Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64298
Kirjoituksia 174894

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/189

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

188 vastausta
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

161/189

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?

0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 233 kpl

162/189

@logsf  kirjoitti:

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?


Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! 🙂

Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?

Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa. 

 

Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

163/189

@Katjane  kirjoitti:

@logsf  kirjoitti:

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?


Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! 🙂

Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?

Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa. 

 

Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.


Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?

0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 523 kpl

164/189

@logsf  kirjoitti:


Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?


Varmistelimme asiaa ja ei ole eroa kellojenkaan osalta! Hymiö Onnellinen 

0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

165/189

Päivitin aloituspostaukseen tiedon siitä, että nyt myös Telia DOT -liittymä on mahdollista ottaa käyttöön eSIM:n yhteyteen 🙂

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

166/189

Samsung a8 jossa multisimmin kanssa sams active 2 kello esim omalla teknisellä numerolla....

Miksi kellosta soittessa vastaanottajalla näkyy tämä tekninen numero eikä luurin multisimmin mukaista numeroa?

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 439 kpl

167/189

Moikka @veejii16 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

MultiSIM palvelussa yleinen periaate on se, että pääliittymän numero näkyy kummastakin liittymästä soittaessa. On kuitenkin poikkeustapauksia, jolloin numero voi esiintyä toisena. Jos soitat:

  • hätänumeroihin
  • numerotiedustelunumeroihin (118, 020202...) 
  • fax- ja datapuheluissa 
  • ulkomailta soitettaessa (toisen operaattorin verkosta)

Datapuhelu tarkoittaa, että jos kello soittaa 4G verkossa eli VoLTE puheluna tai Wi-Fi yhteyden kautta, se kellon liittymän (rinnakkaisliittymän) numero näkyy vastaanottajalle. 

Oletko soittanut puhelut silloin, kun puhelin ei ole ollut mukana vai silloin, kun kello ja puhelin on yhdistettynä bluetooth tai Wi-Fi verkon kautta?


Kohdallasi tämä ei vaikuta, mutta jos pääliittymä on salaiseksi määritelty, kellosta soittaessa näkyy silti pääliittymän numero, jos yllämainitut poikkeukset ei toteudu. 

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

168/189

1.Puhelin vieressä, vastaajalla näkyy puhelimen numero niinkuin pitäisi

2.puhelin bt sammutettuna, vast näkyy esim tekninen numero

3. Puhelin lentotilassa, vast näkyy esim tekninen numero

 

wearable ja smart things ilmoittaa että kello ei saa yhteyttä Telia fi verkkoon ja pyytää varmistamaan että puhelimessa on oikea sim-kortti tai pyytää määrittämään mobiilidatasopimuksen kelloon.

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 439 kpl

169/189

Okei, eli jokin ongelma kellolla on vielä puhtaan mobiilidata -yhteyden kanssa. Oletko ollut meihin yhteydessä tästä kirjautuneena omilla sivuilla, jolloin voimme nähdä liittymätilauksen. Tarkistetaan, että onhan tilaus kunnossa. 

Puhelimen ollessa vieressä ja yhdistettynä, kello siis soittaa puhelimen kautta ja se toimii. Jos kello soittaa ilman puhelinta sitten Wi-Fi verkon kautta, näkyy se kellon tekninen numero. 

Eli laittaisitko seuraavana meille viestiä ja katsotaan, onhan tilaus kunnossa. Palaa toki tänne ketjuun kertomaan, selvisikö ongelma vai jatkuuko vielä.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

170/189

Joo,tää on yritysliittymä ja meidän kontaktihenkilö kiireinen niin ei oo vissiin vielä kerinnyt ottaa teihin yhteyttä

Laitan itse.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.