Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5413 custom-general.kudos
  • 4926 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Telia eSIM.png

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti, joka korvaa perinteisen noin postimerkin kokoisen sim-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet.

 

eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

eSIM löytyy lukuisista laitteista, muun muassa puhelimista ja älykelloista. Lista ei ole täysin tyhjentävä mutta listan laitteista, joissa eSIM esimerkiksi toimii, löydät eSIM-ohjeistamme.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 

 

eSIM, joka siis on sähköinen sim-kortti, voi mennä helposti sekaisin multi-palvelun kanssa ja siksi siitä tietoa alla lyhyesti.

 

Mikä on yhteys Multi

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden puhelinnumeron käyttämisen usealla eri laitteella. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- ja nettipaketteja. Voit valita rinnakkaisliittymään netin maksiminopeuden tarpeesi mukaan muutamasta vaihtoehdosta.

 

Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

 Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää 

240 vastausta
KimmoLinna
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Mutta voitteko vastata kysymykseen, onko betan toimimattomuus kiinni teistä vai Applesta? Muut pyrkivät testaamaan asiat etukäteen ja tässäkin yhteisössä olisi varmasti teille halukkaita testaajia, mutta täytty löytyä halua laittaa asiat kuntoon. Täytyy olla proaktiivinen reaktiivisen sijaan.

LiisaMn
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 31 custom-general.kudos
  • 74 custom-general.replies
  • 8 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tällä hetkellä suosittelemme tuota virallista ohjelmistoversiota, eli iOS 12.3.1 ja WatchOS 5.2.1, koska beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata.

KimmoLinna
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Et vieläkään vastannut kysymykseen.

 

Vastauksienne perusteella on vedettävä johtopäätös, ettei teillä ole minkäänlaista tukea kehittäjille, jotka haluavat testata laitteitaan/sovelluksiaan tulevassa ympäristössä, kuten Apple on tarkoittanut. Asioista pitää pystyä keskustelemaan ja antamaan vastauksia. Jos vastaukset ovat tasoa botti, kuten nyt ovat, niin silloin lisäarvo ihmisestä on hyvin lähellä nollaa. ”Computer says no” on väärä vastaus vuonna 2019. Kaikesta huolimatta hyvää viikonloppua, koska asiat riitelevät, eivät ihmiset.

Jukk11
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@LiisaMn@  kirjoitti:

Tällä hetkellä suosittelemme tuota virallista ohjelmistoversiota, eli iOS 12.3.1 ja WatchOS 5.2.1, koska beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata.


Voisitteko ystävällisesti vastat kysymykseen! Koska Telia tuo eSIM -tuen IOS 13- ja Watch OS6 -versioille. Ja lisäksi, onko ongelma kiinni Teliasta vai Applesta. Muistutan, että kun tämä sekoilu on ohi, niin myös muut operaattorit ovat Apple Watchin osalta teille vaihtoehtoja.

LiisaMn
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 31 custom-general.kudos
  • 74 custom-general.replies
  • 8 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut. 
Koska näiden beta-versioiden toimivuutta ei voi taata jokaisella laitteella, me suosittelemme käyttämään ainoastaan virallisesti julkaistua versiota. Mahdollisista uusista tuetuista ohjelmistoversioista tai aikatauluista ei vielä ole sen tarkempaa tietoa.
KimmoLinna
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 

Edit NikoNo: poistettu nimi lopusta, sen voi halutessaan laittaa oman profiilin asetuksista allekirjoitukseen näkyviin

Jukk11
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@KimmoLinna@  kirjoitti:

@Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 


Ja vielä jatkona @KimmoLinna n kommenttiin.

Olen soittanut asiasta nyt kolme kertaa asiakaspalveluun. Siellä oltiin täysin tietämättömiä asiasta, sen toki ymmärrän. Mutta, public betat IOS 13 ja Apple WatchOS 6 ovat kaikkien saatavilla ja ihmiset niitä asentavat. Kun pyysin päästä tuotepäällikön kanssa puhelinkeskusteluun, tämä ei onnistunut. Eli uskon myös, että tämä tilanne tuli Telialla ns. puskista. 

Tämä on kuitenkin tilanne, jonka Telia joutuu ratkaisemaan kun virallinen versio tulee saataville. Siihen on nyt noin 3kk aikaa. Enää ei voi laittaa päätä pensaaseen ja todeta, että Apple Watchille ei ole tukea saatavilla, nyt kun se vihdoin saatiin tännekin. 

Toivon, että asiaan saadaan nopeasti selvyys. Olen googletellut asiaa ja vastaavia ongelmia en muualtapäin maailmaa ole nähnyt, eli voisin kuvitella, että operaattoripään ongelmasta on kyse. 

Tarjoan edelleen Telialle, kuten puhelimessakin, mahdollisuutta jutella tuotepäälliköiden kanssa, mutta asia lienee helppo todentaa Telian omillakin laitteilla ja liittymillä.

Totean vielä loppuun, että olen ollut Telen, Soneran ja Telian matkapuhelinasiakas vuodesta 1992, NMT:stä saakka. Nyt ensi kertaa mietin, olisiko jokin muukin operaattori vaihtoehto.

Jukk11
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Jukk11@  kirjoitti:

@KimmoLinna@  kirjoitti:

@Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 


Ja vielä jatkona @KimmoLinna n kommenttiin.

Olen soittanut asiasta nyt kolme kertaa asiakaspalveluun. Siellä oltiin täysin tietämättömiä asiasta, sen toki ymmärrän. Mutta, public betat IOS 13 ja Apple WatchOS 6 ovat kaikkien saatavilla ja ihmiset niitä asentavat. Kun pyysin päästä tuotepäällikön kanssa puhelinkeskusteluun, tämä ei onnistunut. Eli uskon myös, että tämä tilanne tuli Telialla ns. puskista. 

Tämä on kuitenkin tilanne, jonka Telia joutuu ratkaisemaan kun virallinen versio tulee saataville. Siihen on nyt noin 3kk aikaa. Enää ei voi laittaa päätä pensaaseen ja todeta, että Apple Watchille ei ole tukea saatavilla, nyt kun se vihdoin saatiin tännekin. 

Toivon, että asiaan saadaan nopeasti selvyys. Olen googletellut asiaa ja vastaavia ongelmia en muualtapäin maailmaa ole nähnyt, eli voisin kuvitella, että operaattoripään ongelmasta on kyse. 

Tarjoan edelleen Telialle, kuten puhelimessakin, mahdollisuutta jutella tuotepäälliköiden kanssa, mutta asia lienee helppo todentaa Telian omillakin laitteilla ja liittymillä.

Totean vielä loppuun, että olen ollut Telen, Soneran ja Telian matkapuhelinasiakas vuodesta 1992, NMT:stä saakka. Nyt ensi kertaa mietin, olisiko jokin muukin operaattori vaihtoehto.


 

 

Joko Telialla ollaan todennettu ongelma IOS 13 kanssa omilla laitteilla ja mikä on aikataulu tuen suhteen?

kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2484 custom-general.kudos
  • 3842 custom-general.replies
  • 333 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Joko katsoit tämän @Jukk11 ?

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kayttokokemukset-vinkit-ja/Kayttokokemuksia-Apple-Watch-GPS-Cellular/m-p...

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5413 custom-general.kudos
  • 4926 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Päivitin aloituspostaukseen seuraavan tiedon:

 

  • Jos sinulla on (Apple Watch) Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

 Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää