Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63249
Kirjoituksia 172601

Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso



Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎04-10-2018
Kirjoituksia: 29
21/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso


@LiisaMn  kirjoitti:
On hyvä, että asiasta keskustellaan ja mielipiteitä vaihdetaan puolin ja toisin.


Laskulla ja hinnastossa on mainittu laskutuskauden pituudesta ja pituutta on pyritty paikkamaan minuuttien ja tekstiviestien siirtymisellä seuraavalle laskutuskaudelle. Ensimmäistä laskua voidaan toki aina katsoa yhdessä asiakaspalvelun kautta, jos laskutuskaudet eivät täsmää.


Mikäs tässä keskustelussa niin hyvää on? Partiolaiset tekevät täällä itsestään naurettavia ja asiakkaat tajuavat tulleensa koijatuksi?

 

Partiolaisena toki olet sitä mieltä, että tämä on selkeästi ilmaistu hinnastossa ja viran puolesta varmaan uskot, että ständeillä, myymälöissä. chatissa ja puhelimessa tämä tulee liittymän avaamista harkitsevalle selväksi?

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa ☆
Rekisteröitynyt: ‎30-08-2018
Kirjoituksia: 242
22/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Eikä tässä keskustelussa edes vaihdeta mielipiteitä. Niitä mielipiteitä on nimenomaan yritetty Telian edustajilta kysellä, mutta vastauksia on tietysti turha odottaa. "Näin tämä nyt vaan menee" ei ole mielipide.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted
Telialainen
Rekisteröitynyt: ‎05-04-2015
Kirjoituksia: 62
23/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Kiitoksia hyvästä keskustelusta ja palautteista! Meidän suunnalta onkin hyvin avattu tuota logiikkaa, kuinka mobiililaskutuksemme toimii. Missään tapauksessa tämän asian suhteen ei ole tarkoitus olla ylimielinen, vaan kuuntelemme palautteita herkällä korvalla.

 

Ensimmäisen kauden laskutuslogiikka toimii niin, että mikäli käytössä ei aikaisemmin ole ollut mobiililiittymiä, osuu laskutusrytmi myös mahdollisimman lähelle täyttä kuukautta. Sen sijaan, jos käytössä on vaikka vuosiakin sitten ollut liittymiä meillä ja laskutus käynnistyy nyt uudelleen, järjestelmä muistaa edelleen vanhan laskutusrytmin. Tällöin ensimmäinen laskutuskausi voi olla normaalia hieman lyhyempi.

 

Lisäksi vuosien varrella laskutusryhmiä on pyritty optimoimaan niin, että eri ryhmien välillä ei olisi mittavia eroja asiakasmäärässä. Laskun lähetyskohta ja eräpäivät tuottavat myös kyselyjä asiakaspalveluun ja tasaisella laskutusrytmillä pyritään varmistamaan se, että palvelu ei pääsisi ruuhkautumaan.

 

Teemme prosessikehitystä asiakaspalautteiden perusteella ja kehitystä myös priorisoidaan sen mukaan, kuinka paljon palautetta eri aihepiireistä tulee. Koko laskutuslogiikan muutos olisi erittäin mittava työ ja tässä kohtaa sellaista ei ole suunnitteilla. Seuraamme toki asiakaspalautteiden määrää aiheen ympärillä ja asiasta voi aina sopia tapauskohtaisesti asiakaspalvelumme kanssa.

 

Tämän vuoden laskutusaikataulut löytyvät tarkemmin oheisesta taulukosta:

https://www.telia.fi/dam/jcr:2c9e0f4c-f316-48d7-aac8-e17c9fdcbbbb/Telia-laskutusaikataulu-2019.pdf

 

 

 

Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎04-10-2018
Kirjoituksia: 29
24/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Ystävällisenä vinkkinä voisin sanoa, että jos olet kaivanut itsesi kuoppaan, niin ei kannata kaivaa itseään vielä syvemmälle sinne kuoppaan. Jos siis koitat vastauksessani vakuuttaa ettette suhtaudu palautteeseen ja palautteen antajiin ylimielisesti, niin ei kannata vastauksessa jatkaa samaa ylimielistä suhtautumista palautteeseen ja palautteen antajiin.

 

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎14-08-2019
Kirjoituksia: 5
25/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Kiitos kaikista vastauksista ja huomioista tässä asiassa,

 

ongelma on siis vain ensimmäisen kuukauden määritelmä Telialla. Se ei täytä kk-jaksolla ymmärrettävää ajanjaksoa. Kuukaudeksi ymmärrän 22.7 (=liittymän avauspäivä) ja kk-jakson päättymispäiväksi näen ainoana päivämäärän 21.8 (siis 22.7-21.8 = kk-jakso). En käsitä mikä tässä kk-jakson määrittymisessä tai sen käyttöönotossa on vaikeaa. Tapauksessani Telia määrittelee tämän ensimmäisen kuukauden jaksoksi 22.7-10.8. Noh, eihän tässäkään jaksossa olisi mitään ongelmaa, jos kk-jakson laskukin olisi osa kk-jakson laskusta eli tässä tapauksessa noin 2/3 kk-jakson laskusta (+ tietysti viestit, puhelut täysimääräisinä, mutta siis se kk-maksuosuus).

 

Mutta tähän ei näytä olevan tulossa, ei tule muutosta. Onhan tästä Telialle todella iso rahallinen hyöty vuositasolla. Suoraviivaisesti laskettuna: jos Telialle tulee (kk-jaksohinnalla 29.90€) vuodessa 100 000 uutta liittymää, liittymän vaihtajaa, niin laskennallinen ”hyöty” tuosta ensimmäisen kuukauden vajaasta kuukaudesta on miljoonan euron luokkaa.

 

Tänä päivänä ei enää selityksesi käy, että on niin isoja massoja laskutettavana. Tai että muutos on niin iso tehtäväksi, että siihen ei kannata ryhtyä.

 

Kiitos vielä kerran näkemyksistä, en enää palaa tähän asiaan ja merkitsen sen sitten ”ratkaistuksi”.

Highlighted
Konkari
Rekisteröitynyt: ‎14-12-2015
Kirjoituksia: 666
26/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso


@LiisaMn  kirjoitti:

Jos siirrät liittymän meille niin laskutus alkaa siitä päivästä kun liittymä kytkeytyy meidän verkkoomme. Samoin laskutusryhmä määrittyy aktivointipäivän mukaisesti parhaaseen mahdolliseen laskutusryhmään.

Tämä ei nyt pidä alkuunkaan paikkansa.

 

Kokemus on osoittanut, että Telia selkeästi sijoittaa liittymän siihen laskutusryhmään, joka on lähinnä liittymän tilauspäivämäärää. Lisäksi laskutus ei ala kytkentäpäivänä, vaan tilauspäivänä tai jopa ennen sitä!

 

Esimerkkejä

tilauspvmtilausta
lähin
laskutus-
ryhmä
aktivointi-
pvm
aktivointia
lähin
laskutus-
ryhmä

Telian
käyttöön
ottama
laskutus-

ryhmä

laskutuksen
alkupvm
11.11.20182318.11.2018332311.11.2018
  29.05.2019444224.05.2019
  22.07.2019412311.07.2019
11.11.20192326.11.2019442210.11.2019
11.11.20192328.11.2019442210.11.2019

 

Toisin sanoen Telia veloittaa liittymää avattaessa ylimääräiset puolen kuukauden perusmaksut liittymän avausmaksun 5,00 / 3,00 € lisäksi.

0 tykkäystä
Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 885
27/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso


@irritus  kirjoitti:

 

Kokemus on osoittanut, että Telia selkeästi sijoittaa liittymän siihen laskutusryhmään, joka on lähinnä liittymän tilauspäivämäärää. Lisäksi laskutus ei ala kytkentäpäivänä, vaan tilauspäivänä tai jopa ennen sitä!

 

Esimerkkejä

tilauspvm tilausta
lähin
laskutus-
ryhmä
aktivointi-
pvm
aktivointia
lähin
laskutus-
ryhmä

Telian
käyttöön
ottama
laskutus-

ryhmä

laskutuksen
alkupvm
11.11.2018 23 18.11.2018 33 23 11.11.2018
    29.05.2019 44 42 24.05.2019
    22.07.2019 41 23 11.07.2019
11.11.2019 23 26.11.2019 44 22 10.11.2019
11.11.2019 23 28.11.2019 44 22 10.11.2019

 

 


Itse asiassa tuossa @PeteLi elokuussa antamassa vastauksessa oli hyvin tiivistetty se mikä tähän vaikuttaa. 

"Mikäli käytössä ei aikaisemmin ole ollut mobiililiittymiä, osuu laskutusrytmi myös mahdollisimman lähelle täyttä kuukautta. Sen sijaan, jos käytössä on vaikka vuosiakin sitten ollut liittymiä meillä ja laskutus käynnistyy nyt uudelleen, järjestelmä muistaa edelleen vanhan laskutusrytmin."  

 

Ja toki myös tämä toinen pointti kannattaa myös ottaa huomioon - "vuosien varrella laskutusryhmiä on pyritty optimoimaan niin, että eri ryhmien välillä ei olisi mittavia eroja asiakasmäärässä."


0 tykkäystä
Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎04-10-2018
Kirjoituksia: 29
28/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Tämä vajaan kuukauden myyminen täydellä hinnalla oli yksi iso syy siihen miksi vaihdoin kolme liittymää pois Telialta. Rahallinen arvo ei tainnut olla kuin reilun 10 €, mutta *******uksi tulemisen tunne jäi. Hassua että lopettaessa onnistui hyvin laskea päiväkohtainen summa. Toisella operaattorilla myös avatessa. 

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎31-12-2019
Kirjoituksia: 1
29/29

Vs: Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso

Ja sama meno jatkuu myös meidän osoitteessamme. Laskutusjakso 26.11-11.12 ja telia laskuttaa minulta koko kuukauden hinnan. Toivottavasti kaikki black fridayna liittymän ottaneet tarkistavat laskunsa, koska telialla ei ole aikomustakaan osittaa liittymää oikeaksi. Asiakaspalvelija jauhaa puuta heinää, ei suostu korjaamaan laskua oikeaksi. Mukava *******uksen maku jäi suuhun ja rahat meni tietysti kahdesta liittymästä puolelta kuulta telian taskuun. 

Hyvä telia! Ei ikinä enää!