Liittymän päättäminen toisen puolesta

  • 14 March 2020
  • 9 kommenttia
  • 932 katselukertaa

Asioin iäkkään (95v) ja muistisairaan äitini puolesta. Miten toimin, kun haluan päättää hänen tarpeettomaksi käyneen liittymänsä? 


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Nmumma ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Jos mennään asian hoitamiseksi ihan lain mukaan, niin edunvalvojana onnistuisit sanomaan liittymän irti suoraan.


Tietenkin itsepalveluna voisi yrittää, jos äidilläsi on verkkopankkitunnukset joilla kirjautua Telian omille sivuille.


Asiakaspalvelusta selviää lisää : https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot?intcmp=footer-asiakaspalvelun-yhteystiedot 

Kiitos vastauksesta.

Siis eikö voi toimia esim. äidin allekirjoittamalla valtakirjalla, mikä toimitetaan teille? Tai yleensä liittymän lakkauttamista koskevalla kirjeellä, jossa on äidin allekirjoitus!?

Käyttäjätaso 7

@Nmumma@  kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Siis eikö voi toimia esim. äidin allekirjoittamalla valtakirjalla, mikä toimitetaan teille? Tai yleensä liittymän lakkauttamista koskevalla kirjeellä, jossa on äidin allekirjoitus!?


Kun laadit valtakirjan , missä on äidin ja sinun henkilötunnukset ja allekirjoitukset sekä kahden todistajan allekirjoitus , niin pitäisi kelvata.

 

Sitten otat vain henkkarit ja em. valtakirjan mukaan ja menet lähimpään Telian myyntipisteeseen. Eiköhän se asia siellä hoidu. Etänä ei taida onnistua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

En ole aivan varma, että onnistuuko itse laaditulla valtakirjalla vai pitääkö olla Telialta saatu. Ainakin itse kun 7v sitten hoidin, sittemmin edesmenneen isoäitini liittymäasioita, piti hakea Telialta paperi (en tiedä, voiko saada postitse kotiin aspaa kontaktoimalla?) kaupasta ja sitten palailla Telian liikkeeseen. Tietenkin pitää olla mukana oma virallinen henkilötodistus.


 


Sitä en sitten tiedä, onnistuisiko puhelimitse, jos iäkäs sen verran vielä asioista ymmärtää, että mitä ollaan tekemässä, ja lähiomainen avustaisi puhelimessa asioinnissa. Yleensä hyvinkin muistamattomat muistavat syntymäajan ja hetun, ihme ja kumma. Tosin jos muisisairaus on jo pitkällä, ei tuo onnistu, jos vaikka henkilö ei voi kommunikoida.

Käyttäjätaso 7

@Purnipsi@  kirjoitti:

En ole aivan varma, että onnistuuko itse laaditulla valtakirjalla vai pitääkö olla Telialta saatu.


Kovasti olisi erikoista , jos oikein laadittu omatekoinen valtakirja ei kelpaa , kun se kelpaa ihan kaikkeen muuhunkin , missä toisen puolesta raha-asioita järjestellään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi@  kirjoitti:

En ole aivan varma, että onnistuuko itse laaditulla valtakirjalla vai pitääkö olla Telialta saatu. Ainakin itse kun 7v sitten hoidin, sittemmin edesmenneen isoäitini liittymäasioita, piti hakea Telialta paperi (en tiedä, voiko saada postitse kotiin aspaa kontaktoimalla?) kaupasta ja sitten palailla Telian liikkeeseen. Tietenkin pitää olla mukana oma virallinen henkilötodistus.


 


Sitä en sitten tiedä, onnistuisiko puhelimitse, jos iäkäs sen verran vielä asioista ymmärtää, että mitä ollaan tekemässä, ja lähiomainen avustaisi puhelimessa asioinnissa. Yleensä hyvinkin muistamattomat muistavat syntymäajan ja hetun, ihme ja kumma. Tosin jos muisisairaus on jo pitkällä, ei tuo onnistu, jos vaikka henkilö ei voi kommunikoida.




Voi onnistua puhelimitse, jos hän muistaa hetun ja pystyy sen puhelimessa sanomaan sekä sanoa että antaa luvan sulkea liittymän.


Ainakin minun onnistui muuttaa isän puhelinliittymä toissa vuonna toimimaan ulkomailla, kun hän oli menossa lentokentälle. Isän piti puhelimessa sanoa hetu ja antaa minulle lupa muuttaa liittymää ja hyväksyä uusi liittymä minkä minä valitsin asiakaspalvelijan ehdotuksista.


Hyvä olisi muistaa myös osoite ja ehkä puhelinnumerokin ;)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Täällä on tullutkin jo hyviä neuvoja asian hoitamiseksi, mutta tehdään vielä yhteenveto. :) 
 
Äitisi voi valtuuttaa @Nmumma  sinut hoitamaan liittymän asioita, ja tämä tapahtuu joko yhdessä soittamalla asiakaspalveluumme tai vapaamuotoisella valtakirjalla Telia Kaupassa. Valtakirjassa tulee olla äitisi  sekä


sinun henkilötiedot + molempien allekirjoitukset. 

Huom! Telia Rahoituksen tuotteiden kohdalla tai uuden liittymän avaamisessa ei voida toista henkilöä valtuuttaa.


Kiitos kommenteista ja Telian vastauksesta!

Pyytäisin saada vielä oikean puhelinnumeron, mihin voin äidin kanssa liittymännperuutuksen soittaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Nmumma  kirjoitti:

Pyytäisin saada vielä oikean puhelinnumeron, mihin voin äidin kanssa liittymännperuutuksen soittaa.




Asiakaspalvelunumeromme on: 020 690 400 (mpm/pvm) ma–pe 8–18.

Vastaa