Mystinen Multi-SIM

  • 23 January 2015
  • 13 kommenttia
  • 155 katselukertaa

Minulla on Soneran kännykkäliittymä, jossa myös rinnakkaisliittymä eli tämä Multi-SIM. Muutama päivä sitten kävi niin, että puhelimeni soi. Vastasin siihen varsinaisella (äly)puhelimellani ja puhuin puhelua pitkän tovin. Kesken kaiken myös se pikkupuhelimeni soi, se parinkympin nokialainen, jossa on tuo Multi-SIM. Katsoin sen näytöstä, että soittaja on 020-alkuinen numero. Se vaan soi ja soi, mutta koska minulla oli tärkeä puhelu menossa (Sonera Asiakaspalvelusta, koskien laajakaista-asioita), en voinut vastata siihen vaan mykistin sen. Samalla mietin kuumeisesti, että miten ihmeessä siihen voi joku soittaa koska minähän olen jo puhelimessa!!!

Se kakkospuhelin, se jossa on se Multi-SIM-kortti, soi puheluni aikana yhteensä neljä kertaa!! En vastannut, katkaisin tylysti. Soneran laajakaista-neuvojalle mainitsin tästä mystisestä ilmiöstä siinä puhelumme aikana, mutta hän ei tiennyt mistä moinen voisi johtua, koska ei ollut mobiiliasiantuntija.

 

Jos olisin vastannut siihen rinnakkaispuhelimeen, olisinko tosiaan pystynyt puhumaan kahta puhelua yhtä aikaa - vaikka kyseessä oli siis puhelimet, joilla on sama numero eli joista toisessa on se Multi-SIM? Tiedän kyllä, että rinnakkaispuhelimellakin on periaatteessa myös oma numeronsa, mutta eihän sitä kukaan edes tiedä, eikä siihen ymmärtääkseni voi soittaa muusta kuin siitä "emopuhelimesta".

 

Se 020-alkuinen numero, josta siihen kakkospuhelimeen yritettiin soittaa, ei ollut Soneran numero vaan puhelu olisi ollut eräästä toisesta firmasta.

 

Sekoiliko puhelimeni vai Sonera (Soneralla oli sinä iltana ainakin sähköpostiongelmia) vai onko todellakin niin, että Multi-SIM mahdollistaa sen, että toisella puhelimella voi puhua toista puhelua ja toisella toista? Ikinä ennen ei ole tuollaista tapahtunut. Jos joku on yrittänyt soittaa minulle ollessani varattu, toinen puhelimeni pirahtaa korkeintaan kerran mutta hiljenee itsestään heti.

 

Tekstiviestien suhteen on niin, että jos saan tekstiviestin ja vastaan siihen tällä pienellä multi-sim puhelimellani, niin kun vastaanottaja puolestaan vastaa siihen, niin hänen viestinsä ei tulekaan sitten välttämättä muuhun kuin just siihen jolla hänelle viestin laitoin. Eli ihan yks-yhteen nämä puhelimet eivät näköjään toimi. Jos joku lähettää kuvia, ne viestit tulevat vain älypuhelimeen eli siihen varsinaiseen, jonka kyllä ymmärrän. Mut miksiköhän kaikki muutkaan eivät tule molempiin?

 

..kyselee Aarina, jonka nimimerkki olisi vanha entinen Kaarina, mutta tämä systeemi ei hyväksynyt sitä koska on kuulemma varattu (minulle kenties?) :)

 


13 kommenttia

Heippa,

 

Multi-SIM rinnakkaisliittymässä tosiaan on se oma numeronsa (näkyy laskulla). Jos siihen numeroon joku onnistuu soittamaan suoraan, niin silloin soi ainoastaan se rinnakkaisliittymä. Tähän numeroon voi soittaa kuka vaan, se on ihan normaalia 040-muotoa. Rinnakkaisliittymän numero on voinut joskus olla jonkun käytössä, puheluita siihen voi satunnaisesti tulla. Jos olisit pystynyt siihen puheluun vastaamaan, niin silloin olisit voinut puhua myös tämän toisen kanssa, koska hän soitti suoraan siihen rinnakkaisliittymän numeroon.

 

Noista viesteistä, kuvaviestit tulevat ainoastaan pääliittymään. Tekstiviestit pitäisi monistua molempiin eli mikäli näitä ongelmia tekstiviesteissä tulee vastaan, niistä olisi hyvä kerätä hieman esimerkkejä ja olla esimerkkejen kera yhteydessä vikapalveluun.

 

 

 

 

Voipi olla, että soittaja oli hakenut numeroani numerohaulla (vaikka eihän sen rinnakkaisnumeron pitäisi missään näkyä!!), koskapa soitto oli tarkoitettu nimenomaan minulle eikä mahdolliselle entiselle omistajalle.

Ei oo ratkennut tämä salaisuus, mut ite tässä pähkäilin, että koska se ensimmäinen puhelu, jonka otin vastaan pääpuhelimessa, tuli Soneralta 0200-alkuisesta numerosta, niin ehkä se pääsi jotenkin "linjojen yli".. Toinen puhelu, joka soi sitten siinä rinnakkaispuhelimessa vaikka olin varattuna siinä pääpuhelimessa, tuli Gigantin 020-alkuisesta numerosta. En usko, että tavallisesta puhelinnumerosta pystytään soittamaan minun numeroon ilman, etteikö se tuuttaisi varattua, jos kerran olen jo puhelimessa.

 

Näkyvät muuten puhelulogissakin. Sonera on soittanut 19.1.-15 klo 15.30 ja Gigantti klo 15.40. Gigantin puhelu tuli rinnakkaispuhelimeen, mutta en voinut vastata siihen, koska huastelin tuon Soneran miehen kanssa. Ja Gigantilla ei ollut numeroa rinnakkaispuhelimeen, vaan sieltä on soitettu minun varsinaiseen numeroon. Eli mystinen juttu yhä....

 

 

@Aarina On kyllä mystisen kuuloinen juttu :smileysurprised: Jos näitä soittoja rinnakkaisliittymään alkaa jatkossa tulla enemmänkin, voisit pistää Omien Sivujen kautta palvelupyynnön tänne meille päin, voitaisiin tutkia tätä arvoitusta vähän tarkemmin.


@MiaSL kirjoitti:

@Aarina On kyllä mystisen kuuloinen juttu :smileysurprised: Jos näitä soittoja rinnakkaisliittymään alkaa jatkossa tulla enemmänkin, voisit pistää Omien Sivujen kautta palvelupyynnön tänne meille päin, voitaisiin tutkia tätä arvoitusta vähän tarkemmin.



Ei ole sattunut aiemmin noin, eikä tuon jälkeen.

 

Päivä oli 19.1.-15. Kello 15.30 soitettiin Sonera Asiakaspalvelusta 020017000. Vastasin siihen varsinaisella puhelimellani. Kello 15.40 soi se rinnakkaispuhelin, ja soittaja oli numero 020321321. Puhelin soi neljä eri kertaa, mutta en voinut vastata, koska puhuin siinä varsinaisessa puhelimessani.

 

 




Ei ole sattunut aiemmin noin, eikä tuon jälkeen.


 




Voi olla, että kyse oli jostain tilapäisestä häikästä tuossa, hyvä ettei ole kuitenkaan uusiutunut. 🙂 Halutessasi voit laittaa tosiaan palvelupyyntöä tulemaan, kuten MiaSL ehdotti, silloin saadaan kattavammin tietoa aiheesta. 🙂

On tää  multisim   outo liittymä   olen meinaan ihan varma että  soittaja ei tiedä multisim numeroo

   puhuin tänään   yhden kanssa puhelua niin hetken päästä   puhelin alko koputtaa eli toinen yrittää tavottaa  sitten hetken päästä   puhelin missä on  multisim  alkaa soida ja soittaja  oli sama  mikä näky pääliittymän numerona  mikä koputti 

et outo on

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ei tässä mitään mystistä ole.

 

Multi-SIM palvelussa sinulla on kaksi puhelinta samalla puhelinnumerolla. Kun yhteen numeroon soitetaan, molemmat puhelimet soivat. Jos koputus on päällä, toisessa puhelimessa puhutaan ja toinen on vapaana, se puhelin, johon puhutaan koputtaa ja vapaana oleva puhelin soi.

 

ISDN-puhelimet toimivat täsmälleen samalla tavalla.

Mulle se oli uutta  että  samaan aikaan voi  puhua   2 puhelimessa  samaan numeroon  soitettaessa 

eli hyvä tääkin tietää nyt 


@irritus kirjoitti:

Ei tässä mitään mystistä ole.

 

Multi-SIM palvelussa sinulla on kaksi puhelinta samalla puhelinnumerolla. Kun yhteen numeroon soitetaan, molemmat puhelimet soivat. Jos koputus on päällä, toisessa puhelimessa puhutaan ja toinen on vapaana, se puhelin, johon puhutaan koputtaa ja vapaana oleva puhelin soi.

 

ISDN-puhelimet toimivat täsmälleen samalla tavalla.


 

Voiko samanaikaisesti molemmilla myös soittaa?! 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kyllä, molemmilla puhelimilla voi myös soittaa yhtä aikaa.

 

Voit soittaa niin eri kuin samaan numeroonkin. Samaan numeroon toki vain silloin, jos vastaanottajallakin on enemmän kuin yksi puhelin samassa numerossa. Eli Multi-SIM, ISDN, soittosarja, puhelinvaihde tai hän käyttää varattusiirtoa.

Kunniamerkki +1

Normaali ongelma. Kakkospuhelin soi usein kun toiseen puhelimeen puhuu. Ei haittaa. Sen sijaan se haittaa, että tekstiviestit eivät tule molempiin puhelimiin vaikka olisivat vain parin sanan tokaisuja. Näyttää olevan ongelma, jota telia ei saa ratkaistus, koska samaa aihetta on käsitelty jo toistakymmentä vuotta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Normaali ongelma. Kakkospuhelin soi usein kun toiseen puhelimeen puhuu. Ei haittaa. Sen sijaan se haittaa, että tekstiviestit eivät tule molempiin puhelimiin vaikka olisivat vain parin sanan tokaisuja. Näyttää olevan ongelma, jota telia ei saa ratkaistus, koska samaa aihetta on käsitelty jo toistakymmentä vuotta.

Vastasin sulle aihetta koskien aloittamaasi ketjuun, voidaan asian selvittämistä jatkaa tarvittaessa siellä! 😊

Vastaa