Kumpi 4g tai 5g /uusi älykännykkä?

  • 12 March 2021
  • 5 kommenttia
  • 40 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Mulla on pään vaivana kännykän vaihto. Nyt tyytyväisena Samsung Galaxy S6 Edge- käyttöön.. Ainoa ongelma on vuosien käytön jälkeen että akku pitää joka päivä ladata. Olen sulkenut toki turhat pois kuluttamatta akkua. Olen tutkinut 5g mahdollisuuksia, eli toimii jo eri alueilla, kuten Pirkanmaalla ja etelä-Suomessa.
Olen tutkinut eri kännyköitä jossa toimii jo 5g. Mutta kannattaako ostaa 5g toimiva känny vai pysyä 4g? Toisekseen pysyn Samsungissa Galasyssa, mutta mikä ihmeen laite sitten kannattaa ostaa alle 500 euron hintaan. Kaksi vaihtoehtoa 5g ja myös 4 g vaihtoehto löytyi.
Arvosteluja olen lukenut mutta mitä niistä pitää uskoa. Kuulovammaisena en tarvitse tuota puhelin osuutta, tosin se on nykyisessä kännyssä varalla, jos joku toinen soittaa puolestani. Tekstarit ja valokuvaus ja videoitin ovat mulle tärkeät, kun en viiti aina erillistä kameraa ottaa mukaan. Face, insta jne.. ok
Onko jollakin kokemusta tästä 5g käytöstä (olen lukenut ettei aina toimi?) ja millainen kännykkä eläkeläiselle sopii, joka kyllä tajuaa vuosien kokemuksella käyttää digiä eri laitteissa (kannettava, tabletti, älypuhelin). Kiitoksia suosituksista! Kevään aikana vaihdan kännykkäni.


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!

 

Hyvä kyssäri kaikin puolin, moni varmasti aprikoi samoja asioita. Eli sinulle tärkeimmät omainsiuudet ovat kamera ja tekstarit. Tekstarit nyt toimivat kaikissa automaattisesti, mutta laitteiden eroavaisuudet alkavat kameroiden osalta. Sen voin sanoa Samsung Galaxy S6 omistavana (siinä on sama kamera kuin tuossa Edgessä), että puhelimien kamerat ovat menneet valtavasti tuosta eteenpäin, vaikka ei S6 sarjan kameratkaan huonoja ole.

 

Se, että puhelimessa on 5G valmius ei estä puhelimen käyttöä 4G:ssä. Päinvastoin, monet 5G-puhelimet ovat myös erinomaisia 4G-puhelimia. Koska niissä on uusinta rautaa, ovat verkko-ominaisuudet mitä parhaimpia monissa 5G-laitteissa. Voit huoletta ostaa 5G-puhelimen ja käyttää sitä 4G:ssä, ei haittaa, vaikka käyttöpaikoissasi ei olisi vielä 5G-verkkoa. 

 

Tarkistelin Telian kaupan tarjontaa alle 500€ puhelimien osalta. Harmillisesti sinulle tuttua Samsungia ei löydy oikein lippulaivakokemuksella. Olet nyt käyttänyt lippulaivapuhelinta, joten katsoisin kuitenkin joltain valmistajalta huippu/semihuippumalleja. Eroja löytyy lähinnä järjestelmäpiiristä ja kameravalikoimasta.

 

Huippumallit käyttävät lähes kaikki Qualcomm Snapdragon 865 - piiriä. Tuossa riittää paukkuja vaikka mihin. Hieman edullisimmissa on Snapdragon 765 tai 750. Eroa on hieman pienempi suorituskyky ja 4G/5G-ominaisuuksien rajoittuminen, mutta peruskäytössä ei eroja pahemmin huomaa. Pelikäytössä järjestelmäpiirien tehoerot tulevat esille, mutta valokuvaus - netin selaus - txt - chattailu, kaikki kyllä sujuu sutjakkaasti kummallakin laitteella. Enää semmoisia täydellisiä nuhapumppuja ei pahemmin ole kuin aivan edullisimmissa laitteissa. Kuitenkin, jos rahkeet riittävät, valitsisin silti mahdollisimman huippulaitteen, koska yleesä laitevalmistajat tukevat pisimpään huippumallejaan kuin edullisia malleja. 

 

Kameraominaisuuksiltaan vahvoilla ovat:

  • Motorola Edge 5G 499€  -  tuossa täkynä on zoom-kamera, mutta se ei kuitenkaan mitään ihmeitä tuota. Myöskään optista kuvanvakaajaa ei ole. Nykyisessä puhelimessasi sellainen on.  Arvostelun voit lukea täältä: https://suomimobiili.fi/testissa-motorola-edge/ 
  • Samsung Galaxy S10 Lite 499€ - tuo on poistuva malli, en ehkä valitsisi sitä. Hieman sellainen väliinputoajamalli, lippulaivojen ja edullisten puhelimien välissä. Toki kuvanvakaaja löytyy, mutta ei oikein nappaa. https://suomimobiili.fi/testissa-samsung-galaxy-s10-lite/ 
  • Nokia 8.3 5G 399€  , hieman erikoinen paketti. Pääkamera ihan ok, mutta jotekin kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Laite on myös todella iso. https://suomimobiili.fi/testissa-nokia-8-3-5g/ 
  • Oneplus Nord 8 399€  - tässä laitteessa on kuvanvakaimella varustettu kamera, sama kuin Oneplus 8 - puhelimessa. Minulla on Oneplus 8, ja sillä kyllä saa ihan mallikkaita kuvia otettua. https://suomimobiili.fi/testissa-oneplus-nord/ 
  • Xiaomi Mi 10T Lite 5G 349€ , tuo on Xiaomin edullinen laite. Ihan pätevä, mutta ei ole kuvanvakaajaa kamerassa. Myös käyttöliittymässä voi olla opettelua, koska Xiaomi on muokannut sen erittäin vahvasti omanlaisekseen. Kaikelaisia lisäsovelluksia ja muita kilkkeitä löytyy. Voi olla aika harppaus siitä, mihin olet Samsungissa tottunut.

Mutta, jos kurkistaa muitakin kauppoja kuin vain Teliaa, löytyy kieltämättä pari houkuttelevaa tarjousta.

 

  • Kummallakin kilpurilla on Oneplus 8T tällä hetkellä 499€ tarjouksessa - kamerathan tuossa ovat hieman päivittyneet Oneplus 8:sta, arvostelua voit lukea täältä: https://suomimobiili.fi/arvostelussa-oneplus-8t/ Lisäksi laite on muuten valmistajan huippumalli (vain Op8 Pro on parempi), joten ohjelmistotuki jatkuu pitkälle tulevaisuuteen. Laitteen järjestelmäpiiri on myös huippua, joten ajan kuluessa laite ei pitäisi hidastua merkittävästi, koska tehoa riittää. Lataaminen tapahtuu tarvittaessa todella nopeasti 65W pikalaturilla. Tarvittaessa voi myös ladata normaalisti, jos pelkää akun kuluvan.

 

  • Sinisellä operaattorilla on Xiaomi Mi 10T 5G tarjouksessa 449€ . Oneplussaan verrattuna suurin ero on näyttö. Oneplus käyttää Amoled-näyttöä ja Xiaomi käyttää IPS-LCD:tä. Sinun Samsungissa on Amoled-näyttö. Musta on mustaa, värintoisto on ensiluokkaista. Mitä sitten Op8t ja xiaomin välillä eroa on muuta, kamerapuolella on hieman enemmän megapikseleitä, mutta kameroiden suorituskyky lienee jotakuinkin samaa. Itse henkilökohtaisesti luotan enemmän Oneplussaan, Xiaomi on jotenkin hieman epävarmempi tekemisissään.

Yhteenveto:

Tämän hetken huippumalleissa, jotka maksavat tuonne 1000€ pintaan on lisäksi zoom-kamera. 500€ luokassa on mahdollisesti hieman rajoitetummalla toiminnolla varustettu pikkuzoom tai zoomaus tapahtuu digitaalisesti. Koska kameroissa on useiden kymmenien megapikseleiden kennot, tapahtuu tuo digitaalinen zoomaus tiettyyn pisteeseen asti ilman suurempaa kuvanlaadun heikentymistä. En nyt ehkä liikaa zoomiin tuijottaisi. Ehkä tasapainoisin laite näistä on Oneplus 8T, jolla saa mielestäni parhaiten rahallensa vastinetta. Hyvänä kakkosena on satasen edullisempi Oneplus Nord 8, joka ei huono valinta ole, mutta mielestäni 100€ ei kuitenkaan ole oikeutettu hinta Motorola Edgen zoomikamerasta vs Oneplus Nord 8, saatika kun samalla hinnalla saa sitten lippulaivatason rautaa (Oneplus 8t).

 

Tulipas pitkä ja perinpohjainen luotaus puhelintarjontaan. Toivottavasti sait enemmän vastauksia kuin mitä heräsi uusia kyssäreitä.

 

 

 

 

Kunniamerkki +4

Hyvä selvitys mahdollisuuksista. Jos nyt olisi tarve vaihtaa, niin valinta olisi OnePlus Nord. Perusteena optinen kuvanvakain ja siinähän ei pitäisi olla näitä valmistajakohtaisia ylimääräisiä sovelluksia eli vastannee Android One-konseptia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Oneplusilla on hieman omia sovellutuksia ja parannuksia, mutta hyvin miedosti. OxygenOS on hyvin lähellä perusandroidia, mutta mielestäni perusandroid ei kyllä ole se paras vaihtoehto. Toisesta ääripäästä on sitten Samsung ja erityisesti Xiaomi. Xiaomilla muokkauksia on todella paljon ja oletuksena laite pakottaa käyttämään monia valmistajan palveluita. Ne toki saa pois käytöstä, jotkut pitävät niistä ja toisia ne ärsyttävät. Tietoturvapäivityksiä Oneplus on luvannut heinäkuuhun 2023 asti (Android Enterprise Recommended ohjelma). 

Kunniamerkki +1

Olipa hyvä selostus. Minä vaan epäröin noita muita mainitsemiasi kännyjä, kun on vuosikaudet pysynyt Samsungissa, vaikka laite välillä vaihtunut. Mutta sain ainakin vastauksen siihen, jos osta 5g kännykän, niin toimii 4g:ssä myös. Inhoan noita mainoksia. Onneksi ei sentään tule nykyiseen kännyyn huijausviestejä (salainen nro vuosikaudet niin kauan kuin mulla kännykkä on ollut). Kyllä minä voin satsata hieman enemmän rahaa kuin tuo 500 euroa. Pitää vielä netissä tutkia noita mainitsemiasi laitteita. Kiitokset vastauksista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Samsung on perushyvä merkki kyllä, mutta joissain edullisimmissa malleissa on sitten tehty mielestäni hieman hölmöjä kompromisseja, kuten esimerkiksi. Samsung Galaxy A42-puhelimessa, joka olisi muuten hyvä, mutta näytön resoluutio on aika vaatimaton. Vuonna 2020 ei enää 720p näyttöjä pitäisi edes tuossa hintaluokassa olla. Tosin ei tuo S6 Edgekään ole edullinen julkaisussa ollut, vaan siellä tonnin luokassahan se on ollut, mitä historian kirjoista katselin. Samsungeista suoraan noita n. 500€ Oneplussia ja Xiaomeja vastaava on Galaxy S20 FE 5G. Kannattaa ehkä tarkkailla jotain tiettyä mallia ja sitten hankkia se sieltä, missä paras tarjous kulloinkin on. Noissa näyttää olevan jälleenmyyjästä riippuen useamman satasen heittoa suuntaan tai toiseen. Aina välillä noista on tarjouksia, että saa 100€ alennusta, jos vaihtaa vanhan toimivan puhelimen uuteen Samsungiin. Erikseen sitten on kampanjat ja muut.

 

Unohtui mainita, että myös puhelinten koko on kasvanut. Jos jostain sattuisi saamaan Sony Xperia 5 Mk II puhelinta tuohon 500-600€ hintaan, niin se olisi kameroiltaan oikein loistava laite. En ole aivan varma, oliko tuota aiemmin Teliallakin myynnissä, mutta Sonyn tuotteet eivät oikein ole kaupaksi menneet.

 

Jos jostain luit, että Xiaomissa olisi mainoksia, niin ei ole ainakaan minulle vastaan tullut yhtään mainosta. Toki sovelluksissa voi mainoksia olla, mutta sellaisia pop-up tms. ei ole vastaan tullut. Mutta Xiaomi on kyllä melkoinen hyppäys eri maailmaan kuin Samsung.

Vastaa