Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia



Mikä on eSIM


 


eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu SIM, joka korvaa perinteisen  SIM-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti.


 


eSIM:iä tukevien laitteiden määrä on kasvanut älypuhelimista, tableteista, läppäreistä, älykelloihin tms. Laitteen valmistajan tuotesivuilta näet tukeeko laite eSIM:iä. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi Yhteys Multi- palvelun avulla, joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.


 


eSIM:n rajoitukset


 



  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 


 


Mikä on Yhteys Multi


 


Yhteys Multi -rinnakkaisliittymällä voit käyttää puhelinliittymäsi yhteyttä ja numeroa muissa laitteissa, kuten älykellossa, kakkospuhelimessa tai tabletissa. Voit esimerkiksi lähettää ja vastaanottaa puhelinnumeroosi lähetettyjä viestejä, puheluita ja käyttää nettiä usealla eri laitteella. Puhelimesi ei tarvitse olla näiden laitteiden välittömässä läheisyydessä, kuten Bluetooth- tai wifi-yhteydessä. Tuoteperhe koostuu tuotteista Yhteys Multi, Yhteys Multi+ ja Yhteys Multi+ 5G.


 


Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.


 


---


 


Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.


 


Lue myös:



---


 


eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:



eSIM


Apple Watch cellular ja eSIM


eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo


 


Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂>


 


//ReOlivia: Päivitetty ajantasalle 22.8.2022


244 kommenttia

Kunniamerkki +2

Lupasin toisessa (mutta nyt jo lukitussa) ketjussa kertoa, miten Samsungin kelloon onnistui eSIM:n hankinta, kun en halunut siihen tuplaSIMmiä, vaan erillisen numeron.

Sehän toimii ihan hyvin näinkin. Liittymänä on Rajaton Lite 0,2 M, joka on saman hintainen kuin Multi-SIM, eli 6,90 €/kk. Erillisellä liittymällä on muutama etu:

 

+ turvallisuus: puhelimen liittymää ei pääse käyttämään, vaikka kello joutuisi vääriin käsiin

+ kellon ja puhelimen liittymien muutokset (esim. sulkeminen) ei vaikuta toiseen liittymään

+ erillinen liittymä tuo lisää EU-dataa käyttöön, tosin kellon datakäyttö on hyvin pientä

+ laskutuksen seuranta on helppoa, kun liittymän käytön erittely tulee omille numeroilleen

 

Mutta on erillisellä numerolla haittojakin Multi-SIM:iin verrattuna:

 

- Rajaton Lite 0,2 M on joskus hieman hidas (esim. karttoja käyttäessä), tosin viesteihin jne se ainakin minulla riittää ihan hyvin
- jos kello on eri paikassa kuin puhelin, eivät kaikki viestit välity aina puhelimesta kelloon, vaikka yleensä tämä toimiikin

- jos puhelin ei ole mukana, niin puhelut eivät tule kelloon (kuten MultiSIM:ssä tapahtuisi). Eli tämän toimiminen ilman MultiSIM:iä vaatii puhelimeen soitonsiirron, jotta puhelut seuraisivat mukana

- jos kellon omalla SIM:llä soittaa tai lähettää tekstiviestin, saa vastaanottaja näkyviin kellon puhelinnumeron, ei puhelimen puhelinnumeroa

Yhteenvetona sanoisin, että kannattaa miettiä omaa käyttötarvetta ja valita sen perusteella kumpi sopii omaan kelloon paremmin: MultiSIM vai oma numero.

 

Onko kukaan muu törmännyt mobiilivarmenneongelmiin eSIM-käyttöönoton jälkeen?

 

Tilanne on siis seuraava. Puhelimena on iPhone Xs. Laitteessa on oma Telian liittymä eSIM:llä ja työnantajan toisen operaattorin liittymä fyysisellä SIM:llä. Työnantajan liittymään on liitetty mobiilivarmenne, joka on toiminut mainiosti vuosia ja toimi myös tämän uuden puhelimen kanssa ennen eSIM:in käyttöönottoa. Telian eSIM:in aktivoinnin jälkeen puhelin ei ole enää vastaanottanut toisen liittymän mobiiilivarmenteen kyselyitä. Pienenä yksityiskohtana vielä, käytän puhelimen datayhteyteen Telian eSIM:in liittymää ja primääripuhelinnumerona fyysisen SIM-kortin liittymää.

 

Edit:

Itse itselleni vastaten... Testasin vielä, voiko mobiilivarmenteen toiminta olla sidottu käytössä olevaan dataliittymään. Kun vaihdoin datan kulkemaan fyysisen SIM:in liittymän kautta (jossa siis mobiilivarmenne), toimi kaikki taas normaalisti. Kun datan vaihtaa takaisin tähän vauhdikkaampaan Telian liittymään, lakkaa mobiilivarmenne toimimasta. Hupaisana yksityiskohtana: Jos soitan puhelun vaikkapa vastaajaan ja laitan tunnistuspyynnön puhelun aikana, toimii mobiilivarmenne taas normaalisti koska puhelin siirtyy käyttämään puhelun aikana kyseisen liittymän datayhteyttä.

 

Norjassa apple watch 4 esimillä tulossa myyntiin 30.11 Telialle. Ei kai tuosta enää voi kovin pitkä matka siihen olla että sama lafka tuo palvelun saataville rajan tälle puolen?

 

https://www.tek.no/artikler/na-er-apple-watch-med-4g-endelig-pa-vei/451128

 

https://www.telia.no/apple-watch/

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 


@ilegal@  kirjoitti:

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 


Lähde?

 

Täällä ei mainintaa Teliasta.

https://support.apple.com/fi-fi/HT209096

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@Herbie@  kirjoitti:

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.




Isot pahoittelut @Herbie, että homma ei ole nyt mennyt ihan putkeen!


Tämä eSIM tekniikka on melko uusi juttu ja siitä syystä voi aiheuttaa vähän haastetta myös asiakaspalvelussa. Tilauksia varten on kuitenkin selkeät ohjeet kaikkien asiakasneuvojien tarjolla, jotta homma pitäisi hoitua tyylikkäästi maaliin. Selvästi tilanne vaatii pientä muistuttelua, joten laitanpa tästä myös palautetta eteenpäin.


 


Pääsisitkö meidän chattiin hoitamaan asiaa tänään tai vaihtoehtoisesti laittamalla palvelupyynnön, jolloin meiltä ollaan sinun suuntaan yhteydessä?


@NikoNo@  kirjoitti:

@Herbie@  kirjoitti:

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.


Isot pahoittelut @Herbie, että homma ei ole nyt mennyt ihan putkeen!

Tämä eSIM tekniikka on melko uusi juttu ja siitä syystä voi aiheuttaa vähän haastetta myös asiakaspalvelussa. Tilauksia varten on kuitenkin selkeät ohjeet kaikkien asiakasneuvojien tarjolla, jotta homma pitäisi hoitua tyylikkäästi maaliin. Selvästi tilanne vaatii pientä muistuttelua, joten laitanpa tästä myös palautetta eteenpäin.

 

Pääsisitkö meidän chattiin hoitamaan asiaa tänään tai vaihtoehtoisesti laittamalla palvelupyynnön, jolloin meiltä ollaan sinun suuntaan yhteydessä?



Yritin juuri chatin kautta. Siellä Heidi kertoo, että ohjelmistossanne on vikaa ja eSIMmiä ei siksi voida tehdä :(


@Herbie@  kirjoitti:

@NikoNo@  kirjoitti:

@Herbie@  kirjoitti:

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.


Isot pahoittelut @Herbie, että homma ei ole nyt mennyt ihan putkeen!

Tämä eSIM tekniikka on melko uusi juttu ja siitä syystä voi aiheuttaa vähän haastetta myös asiakaspalvelussa. Tilauksia varten on kuitenkin selkeät ohjeet kaikkien asiakasneuvojien tarjolla, jotta homma pitäisi hoitua tyylikkäästi maaliin. Selvästi tilanne vaatii pientä muistuttelua, joten laitanpa tästä myös palautetta eteenpäin.

 

Pääsisitkö meidän chattiin hoitamaan asiaa tänään tai vaihtoehtoisesti laittamalla palvelupyynnön, jolloin meiltä ollaan sinun suuntaan yhteydessä?



Yritin juuri chatin kautta. Siellä Heidi kertoo, että ohjelmistossanne on vikaa ja eSIMmiä ei siksi voida tehdä :(


Ja nyt vuorostaan Katriina väittää että tässä pitää olla multiSIM. Ihan oikeasti, tässä ei ole enää mitään tolkkua. Olen ottanut kuvankaappaukset chatista ja pidän toimintaa ala-arvoisena.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Herbie@  kirjoitti:

Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.




Varmistan vain, mutta tarkoittanet tuolla tupla-SIM-mahdollisuudella siis iPhone XS:n tupla-SIM-featurea?

Tässä saa näköjään olla tosi tyytyväinen, että sain jo toisella yrittämällä täysipäisen asiakaspalvelijan silloin kun oman eSIMmini aktivoin...

 

 

 


@JuhaPN@  kirjoitti:

@ilegal@  kirjoitti:

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 


Lähde?

 

Täällä ei mainintaa Teliasta.

https://support.apple.com/fi-fi/HT209096


Olisiko lähde tämä Mac Rumorsin uutinen: According to Apple's website, the latest carriers supporting the eSIM feature include AT&T in the United States; Rogers and Fido in Canada; 3 in Denmark and Sweden; Orange in Poland and Spain; Telia in Estonia and Finland; Telenor in Norway

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@JuhaPN@  kirjoitti:


@ilegal@  kirjoitti:

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 




Lähde?


 


Täällä ei mainintaa Teliasta.


https://support.apple.com/fi-fi/HT209096




En pysty vahvistamaan tässä vaiheessa - paremman tiedon puutteessa - mutta nyt tuon ko. linkin takaa Suomen kohdalla meidän firma mainitaan. Ja tämä kyllä mielestäni viittaa siihen, että iPhonen eSIM olisi nyt verifioitu.


 


Palaan tähän kun saan vahvistuksen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tämähän meni nopeasti, nyt tuli vahvistus:


 


Kyllä, meidän eSIM on nyt sertifioitu. Edaan tämän tiedon aloituspostaukseen.

Olisiko mitään toivoa siitä, että seuraavaksi saisitte VoLTE:n ja VoWiWfin toimimaan iPhoneissa?

Hei

 

Sain QR-Koodin Chatin kautta. Kauankohan tuon aktivointi kestää ? Nyt on mennyt puolituntia eikä tuo ole aktiivinen. 

 

Voi toki olla että hupelsin tuon aktivoinin jotenkin. Onko sillä merkitystä jos on saman liittymän ns. normi simkortti laitteessa samaan aikaan? En viitsisi sitä ottaa nyt poiskaan jos tämä nyt ei toimi. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@Kaaponen81, tervetuloa juttelemaan Yhteisöön:smileyhappy:


 


Yhdellä liittymällä voi olla aktiivisena vain yksi sim-kortti kerrallaan, onko puhelimessa vielä oleva normi-sim edelleen toimintakykyinen? Entä onhan laite yhteydessä nettiin koko ajan, esim. wifissä? Vain siten aktivointi onnistuu. 


 


 

Kiitos @AaTanja 

 

Kyllä normi Sim on vielä aktiivinen. Yritin kyllä laittamalla puhelimeen työkortin joka on DNA:lta ja laite on WiFi:ssä kyllä. 

 

DNA:n Sim oli laitteessa noin 10 minuutia 

Itse otin tänään käyttöön Galaxy Watchin. eSim aktivoitiin liikkeessä, mutta ei lähtenyt toimimaan kellossa. 

 

Ongelman syynä taisi olla se, että puhelimessani oli kaksi sim-korttia (Note 9). Kellon parituksessa kyllä näytti että pystyin valitsemaan "Sim 1" mutta silti kellon simin aktivointi epäonnistui. Ongelma ratkesi, kun poistin puhelimesta toisen sim-kortin parituksen ajaksi. Tällöin paritus onnistui ongelmitta. 

 

Muillekin siis tiedoksi, jos parituksessa on ongelmaa dual-simia käyttäessä, kannattaa kokeilla ottaa toinen pois. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@wheanz@  kirjoitti:

Itse otin tänään käyttöön Galaxy Watchin. eSim aktivoitiin liikkeessä, mutta ei lähtenyt toimimaan kellossa. 


 


Ongelman syynä taisi olla se, että puhelimessani oli kaksi sim-korttia (Note 9). Kellon parituksessa kyllä näytti että pystyin valitsemaan "Sim 1" mutta silti kellon simin aktivointi epäonnistui. Ongelma ratkesi, kun poistin puhelimesta toisen sim-kortin parituksen ajaksi. Tällöin paritus onnistui ongelmitta. 


 


Muillekin siis tiedoksi, jos parituksessa on ongelmaa dual-simia käyttäessä, kannattaa kokeilla ottaa toinen pois. 




Hyvä vinkki, toivottavasti jos jollakulla muullakin on sama ongelma, niin tämä viestiketju osuu silmään. Toki ei toivota, että ongelmia ilmenee.

Hyvin toimii ulkomailla, otin fyysiseksi kortiksi paikallisen sim-kortin josta käytän nettiyhteyttä ja hienosti parivaljakkona toimii.

Asetukset vaan oli aavistuksen omalaatuisia sisäistää että miten se nyt meni: puhelut kortilta 1 ja netti kortilta 2 ja se kortilta 1 ja tuo kortilta 2...    turhan vaikekaksi tehty tuo käyttöön saattaminen.

Tuleeko ollenkaan myyntiin ruostumaton teräs versiota apple watch 4;sesta millä olisi LTE yhteys? 

 

Norjassa lanseerasitte laitteet ja tuen e simmiin ei luulisi olevan kaukana enään? Niin saisi laitteen jolla tekisi jotain.

 

Lähti nopeasti kiertoon Sampan kello... kerta kun on Applen laitteet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Lisäsin aloituspostaukseen seuraavan tiedon:


 



  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 

Kun nyt olen Telian ja edeltäjiensä matkapuhelinpalveluja käyttänyt yli 25 vuotta, niin ensimmäisenä tästä koko eSIM:istä tulee mieleen paluu NMT-aikakauteen, missä liittymän, puhelimen tai vaikka älykellon hankinta tai numeronsiirto onnistuu vain Suomesta ostettuun operaattoriin sidottuun laitteeseen. Itse aion pysyä SIM-kortin käyttäjänä niin kauan kuin matkapuhelinta vielä käytän, on siinä kuitenkin puolensa. Mutta kai joka sukupolven on omat monopolinsa koettava ja kytkynsä hankittava. ;) 

Omia kokemuksia eSIM:n käyttöönotosta Telian liittymässä.

 

Omaan iPhone XS Max'iin sain eSIM-tiedot sähköpostitse pyytämällä chat-asiakaspalvelusta. Ainoa ongelma oli se, että eSIM ei aktivoitunut käyttöönoton yhteydessä automattisesti vaan eSIM piti aktivoida syöttämällä eSIM:n viestin oikean ylänurkan viivakoodin alla ollut numero Minun Telia appissa ja siten aktivoida varsinainen SIM-vaihto. Arvelen, että tämä saattoi johtua siitä, että poistin fyysisen SIM-kortin ennen eSIM:n käyttöönottoa. Puhelin oli tietysti Wi-Fin kautta Internet-yhteydessä käyttöönoton ajan. Ohjeissa ei mainita fyysisen SIM-kortin poistosta mitään ennen tai jälkeen eSIM:n käyttöönottoa.

 

Paria viikkoa myöhemmin vaimoni halusi myös ottaa eSIM:n käyttöön puhelimessaan. Tällä kertaa chat-asiakaspalvelu ei lupauksesta huolimatta lähettänyt eSIM:iä vaimolle sähköpostiin. Sähköpostiosoite heillä kyllä on, koska osoitteeseen on tullut tilausvahvistukset yms. Seuraavana päivänä vaimoni pyysi chat-asiakaspalvelussa uudestaan eSIM-tietoja. Tällä kertaa häneltä pyydettiin laitteen IMEI-numeroa. Vaimon kanssa katseltiin, että iPhone XR:ssä on kaksi IMEI-numeroa ja hän antoi molemmat - kumpikaan ei chat-asiakaspalvelun mukaan ollut kelvollinen. Kysyimme, että mihin IMEI'tä yleensäkään tarvitaan. Vastaus oli, että "eSIM liitetään IMEI-numerolla tiettyyn laitteeseen". Kummastelimme, että ei tällaista kyselty minun puhelimen osalta - kumpaakaan ei ole ostettu Telialta.

 

Vaimoni kävi Telian liikkeessä Espoon Iso Omenassa. Sieltä eSIM-tiedot ojennettiin ilman ongelmia valmiina tulosteena.

 

Muutamia päiviä chat-asiakaspalvelun sekoilun jälkeen vaimoni sai postissa Telialta uuden FYYSISEN SIM-kortin, jollaista ei varmasti kukaan ole missään vaiheessa pyytänyt. 

 

Vaikuttaa siltä, että tammikuun 2019 lopussa Telian chat-asiakaspalvelu oli edelleen aika ulalla eSIM:n suhteen. 

Vastaa