reunalla. jos pakotan FDD2600 se ei yhdistä lainkaaa, ei yhtään tolppaa


- rssi -89


- sinr -6


 


Auto asetuksella saan sen 496 tolpan.


 


Tämä tarkoittanee etten saa LTE Ata käyttöön. sijoittamalla reititintä niin, että saan mahd voimakkaan kentän pääsen tyydyttävään nopeuteen myös 1800 taajuudella. (se vaan huonontaa wifi peittoa)


 


Kuitenkin oli kyse selvästä ylimyynnistä. Ei saisi luvata perättömiä. Vanha ratkaisuni pystyi samaan.




Olet ostanut yhteyden jonka nopeus on 10-100Mbps väliltä. Ei tässä kyseessä ylimyyntiä jos nopeus pysyy sopimuksesi rajoissa. Itse mobiiliverkko on aina huono koska langaton. 


 


Kertoisitko RSRQ ja RSSP arvot myös yhteydestäsi. Sitten tiedettäisiin paljon enemmän yhteydestäsi.




Minä ymmärsin, että Angemarille oli luvattu, että hänen käyttöpaikassaan toimii LTE-A -verkko, ja sen luvattiin tuovan huomattava parannus sillä hetkellä käytössä olleeseen liittymään. On totta, että nopeus pysyy vaihteluvälissä, mutta hänelle luvattu asia (LTE-A -verkko) ja nopeuden huomattava parannus ei toteudu. Verkon toimivuutta kun ei voi mitenkään varmasti ennustaa kartoilta, vaan aina vaaditaan käytännön testausta. Etämyynnissä on 14pv palautusoikeus, ja tässä tapauksessa varmaankin voidaan palata entiseen sopimukseen, jos vain aloittaja ottaa yhteyttä asiakaspalveluun:


https://www.sonera.fi/asiakastuki/Ota-yhteytta

Ihan näin sivuhuomautuksena siitä Aito 4G Max liittymästä ei olisi missään nimessä kannattanut luopua, koska se tukee 300Mbps nopeuksia. Nykyiset L liittymät on rajoitettu 150Mbps nopeuteen. Nyt kun sinulla on L liittymä, niin periaatteessa sinulle riittäisi ihan cat4 tason laitekin.

 

Kerroit aloitusviestissä että saat tällä uudella kokoonpanolla samoja nopeuksia kuin vanhallakin, 20-30Gbps (tarkoitit varmaan Mbps) ja nyt saat 75Mbps, eikös se ole selvä parannus? Myöhemmin kerroit että saat 75Mbps nopeuksia vanhallakin systeemillä? Siinä tapauksessa kannattaa varmaan pysyä siinä vanhassa systeemissä (tikussa?). Sitä entistä Aito 4G Max liittymää voi olla hankala (mahdoton) saada enää takaisin, kun niitä ei enää myydä. Itselläni on myös tämä kyseinen liittymä, ja en hevin kyllä siitä luovu.

 

 

Kyllä se 75 Mpbs oli aika yksittäinen mittaus. 45 Mbps alas ja 35 Mbps alas on aika varama tulos. Yleensä saan vaan 4 tolppaa vaihtelee välillä 5 tolppaa.

 

Vanhalla tikulla pääsee ihan samaan.

(Huomasin tässä testatessani kuinka herkkiä molemmat laitteet ovat sijoituksen suhteen.)

 

Mitä en vieläkään ymmärrä on käyttääkö Sonera jotakin tekniikkaa jolla näillä eri kahdella liittymätyypillä

Kodin Netti L ja 

Aito 4G Max 

on erilainen prioritetti tai niiden käyttäytyminen verkon kuormittuessa olisi jotenkin erilainen?


@angemar kirjoitti:

Kyllä se 75 Mpbs oli aika yksittäinen mittaus. 45 Mbps alas ja 35 Mbps alas on aika varama tulos. Yleensä saan vaan 4 tolppaa vaihtelee välillä 5 tolppaa.

 

Vanhalla tikulla pääsee ihan samaan.

(Huomasin tässä testatessani kuinka herkkiä molemmat laitteet ovat sijoituksen suhteen.)

 

Mitä en vieläkään ymmärrä on käyttääkö Sonera jotakin tekniikkaa jolla näillä eri kahdella liittymätyypillä

Kodin Netti L ja 

Aito 4G Max 

on erilainen prioritetti tai niiden käyttäytyminen verkon kuormittuessa olisi jotenkin erilainen?


Ei näissä mitään eroa tavalliseen 4G-liittymään. Meillä oli tuo Kodin Netti M ja sai samoja nopeuksia kuin normaalilla 50M-liittymällä, ainoa vain että oli enemmän hintaa eli se on varmaan sitä varmistettua palvelua. Enemmän laskua! Meillä oli niin heikko tuo Soneran 4G että jouduttiin se perumaan juurikin tuon palautusajan sisällä. Irtisanottiin moitteetta, tosin vasta toisella kerralla. Nyt dna 10M/10M ja kuukauden jo pystyssä - ei mitään ongelmaa. Ja mikä parasta 14 € kk, kun Sonera halusi Kodin Netistä 50M 34.90 € kk 😃 Ei se tyhmä ole joka pyytää vaan...

 

Ainoa ero tuossa tavalliseen yhteyteen oli se, että Kodin Netti Mobiili sisälsi kai 5 kpl sähköposteja ja julkisen IP-käyttömahdollisuuden. Mutta huomattiin, että dna osoite oli valmiiksi julkinen. Ja sähköposteja saa netistä 15 GB tilalla ilmaiseksi.

Pahoittelut, jos mobiilitekniikalla toteutusta Kodin Netistä on liikkunut väärää tietoa. Kertaan tässä nyt vielä ne ominaisuudet, jolla tuote eroaa perinteisestä Liikkuvasta Netistä:

 

  • Laadukas modeemi kuuluu hintaan. Kyseessä laadukas koti router jopa 64 laitteelle. Laite tukee LTE-A tekniikkaa
  • pp.inet.fi sähköposti käytettävissä (monille nykyisille asiakkaille tärkeä ominaisuus)
  • Mahdollisuus ottaa Open Gate- palvelun perusominaisuus maksutta käyttöön (vaihtuva julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit.)
  • Saatavuus tarkistetaan osoitekohtaisesti. Tarkastetussa osoitteessa siis varmistettu saatavuus sisätilassa ja parempi nopeuslupaus vaihteluvälissä.

 

Kaikki Kodin Netti Mobiilin paketit voivat hyödyntää LTE-A verkkoa teknologiamielessä, jos kyseistä tekniikkaa alueella on. XL-paketissa pääsee oikeasti hyödyntämään myös verkon mahdollistamia huippunopeuksia.

 

Optimointi teknologiamielessä ei ole oikea käsite. Yllä olen kuvannut, miten tuo saatavuustarkastus menee ja lisäksi verkon rakennuksessa/kehityksessä hyödynnetään tietoa siitä, missä Kodin Netti-mobiilikäyttäjiä on. Saatavuutta sekä kapasiteettia voidaan parantaa sen mukaisesti.

Hei

Itse piti ruveta kirjottaan tästä hässäkästä.

 

Kyllä soneralla on mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin.

Miksi ihmisille on pitänyt myydä optimoitua 4G-nettiä siinä toivossa että se olisi "parempi" kuin joku muu liittymä? Onko tässä priorisointi, eli ottaako tämä ensin ja liikkuvat laajakaistat saa loput? Ei ole ollut selvyyttä tästä..

 

No kuitenkin otin itselle testiin sekä soneran optimoidun 4G-liittymän että DNA:n 4G Superin.

Dna liittymä oli 150meganen, mutta antoi D:10Mb/s U: 2Mb/s.

Soneran netti 100meganen, takoo lähes aina yli 75Mb/s ja Uppikaista 10Mb/s.

Ja mitä olen verkkopelejä pelaillut niin ei ole pingit karanneet tuolla 4G:llä. Jopa 2 PC:llä yhtä aikaa massiivi moninpeliä ja pingit pysy hyvänä.

Lisäksi pitää kehua että monena päivänä on antanut enemmän kuin 100 megaa, mikä on harvinaista nykyajan palveluissa.

Sijainti Haapavesi keskusta.

 

Suosittelen kyllä vertailemaan eri toimittajien nettiä, sillä tavoin saa mahdollisimman hyvän 4G netin.

Ei kannata tyytyä alimpaan mahdolliseen nopeuteen, kyllä mielestäni pitää vähintään puolet nopeudesta saada. Tuntuu oudolta jos vaihteluväli 10-100. 

 

Itsellä aiemmin ADSL-laajakaista, ei antanut kun max 16MB/s ja uppi oli 1MB/s. Ei ole tullut kaduttua :)

 

Vielä sen verran palautetta soneralle, miksi sonera viihde tv ei voi toimia 4G-netillä?

Piti hommata watson tilalle, muutoin olisin ottanut teiltä.

 

Nopeus otettu sateisella ilmalla, eli ei ole edes optimi ilma

 

Vastaa