Miten tehdään päätökset mobiiliverkon parannustöistä

  • 30 November 2021
  • 4 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

onko aivan turhaa valittaa traficomiin ja kuluttajariita lautakuntaan mobiilinetistä onko niin ettei operaattorit ees traficomin ja kuluttajariita lautakunnan pyynöstä tai käskystä mitään tee selittämällä että terolla on ollut vaikea ja raskas lapsuus ja nuoruus ja aikuisuus ja elämä vaan onko niin että lopulliset päätökset mobiiliverkon ja kiinteän verkon rakennus ja parannus töistä tekee aina operaattorit itse eikä niitä pysty asuinkunta ja traficomin ja kuluttajariita lautakuntakaan mitenkään nopeuttaan varsinkin jos kyseessä on kunta jossa ihmisiä vähempi kun kaupunkeissa ja kun rakennus on vielä erittäin kallista siis rakennus ja parannus työt niin onko niin että lopulliset päätökset verkon parannus töistä tekee aina operaattorit itse eikä sitä pysty kukaan nopeuttaan ja asiaan vaikuttaa vaan valta on itse operaattorilla vaikka alueen netit ei olisi ihan sellaisia mihin kunnassa kuten alueen 94400 kaikki ihmiset ei tyytyväisiä olisikaan


 


 


 


edit katjane: Muokattu otsikkoa 


4 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ja jos valitukset traficomiin ja kuluttajariita lautakuntaan on ollut perusteettomia tai aiheettomia rankaiseeko ne millään seurauksilla siitä minua vaan onko joko niin etteivät ees viestehin vastaa tai jos vastaavat sanovat etteivät voi asiaan vaikuttaa vain lopulliset päätökset verkonparannus töistä tekevät aina operaattorit itse

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

ja jos valitukset traficomiin ja kuluttajariita lautakuntaan on ollut perusteettomia tai aiheettomia rankaiseeko ne millään seurauksilla siitä minua vaan onko joko niin etteivät ees viestehin vastaa tai jos vastaavat sanovat etteivät voi asiaan vaikuttaa vain lopulliset päätökset verkonparannus töistä tekevät aina operaattorit itse




Lähtökohtaisesti paras tapa lähteä parantamaan palvelun toimivuutta on heikosta toimivuudesta raportoiminen omalle palveluntarjoajalle. Suomessa kuluttaja- ja kilpailuvirasto valvoo yritysten kuluttajille tarjoavia tuotteita ja palveluita sekä niiden sopimusten sisältöä, markkinointia jne. 


Traficom taas valvoo operaattoreita ja niiden toimintakykyä sekä tietoturvallisuutta jne. 


 


Kuluttajariitalautakunta ottanee lähinnä kantaa sopimuksen sisältöön sekä siihen onko sopimuksen mukaista palvelua todellisuudessa tarjottu, mutta itsessään palveluun tehtäviin muutoksiin kuluttajariitakunta ei tietääkseni voi palveluntarjoajaa edellyttää. 


 


Kuten kaikilla viranomaisilla on myös näillä tahoilla olemassa omat keinot varmistaa, että yritykset noudattavat heidän suosituksiaan ja päätöksiään.


 


Otathan huomioon etteivät verkon parannukset tapahdu käden käänteessä, vaan parannukset vaativat aina aikaa, rakentamista ja rahaa. Vaikka Suomi ei ole iso maa mahtuu tänne monta paikkakuntaa ja paikkaa missä verkon toimintaa tulee tehostaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

juu tuo rauhoitti mut ja ymmärrän nyt asian ootan traficomin ja kuluttajariita lautakunnan vastausta ja kun se tulee vastaan niile takaisin että olen jutellut ainakin telian operaattorin kanssa ja ollaan  saatu liittymä asiat sovittua mutta ennen traficomin ja kuluttajariita lautakunnan sähköpostiin tullutta vastausta en uskalla tätä sanoa niile ennenkö ne on vastannut koska silloin kun otin traficomiin ja kuluttajariita lautakuntaan yhteyttä niin lähetin niile niin monta viestiä joka tavallaan kuuluu mun sairauteen että pelkään että jos sinne vielä viestin lähetän ennenkö ne on mulle vastannut niin alkavat ottaan yhteyttä viranomaisiin yhteyttä niin siksi ootan vastausta sähköpostiin ja jos ja kun niitä tulee kerron kyllä sen että ainakin telian kanssa olen ratkaisuun päässyt ja uskon pääseväni myös elisan kanssa ja mitä teliaan tulee niin alueella 94400 ja omassa osoitteessa telia toimii huomattavasti elisaa paremmin nopeus on tuntuvasti suurempi mutta ihminen on siitä jännä eläin  että monesti sille ei riitä mikään että valittaa vaikka ei siihen olisi ees aihetta mutta tämäkin on ihmiskohtaista toiset valittaa ja toiset ei ja toiset tyytyy siihen mitä ne saa eikä valita ja toiset ei taas tyyty omasta mielestä kuitenkin minä olen suhteelisen tyytyväinen telian 4g verkkoon  ja valitukset perustu vain siihen miksi valitin kun olin esimerkiksi huolissaan onko nopeus riittävän nopea 4k kuvan toistoon ja iptv digipoxseille mutta olette oikeassa siinä että suomessa on sellaisia paikkakuntia ja alueita joissa verkon toimimaan saanti ja parannus on tosi haasteelista esimerkiksi verkkoa voi haitata korkeat mäet muutkin kuin tunturit ihan vain korkea mäki ja sitten korkeat rakennukset ja puut voi haitata signaalin tasaista ja säänöllistä pääsyä tukiasemaan ja jopa sää eli talvella lumisade ja lumipyry ja kesällä puun lehdet ja talvellakin kuusipuun neulaset voi haitata signaalia ennenkö minä valitin traficomiin ja kuluttajariita lautakuntaan olisi mun juuri noita seikkoja pitänyt ennen valituksia ajatella ja huomioita niin olisin varmasti silloin ymmärtänyt paremmin että telia kyllä yrittää parhaansa ja jättänyt valitukset traficomiin ja kuluttajariita lautakuntaan tekemättä mutta jos jompi kumpi vastaa tai jos kummatkin vastaa tulen niile sanoon että olen ottanut yhteyttä telia yhteisöön ja ollaan telian kanssa juteltu ja olen sen jälkeen asiat älynnyt ja ymmärtänyt ja oikeasti ainakin telian verkkoon olen ihan tyytyväinen vaikka alueen 94400 kunnassa on 9400 ihmistä tai ehkä jopa 10 000 ihmistä on alue kuitenkin kunta tulee huomioita tosiaan että verkkojen rakennus on tosi kallista operaattorille ja operaattorin täytyy saaha paljon liittymäsopimuksia ihmisiltä jotta parannukset voitaan kustantaa ilman velkaa ja 94400 on niin pieni kunta ja kun on vielä kunta että parannuksia ei sinne heti voi tulla eikä välttämättä mun nykyiseen alueeseen pystytä verkkoa haasteelisen sijainnin takia parantaan ja tosiaan mun pitää vielä ottaa huomioon ettei telia voi sille mitään jos mun rakennuksen tosi paksut panssari lasit ja betoni rauta seinät signaalia estää kun ottaa nämä kaikki seikat huomioon niin niihin nähen telian yhteys joka toimii paljon elisan yhteyttä parempi on ihan riittävän nopea ja vakaa ja riittävä mulle pyytän tosiaan telialta anteeksi sitä että menin traficommille ja kuluttajariita lautakuntaan valittaan jos olisin kaksikin kertaa ennen valitusta miettinyt tarkemmin onko järkevää ja aiheelista niihin valittaa ja varsinkaan useita viestejä lähettää olisin varmaan jättänyt kaikki valitukset ja viestit sinne jättämättä mutta päätän viestin siihen että vaikka mulla on ikkunan ulkopuolella 48e panorama anteeni josta reittimeen lähtee kahteeen reikään kaksi anteeni piuhaa yksi kumpaakin niin se ei riitä jos verkko ei ole sitä mitä vaatii vaikuttaa siihen siis aika paljon tosi paksut panssari ikkunat ja betonirauta seinät silloin jos haluaa netistä vielä paremman vaikka mulla se nytkin telialla ihan riittävän hyvin toimii pitää laittaa katolle paras ja kallein rahalla saatava suuntaanteeni ja suunnattava se juuri oikeaan suuntaan eli juuri oikeaan suuntaan tukiasemaa ajatellen jopa pieni virhe anteenin suunnassa voi jopa se vaikuttaa netin nopeuteen ja toimivuuten heikentäen siis jopa sellainen seikka kun se ettei suuntaanteeni katolle siis kallein rahalla saatava suuntaanteeni ole juuri oikein suunnattu tukiasemaa kohen niin sekin voi vähentää nopeutta mutta oikeastaan monesti se nopeus laskee iltaaikaan mikä voi tarkoittaa ruuhkaa ja varsinkin lauantaina ja sunnuntaina iltaaikaa niin viikonloppu ja varsinkin kun on korona ruuhkauttaa netin niin onko niin että jos netin hitaus johtuu korona ajasta ja vieläpä että lauantai ja sunnuntai iltana käyttää mobiilinettiä pahimpiin ruuhka aikoihin niin voisiko olla niin ettei ees suuntaanteeni todella pahassa ruuhka tilanteessa paljoa  auta  eli onko niin että suuntaanteeni auttaa silloin jos paikka on haasteelinen mutta että jos hitaus johtuu koronasta ja todella pahasta ruuhka tilanteesta vaikka lauantai ja sunnuntai illat 7 aina 23:20 niin ei ees suunta anteenista apua ruuhka tapauksessa paljoa ole

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

mitä teliaan tulee niin alueella 94400 ja omassa osoitteessa telia toimii huomattavasti elisaa paremmin nopeus on tuntuvasti suurempi mutta ihminen on siitä jännä eläin  että monesti sille ei riitä mikään että valittaa vaikka ei siihen olisi ees aihetta mutta tämäkin on ihmiskohtaista toiset valittaa ja toiset ei ja toiset tyytyy siihen mitä ne saa eikä valita ja toiset ei taas tyyty omasta mielestä kuitenkin minä olen suhteelisen tyytyväinen telian 4g verkkoon  ja valitukset perustu vain siihen miksi valitin kun olin esimerkiksi huolissaan onko nopeus riittävän nopea 4k kuvan toistoon ja iptv digipoxseille 




Se on aivan totta, että ihmisluontoon kuuluu pieni epätyytyväisyys jo olemassa oleviin asioihin. Se ei minusta huono asia pelkästään ole, vaan tämä piirre saa meidät haluamaan ja kehittämään parempia palveluita ja teknisiä toteutuksia. Hyvä kuulla, että olemme pystyneet tarjoamaan sinulle kohtuullista yhteyttä.


 


Uskoisin että 2021 aikana pohjois-suomen alueella tehdään verkon parannuksia. Suomen yhteisverkot tiedottaa tarkemmista aikatauluista verkkosivuillaan, kun aikataulut ovat varmistuneet.  Toivottavasti parannuksia tehdään myös sinun asuinalueella ja saamme entistä paremman yhteyden tarjottua käyttöösi. 

Vastaa