Mobiilivarmenteen käyttö sormenjäljellä


Olen tilannut Mobiilivarmenteen ja soitin Soneran aspaan tiedustellakseni, pystynkö käyttämään iPhonen sormenjälkitunnistusta kirjautumisessa. Kaksi eri asiakaspalvelijaa totesi, ettei se ole mahdollista, vaan koodi täytyy naputella erikseen. Onko todellakin näin?


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Radioteknikko kirjoitti:

Olen tilannut Mobiilivarmenteen ja soitin Soneran aspaan tiedustellakseni, pystynkö käyttämään iPhonen sormenjälkitunnistusta kirjautumisessa. Kaksi eri asiakaspalvelijaa totesi, ettei se ole mahdollista, vaan koodi täytyy naputella erikseen. Onko todellakin näin?


Hei @Radioteknikko :)

 

Kyllä, tunnistaudut henkilökohtaisella PIN-koodilla jonka määritit käyttöönotto hetkellä.

 

Mobiilivarmenteen käyttöohjeet löytyvät tämän linkin takaa:

https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Sonera-Mobiilivarmenne?id=1241

 

Mobiilivarmenne: puhelinnumeron syöttö

 

Mobiilivarmenne: oman tunnusluvun syöttäminen puhelimessa

Onko tämä nyt varma tieto, ettei sormenjäljellä voi kuitata mobiilivarmennetta? Oletko itse kokeillut asiaa? Sivulla http://repository.trust.teliasonera.com/mobile-id/ nimittäin mainitaan seuraavaa:

 

Certificate was resigned 2014-10-16.
* TeliaSonera Mobile ID CA v1
* Thumbprint algorithm: sha1
* Thumbprint: cb 18 ac 54 e8 d1 6c 01 93 dd 95 4e 18 53 7b 8a 71 b2 34 e7 (old)
* Thumbprint: 80 2f f3 0f b8 b6 26 63 35 c2 fc a8 6e 20 c3 df ff fd 6a 19

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kyllä, olen täysin varma ja testannut sen :smileyvery-happy:

 

Se johtuu SIM-kortin ohjelman tekniikasta, joten sen vuoksi sitä voi toteuttaa.

Eri asia olisi, jos tuo tunnistautuminen tehtäisiin sovelluksen kautta, niin silloin olisi mahdollista lisätä sormenjälkitunnistus.

Tuolla taidetaan siis viitata varmenteen sormenjälkeen. Eli tavallaan lyhyt teksti jonka avulla on nopeampaa tarkistaa mikäli käytät oikeaa varmennetta.

Ei tarkoiteta ollenkaan että voisi käyttää sormenjälkeä varmenteen käytössä.

Kun mobiilivarmenne on SIM kortin sovellus, ei niitä varten ole vielä edes kuviteltu sormenjälkien käyttöä?

Jos nyt muistan/ymmärrän oikein varmenteet.

 

Edit: Pikaisen googlen jälkeen jotain viittauksia että SIM kortissa voisi olla biometrisia tunnisteita ehkä lähitulevaisuudessa...

Vastaa