LTE-A saatavuus


Onko Sonera millon tuomassa 4G LTE-A verkkoa Äänekoskelle postinumeroalueelle 44100 tai 44120 ?

Kun tulee saataville, kuinka se näkyy mokkulassani ? Tuleeko erivärinen merkkivalo?

Kuuluvuuskartassa pitäisi olla sellainen toiminto jolla saadan eriteltyä 800MHz ja 1800MHz verkot ja taajuuksilla myös tämä 4G LTE-A verkko :)

 

Koska tulee Soneralle myyntiin 4G LTE-A verkkoon suunnitellut 300Mbit/s liittymät joita jo Elisa ja DNA myyvät?


48 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tukeeko mokkulasi LTE-A verkkoa? Mikä mokkula on kyseessä?


 


Katsoppa uusimmat tukiasemat täältä: https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Rakenteilla-olevat-verkot?id=1399


 


Karttaan ei ole tulossa 800 ja 1800 erittelyä mutta kun siirrät sitä osoitinta kartalla niin näet teoreettisen maksimin 150 tai 50 niin voit päätellä onko 800 vai 1800 taajuudella.


 


LTE-A varmaan joskus sitten kartalle...


 


Soneralla yrityspuolella myydään jo 300Mbps liittymiä.

Tukee tai pitäisi ainkin tukea. Se on Huawei E5186

Tuo linkki ei kerro 4G LTE-A tukareita erikseen

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

No ei kerro... kuten jo mainitsinkin edellisessä postauksessa... "LTE tulee joskus kartalle"... Maanantaina sulle sitten aspa saa kertoa tuleeko... 


 


---


 


Äänekoskella on LTE-A tukiasema 1800 + 800 taajuuksilla Hämeentien ja Mämmensalmentien risteyksessä. 


 


Cellmapperin kartasta tukiasema tunnus eNB ID 140715, http://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91&type=LTE&latitude=62.596406476604194&longitude=25.729716089440913&zoom=13


 


Jos haluat uudempaa tietoa, suosittelen lataamaan sovellus Android laitteeseen ja kartoittamaan uudelleen. Ohje täälä: https://www.taisto.org/Cellmapper

Joo. Mikä on sitte 1800 + 800 verkon teoreettinen maksimi? Minulla ei ole Anroid puhelin.. Minulla on Nokia Lumia 1520 Windows 10 Mobile Insider Preview 10.0.10549.4 

Tuo mainitsemasi tukiasema on kaikkein lähinnä :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

1800Mhz + 800Mhz verkossa on käytettävissä 20Mhz + 10Mhz taajuuskaistaa joka tarkoittaa 150Mbps + 75Mbps = 225Mbps teoriassa siis... 


 


Tässä on nopeustaulukko josta voi katsoa eri taajuusalueiden nopeuksia


 


https://www.taisto.org/Mobiiliverkkotekniikka#Mobiilitekniikka_ja_nopeudet


 


Windows Phonelle ei valitettavasti tätä sovellusta ole saatavilla. 

Joo 225Mbit/s ja mun liittymä on Max 150Mbit/s 🙂 Millaiselle pakotukselle pitää mokkula laittaa että se käyttää tätä taajuusyhdistelmää? Olen nyt pakottanut sen 4G 1800MHz

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Jaa, tosta kannattaa katsoa mitä ohjeistusta laitevalmistaja antaa... 


 


Ei ole itsellä kyseistä laitetta joten en osaa auttaa paremmin. Soneran asiakaspalvelu ei tarjoa laitteistokohtaisia ohjeistuksia ja ne ohjataan Helpsoniin joka ei osaa vastata myöskään tähänkään.

Mikä siinä on laitekohtaista? Vaihtoehtoina on 4G 800, 4G 1800 ja 4G 2600 ja vain 4G käyttäisikö Vain 4G sitten, kun ei määritä tiettyä taajuutta

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Soneran asiakaspalvelu ei tarjoa jokaiselle laitteelle ohjeistusta erikseen sitä tarkoitan vain.


 


Taajuuslukitusta ei oikein voi käyttää LTE-A:n kanssa, kun toki käyttää molempia taajuuksia... 


 


Suosittelen kokeilemaan, en tiedä ilmoittaako laitteesi erikseen LTE-A:ta... pitäisi ilmeisesti olla aika samanlainen menu kuin E593 reitittimessä joka hieman tutumpi minulle. 


 


Mahtaako olla tästä apua: https://www.taisto.org/Huawei_B593s-22_LTE/3G/2G_-reititin Näyttäisikö enemmän tietoa?

Ei ole ollenkaan tuommoinen kun tuossa Huawei B593s-22 mallissa on.. Ei näy näyttävän muuta, kun 4G oli taajuuspakostusta tai ei

Soneran peittokartta sanoo alueelle Max 150M vaikka on saatavilla tuo LTE-A 800 + 1800 verkko yhdestä tukiasemasta

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Ahaa, ettei olisi, no en voi auttaa kun en tunne laitettasi mitenkään.


 


---


 


Soneran peittoalue kartta näyttää 50Mbps tai 150Mbps, siitä päättelemällä voi nähdä 800Mhz ja 1800Mhz alueet... Mutta LTE-A:ta ei vielä kartalla ole.


 


Sinun liittymälläsi maksiminopeus on se 150Mbps? Mitä saat tällä hetkellä yhdellä taajuudella?


 


Eikö tosta laitteesta saa mitään signaaliarvo tietoa? Olisi hyvä jos saisi... PCI numerolla voisi esim selvittää missä solussa se on tukiasemassa jne...

1800Mhz taajuudella oon saanu 10x nopeudet verratuna 800Mhz.. 1800Mhz taajuudella oon saanu 80Mbit/s ei oo sen ylemmäs menny

Ei saa mitään tietoja

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@JANIPOHJONEN kirjoitti:

1800Mhz taajuudella oon saanu 10x nopeudet verratuna 800Mhz.. 1800Mhz taajuudella oon saanu 80Mbit/s ei oo sen ylemmäs menny




No 80Mbps ihan hyvä nopeus LTE verkosta, toki jos saisi toisenkin taajuuden niin 150Mbps toki pääsisi paremmin...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Näillä ohjeilla pitäisi saada selville signaalitiedot: http://murobbs.muropaketti.com/posts/1714271481/

Jaa, eipä anna, kuin valkoisen ikkunan selaimeen.. Olisiko olemassa mahdollisesti toinen ohjelmisto mobiilireitittimeen Huawei E5186 joka näyttäisi tarkasti verkon tiedot ja erittäisi onko se nyt 4G LTE vai 4G LTE-A verkossa. Ja sama 3G verkon puolella. HSPA+ ja DC-HSPA+

2G verkkoakin katoin nii antaa vain 2G eikä anna EDGE tai GPRS

Onhan niitä ohjelmistoja, mm. joka operaattorin myymällä laitteella omansa, mutta kaikissa ei ole edes tuota taajuuspakotusta. 

Nii on joo.. Onko sitten tyydyttävä tuohon ohjelmistoon? Löysin ohjelman LTE Watch joka näyttäisi signaalitiedot ja vieläpä suomenkielinen ohjelma mutta se kysyy "Osoite IP/palvelin" mitä ihmettä mä tohon söherrän

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Mahtaako olla sen reitittimesi IP-osoite? Sitä se varmaan haluaa mistä hakee tietoa ellei automaattisesti osaa hakea. 

Ei se tunnu hyväksyvän yhtään mitään.. Mistä pääsisin katsomaan reitittimen IP:n Lähiverkko IP kyllä näkyy. se lienee kaikilla sama

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Reitittimen IP-osoite on sama kuin asiakaslaiteiden kuten tietokoneen oletusyhdyskäytävä.

Mistä pääsisin näkemään tämän? Tuo ohjelma ei hyväksy mitään?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Windowssista esimerkiksi komentorivin kautta ipconfig komennolla näet oletusyhdyskäytävän IP-osoitteen.

Joo, no en mä ihan ulkona asiasta ole.. Kielitaito ei vaan ihan kaikkeen riitä

Vastaa