Copyright Telia Company 2020
Kirjoitettu
02-10-2018
13:49
Muokattu
15-09-2020
14:49
MinnaLN
eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.
Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)
Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 )
Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.
Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.
4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.
Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.
Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.
---
Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.
Lue myös:
---
eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:
- eSIM
- Apple Watch cellular ja eSIM
- eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo
Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂
07-06-2019 09:45
Tjaa.. Multi=kaksi. Aina oppii uusia esteitä 😄
14-06-2019 12:51
Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:
Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa.
14-06-2019
13:32
Muokattu
14-06-2019
13:33
@krtek kirjoitti:Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:
Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa.
Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.
14-06-2019 13:41
No onhan tuo, hitsi. Ei taida olla tulossa ollenkaan tukea betaan? Sen verran kiva mm. tämä dark mode etten haluaisi poiskaan vaihtaa.
25-06-2019 12:38
@Villemu kirjoitti:
@krtek kirjoitti:Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:
Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa.
Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.
Onko tämä nyt Teliasta vai Applesta kiinni ettei saa käyttöön? Eikai se voi olla toimimatta syksyyn asti, kunnes julkinen versio iOS 13 tulee julki?
26-06-2019
20:15
Muokattu
26-06-2019
20:18
Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.
Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.
Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).
Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...
26-06-2019 20:54
@Jkt82 kirjoitti:Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.
Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.
Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).
Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...
Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa.
Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan.
Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.
26-06-2019 22:57
@Jkt82 kirjoitti:
@Jkt82 kirjoitti:Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.
Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.
Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).
Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...
Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa.
Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan.
Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.
Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.
26-06-2019 23:07
@nikogassmann kirjoitti:
@Jkt82 kirjoitti:
@Jkt82 kirjoitti:Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.
Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.
Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).
Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...
Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa.
Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan.
Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.
Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.
Saako vielä kysyä, mikä operaattoriversio sulta löytyy puhelimesta? Löytyy puhelimen asetuksista-yleiset-tietoja, kohdasta Operaattori. Itsellä on Telia FI 36.5.5
27-06-2019
11:55
Muokattu
27-06-2019
11:56
@krtek Beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata. Suosittelemme uusimpia ja virallisia ohjelmistoversioita.
@Jkt82 Pääliittymässä tosiaan tulee olla 4G-Puhe aktiivisena, jotta eSIM toimii Apple Watchissa. Pahoittelut omasta puolestani, ettei tätä asiaa ole hoksattu heti sinun kohdallasi tarkistaa.