Miten saisi nettitikun päivitettyä että 4G toimisi taas

  • 28 September 2019
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Mulla on tuolllainen E3372 joka tosiaan nyt parisen päivää sitten ei enää näe Telian 4G verkkoa tuon jonkun verkon päivityksen takia. Tikku ei ole miltään operaattorilta eikä siinä edes ole päivitysvaihtoehtoa tuolla hallintapaneelissa.

 

Kiva sinänsä että tuolla nettiliittymiä listaavalla sivulla ei ole mitään teknisiä vaatimuksia asetettu 4G laitteille.

 

Onko kellään tietoa mistä tuohon saisi päivityksen. Mä olen nähnyt että jotkut ovat harrastaneet näiden firmware päivityksiä ja että noita löytyy jostain. Mutta en yhtään tiedä mistä.

 

Toisessa ketjussa oli mainittu että DNA on ottanut käyttöön tätä samaa "tekniikkaa". Mutta mun tikkuni kyllä näkee DNAn ja Elisan 4G verkot, näin Turun keskustassa. Jos DNA väittämä "LTE-M on nyt käytössä koko Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomessa yhtä laajasti kuin tutumpi IoT-teknologia NB-IoT." on julkaistu toukokuussa niin varmasti se koskisi Turun keskustaa tänään. 


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Aaaaaa@  kirjoitti:

Mulla on tuolllainen E3372 joka tosiaan nyt parisen päivää sitten ei enää näe Telian 4G verkkoa tuon jonkun verkon päivityksen takia. Tikku ei ole miltään operaattorilta eikä siinä edes ole päivitysvaihtoehtoa tuolla hallintapaneelissa.


 


Kiva sinänsä että tuolla nettiliittymiä listaavalla sivulla ei ole mitään teknisiä vaatimuksia asetettu 4G laitteille.


 


Onko kellään tietoa mistä tuohon saisi päivityksen. Mä olen nähnyt että jotkut ovat harrastaneet näiden firmware päivityksiä ja että noita löytyy jostain. Mutta en yhtään tiedä mistä.


 


Toisessa ketjussa oli mainittu että DNA on ottanut käyttöön tätä samaa "tekniikkaa". Mutta mun tikkuni kyllä näkee DNAn ja Elisan 4G verkot, näin Turun keskustassa. Jos DNA väittämä "LTE-M on nyt käytössä koko Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomessa yhtä laajasti kuin tutumpi IoT-teknologia NB-IoT." on julkaistu toukokuussa niin varmasti se koskisi Turun keskustaa tänään. 




Verkot kehittyvät ja siinä samassa legacy-laitteiden tuki on mitä on. Oikeastaan tuo johtuu siitä, miten päätelaite tulkitsee tiettyä verkon viestiä (verkko kertoo päätelaitteelle signalointiviesteillä mm. tarpeellisen konffit). Vanhat laitteet eivät taivu ilman päivitystä tuohon LTE-M -tiedon sisältävään viestiin ja siksi laite ei sitten enää toimi. Tuolloin kun laite on kehitetty, ei tietoa tuosta ole ollut tai valmistaja ei vain ole piitannut tehdä sitä speksien mukaan tulevaisuuden varalle.


 


Voisi verrata siihen, että eipä kaapelioperaattorit halua uudistetuissa verkoissa (esim. Docsis 3.0) enää docsis 2.0 modeemeja tai vanhempia oikein käytellä, kun kapaa menee niillä hukkaan.


 


E3372 ei nyt ihan vanhin laite ole, mutta virallinen väylä saada päivitys on kääntyä sen operaattorin/myyjän puoleen, joka tuon on sinulle myynyt. Noh, se voi olla melko tulokseton yritelmä. Yleisesti ei niin Huawei kuin operaattorit ole päivityspaketteja jaelleet, mutta netissä kiertää erilaisia firmiksiä. Tietyssä vaiheessa Huawei toi noihin sellaisen lukon, että ei voi firmistä suoraan vaihtaa. En ole tuohon tarkkaan perehtynyt, mut kaipa jotenkin voi kräkätä ja säätää. Se kuitenkin vaatinee jonkin verran teknistä osaamista ja aina riskinä on ohjelmiston kajahtaminen. Helpoimmalla kyllä pääsee käymällä kaupan kautta ja ostamalla uuden laitteen. Ymmärrän hyvin, että se ei toivottavin vaihtoehto ole.


 


 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Tuohon tikkuun saa kyllä modifirmiksen sisään, mutta pitäisi selvittää, onko modifirmikset tarpeeksi uusia. Periaatteessa saisi myös Telian virallisen firmiksen sisään, jos tiedostot olisivat jaossa netisaä.

 

Ohjeita täällä: https://www.lteforum.at/forum/datenmodems-lte-router-antennen.35/

 

Omalla vastuulla säätö.

Miten päivitys sujui @Aaaaaa? Saitko nettitikun taas toimimaan?

Vastaa