Copyright Telia Company 2020
Kirjoitettu
02-10-2018
13:49
Muokattu
15-09-2020
14:49
MinnaLN
eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.
Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)
Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 )
Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.
Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.
4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.
Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.
Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.
---
Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.
Lue myös:
---
eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:
- eSIM
- Apple Watch cellular ja eSIM
- eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo
Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂
28-10-2019 17:25
Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?
29-10-2019 13:13
@logsf kirjoitti:
Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?
Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! 🙂
Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?
Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa.
Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.
29-10-2019 17:22
@Katjane kirjoitti:
@logsf kirjoitti:Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?
Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! 🙂
Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?
Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa.
Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.
Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?
30-10-2019 12:13
@logsf kirjoitti:
Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?
Varmistelimme asiaa ja ei ole eroa kellojenkaan osalta!
22-11-2019 14:28
Päivitin aloituspostaukseen tiedon siitä, että nyt myös Telia DOT -liittymä on mahdollista ottaa käyttöön eSIM:n yhteyteen 🙂
20-12-2019 20:45
Samsung a8 jossa multisimmin kanssa sams active 2 kello esim omalla teknisellä numerolla....
Miksi kellosta soittessa vastaanottajalla näkyy tämä tekninen numero eikä luurin multisimmin mukaista numeroa?
21-12-2019 13:45
Moikka @veejii16 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!
MultiSIM palvelussa yleinen periaate on se, että pääliittymän numero näkyy kummastakin liittymästä soittaessa. On kuitenkin poikkeustapauksia, jolloin numero voi esiintyä toisena. Jos soitat:
Datapuhelu tarkoittaa, että jos kello soittaa 4G verkossa eli VoLTE puheluna tai Wi-Fi yhteyden kautta, se kellon liittymän (rinnakkaisliittymän) numero näkyy vastaanottajalle.
Oletko soittanut puhelut silloin, kun puhelin ei ole ollut mukana vai silloin, kun kello ja puhelin on yhdistettynä bluetooth tai Wi-Fi verkon kautta?
Kohdallasi tämä ei vaikuta, mutta jos pääliittymä on salaiseksi määritelty, kellosta soittaessa näkyy silti pääliittymän numero, jos yllämainitut poikkeukset ei toteudu.
22-12-2019 00:09
1.Puhelin vieressä, vastaajalla näkyy puhelimen numero niinkuin pitäisi
2.puhelin bt sammutettuna, vast näkyy esim tekninen numero
3. Puhelin lentotilassa, vast näkyy esim tekninen numero
wearable ja smart things ilmoittaa että kello ei saa yhteyttä Telia fi verkkoon ja pyytää varmistamaan että puhelimessa on oikea sim-kortti tai pyytää määrittämään mobiilidatasopimuksen kelloon.
22-12-2019 15:15
Okei, eli jokin ongelma kellolla on vielä puhtaan mobiilidata -yhteyden kanssa. Oletko ollut meihin yhteydessä tästä kirjautuneena omilla sivuilla, jolloin voimme nähdä liittymätilauksen. Tarkistetaan, että onhan tilaus kunnossa.
Puhelimen ollessa vieressä ja yhdistettynä, kello siis soittaa puhelimen kautta ja se toimii. Jos kello soittaa ilman puhelinta sitten Wi-Fi verkon kautta, näkyy se kellon tekninen numero.
Eli laittaisitko seuraavana meille viestiä ja katsotaan, onhan tilaus kunnossa. Palaa toki tänne ketjuun kertomaan, selvisikö ongelma vai jatkuuko vielä.
23-12-2019 08:52
Joo,tää on yritysliittymä ja meidän kontaktihenkilö kiireinen niin ei oo vissiin vielä kerinnyt ottaa teihin yhteyttä
Laitan itse.