Liittymäsopimuksen irtisanomisen ehdot

  • 11 December 2014
  • 18 kommenttia
  • 18 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Lainaus eräästä aiemmasta viestiketjusta, kirjoittaja MerjaJ:

"Hei Riekkosak!

Sinun liittymäsopimuksesi on ns. "kytky". Eli laite on sidottu liittymään. Olet maksanut sen kertamaksulla, mutta sopimus on 24 kk mittainen. Ostamasi laitteesta on aina maininta liittymäsi -7914 laskulla. Jos haluat irtisanoa määräaikaisen liittymäsopimuksesi, veloitetaan sinulta irtisanomismaksua 50 eur. Laitteesta ei luonnollisestikaan mitään veloiteta koska olet maksanut sen kertamaksuna."

Menin tänään Soneran myymälään tarkoituksena irtisanoa liittymäsopimukseni ja maksaa tuon 50 euron sakko. Myyjä väitti, että minun pitäisi sakon lisäksi maksaa laitteen viime keväänä olleen suositushinnan ja todellisen ostohintani välinen erotus, mutta ei edes tiennyt summaa. En suostunut tähän, joten liittymää ei irtisanottu, mutta sitä kyllä muutettiin.

Voiko Soneran palvelu"neuvojien" lupauksiin luottaa?? Sain taas syyn olla ostamatta mitään Soneralta.

18 kommenttia

Odotan vastausta Soneralta.

Moro!


 


MerjaJ tuossa antoi sulle ihan oikeet tiedot, tuo sakkomaksuhan laskutetaan sitten viimesellä laskulla.


Vaikuttaa vähän siltä että tuolla liikkeessä on vanhaa tietoa ollut, aikasemmin homma meni noin kuin liikkeessä kerrottiin.


 


Tää voidaan toki hoitaa meidän aspan kauttakin kuntoon, soittamalla tai esim. palvelupyynnöllä Omilta Sivuilta


 


:)

Nyt olisi aika saada selville nuo irtisanomisen ehdot, kun Sonera ei näytä itsekään tietävän onko liittymäni määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sinulla on sopimus, sielä se lukee selkeästi, jos ei lue niin sopimus ei ole pätevä...

Soneran 23.9.2015 päivätyssä asiakastiedotteessa sanotaan liittymäni olevan määräaikainen. Vuosi sitten liittymäää muuttaessani sain tilausvahvistuksen, jonka mukaan sopimus on toistaiseksi voimassa. Sekavaa, kun en tiedä mikä on totta. Liittymäni hintaa nostettiin 152 %:lla lokakuussa alkaneella laskutuskaudella ilman ennakkoilmoitusta. Mainitsemassani asiakastiedotteessa hinnan ilmoitetaan nousevan ensi huhtikuussa.

Homma menee silleen, että jos sulla on liittymällä voimassaoleva laitesopimus, sitoutuu se liittymään laitesopimuksen määräajan mukaisesti.


Itse liittymä ei ole määräaikainesti sidottu, vaan liittymään liitetty laitesopimus on.


 


Mikäli liittymällä on tuo laitesopimus, ja jos liittymän irtisanot ennen määräaikaisen laitesopimuksen päättymistä, tulee maksettavaksi tuo 50€ "sakkomaksu". Laitteesta ei mitään veloiteta, jos se on jo maksettu pois, muutoin veloitetaan laitteen loppumaksut.
Laitesopimus (kytky) kun vaatii aina rinnalleen voimassaolevan liittymän, eli se ei voi olla olemassa ilman liittymää.

Jos liittymällä ei ole määräaikaista laitesopimusta, ei liittymäkään ole sitten määräaikaisesti sidottu, vaan ihan toistaseksi voimassa.


Mikäli liittymällä on jokin tarjoushinta, voi se olla hinta määräajan voimassa, eli tarjous päättyy johonkin tiettyyn päivään, mutta se ei tee liittymästä määräaikaisesti sitovaa. Eli liittymä on esimerkiksi muokattavissa milloin tahansa. 

Tuon liittymän tilanteen pystyt tarkistamaan esimerkiksi Omilta Sivuilta, tai laskustasi. Mikäli sulla on esimerkiksi tuollanen määräaikainen laitesopimus sun liittymällä, löytyy siitä tieto laskulta, sekä tieto milloin se päättyy.

Hyvä RaMaria:

 

Onpa sekavaa. Minulla on tuollainen "laitesopimus" määräaikaisena huhtikuuhun 2016 saakka, vaikka itse laite on ostettu kertamaksulla (Miksi silloin tarvitaan laitesopimusta??). Laitteen liittymää muutettiin vuosi sitten, niin että sen hinta oli 1,90 Eur/kk. Nyt liittymän hintaa on nostettu lokakuussa 2015 alkaneesta laskutuskaudesta alkaen tasolle 4,80 Eur/kk, ilman ennakkoilmoitusta. Sain 23.9.2015 päivätyn asiakastiedotteen, jossa ilmoitetaan liittymäni hinnan nousevan huhtikuussa 2016 määräaikaisen sopimuksen päätyttyä.  Miten hintaa on siten voitu nostaa jo lokakuussa 2015 alkaneelta laskutuskaudelta??

Eli vielä tarkemmin: onko tilanne sellainen, että minulla pitää tuon "laitesopimuksen" takia olla laitteessani määräajan loppuun Soneran liittymä, jonka hintaa Sonera voi korottaa vapaasti milloin tahansa? Ja toisaalta: minulla ei ole oikeutta irtisanoa liittymää esim hinnan korotuksen takia maksamatta tuota sakkomaksua? Ei tunnu oikein reilulta eikä tasapuoliselta.

Laitesopimus tulee vaikka laite ostettaisiinkin kertamaksulla. Laitteen voi esimerkiksi saada edullisemmin laitesopimuksen avulla.


Rahoituksen kautta myytävät tuotteet on taasen eri juttu, eli niissä ei laitesopimusta tule.


 


Täältä käsin on vaikea arvioida mikä tuossa on taustalla sun tapauksessa, kun täällä emme asiakastietoihin pääse tutustumaan. Yleisellä tasolla pystymme kyllä auttamaan, mutta tämän sun tilanteen tutkinta vaatii kyllä asiakaspalvelumme perehtymistä tähän. Suosittelen, että laitat Omien Sivujen kautta palvelupyynnön, niin pääsee aspa tätä tutkimaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@ Riekkosak kirjoitti:

Hyvä RaMaria:

 

Onpa sekavaa. Minulla on tuollainen "laitesopimus" määräaikaisena huhtikuuhun 2016 saakka, vaikka itse laite on ostettu kertamaksulla (Miksi silloin tarvitaan laitesopimusta??). Laitteen liittymää muutettiin vuosi sitten, niin että sen hinta oli 1,90 Eur/kk. Nyt liittymän hintaa on nostettu lokakuussa 2015 alkaneesta laskutuskaudesta alkaen tasolle 4,80 Eur/kk, ilman ennakkoilmoitusta. Sain 23.9.2015 päivätyn asiakastiedotteen, jossa ilmoitetaan liittymäni hinnan nousevan huhtikuussa 2016 määräaikaisen sopimuksen päätyttyä.  Miten hintaa on siten voitu nostaa jo lokakuussa 2015 alkaneelta laskutuskaudelta??


Onko sinun liittymäsi nimeltään Sonera Perus liittymä ja tuleeko sinulle paperilasku? Näistä tulisi tuo summa 4,80€ eli 1,90€ (Sonera Perus liittymä)+ 2,90€ (Paperilaskun toimitusmaksu). Jos näin on, saisit pois tuon 2,90€ laskusta kun siirryt e-laskutukseen.

Siitä ei nyt ole kysymys: http://klaani.sonera.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/liittymien-hinta/m-p/115205#M4338

Olen laittanut pe 27.11. omien sivujen chatin kautta pyynnön, johon luvattiin palata. Ma 30.11. minulle soitettiin, mutta puhelu katkesi kesken eikä soitettu uudelleen. Olen lähettänyt sähköpostiviestejä osoitteeseen asiakaspalvelu@sonera.com saamatta mitään vastausta.

 

Liitymäni on Sonera yhdessä ja viimeisin lasku muodostuu: yhteisnetin kuukausimaksu 2,90 ja nettikortin kuukausimaksu 1,90. Aiemmin minulta veloitettiin vain 1,90 Eur/kk tuosta nettikortista.

 

Eli kertauksen vuoksi: Soneran 23.9. päivätyn asiakastiedotteen mukaan liittymäni hinta nousee huhtikuussa 2016, mutta todellisuudessa sitä on nostettu jo lokakuussa 2015 alkaneelta laskutuskaudelta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Riekkosak kirjoitti:

Olen laittanut pe 27.11. omien sivujen chatin kautta pyynnön, johon luvattiin palata. Ma 30.11. minulle soitettiin, mutta puhelu katkesi kesken eikä soitettu uudelleen. Olen lähettänyt sähköpostiviestejä osoitteeseen asiakaspalvelu@sonera.com saamatta mitään vastausta.

 

Liitymäni on Sonera yhdessä ja viimeisin lasku muodostuu: yhteisnetin kuukausimaksu 2,90 ja nettikortin kuukausimaksu 1,90. Aiemmin minulta veloitettiin vain 1,90 Eur/kk tuosta nettikortista.

 

Eli kertauksen vuoksi: Soneran 23.9. päivätyn asiakastiedotteen mukaan liittymäni hinta nousee huhtikuussa 2016, mutta todellisuudessa sitä on nostettu jo lokakuussa 2015 alkaneelta laskutuskaudelta.


Nuo hinnat ovat ilmeisesti olleet voimassa 2014 : https://www.sonera.fi/medialle/showArticleView?article=soneran-uusi-palvelu-kokoaa-mobiililiittymt-yhteen-pakettiin---rajattomasti-puhetta-ja-viestej-matkapuhelinliittymiin&id=7c4be9df-9883-42f6-a752-dbb9a93df6f3

Nyt tuo nettikortti on hinnaltaan jo 2,90€ https://www.sonera.fi/asiakastuki/hinnastot/matkapuhelin?pricelist=3724 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tässä vielä linkki yhteydenottoon Soneran asiakaspalveluun https://www4.sonera.fi/palvelu/lomake/yhteydenotto

Tästä on ainakin itsellä ollut apua.

Kunniamerkki +14

Niin eli keissi on siis se, että sulla on Sonera Yhdessä -liittymään liitetyn nettikortin hinta nousemassa, joka johtuu noista hinnaston muutoksista. Siihen varsinaiseen liittymäänhän vaikuttaa ainoastaan tuo nettipaketin hinnanmuutos, jota sinulla ei pitäisi tapahtua ennen kuin määräaikainen sopimus päättyy.


 


Eikös sulle tullut kotiin ihan kirje, missä kerrottiin muutoksen tulevan sinulle huhtikuussa, joka oli sama aika jolloin määräaikaisuutesi päättyy? Oliko hintamuutos siis tullut sinulle kuitenkin jo nyt?


 


Mä olen täälllä joskus ennenkin kirjoitellut näitä peukalosääntöjä, mutta kerrataan kaikkien muistinvirkistämiseksi vielä


 


1. Operaattori ei voi lähtökohtaisesti muuttaa määräaikaisen liittymän hintaa muutoin kuin lainsäädännöstä tai muusta vastaavasta syystä tapahtuvien hintojen muutoksien osalta. Esim. nyt se arvonlisäveron korotus taannoin, joka saatiin tuoda hintoihin, koska kyseessä pakottava maksu, eli vero.


 


2. Operaattori voi tietyin edellytyksin muuttaa määräaikaisen sopimuksen hintaa, mikäli kyse on suuremmasta muutoksesta, esim. tuotteen poistuminen tarjoomasta tms. mutta tällaisen muutoksen tekeminen antaa asiakkaalle automaattisesti oikeuden irtisanoa liittymä välittömästi ilman irtisanomisaikaa ja ilman mitään kustannuksia. Kaikista kustannuksista vastaa operaattori, joka itse muutoksen oma-aloitteisesti tekee.


 


Tämän Yhdessä-paketin kanssa on toki ongelmia rajanvedossa, mikä on liittymä ja mikä on lisäpalvelu.


 


Äkkiseltään sanoisin, että määräaikaisessa liittymässä olevan nettipaketin hinta on osa liittymää, jolloin sen hintaa ei voida muuttaa kesken sopimuskauden. Nettikortin osalta tilanne on taas ongelmallisempi ja monimutkaisempi. Periaatteessa nettikortti on lisäpalvelu, jonka hintaa voi muuttaa, mutta jos sitä taasen on markkinoitu olennaisena osana liittymää ja asiakas on ottanut määräaikaisen sopimuksen osittain siitä syystä, että hän saa nettikortin hintaan 1,90 €, voidaan sen katsoa olevan osa liittymää, jolloin sen hintaa ei voi nostaa kesken sopimuskauden. Jos esim sama paketti on ollut käytössä alusta saakka, voitaisiin tällainen tulkinta tehdä.


 


Mun suositukseni on, että Sonera ensisijaisesti jättäisi asiakkaan hinnan ennalleen sopimuskauden loppuun saakka (5 kuukautta, hei oikeesti), ja ottaisi hinnanmuutokset käyttöön vasta sen jälkeen. Tai vaihtoehtoisestiu sitten antaisi asiakkaan irtisanoa liittymänsä ilman kuluja jos hinnanmuutos halutaan väkisin ottaa käyttöön.


 


Voi olla, että tästä asiasta kannattaisi tehdä virallinen reklamaatio, jolloin se käsitellään vähän syvällisemmin kuin asiakaspalvelun ensilinjassa, jossa toimitaan linjavetojen ja ohjeistusten perusteella. Tilanne kun on vähän monimutkaisempi kuin heti näyttäisi.

Noniin, vähän selkeytyi tää tilanne, kun kerroit että sulla on nettikortti. Hinnan pitäisi nousta vasta, kun määräaika päättyy, eli ei ennen, eli selkeesti tossa on nyt ongelma. Tutkiskelin tätä, ja jotain häikkää noissa hinnanmuutoksissa on ollut, ja ne on nyt korjauksessa.

Sähköpostia kun oot lähetellyt, niissä on tällä hetkellä ruuhkatilanne, eli välttämättä et ihan heti sieltä vastausta saa. 🙂 Työtä siellä paiskivat että saavat jonot purettua.


 


Tässä tosiaan nyt tarvittaisiin asiakaspalvelun apua, että saadaan sun homma kuntoon tästä. Meillä on myös Omien Sivujen lisäksi Facebook / Twitter, joista myös saa apua. Niin, ja luonnollisesti myös puhelimitse tavoittaa.

Minulle on sinänsä täysin yhdentekevää, millaisista komponenteista tietty kiinteä hinta muodostuu. Tärkeää on kokonaishinta sekä tietenkin se, että palvelu toimii luvatusti. Hinnan nostaminen ilman ennakkoilmoitusta tai ennakkoilmoituksesta poiketen ei ole reilua toimintaa.

Typeryyden huippu! Sonerasta soitettiin minulle tänään ja soittaja halusi keskustella maanantaina antamastani kritiikistä. Tällaiseen käytetään resursseja, mutta ei oikeisiin asioihin eli liittymäni hintaan, sen muutoksiin ja irtisanomisen mahdollisiin perusteisiin. Luulisi Soneralla olevan järkevämpääkin tekemistä ihmisilleen kuin soitella kritiikin perään.

Vastaa