Muilla Telian matkapuhelinverkon liittymillä samaa ongelmaa tänään?

  • 17 February 2022
  • 7 kommenttia
  • 55 katselukertaa

Tänään 17.2. ainakin kahden eri operaattorin liittymästä oli klo 9:n maissa ainakin 9:38 saakka yritetty soittaa minun Telia-liittymääni - eikä soittajien puhelimet tuntuneet hälyttävän, ei vain tapahtunut mitään. Näistä kahdesta liittymästä omistajat kertoivat, että yrittivät soittaa moneen kertaan. Sitten kun yhteys alkoi toimia, niin oma puhelimeni (SGS20 5G) kertoi vain tuon 9:38 epäonnistuneen yrityksen. 

 

Telian vikaloki - https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot - ei hetki sitten katsottuna kertonut mitään syytä tälle. Oliko kellään muulla havaittavissa (tai siis tullut tietoon) samanalaista vikoilua? 


7 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Moi @akvaarius ja tervetuloa Yhteisöön! Mitään tuon oireilun kaltaista ei ole yleisesti verkossa meneillään, mutta täältä kannattaa varmistaa, onko alueella menossa esimerkiksi mobiiliverkon huoltotöitä.

Kuulostaisi siltä, että soittajilla ei olisi edes yrittänyt lähteä tuo puhelu muodostumaan. Normaalistihan linjalla kuuluu joko vastaajatiedote tai "Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä", mikäli vastaanottajan laitteen tai liittymän puolella olisi ongelmaa / laite ei olisi verkossa. 

Puhelinta kannattaa sammuttaa ja käynnistää uudelleen ainakin näin ensi töiksi!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä -ilmoitus meni Mini, Prepaid, Sopiva, Säästöpaketti, Yhteys Puhelimeen ja Yhteys Rajaton liittymistä rikki 26.5.2021. Tilanteessa, jossa edellä mainittuihin liittymätyyppeihin soitettaessa ei saada yhteyttä, puhelu menee joko vastaajaan tai varattuääneen.

Hassua oli se, että todistettavasti kahdesta eri operaattorin (kumpikaan ei ollut Telia) liittymästä sama homma: ei mitään. Ensimmäinen merkintä oman puhelimeni lokiin oli tullut 9:38 - että puhelu ei ollut onnistunut, Aikaisemmista ei mitään. Ja sitten noin klo 9:45 lähtien yhteys toimi - ilman että olin itse tehnyt yhtään mitään. No, ilmeisesti auringonpilkkuja. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@akvaarius  kirjoitti:

Hassua oli se, että todistettavasti kahdesta eri operaattorin (kumpikaan ei ollut Telia) liittymästä sama homma: ei mitään. Ensimmäinen merkintä oman puhelimeni lokiin oli tullut 9:38 - että puhelu ei ollut onnistunut, Aikaisemmista ei mitään. Ja sitten noin klo 9:45 lähtien yhteys toimi - ilman että olin itse tehnyt yhtään mitään. No, ilmeisesti auringonpilkkuja. 




Äkkiseltään kuulostaisi ongelma johtuneen nyt vastaanottavasta liittymästä tai laitteesta. Ongelman uusiutuessa voimme tarkkojen esimerkkien avulla kartoittaa mikä mahdollisesti meidän liittymän/verkon osuudessa meni mönkään. 


 


Esimerkistä tulisi käydä ilmi soittajan numero, tarkka kellonaika milloin soitto aloitettiin, lyhyt kuvaus ongelmasta sekä mahdollisimman tarkka osoite missä olit häiriön aikana. Ennen häiriöilmoituksen jättämistä olisi hyvä testata toistuuko ongelmaa jos laitteestasi kytket VoLTEn pois päältä. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

minulla kun vuosia sitten oli telefinlandin brändilä liittymä, niin joskus kävi niin että puhelut ei toimineet, siis ei kumpaankaan suuntaa, mutta data toimi. minun tapauksessa silloisessa android:ssa oli kieltopallon kuva. ovat muutkin reportoineet saman tyylistä foorumeilla. koska nvp toimi järjellisesti silloin niin tekstari tuli soitoista myöhemmin.

 

yksi epäilys olisi ollut epäonnistunut puhelun verkkoteknologian siirto lte verkosta umts tai gsm verkkoon kun volte ei toimi.

 

smirk, mihinkäs niitä puheluita tarvii nykyään!?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@lasselusse, hyvä kommentti.

 

Jos kaukokirjoitintekniikka olisi ollut yksinkertaisempaa ja edullisempaa 1900-luvun alussa kuin puhelintekniikka, olisikohan Suomeen koskaan edes rakennettu puhelinverkkoa? Kaikki vain lähettelisivät toisilleen teleksejä.

Avauksessa mainitsemani toinen soittaja oli 90-vuotias äitini, joka ei esim. lue eikä takuulla lähetä tekstiviestejä saati käytä vaikka somepuheluita:-)

 


@lasselusse  kirjoitti:

smirk, mihinkäs niitä puheluita tarvii nykyään!?

 

Vastaa