Kolmen euron KOROTUS Sopiva S liittymään rajattomalla netillä


Minulla on ollut pitkään Soneran Sopiva S liittymä, koska oli sopivasti dataa ja puhetta/viestejä sekä rajatonnettilaajennus 6 € joka kk.

 

Hinta on 20.90 € kk vaan nyt tuli kirje eli korotusta tulee 3 €. Kirjeessä sanottiin, että datakiintiö nousee kahdesta gigasta kolmeen, mutta minua se ei hyödytä mitenkään, koska olen aina ostanut rajattoman paketin. Valitettavasti 23.90 € hinta 21M 4G rajaton 200 sms, 200 min on liian kallista juhlaa minulle.

 

Vaihdan numeron saman tien DNA:lle, joka tarjoaa 24.50 € hinnalla rajattoman 50M/50M 4G yhteyden ja 200 min, 200 sms.

 

Miksi liittymiä korotetaan kolmella eurolla ja en saa korotukselle mitään vastinetta?


13 kommenttia

Kunniamerkki +14

@handsupfinland kirjoitti:

 


Miksi liittymiä korotetaan kolmella eurolla ja en saa korotukselle mitään vastinetta?




 


Jotta saadaan inflaation vaikutukset tasattua (ja saadaan parempi kate liittymiin).

Mutta onko oikein maksattaa se vanhoilla asiakkailla?

 

Ostin liittymän noin viime jouluna ja jo nyt hinnankorotus ??? Mielestäni pitäisi olla kahden vuoden hintatakuu. Valitettavasti myös vaimo ja pojalle joudun vastaavat liittymät siirtämään muualle heti.

 

Ei mikään inflaatio oikeuta korottamaan hintoja 3 eur, uusille asiakkeille toki kannattaa myydä. Mutta Sonera ei taida vanhoja sitten arvostaa.....

 

Katsos kun ilman tuota 3x3 eur korotusta laskuun olisin edelleen maksanut laskuja Soneralle 45-65 € kk. Riippuen siitä onko otettu liittymiin lisäpaketteja nettiin. Nyt joudun maksamaan 24.50 € x 3 kilpailijalle.......... eli onko Soneralla varaa menettää asiakkaita, olisivat edes nostaneet nopeutta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@handsupfinland kirjoitti:

Minulla on ollut pitkään Soneran Sopiva S liittymä, koska oli sopivasti dataa ja puhetta/viestejä sekä rajatonnettilaajennus 6 € joka kk.


 


Hinta on 20.90 € kk vaan nyt tuli kirje eli korotusta tulee 3 €. Kirjeessä sanottiin, että datakiintiö nousee kahdesta gigasta kolmeen, mutta minua se ei hyödytä mitenkään, koska olen aina ostanut rajattoman paketin. Valitettavasti 23.90 € hinta 21M 4G rajaton 200 sms, 200 min on liian kallista juhlaa minulle.


 


Vaihdan numeron saman tien DNA:lle, joka tarjoaa 24.50 € hinnalla rajattoman 50M/50M 4G yhteyden ja 200 min, 200 sms.


 


Miksi liittymiä korotetaan kolmella eurolla ja en saa korotukselle mitään vastinetta?




Siis sinulla ei ollut Sonera Sopiva S Plus liittymää vaan maksoit joka kuukausi Sonera Sopiva S liittymään 6 € nettipaketin laajennusta varten?


Nimittäin minulla on Sonera Sopiva S Plus liittymä edelleen hintaan 20,90 €/kk, eikä minulle ole tullut tuota korotuskirjettä.


Mutta miehelleni tuli tuo korotus, koska hänellä on Sonera Sopiva S liittymä nyt hintaan 14,90 €/kk ja 1.2.2017 lähtien 17,90 €/kk ( netin käyttömäärä nousee tuolloin 2Gt -> 3Gt ).


Kirjeessä selitetään hinnankorotuksen syyksi merkittävää netin käyttömäärän kasvua ja hinnoittelun yhdenmukaistamista.


Myös tytölläni nousi liittymän hinta omistajanvaihdoksen yhteydessä 14,90 €/kk -> 17,90 €/kk , tosin hän on sittemmin päivittänyt liittymän Sonera Sopiva S Plussaksi 23,90 €/kk

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@handsupfinland kirjoitti:

Mutta onko oikein maksattaa se vanhoilla asiakkailla?


 


Ostin liittymän noin viime jouluna ja jo nyt hinnankorotus ??? Mielestäni pitäisi olla kahden vuoden hintatakuu. Valitettavasti myös vaimo ja pojalle joudun vastaavat liittymät siirtämään muualle heti.


 


Ei mikään inflaatio oikeuta korottamaan hintoja 3 eur, uusille asiakkeille toki kannattaa myydä. Mutta Sonera ei taida vanhoja sitten arvostaa.....


 


Katsos kun ilman tuota 3x3 eur korotusta laskuun olisin edelleen maksanut laskuja Soneralle 45-65 € kk. Riippuen siitä onko otettu liittymiin lisäpaketteja nettiin. Nyt joudun maksamaan 24.50 € x 3 kilpailijalle.......... eli onko Soneralla varaa menettää asiakkaita, olisivat edes nostaneet nopeutta.




Onhan toki painetta kasvattaa hintoja, kun EU:n sisäinen roaming muuttuu. Saadaan mekin maksaa 30-40€ muutamasta gigasta dataa /kk kuten esim. Saksassa on ihan yleinen hinnoittelu. Datan tukkuhinta operaattorille kasvaa, täytyyhän sen jossain näkyä.


 


Onhan esim. Elisa tasaisesti hilannut hintoja ylöspäin, ja kumpikin jätti tiputtaneet yksikköveloitteiset pois (telellä Mini).


 


Paras siis valita se, joka tuntuu parhaiten sopivalta liittymältä. So simple.

Minulle myytiin ensin Sopiva S, koska haluttiin varmuutta kannattaako maksaa lisää. No selvisi että data oli noin 7 gigaa kk. En sitten jaksanut sitä päivitellä vaan otin aina lisäpakettia. Nyt tuo tulee niin kalliiksi, että täytyy siirtää numero ja ehdottaa samoin myös muille perheenjäsenille.

 

Elisa on nostanut hintoja ja sieltä ei kyllä löytynyt käyttööni sopivaa.

 

DNA:lla oli myös 14 € rajaton 3G liittymä niin se voisi toimia muille perheessä, kun he eivät käytä muuta kun dataa. Itse tarvitsen puheluita joskus enemmänkin.

Tele Finlandin myyntipisteissä usein hyviä tarjouksia 15-18 €/kk rajattomalla 4G-netillä. Kaikki viestit ja minuuttejakin vähintään riittävästi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Hinnat nousee ja voit kiittää niitä sielä Brysselissä jotka ideoisi tämän... Suomessa hintatasot alhaisia ja voit katsoa naapuriin vaikka Ruotsiin että mitä hintoja sielä on. Suomessa on halpa data mutta aika on ohi. Riippuen mitä sielä Euroopassa päätetään vaikuttaa meille tänne pohjolaan.


 


Lisäksi datamäärä on kasvanut aika roimasti kun 4G halvempaa kuin se ADSL yhteys. Näin operaattorien pitää rakentaa niitä tukiasemia kun tukkeutuu käytöstä kokoajan.  Että infrallinen kustannuskin noussut aika mukavasti. Sitten kun ei kukaan soita eikä tekstaa vs netin käyttöön joka lisäksi rajaton melkeinpä niin voi ihmetellä :) 


 


Toki paremmat katteet aina halutaan, onhan operaattori voittoa tuottava yritys eikä hyväntekeväisyysjärjestö. 


 


---


 


Mutta kun tasaisesti kaikki kolme operattoria hinta nostelee ei se paljon jätä valinnan varaa joten siitä valitsemaan. 

Posti toi tuon saman ilmoituksen myös minulle kahteen liittymään. Käytän dataa vain vähän, eikä tuosta rajan kasvatuksesta ole minulle mitään hyötyä. Maksan siis kohta 6€ tyhjästä lisää joka kuukausi. "Inflaatiokorjaus" on 20,1%.

 

Ja jatkoa korotuksille: tänään posti toi ilmoituksen, että Kamu-palveluun tulee 1,90€/kk kuukausimaksu - siis sen euro/numero-maksun lisäksi. Joudun siis maksamaan tuosta 2,90€ entisen euron sijaan. "Inflaatiokorjaus" on siis vaatimattomasti 190%. Kirjeen mukaan jatkossa videopuhelut ja kuvaviestit sisältyvät hintaan kotimaassa - jälleen täysin turha ominaisuus minulle.

 

Ymmärrän kyllä, että täällä on saatu nauttia edullisista mobiilipalveluista, mutta tällaiset rajut kertakorotukset aiheuttavat vain vihanpurkauksia ja operaattorin vaihtoja. Vaihto ei kuitenkaan ole helppoa, koska esim. Elisakin on juuri nostanut edullisimpien vanhojen liittymiensä hintoja aikalailla vastaavalla tavalla.

 

Siirsin aiemmin omia liittymiäni Soneralle olennaisesti parempien ja hieman edullisempien datayhteyksien takia (omissa käyttöpaikoissani) ja maksan nyt kolmesta puheliittymästä ja kahdesta mobiilinetistä jo ihan tarpeeksi käyttöön nähden (ja lisäksi taloyhtiökuituliittymästä ja viihdepalveluista kilpailijalle). Pahoin pelkään, että Sonera lähestyy minua lähiaikoina kirjeitse myös noiden mobiilinettieni tiimoilta, koska ne ovat todella edullisia rajattomia 4G-yhteyksiä. Elisa on monta kertaa yrittänyt myydä minulle jotakin vastaavaa, mutta tarjoukset eivät ole päässeet edes lähelle sitä, mitä maksan nyt noista. Taitavat ne EU-paineet pakottaa hinnannostoon noissakin, vaikka ei tulisi edes mieleen yrittää käyttää niitä ulkomailla.

 

Täytyy varmaankin jossakin vaiheessa tarkastella tilannetta uudelleen ja etsiä jotakin sopivampaa, mutta ongelmana on koko ajan reunaehdot eri käyttöpaikkojen datayhteyksien. Sonera kun sattuu olemaan ainoa, jonka data toimii käytännössä esim. mökillä.

 

Joo itselläni kanssa neljään liittymään samat korotukset mukaanlukien tuo kamu korotus. Joten kiitos vaan Sonera yli 20:n vuoden yhteistyöstä, mutta nyt alkaa kyllä menemään yli nämä jatkuvat pakko korotukset, joita perustellaan tuolla asiakkaan käyttötarpeella. 

Vanhat asiakkaathan ovat pohjasakkaa ja heitä voi veloittaa aivan niin kuin haluaa, ovathan he pysyneet tähänkin asti uskollisina.

 

 

Helmikuussa 2017 on tosiaan luvassa muutos, jossa Sopivan S ja M-pakettien hintaryhmät yhteinäistetään. Uudet asiakkaat ovat maksaneet ko. paketeista jo aikaisemmin korkeampaa hintaa, mutta jatkossa kaikilla näillä liittymillä on yhtenäinen hinnoittelu, myös vanhoilla asiakkailla. Netin käytön käyttömäärien kasvaessa, molemmille paketeille lisätään myös 1 Gt tiedonsiirtoa lisää. S paketin uusi nettimäärä on 3 Gt ja M paketin 6 Gt.

 

Sopiva S ja M-paketit ovat edelleen varsin kilpailukykyisiä  peruskäyttäjälle, koska samalla ne sisältävät myös seuraavat edut:

 

- Pohjola ja Baltian käyttö sisältyy samaan hintaan - etu jota muilta ei saa

- Liikkuva Netti hinnoittelu on edullisempi, kun käytössä on myös Sopiva-liittymä

- Yleisesti ottaen markkinan edullisimmissa liittymissä on hidas nettinopeus - nämä paketit toivat kuitenkin 4G:ssä ja nopeutena on jopa 21 Mbit/s.

- Rajaton netti on helppo ottaa niinä kuukausina käyttöön kun tarvitsee - ei tarvitse maksaa joka kuukausi turhasta

 

Pysyvästi rajattomiin S Plus ja M Plus paketteihin ei tullut vanhoille asiakkaille muutoksia.

 

Mikäli hakee yksinkertaisempaa perusratkaisua ilman roaming-etuja, kannattaa myös tutustua Simppeli-pakettiin.

 

Kamu-palvelu on edelleen varsin kilpailukykyinen ratkaisu, mikäli soittaa ja viestittelee paljon tiettyihin numeroihin. Palvelua yhtenäistettiin nyt samanlaiseksi kuin puhe ja viestipaketit: jatkossa myös multimediaviestit ja videopuhelut kuuluvat hintaan. Tämäkin muutos astuu voimaan 1.2.2017.

 

 

 

 

 

 

Hei, kiitos vastauksesta.

 

Nettimäärän korotus ei ole kaikille tarpeen, koska moni enemmin maksaa hitaammasta nopeudesta edullisemmalla hinnalla, kuin maksaa kalliimpaa nopeammasta netistä ja suuresta datasta. Mummoni käyttää 5 € liittymää 0.25-netillä ja se riittää mainiosti, data 0.7 Gt kk.

 

Baltian eduista haluan sanoa sen, että Pohjolassa ja Baltiassa ei tule matkustettua, näin ollen edusta ei ole käyttännön hyötyä. 14.90 eurolla paketti oli hyvä.

 

Halvemmasta mobiilidatasta mokkulaan... jaan nettiä puhelimesta, joten ei ole tarvetta erilliselle mokkulalle.

 

Lisäksi kaikki eivät tarvitse 4G-nopeuksia vaan 3G riittää myös.

 

Tuota Kamu palvelua en valitettavasti tunne, joten en sano siitä mitään.

 

DNA:n tiskillä kävin ja siellä tarkasteltiin Soneran viimeisimpiä laskuja. Hän sanoi ettei 4G kannata jos käyttää jaettuna ainoalle läppärille puhelimesta - HD-toistoon riittää 3G. Näytti samalla että tukiasema on lähellä kartastaan. Katseltiin puheluita, niitä kertyi yllättävän vähän hänen mielestä. Päädyttiin tuohon 14 € rajattomaan 21M 3G-pakettiin, keskiarvo puheelle ja viesteille oli 70 yksikköä ja ne oli halvatkin vielä eli 0.45 kpl/min eli päälle tulisi vain 3.15 € kyseisellä käytöllä. No pyöristetään kolmeen euroon eli 17.90... No ilman muuta maksan enemmin tuon summan kuin 23.90. Tehtiin siirto.

 

Tuo Simppeli ei valitettavasti sovi, koska tulisi kalliiksi kun joka päivä menisi uutta päivämaksua aiemman ylittyessä.

Dna:lla on se 4,90€/kk mini (rajaton netti) liittymä missä on toi 0.25 netti.Soneralla/telefinlandilla tollaista ei ole ollenkaan vaan jos otat netin niin se maksaa sitten erikseen.Toi .025 riittää aika hyvin emailiin/vähäiseen netin selailuun(jos käyttää vielä jotain ad blockeria,nykyään ne sivulla olevat mainokset on isompia kuin ne sivut ja ne vielä kaupan päälle jumittaa sivuja :D).


@arapahoe kirjoitti:

Dna:lla on se 4,90€/kk mini (rajaton netti) liittymä missä on toi 0.25 netti.Soneralla/telefinlandilla tollaista ei ole ollenkaan vaan jos otat netin niin se maksaa sitten erikseen.Toi .025 riittää aika hyvin emailiin/vähäiseen netin selailuun(jos käyttää vielä jotain ad blockeria,nykyään ne sivulla olevat mainokset on isompia kuin ne sivut ja ne vielä kaupan päälle jumittaa sivuja :D).




Tele Finlandilla on kyllä Mini, 5 €/kk




Vastaa