Mobiililaajakaista (etuplus) 4g ja nopeuden muutos 150mb/s -> 100mb/s


Huomasin tänään että Telia on muuttanut yksipuolisesti liittymäni sopimusehtoja. Aiemmin, helmikuuhun 2017 asti maksiminopeus oli 150mb/s. Nyt tuo on muutettu kaikessa hiljaisuudessa 100mb/s ilman mitään tiedoitusta asiasta. Kotiin ei ole tullut kirjettä asiasta, eikä myöskään sähköpostiin ole tullut ilmoitusta, saati omille sivuille. 

 

Haluaisinkin kysyä miten tästä on asiakkaita infottu ja miten palveluntarjoaja voi ilmoittamatta tehdä tällaisia muutoksia?

 

Samalla haluaisin tiedustella että miten perustelette hinnan edelleen samana kuin aiemmin? Nopeudesta lähtee yhtäkkiä 33% pois, mutta hinta pysyy samana. 

 

Tätäkö tämä uusi ja ihmeellinen Telia nyt on? Onneksi ei ole määräaikaista sopimusta niin voi lähteä muiden palveluntarjoajien puolelle, varsinkin kun koko Telian 4g verkko on alueellani kapasiteetiltaan alimitoitettu (ja asialle ei ole Heinäkuusta 2016 alkaen tehty mitään). 


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Telian puolesta en puhu, mutta mielestäni tuli jokin lainsäädäntö/viranomaismääräys enimmäisnopeuksien merkinnästä. Mulla on sama liittymä kuin sinulla, eikä kyllä käytännön huiput ole laskeneet, yhä tulee jopa 150Mbps jos verkko sen antaa.

Sain saman vastauksen myös asiakaspalvelusta, eli tämä ok. Tuosta vaan ei tullut mitään infoa meidän talouteen, ja kun samalla jotkut operaattorit edelleen kauppaavat 150mb/s liittymiä, aiheutti tämä muutos lähinnä hämmennystä. 

 

Hyvä näin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Timbba80 kirjoitti:

Sain saman vastauksen myös asiakaspalvelusta, eli tämä ok. Tuosta vaan ei tullut mitään infoa meidän talouteen, ja kun samalla jotkut operaattorit edelleen kauppaavat 150mb/s liittymiä, aiheutti tämä muutos lähinnä hämmennystä. 


 


Hyvä näin. 




Okei, joo itsekin kun olen asiakas, en saanut mitään infoa mielestäni mistään. Tiedoitus tuon suhteen olisi saanut olla parempaa. Huomasithan, että en ole Telian työntekijä tai edusta Teliaa? Asiakkaana, yksityishenkilönä kommentoin. Ettei jää väärinkäsityksenä, että Telia on sitä ja tätä kirjoittanut. :smileyhappy:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Laajakaistan nopeudesta kannattaa lukea Viestintäviraston määräystä: 


 


https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/puhelin-jalaajakaistaliittymantoimivuus/laajakaistannopeus.html


 


https://www.viestintavirasto.fi/viestintavirasto/ajankohtaista/2016/laajakaistannopeudestasaajatkossaparemmattiedot.html


 


Telia ilmoittaa nopeuden uudemmalla tavalla. Koska liittymän teknillisiin ominaisuuksiin ei ole koskettu ei se velvoita palveluntarjoajaa ilmoittamasta asiakkaalleen 1kk etukäteen. Määräaikaisten liittymiä ei saa irtisanoa myöskään tästä syystä. Tästä tiedotettiin tosiaan Telialla mutta aika niukasto tosiaan, mutta koska se ei vaikuttanut liittymään ominaisuuksiin niin ei se ole välttämätön kailottaa viikko tolkkua etukäteen. Ei sitä kuitenkaan kaikki asiakkaat olisivat huomanneet, kun tämäkin jo ollut useita kuukausia käytössä.

Vastaa