Langaton laajakaista Vihti kk


Vihdin kirkonkylän 4G yhteys on parin viikon aikana heikentynyt dramaattisesti. Huawein langaton modemilla ei saa kunnon signaalia puhelimella saa paremman) vaikka modemilla saa hyvän yhteyden muissa paikoissa jossa sitä käytän. Joskus yöllä voi saada sellaisen yhteyden jolla voisi katsoa liikkuvaa kuvaa. Yhteys riittää juuri juuri netin selaamiseen. Olen mitannut speedtestillä yhteyttä parin viikon aikana eri vuorokauden aikoina ja ping on yleensä 14 (mitä merkitseekään?) download 0,2-2,5 megaa ja upload 6-10 megaa. Kai voin lopettaa telian asiakkuuden ilman ongelmia koska eivät voi järjestää säällistä yhteyttä. Veloittavat kyllä 4 g yhteydestä mutta eivät sitä toteuta.


6 kommenttia

Vihdin tukiasema näyttää edelleen ihan hyviä keskinopeuksia, noin 30Mbps. Onko alueella tapahtunut muutoksia? Rakennettu kerrostaloja, kiinteistöön tehty ikkunaremontti tms?

 

Kuinka iso ero kännykän ja modeemin signaalinvoimakkuudella on 4G verkossa?

 

 

puhelin (ip5) suoraan mastoon yleensä 3G eikä 4G (ei siis wifin kautta) dl 15-25 M up 1-2 M

Ei rakentamista tai ikkunaremonttia.

Vaihdoin modemin toiseen huoneeseen ja nyt dl on 45-48 ja ul 17-25. Katsotaan nyt kuinka kauan yhteys pysyy hyvänä?

Aikaisemmin vanha sijaintikin on toiminut ihan hyvin, en tiedä mistä tämä nyt johtuu. Harmi vaan että kun tarvitsee tulostinta on modemi taas sijoitettava huonompaan paikaan.

Kunniamerkki +10

Kertomasi mukaan näyttää juuri siltä, että 4G on ruuhkainen. Puhelimella tehty testi kertoo 3G-verkon toimivan käytännössä paremmin.

Joten lukitse modeemisi 3G-verkkoon, niin toimii luultavasti nopeammin. Kun käyttäjät yleensä antavat laitteidensa verkon valinnan olevan automaatilla, niin silloin ne menevät 4G-verkkoon kunhan se vain alueelta löytyy. Joskus siitä on sitten sikäli haittaa, että verkko ruuhkautuu. Päätelaitteet eivät "älyä" itse vaihtaa toiseen verkkoon vaikka se olisi nopeampi. Verkon valinnan parametreissä ei sellaista tunneta, jolla ne osaisivat sen itse tehdä.

Kunniamerkki +10

Jos toisessa huoneessa toimii paremmin, niin luultavasti on yhteydessä silloin eri tukiasemaan, joka on vähemmän ruuhkainen. Anna sen nyt olla siellä, ja jos ei sekään toimi niin sitten kokeile lukita 3G:hen

Vastaa