04-01-2022 16:06
Miten taajuuksien lisääminen tehdään tarvitaanko kokonaan uusi lähetin? Lähelläni olevassa tukiasemassa on vain 800mhz taajuus ja nopeudet ovat huonot noin 3mbps.
https://www.speedtest.net/result/12555591865
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
05-01-2022 15:38
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
05-01-2022 16:14
Sivulla ei ole parannuksia, olen yhteisverkon alueella eikä yhteisverkon ajankohtaista sivulle ole tullut mitään kahteen kuukauteen. Milloin Rovaniemelle tulee parannusta 4g verkkoon? Signaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska olen tukiaseman vieressä.
05-01-2022 17:15
2023 loppuun mennessä pitäisi tulla 5G päivitykset koko yhteisverkon alueelle eli silloin pitäisi parantua nopeudet jopa 4G-verkossa. Eli samalla päivittävät 5G-verkkoa, niin 4G:lle tapahtuu päivitys ja parhaimmillaan myös runkoverkon nopeus paranee
05-01-2022 17:17
@Saunatonttu93 kirjoitti:
Sivulla ei ole parannuksia, olen yhteisverkon alueella eikä yhteisverkon ajankohtaista sivulle ole tullut mitään kahteen kuukauteen. Milloin Rovaniemelle tulee parannusta 4g verkkoon? Signaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska olen tukiaseman vieressä.
Yhteisverkon alueella prannuksia tehdään myös aktiivisesti, mutta tarkempaa aikataulua Rovaniemen osalta ei vielä ole. Kertoisitko vielä tarkemmin, missäpäin Rovaniemeä ongelmaa esiintyy? Tarkkaa kotiosoitetta ei tietysti tule kirjoittaa tänne julkiselle foorumille, mutta jos jotain maamerkkejä tai katuja läheltä haluat kertoa niin voin tarkistella.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
05-01-2022
17:18
Muokattu
05-01-2022
17:19
@HenriLie kirjoitti:
@Saunatonttu93 kirjoitti:Sivulla ei ole parannuksia, olen yhteisverkon alueella eikä yhteisverkon ajankohtaista sivulle ole tullut mitään kahteen kuukauteen. Milloin Rovaniemelle tulee parannusta 4g verkkoon? Signaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska olen tukiaseman vieressä.
Yhteisverkon alueella prannuksia tehdään myös aktiivisesti, mutta tarkempaa aikataulua Rovaniemen osalta ei vielä ole. Kertoisitko vielä tarkemmin, missäpäin Rovaniemeä ongelmaa esiintyy? Tarkkaa kotiosoitetta ei tietysti tule kirjoittaa tänne julkiselle foorumille, mutta jos jotain maamerkkejä tai katuja läheltä haluat kertoa niin voin tarkistella.
Jos haluaa tarkempaa tietoa, kannattaa myös kysellä Yhteisverkon Jokisen Antilta eli sähköpostia hänelle.
05-01-2022 17:25
eNB ID 32514 - LTE
Hidas nopeus on solussa 8323596
kuukausi sitten nopeus oli vielä 10mbps
05-01-2022 17:47
@Saunatonttu93 kirjoitti:
eNB ID 32514 - LTE
Hidas nopeus on solussa 8323596
kuukausi sitten nopeus oli vielä 10mbps
Kyseisellä solulla latausnopeudet laskee illallakin alimmillaan 25-30Mbit/s nopeuksiin. Tuon keskiarvollisen nopeuden katsoin 21. - 30.12. aikavälillä. Alueen tukiasemilla ei myöskään näy yleistä häiriötä, joka voisi selittää kokemaasi hidastusta.
Tarkistaisitko vielä signaalin voimakkuuden ja jos mahdollista, niin testaathan nopeutta eri laitteilla. Onko käytössäsi muuten puhelinliittymä vai mobiilireititin?
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
05-01-2022 18:02
Signaalin voimakuus: rsrp 78 rsrq -6 sinr 17 TA 1 (78 m)
Telian puhelinliittymä ja DNA:n mobiilinetti molemmilla sama nopeus ja signaali
Huawei B715 jossa DNA Lataus 16.76 Lähetys 52.21
Puhelimella Lataus 13.54 Lähetys 42.91
Päivällä 12-15 voi saada tuon 30mbps ja yöllä 100mbps
05-01-2022 18:39
@Saunatonttu93 kirjoitti:
Signaalin voimakuus: rsrp 78 rsrq -6 sinr 17 TA 1 (78 m)
Telian puhelinliittymä ja DNA:n mobiilinetti molemmilla sama nopeus ja signaali
Huawei B715 jossa DNA Lataus 16.76 Lähetys 52.21
Puhelimella Lataus 13.54 Lähetys 42.91
Päivällä 12-15 voi saada tuon 30mbps ja yöllä 100mbps
Hyvät signaaliarvot kyllä. Nopeudetki näyttää olevan nyt paremmat kuin tuo 3Mbit/s, josta alunperin mainitsit. Jos tuollaisia 3Mbit/s nopeuksia toistuu vielä, niin ota esimerkiksi talteen tarkka kellonaika, päivämäärä, lataus- ja lähetysnopeus sekä laite jolla nopeus on mitattu. Esimerkkien avulla voidaan tutkia mahdollista häiriötä tarkemmin. Esimerkit tulee siis ilmoittaa meidän asiakaspalveluun, jossa ongelmaa voidaan liittymä- ja asiaksatietojen kanssa tutkia tarkemmin.
Tämän viestisi perusteella verkko toimii jo ilmoitetun vaihteluvälin mukaisesti. (4G -verkossa latausnopeuden vaihteluväli on 10Mbit/s - liittymän maksiminopeus).
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.