Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Pete2727
Uusi keskustelija
  • 7 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Mobiilivarmenne alaikäsen liittymään joka on minun nimissä.

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Miten onnistuu mobiilivarmenne alaikäisen liittymään joka on minun nimissä?

Eli mulla on kolme liittymää jotka on mun nimissä ja omassa numerossa on jo liitettynä mobiilivarmenne, niin miten onnistuis saamaan myös ainakin tähän alaikäsen liittymään mobiilivarmenteen? Vai onnistuuko se ollenkaan kun mun nimissä kaikki nää liittymät on? Pystyykö siis numerokohtasesti saamaan tätä mobiilivarmennetta?

8 vastausta
tellunkana
Kommentaattori
  • 12 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ohjeesta saattaisi päätellä, että henkilötiedot haetaan SIM-kortille vasta aktivoinnissa. Alaikäisen täytyy olla vähintään 13-vuotias ja tunnistautua jollain lailla, lähinnä kai pankkitunnuksilla. Onko alaikäiselläsi pankkitunnukset?

Pete2727
Uusi keskustelija
  • 7 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

On 17v mutta ei ole pankkitunnuksia...

irritus
Konkari ☆
  • 677 custom-general.kudos
  • 1247 custom-general.replies
  • 99 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Onhan lapsella kuitenkin henkilökortti tai passi? Käykää ykköstason Telia Kaupassa kysymässä mobiilivarmennetta paikan päällä. Huomatkaa, että markettien käytävien myyntikojut ja jälleenmyyjät eivät pysty auttamaan mobiilivarmenneasioissa.

 

PS. Jos lapsella on sirullinen henkilökortti, hän pääsee julkisiin palveluihin ja osaan yksityisistäkin henkilökortilla, kun hankitte tietokoneeseen henkilökortinlukijan.

AaTanja
Moderaattori
Moderaattori
  • 194 custom-general.kudos
  • 496 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Pete2727  kirjoitti:

On 17v mutta ei ole pankkitunnuksia...


Täällä onkin tullut paljon neuvoja, mutta yksi merkittävä muutos on astunut voimaan juuri parisen kuukautta sitten. Nimittäin tätä nykyä Mobiilivarmenteen voi käyttöönottaa ainoastaan itsepalveluna henkilökohtaisia pankkitunnuksia käyttäen. Telia Kaupat eivät enää tee Mobiilivarmenteen rekisteröintejä. Ikä ei kuitenkaan ole rajoite, eli 13-vuotiaat ja sitä vanhemmat voivat Mobiilivarmennetta käyttää.
Itselläni on hiukan vastaavanlainen tilanne oman 17-vuotiaani kanssa. Hän on näinkin pitkään selvinnyt ilman omia pankkitunnuksia, mutta nyt alkaa olla ns. viimeiset ajat hankkia ne ym. tarvittavat tunnarit ja kuviot ennen täysi-ikäistymistä! 

Yhteisön moderaattori | TV & dekkarit | Samsung |
tellunkana
Kommentaattori
  • 12 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Perustuuko muutos operaattoreiden omaan päätökseen vaiko johonkin lain tai asetuksen muutokseen?

irritus
Konkari ☆
  • 677 custom-general.kudos
  • 1247 custom-general.replies
  • 99 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@AaTanja  kirjoitti:

Telia Kaupat eivät enää tee Mobiilivarmenteen rekisteröintejä.


Entä Telia Prepaid-liittymät? Niissä myymäläasiointi oli ainoa tapa rekisteröidä mobiilivarmenne. Onko mobiilivarmenteiden myynti Prepaid-liittymiin vastaavasti päättynyt tyystin ja kokonaan?

 

31.12.1969 päivätyn ohjeenne mukaan Rekisteröinti edellyttää, että olet vähintään 18-vuotias ja että sinulla on mukanasi voimassa oleva kuvallinen henkilöllisyystodistus. Lähimmän Telia Kaupan löydät osoitteesta telia.fi/kauppiashaku.

 

 

AaTanja
Moderaattori
Moderaattori
  • 194 custom-general.kudos
  • 496 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@tellunkana  kirjoitti:

Perustuuko muutos operaattoreiden omaan päätökseen vaiko johonkin lain tai asetuksen muutokseen?


Tähän päätökseen ei liene vaikuta mikään valtakunnallinen lakipykälän tai asetuksen muutos. Tällä nykyisellä mallilla pystymme turvallisemmin palvelemaan Mobiilivarmenteen haluavia asiakkaita. Vahvan tunnistautumisen kautta pystytään siis takaamaan turvallisuus ja minimoimaan väärinkäytöt. Varmasti päätökseen on vaikuttanut myös se, että valtaosa Mobiilivarmenteen käyttöönotoista onkin jo tapahtunut sähköisesti.

 


@irritus  kirjoitti:
Entä Telia Prepaid-liittymät? Niissä myymäläasiointi oli ainoa tapa rekisteröidä mobiilivarmenne. Onko mobiilivarmenteiden myynti Prepaid-liittymiin vastaavasti päättynyt tyystin ja kokonaan?

 


Näin tosiaan on, toistaiseksi. Tällä hetkellä Prepaid-liittymiin ei pysty kytkemään Mobiilivarmennetta itsepalveluna, ja rekisteröintimahdollisuus Telia Kaupassa on senkin osalta päättynyt. 

Yhteisön moderaattori | TV & dekkarit | Samsung |
tellunkana
Kommentaattori
  • 12 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tähän päätökseen ei liene vaikuta mikään valtakunnallinen lakipykälän tai asetuksen muutos. Tällä nykyisellä mallilla pystymme turvallisemmin palvelemaan Mobiilivarmenteen haluavia asiakkaita. Vahvan tunnistautumisen kautta pystytään siis takaamaan turvallisuus ja minimoimaan väärinkäytöt. Varmasti päätökseen on vaikuttanut myös se, että valtaosa Mobiilivarmenteen käyttöönotoista onkin jo tapahtunut sähköisesti.

Ei "liene"? No, katsotaan missä vaiheessa sääntely muuttuu ja mihin suuntaan.

 

Finanssialan kommentissa Valtiovarainministeriön arviomuistioon digitaalisen henkilöllisyyden kehittämiseksi (tässä linkki paljaana siltä varalta että linkkaus tekstiin ei onnistunut: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=938337e8-306d-4737-bc4b-02bd2911...) sanotaan aika suoraan, että myöskään pankit eivät halua kuluttaa resursseja henkilöiden tunnistamiseen:

"

Käytännössä tämä fyysinen ensitunnistaminen sähköisen välineen antamiseksi tapahtuu tällä hetkellä lähes 
yksinomaan pankkien konttoreissa. Tämä on raskas prosessi, josta hintasääntelyn takia pankit eivät edes saa
kohtuullista korvausta muilta tunnistusvälineen myöntäjiltä, jotka voivat hyödyntää pankin tekemää
ensitunnistamista omien tunnistusvälineidensä myöntämisessä.

"