Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
iskinnun
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei,

 

Pitkästä aikaan vaihdoin pari liittymää Telialle. Nyt tuli ensimmäinen lasku ja yllätyin laskutusjaksosta (22.7.-10.8.2019) ja todella huomattavasti enemmän siitä, että tuolta ajalta on molemmista täysi kuukausimaksu.

 

Miksi täysi kk-maksu eikä päiväkohtaisesti jyvetty maksu, joka olisi tuossa tapauksessa 20 päivältä (siis noin 67% täydestä kk-maksusta). Tämä päiväkohtainen jyvitys toimi ainakin edellisen liittymän tarjoajalla, ja laskutusjaksot olivat selkeitä kuukausia.

 

 

28 vastausta
Johtava
Kommentaattori
  • 19 custom-general.kudos
  • 29 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@LiisaMn@  kirjoitti:
On hyvä, että asiasta keskustellaan ja mielipiteitä vaihdetaan puolin ja toisin.


Laskulla ja hinnastossa on mainittu laskutuskauden pituudesta ja pituutta on pyritty paikkamaan minuuttien ja tekstiviestien siirtymisellä seuraavalle laskutuskaudelle. Ensimmäistä laskua voidaan toki aina katsoa yhdessä asiakaspalvelun kautta, jos laskutuskaudet eivät täsmää.


Mikäs tässä keskustelussa niin hyvää on? Partiolaiset tekevät täällä itsestään naurettavia ja asiakkaat tajuavat tulleensa koijatuksi?

 

Partiolaisena toki olet sitä mieltä, että tämä on selkeästi ilmaistu hinnastossa ja viran puolesta varmaan uskot, että ständeillä, myymälöissä. chatissa ja puhelimessa tämä tulee liittymän avaamista harkitsevalle selväksi?

mikkooks
Vakiokalustoa ☆☆
  • 169 custom-general.kudos
  • 259 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Eikä tässä keskustelussa edes vaihdeta mielipiteitä. Niitä mielipiteitä on nimenomaan yritetty Telian edustajilta kysellä, mutta vastauksia on tietysti turha odottaa. "Näin tämä nyt vaan menee" ei ole mielipide.

 

 

PeteLi
Telialainen
Telialainen
  • 70 custom-general.kudos
  • 65 custom-general.replies
  • 5 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitoksia hyvästä keskustelusta ja palautteista! Meidän suunnalta onkin hyvin avattu tuota logiikkaa, kuinka mobiililaskutuksemme toimii. Missään tapauksessa tämän asian suhteen ei ole tarkoitus olla ylimielinen, vaan kuuntelemme palautteita herkällä korvalla.

 

Ensimmäisen kauden laskutuslogiikka toimii niin, että mikäli käytössä ei aikaisemmin ole ollut mobiililiittymiä, osuu laskutusrytmi myös mahdollisimman lähelle täyttä kuukautta. Sen sijaan, jos käytössä on vaikka vuosiakin sitten ollut liittymiä meillä ja laskutus käynnistyy nyt uudelleen, järjestelmä muistaa edelleen vanhan laskutusrytmin. Tällöin ensimmäinen laskutuskausi voi olla normaalia hieman lyhyempi.

 

Lisäksi vuosien varrella laskutusryhmiä on pyritty optimoimaan niin, että eri ryhmien välillä ei olisi mittavia eroja asiakasmäärässä. Laskun lähetyskohta ja eräpäivät tuottavat myös kyselyjä asiakaspalveluun ja tasaisella laskutusrytmillä pyritään varmistamaan se, että palvelu ei pääsisi ruuhkautumaan.

 

Teemme prosessikehitystä asiakaspalautteiden perusteella ja kehitystä myös priorisoidaan sen mukaan, kuinka paljon palautetta eri aihepiireistä tulee. Koko laskutuslogiikan muutos olisi erittäin mittava työ ja tässä kohtaa sellaista ei ole suunnitteilla. Seuraamme toki asiakaspalautteiden määrää aiheen ympärillä ja asiasta voi aina sopia tapauskohtaisesti asiakaspalvelumme kanssa.

 

Tämän vuoden laskutusaikataulut löytyvät tarkemmin oheisesta taulukosta:

https://www.telia.fi/dam/jcr:2c9e0f4c-f316-48d7-aac8-e17c9fdcbbbb/Telia-laskutusaikataulu-2019.pdf

 

 

 

Johtava
Kommentaattori
  • 19 custom-general.kudos
  • 29 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ystävällisenä vinkkinä voisin sanoa, että jos olet kaivanut itsesi kuoppaan, niin ei kannata kaivaa itseään vielä syvemmälle sinne kuoppaan. Jos siis koitat vastauksessani vakuuttaa ettette suhtaudu palautteeseen ja palautteen antajiin ylimielisesti, niin ei kannata vastauksessa jatkaa samaa ylimielistä suhtautumista palautteeseen ja palautteen antajiin.

 

iskinnun
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos kaikista vastauksista ja huomioista tässä asiassa,

 

ongelma on siis vain ensimmäisen kuukauden määritelmä Telialla. Se ei täytä kk-jaksolla ymmärrettävää ajanjaksoa. Kuukaudeksi ymmärrän 22.7 (=liittymän avauspäivä) ja kk-jakson päättymispäiväksi näen ainoana päivämäärän 21.8 (siis 22.7-21.8 = kk-jakso). En käsitä mikä tässä kk-jakson määrittymisessä tai sen käyttöönotossa on vaikeaa. Tapauksessani Telia määrittelee tämän ensimmäisen kuukauden jaksoksi 22.7-10.8. Noh, eihän tässäkään jaksossa olisi mitään ongelmaa, jos kk-jakson laskukin olisi osa kk-jakson laskusta eli tässä tapauksessa noin 2/3 kk-jakson laskusta (+ tietysti viestit, puhelut täysimääräisinä, mutta siis se kk-maksuosuus).

 

Mutta tähän ei näytä olevan tulossa, ei tule muutosta. Onhan tästä Telialle todella iso rahallinen hyöty vuositasolla. Suoraviivaisesti laskettuna: jos Telialle tulee (kk-jaksohinnalla 29.90€) vuodessa 100 000 uutta liittymää, liittymän vaihtajaa, niin laskennallinen ”hyöty” tuosta ensimmäisen kuukauden vajaasta kuukaudesta on miljoonan euron luokkaa.

 

Tänä päivänä ei enää selityksesi käy, että on niin isoja massoja laskutettavana. Tai että muutos on niin iso tehtäväksi, että siihen ei kannata ryhtyä.

 

Kiitos vielä kerran näkemyksistä, en enää palaa tähän asiaan ja merkitsen sen sitten ”ratkaistuksi”.

irritus
Konkari ☆
  • 583 custom-general.kudos
  • 1076 custom-general.replies
  • 86 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@LiisaMn@  kirjoitti:

Jos siirrät liittymän meille niin laskutus alkaa siitä päivästä kun liittymä kytkeytyy meidän verkkoomme. Samoin laskutusryhmä määrittyy aktivointipäivän mukaisesti parhaaseen mahdolliseen laskutusryhmään.

Tämä ei nyt pidä alkuunkaan paikkansa.

 

Kokemus on osoittanut, että Telia selkeästi sijoittaa liittymän siihen laskutusryhmään, joka on lähinnä liittymän tilauspäivämäärää. Lisäksi laskutus ei ala kytkentäpäivänä, vaan tilauspäivänä tai jopa ennen sitä!

 

Esimerkkejä

tilauspvmtilausta
lähin
laskutus-
ryhmä
aktivointi-
pvm
aktivointia
lähin
laskutus-
ryhmä

Telian
käyttöön
ottama
laskutus-

ryhmä

laskutuksen
alkupvm
11.11.20182318.11.2018332311.11.2018
  29.05.2019444224.05.2019
  22.07.2019412311.07.2019
11.11.20192326.11.2019442210.11.2019
11.11.20192328.11.2019442210.11.2019

 

Toisin sanoen Telia veloittaa liittymää avattaessa ylimääräiset puolen kuukauden perusmaksut liittymän avausmaksun 5,00 / 3,00 € lisäksi.

Merja_J
Moderaattori
Moderaattori
  • 835 custom-general.kudos
  • 1196 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@irritus@  kirjoitti:

 

Kokemus on osoittanut, että Telia selkeästi sijoittaa liittymän siihen laskutusryhmään, joka on lähinnä liittymän tilauspäivämäärää. Lisäksi laskutus ei ala kytkentäpäivänä, vaan tilauspäivänä tai jopa ennen sitä!

 

Esimerkkejä

tilauspvm tilausta
lähin
laskutus-
ryhmä
aktivointi-
pvm
aktivointia
lähin
laskutus-
ryhmä

Telian
käyttöön
ottama
laskutus-

ryhmä

laskutuksen
alkupvm
11.11.2018 23 18.11.2018 33 23 11.11.2018
    29.05.2019 44 42 24.05.2019
    22.07.2019 41 23 11.07.2019
11.11.2019 23 26.11.2019 44 22 10.11.2019
11.11.2019 23 28.11.2019 44 22 10.11.2019

 

 


Itse asiassa tuossa @PeteLi elokuussa antamassa vastauksessa oli hyvin tiivistetty se mikä tähän vaikuttaa. 

"Mikäli käytössä ei aikaisemmin ole ollut mobiililiittymiä, osuu laskutusrytmi myös mahdollisimman lähelle täyttä kuukautta. Sen sijaan, jos käytössä on vaikka vuosiakin sitten ollut liittymiä meillä ja laskutus käynnistyy nyt uudelleen, järjestelmä muistaa edelleen vanhan laskutusrytmin."  

 

Ja toki myös tämä toinen pointti kannattaa myös ottaa huomioon - "vuosien varrella laskutusryhmiä on pyritty optimoimaan niin, että eri ryhmien välillä ei olisi mittavia eroja asiakasmäärässä."


| Telia Yhteisön moderaattori | Apple iPhone 12 | Apple Watch SE | C More
Johtava
Kommentaattori
  • 19 custom-general.kudos
  • 29 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tämä vajaan kuukauden myyminen täydellä hinnalla oli yksi iso syy siihen miksi vaihdoin kolme liittymää pois Telialta. Rahallinen arvo ei tainnut olla kuin reilun 10 €, mutta *******uksi tulemisen tunne jäi. Hassua että lopettaessa onnistui hyvin laskea päiväkohtainen summa. Toisella operaattorilla myös avatessa. 

Huijattu1
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ja sama meno jatkuu myös meidän osoitteessamme. Laskutusjakso 26.11-11.12 ja telia laskuttaa minulta koko kuukauden hinnan. Toivottavasti kaikki black fridayna liittymän ottaneet tarkistavat laskunsa, koska telialla ei ole aikomustakaan osittaa liittymää oikeaksi. Asiakaspalvelija jauhaa puuta heinää, ei suostu korjaamaan laskua oikeaksi. Mukava *******uksen maku jäi suuhun ja rahat meni tietysti kahdesta liittymästä puolelta kuulta telian taskuun. 

Hyvä telia! Ei ikinä enää!