Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5449 custom-general.kudos
  • 5023 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Telia eSIM.png

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti, joka korvaa perinteisen noin postimerkin kokoisen sim-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet.

 

eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

eSIM löytyy lukuisista laitteista, muun muassa puhelimista ja älykelloista. Lista ei ole täysin tyhjentävä mutta listan laitteista, joissa eSIM esimerkiksi toimii, löydät eSIM-ohjeistamme.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 

 

eSIM, joka siis on sähköinen sim-kortti, voi mennä helposti sekaisin multi-palvelun kanssa ja siksi siitä tietoa alla lyhyesti.

 

Mikä on yhteys Multi

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden puhelinnumeron käyttämisen usealla eri laitteella. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- ja nettipaketteja. Voit valita rinnakkaisliittymään netin maksiminopeuden tarpeesi mukaan muutamasta vaihtoehdosta.

 

Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

 Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää 

240 vastausta
logsf
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?

Katjane
Moderaattori
Moderaattori
  • 184 custom-general.kudos
  • 384 custom-general.replies
  • 28 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@logsf@  kirjoitti:

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?


Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! 🙂

Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?

Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa. 

 

Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.

Telia Yhteisön moderaattori
logsf
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Katjane@  kirjoitti:

@logsf@  kirjoitti:

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?


Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! 🙂

Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?

Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa. 

 

Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.


Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?

SannaMKoo
Moderaattori
Moderaattori
  • 400 custom-general.kudos
  • 660 custom-general.replies
  • 75 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@logsf@  kirjoitti:


Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?


Varmistelimme asiaa ja ei ole eroa kellojenkaan osalta! Hymiö Onnellinen 

Telia Yhteisö moderaattori | Samsung Galaxy S21 | Garmin Venu 2S | Lukutoukka | TV-sarjat

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5449 custom-general.kudos
  • 5023 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Päivitin aloituspostaukseen tiedon siitä, että nyt myös Telia DOT -liittymä on mahdollista ottaa käyttöön eSIM:n yhteyteen 🙂

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

 Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää 

veejii16
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Samsung a8 jossa multisimmin kanssa sams active 2 kello esim omalla teknisellä numerolla....

Miksi kellosta soittessa vastaanottajalla näkyy tämä tekninen numero eikä luurin multisimmin mukaista numeroa?

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 133 custom-general.kudos
  • 733 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moikka @veejii16 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

MultiSIM palvelussa yleinen periaate on se, että pääliittymän numero näkyy kummastakin liittymästä soittaessa. On kuitenkin poikkeustapauksia, jolloin numero voi esiintyä toisena. Jos soitat:

  • hätänumeroihin
  • numerotiedustelunumeroihin (118, 020202...) 
  • fax- ja datapuheluissa 
  • ulkomailta soitettaessa (toisen operaattorin verkosta)

Datapuhelu tarkoittaa, että jos kello soittaa 4G verkossa eli VoLTE puheluna tai Wi-Fi yhteyden kautta, se kellon liittymän (rinnakkaisliittymän) numero näkyy vastaanottajalle. 

Oletko soittanut puhelut silloin, kun puhelin ei ole ollut mukana vai silloin, kun kello ja puhelin on yhdistettynä bluetooth tai Wi-Fi verkon kautta?


Kohdallasi tämä ei vaikuta, mutta jos pääliittymä on salaiseksi määritelty, kellosta soittaessa näkyy silti pääliittymän numero, jos yllämainitut poikkeukset ei toteudu. 

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
veejii16
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

1.Puhelin vieressä, vastaajalla näkyy puhelimen numero niinkuin pitäisi

2.puhelin bt sammutettuna, vast näkyy esim tekninen numero

3. Puhelin lentotilassa, vast näkyy esim tekninen numero

 

wearable ja smart things ilmoittaa että kello ei saa yhteyttä Telia fi verkkoon ja pyytää varmistamaan että puhelimessa on oikea sim-kortti tai pyytää määrittämään mobiilidatasopimuksen kelloon.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 133 custom-general.kudos
  • 733 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Okei, eli jokin ongelma kellolla on vielä puhtaan mobiilidata -yhteyden kanssa. Oletko ollut meihin yhteydessä tästä kirjautuneena omilla sivuilla, jolloin voimme nähdä liittymätilauksen. Tarkistetaan, että onhan tilaus kunnossa. 

Puhelimen ollessa vieressä ja yhdistettynä, kello siis soittaa puhelimen kautta ja se toimii. Jos kello soittaa ilman puhelinta sitten Wi-Fi verkon kautta, näkyy se kellon tekninen numero. 

Eli laittaisitko seuraavana meille viestiä ja katsotaan, onhan tilaus kunnossa. Palaa toki tänne ketjuun kertomaan, selvisikö ongelma vai jatkuuko vielä.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
veejii16
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Joo,tää on yritysliittymä ja meidän kontaktihenkilö kiireinen niin ei oo vissiin vielä kerinnyt ottaa teihin yhteyttä

Laitan itse.