Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63857
Kirjoituksia 173914

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 4 006 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/189

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

188 vastausta
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

151/189

Mutta voitteko vastata kysymykseen, onko betan toimimattomuus kiinni teistä vai Applesta? Muut pyrkivät testaamaan asiat etukäteen ja tässäkin yhteisössä olisi varmasti teille halukkaita testaajia, mutta täytty löytyä halua laittaa asiat kuntoon. Täytyy olla proaktiivinen reaktiivisen sijaan.

Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 74 kpl

152/189

Tällä hetkellä suosittelemme tuota virallista ohjelmistoversiota, eli iOS 12.3.1 ja WatchOS 5.2.1, koska beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

153/189

Et vieläkään vastannut kysymykseen.

 

Vastauksienne perusteella on vedettävä johtopäätös, ettei teillä ole minkäänlaista tukea kehittäjille, jotka haluavat testata laitteitaan/sovelluksiaan tulevassa ympäristössä, kuten Apple on tarkoittanut. Asioista pitää pystyä keskustelemaan ja antamaan vastauksia. Jos vastaukset ovat tasoa botti, kuten nyt ovat, niin silloin lisäarvo ihmisestä on hyvin lähellä nollaa. ”Computer says no” on väärä vastaus vuonna 2019. Kaikesta huolimatta hyvää viikonloppua, koska asiat riitelevät, eivät ihmiset.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

154/189

@LiisaMn  kirjoitti:

Tällä hetkellä suosittelemme tuota virallista ohjelmistoversiota, eli iOS 12.3.1 ja WatchOS 5.2.1, koska beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata.


Voisitteko ystävällisesti vastat kysymykseen! Koska Telia tuo eSIM -tuen IOS 13- ja Watch OS6 -versioille. Ja lisäksi, onko ongelma kiinni Teliasta vai Applesta. Muistutan, että kun tämä sekoilu on ohi, niin myös muut operaattorit ovat Apple Watchin osalta teille vaihtoehtoja.

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 74 kpl

155/189
Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut. 
Koska näiden beta-versioiden toimivuutta ei voi taata jokaisella laitteella, me suosittelemme käyttämään ainoastaan virallisesti julkaistua versiota. Mahdollisista uusista tuetuista ohjelmistoversioista tai aikatauluista ei vielä ole sen tarkempaa tietoa.
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

156/189

Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 

Edit NikoNo: poistettu nimi lopusta, sen voi halutessaan laittaa oman profiilin asetuksista allekirjoitukseen näkyviin

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

157/189

@KimmoLinna  kirjoitti:

Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 


Ja vielä jatkona @KimmoLinna n kommenttiin.

Olen soittanut asiasta nyt kolme kertaa asiakaspalveluun. Siellä oltiin täysin tietämättömiä asiasta, sen toki ymmärrän. Mutta, public betat IOS 13 ja Apple WatchOS 6 ovat kaikkien saatavilla ja ihmiset niitä asentavat. Kun pyysin päästä tuotepäällikön kanssa puhelinkeskusteluun, tämä ei onnistunut. Eli uskon myös, että tämä tilanne tuli Telialla ns. puskista. 

Tämä on kuitenkin tilanne, jonka Telia joutuu ratkaisemaan kun virallinen versio tulee saataville. Siihen on nyt noin 3kk aikaa. Enää ei voi laittaa päätä pensaaseen ja todeta, että Apple Watchille ei ole tukea saatavilla, nyt kun se vihdoin saatiin tännekin. 

Toivon, että asiaan saadaan nopeasti selvyys. Olen googletellut asiaa ja vastaavia ongelmia en muualtapäin maailmaa ole nähnyt, eli voisin kuvitella, että operaattoripään ongelmasta on kyse. 

Tarjoan edelleen Telialle, kuten puhelimessakin, mahdollisuutta jutella tuotepäälliköiden kanssa, mutta asia lienee helppo todentaa Telian omillakin laitteilla ja liittymillä.

Totean vielä loppuun, että olen ollut Telen, Soneran ja Telian matkapuhelinasiakas vuodesta 1992, NMT:stä saakka. Nyt ensi kertaa mietin, olisiko jokin muukin operaattori vaihtoehto.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

158/189

@Jukk11  kirjoitti:

@KimmoLinna  kirjoitti:

Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 


Ja vielä jatkona @KimmoLinna n kommenttiin.

Olen soittanut asiasta nyt kolme kertaa asiakaspalveluun. Siellä oltiin täysin tietämättömiä asiasta, sen toki ymmärrän. Mutta, public betat IOS 13 ja Apple WatchOS 6 ovat kaikkien saatavilla ja ihmiset niitä asentavat. Kun pyysin päästä tuotepäällikön kanssa puhelinkeskusteluun, tämä ei onnistunut. Eli uskon myös, että tämä tilanne tuli Telialla ns. puskista. 

Tämä on kuitenkin tilanne, jonka Telia joutuu ratkaisemaan kun virallinen versio tulee saataville. Siihen on nyt noin 3kk aikaa. Enää ei voi laittaa päätä pensaaseen ja todeta, että Apple Watchille ei ole tukea saatavilla, nyt kun se vihdoin saatiin tännekin. 

Toivon, että asiaan saadaan nopeasti selvyys. Olen googletellut asiaa ja vastaavia ongelmia en muualtapäin maailmaa ole nähnyt, eli voisin kuvitella, että operaattoripään ongelmasta on kyse. 

Tarjoan edelleen Telialle, kuten puhelimessakin, mahdollisuutta jutella tuotepäälliköiden kanssa, mutta asia lienee helppo todentaa Telian omillakin laitteilla ja liittymillä.

Totean vielä loppuun, että olen ollut Telen, Soneran ja Telian matkapuhelinasiakas vuodesta 1992, NMT:stä saakka. Nyt ensi kertaa mietin, olisiko jokin muukin operaattori vaihtoehto.


 

 

Joko Telialla ollaan todennettu ongelma IOS 13 kanssa omilla laitteilla ja mikä on aikataulu tuen suhteen?

0 tykkäystä
Highlighted

Lady
Lady
Viestejä 3 421 kpl

159/189
0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 006 kpl

160/189

Päivitin aloituspostaukseen seuraavan tiedon:

 

  • Jos sinulla on (Apple Watch) Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.