Netin nopeus heikentynyt

  • 5 November 2021
  • 7 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Jos maksiminopeus nettiliittymässä on 100 Mb/s, onko 59,9 hyväksyttävä nopeus?


Vai pitäisikö sen olla lähempänä maksimia?


 


 


Edit AaTanja: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi ja siirretty keskustelu toiseen osioon.


7 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Riippuu netistä. Jos se on kiinteä (kuitu/kaapeli) niin se on todennäköisesti rikki, mutta jos se on mobiililaajakaista (4G) niin toimii jopa ihmeen hyvin.

Ok. Ennen on toiminu paremminki...

Ennen on toiminu 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mobiililaajakaistoissa tilanne voi muuttua koska ne on jaettuja yhteyksiä. Mutta esim. 4G:lle toi 59,9 Mbit/s on ihan hyvä tulos, läheskään kaikkialla ei toimi noin.

No prkl ku ennen toiminu paremmin...

Joku aika sit liittymä muutettu 5G:ksi vaikka se ei vielä täällä toimikaan mutta kuulemma tarkottaa että valmius 5G:hen on mutta toimii 4G-verkossa...

Paremmin tuntu toimivan vanhalla 4G-liittymällä yhteys.

En sit tiiä ku ei tuolla linkkimastossakaan pala valot ku puolessavälissä, eikö niitten pitäs pallaa ylläälläki...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@Hakeni  kirjoitti:

No prkl ku ennen toiminu paremmin...


Joku aika sit liittymä muutettu 5G:ksi vaikka se ei vielä täällä toimikaan mutta kuulemma tarkottaa että valmius 5G:hen on mutta toimii 4G-verkossa...


Paremmin tuntu toimivan vanhalla 4G-liittymällä yhteys.


En sit tiiä ku ei tuolla linkkimastossakaan pala valot ku puolessavälissä, eikö niitten pitäs pallaa ylläälläki...




Heippa @Hakeni ja tervetuloa tänne Yhteisöön! 


 


Tuli mieleen, kun mainitstit liittymän päivityksen, että onko siitä miten kauan ja onko laite käynnistetty päivityksen jälkeen uudelleen? Jos yhteys heikkeni samantein päivityksen myötä eikä laitetta ole käynnistelty sen jälkeen, niin kannattaa kokeilla josko siitä olisi apuja.

On tietenki, usseempaan kertaan!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Hakeni  kirjoitti:

On tietenki, usseempaan kertaan!




Se on hyvä, koska useimmiten uudelleenkäynnistys auttaa ongelmatilanteissa. Se, että liittymäsi on päivitetty 5G valmiuteen, niin ei vaikuta 4G -verkon toimintaan. Puhelimen verkkoasetukset voisi kokeilla nollata, mutta en usko senkään auttavan suoraan tässä tilanteeseen.

Mobiiliverkossa yhteydet jaetaan alueen muiden käyttäjien kanssa, kuten @SINAD ketjussa aiemmin kertoi. Jos esim. useita liittymiä on yhteydessä heikolla signaalilla, voi se hetkellisesti hidastaa tukiaseman tarjoamaa nopeutta muissakin liittymissä. Tätäkään ei kuitenkaan voi varmaksi sanoa, kun ei ole tiedossa tukiasemaa, johon liittymäsi yhdistää.

Sanoisin siis, että tuo nopeuden vaihtelu on ihan normaalia kun kyse on mobiiliverkosta. Mistään häiriötilanteesta tuskin on kyse. Palvelukuvaksessa ilmoitettu vaihteluväli mobiiliverkon kautta saatavasta latausnopeudesta on 10Mbit/s nopeudesta ylöspäin aina liittymän maksiminopeuteen.

Vastaa