Liikkuva netti pätkäisee noin kahdeksan tunnin välein?


  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Muokkaus TeroRe 29.3.2021:


 


Matkapuhelinverkossamme on nyt mahdollista käyttää julkista vaihtuvaa eli dynaamista IPv4-osoitetta valitsemalla laitteen APN-asetuksissa Prointernet. Palvelu on käytettävissä 2G-, 3G- ja 4G-verkossa ilman erillistä maksua.


 


---


 


Terve.


Hommasin liikkuvan netin viime viikolla ja olen huomannut että ilmeisesti noin kahdeksan tunnin välein yhteys katkeaa hetkeksi. En ole ihan tarkkaan katsonut että kuinka kauan se on poikki, mutta tarpeeksi kauan että esim irc tyyliset chatit kerkeävät pingata ulos.


 


Laitteena on Huawei E5186, jonka hallintasivun mukaan yhteys ei ole missään vaiheessa mennyt poikki.


 


Ei varmaan normaalia?


Mistä vois johtua tällainen, ja kellään mitään ideaa mitä vois tehdä asialle?


 


Ei se loppujen lopuksi ole kauean iso ongelma, mutta ajattelin kysäistä jos vaikka jollakulla olisi kokemusta.


 


Edit RaMaria: Korjattu kirjotusvirhe otsikosta


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

kirjoitti:

Terve.


Hommasin liikkuvan netin viime viikolla ja olen huomannut että ilmeisesti noin kahdeksan tunnin välein yhteys katkeaa hetkeksi. En ole ihan tarkkaan katsonut että kuinka kauan se on poikki, mutta tarpeeksi kauan että esim irc tyyliset chatit kerkeävät pingata ulos.


 


Laitteena on Huawei E5186, jonka hallintasivun mukaan yhteys ei ole missään vaiheessa mennyt poikki.


 


Ei varmaan normaalia?


Mistä vois johtua tällainen, ja kellään mitään ideaa mitä vois tehdä asialle?


 


Ei se loppujen lopuksi ole kauean iso ongelma, mutta ajattelin kysäistä jos vaikka jollakulla olisi kokemusta.




Voisiko olla jokin DHCP:n aiheuttama nyppäisy? Koneesi lähiverkon IP:n laina-aika vanhenee ja Huawei tarjoaa sitten uutta? Kokeile laittaa joko koneelle kiinteä IP DHCP poolin ulkopuolelta tai sitten rukkaat Huaweissä (muistaakseni LAN tai WLAN asetuksissa on DHCP) laina-aika (lease time) niin suureksi kun saat. Olikohan 2 päivää maksimi. Hölmö malli tää 5186, kun ei enää saa MAC-osoitteella lukittua tiettyjä osoitteita, vaan joutuu mennä kiertoreittejä pitkin.

Koitan tuota kiinteää IP osotetta tänään myöhemmin, mutta ainakin näyttäisi että Huawein DHCP lease time on 24 tuntia ollut koko ajan.

Ei näyttänyt kiinteä IP osoite auttavan.

Kummallinen tuo 8 tunnin väli, se on sen verran tarkka että olettaisi sen olevan joku automaattinen juttu jossain.

 

Olisiko se mahdollista että tällainen johtuisi esim alueen 4G torneista? Ei ole tämä mobiili tekniikka niin tuttua että osaisin edes arvella.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

olen dokumentoinut saman ongelman, ja minun diagnoosi on että soneran verkossa on vikaa. vian tarkennuksena sanoisin että ei ole tukiasemissa vaan netti pakettien reitityksessä, esim udp ja tcp paketit.

 

erona on että minulla on telefinland puheliittymä jossa on 4g netti (3g pätkii myös).

 

pätkinnä olen todennut kahdella laitteella, samsung a3 (vanhempi malli, ei 2016 malli) ja huawei e3372 mokkula. olen huomannut pätkintää irc client ohjelmalla sekä androidissa ajossa ja pc:llä ajossa (atomic, androirc ja hexchat). lisäksi wget ohjelma joka lataa tiedostoja http protokollaa käyttäen. päkinnän ajaksi olen huomannut noin 8h0min-8h10min, useimmiten 8h10min.

 

olen tehnyt kaksi häiriöilmoitusta asiasta jossa kummassakin tapauksessa vikaa ei kunnolla tunnustettu ja ehdotti superkallista helpson palvelua joka on sattumoisin telia(soneran) omistama. minulla ei ole riittävästi rahaa maksaa palvelusta josta tiedän ennakkoon että menee umpikujaan.

 

http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/tele-finland.70584/page-55

 

eräs henkilö matkapuhelinfoorumilla epäili viaksi soneran nattausta (nat, joka karkeasti muuntaa ja reitittää lähi ip:t julkisiksi ip:ksi). eli nat resetoituu 8h välein ja hukkaa jo olemassa olevat yhteydet.

 

vialle on kierto konsti, vaihtaa apn osoitteeksi "prointernet", mutta huono puoli että "prointernet" on vain 3g/2g. tai sitten ostaa opengate palvelun soneralta (en ole testannut opengate palvelua)

 

edit: kolmella laitteella kahden sijaan, kolmas laite on vanha nokia cs-15 mokkula joka pätkii samanlailla. cs-15 on vain 3g/2g.

Hyvä etten olekaan ainoana tämän ongelman kanssa. Itsekin testasin josko 3Gssä on sama ongelma ja onhan se.
Testasin myös elisa/saunalahti liittymää samassa laitteessa, eikä pätki, joten selvästikään laitteessa ei ole vikaa.
Pitää testata tuota prointernet konstia täälläkin päin ja vahvistaa tämä diagnoosi.

Onko se mahdollisesti aluekohtaista? Yritin etsiä vastaavia ongelmia eikä juurikaan löytynyt, luulisi että jos se olis laaja niin muutkin ihmiset valittaisivat. Itse olen Torniosta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

soneralla ei ole oikein sivustoa apn osoitteelle "prointernet" joten kuinka kauan lienee toimia "prointernet". jos testailet "prointernet" apn osoitetta niin laite pitää pakottaa 3g:hen. muuten ilmeisesti saattaa mennä 4g:hen ja "prointernet" on kuin kiviseinä 4g:ssä.

 

itse olen heinolasta (lahdesta noin 40km:ia). ei ilmeisesti alueellinen mutta ip numeroilla (enimmäkseen sillä julkisella osalla) voi olla merkitystä. en ole pitänyt tarkkaa kirjaa mitkä ip numerot ovat pätkineet. viimeisin oli alueelta 188.238.128.0 - 188.238.255.255 .

 

itsekin testasin saunalahti lataus liittymää (vain 3g) ja eikä pätkinyt.

 

 

Jep, nyt ei ole pätkäissyt kertaakaan sen jälkeen kun eilen vaihdoin APNäksi "prointernet" ja pakotin huawein 3Ghen.

Pitää koittaa laittaa vikatikettiä menemään soneralle päin huomenna ja laittaa mahdollisimman paljon tätä infoa, jos ei ala pelittään niin operaattorin vaihto varmaan edessä.

Ehdottomasti tuosta kannattaa olla vikapalveluun yhteydessä mahdollisimman tarkoilla esimerkeillä, jotta päästään tutkimaan, että mistä moinen voisi johtua!

Vastaa