Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63806
Kirjoituksia 173769

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 3 995 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/185

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

184 vastausta
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

141/185

Tjaa.. Multi=kaksi. Aina oppii uusia esteitä 😄

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

142/185

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 3 kpl

143/185

@krtek  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

144/185

No onhan tuo, hitsi. Ei taida olla tulossa ollenkaan tukea betaan? Sen verran kiva mm. tämä dark mode etten haluaisi poiskaan vaihtaa.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

145/185

@Villemu  kirjoitti:

@krtek  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 


Onko tämä nyt Teliasta vai Applesta kiinni ettei saa käyttöön? Eikai se voi olla toimimatta syksyyn asti, kunnes julkinen versio iOS 13 tulee julki?

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

146/185

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...


0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

147/185

@Jkt82  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

148/185

@Jkt82  kirjoitti:

@Jkt82  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

149/185

@nikogassmann  kirjoitti:

@Jkt82  kirjoitti:

@Jkt82  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.


Saako vielä kysyä, mikä operaattoriversio sulta löytyy puhelimesta? Löytyy puhelimen asetuksista-yleiset-tietoja, kohdasta Operaattori. Itsellä on Telia FI 36.5.5

0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 462 kpl

150/185

 @krtek  Beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata. Suosittelemme uusimpia ja virallisia ohjelmistoversioita.

@Jkt82 Pääliittymässä tosiaan tulee olla 4G-Puhe aktiivisena, jotta eSIM toimii Apple Watchissa. Pahoittelut omasta puolestani, ettei tätä asiaa ole hoksattu heti sinun kohdallasi tarkistaa.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.