Liikkuvan nopeustestissä outoja tuloksia! Mikä on?


Ajelin vaihteeksi nopeustestejä liikuvalle laajakaistallen ja hämmästyin.
Järjestelmä on seuraavanlainen: mokkula Nokia CS-15, käyttöjärjestelmä XP Pro (SP3), liittymän teoreettinen max.nopeus 3,6MBit/s.
Tulokset ovat nyt olleet todella kummallisia.
Käytin mm. Soneran omaa nopeustestiä. Testin suorittaminen kestää nyt ensinnäkin aivan tolkuttoman kauan. Ennen se meni läpi noin 15 sekunnissa, nyt siihen menee ainakin minuutin verran.
Tulokset ovat kuin hatusta vedettyjä! Parhaimmillaan testi ilmoittaa latausnopeudeksi yli 30Mbit/s, mikä on täysin mahdoton tulos!! Sitä ei tue mikään nyt käytössä oleva laite eikä tekniikka!! Seuraava tulos vähän ajan päästä voi taas olla luokkaa 1Mbit/s.. Tuloksia yli 10Mbit/s tulee tosi usein. Netti kuitenkin toimii sen verran takkuisesti ja tiedostot latautuvat siihen malliin (nopeus silloin "downloadissa" nähtävillä), että todellinen nopeus tällöinkin on taatustu alle yhden megan luokkaa.. Lähetysnopeudet taas pysyvät "normaaleissa" arvoissa max. 0,35Mbit/s..
Samanlaisia tuloksia on saatu myös muilla nopeustesteillä. Mikä tässä nyt oikein on pielessä tai mistä tälläiset kummalliset tulokset johtuvat? Niillä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa. Onko asiantuntijalla kenties selitystä tälle?

P.S. Tukkoista tuntuu taas olevan. Pingitkin näyttivät juuri äsken pyörivän lähellä tuhatta ms.. Järjelliseltä vaikuttava latausnopeustulos oli tuolloin noin 300kbit/s.. Silleen..

13 kommenttia

Todellisen latausnopeuden saisit selville lataamalla hetken tiedostoa esimerkiksi täältä. Tiedoston lataus kannattaa keskeyttää kun latauksen nopeus on tasoittunut vakaaksi.

Kerroit että Soneran sivuilta löytyvän nopeustestin lisäksi myös jotkin muut testit antavat saman kaltaisia järjettömiä tuloksia. Mitä ovat nämä muut nopeustestit?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kokeiltu on melkoista läjää eri testejä ja ne kaikki antavat aivan yhteneviä tuloksia keskenään perätysten ajettuna.
Mm. Nopeusmittari.net, Pohjanmaan PPO, Bandwidth Place Speed test, Broadbandwatchdog jne.. onhan näitä sekä kotimaisia että ulkomaisia.. Olennaista kai on, että latauslähde on optimaalisen yhteyden päässä eikä siis tällä tavalla rajoita tuloksia?
Olisiko kuitenkin niin, että kannattaisi enemmän uskoa mokkulan (Nokia CS-15) näyttöruutuun, jossa näkyy tuo "Rate" testiä ajettaessa? Eikös sen pitäsi näyttää aina hetkellistä nopeutta? Max.rate on taas käyttöjakson paras tulos?
Tai sitten seurata FF:n latausruutua, jossa näkyy hetkellinen tiedoston latausnopeus (se "oikea kB/s", joka ei siis ole se sama juttu, millä näitä yhteysnopeuksia mainostetaan ja luokitellaan. Paras tulos koskaan tällä tavoin ilmoitettuna on luokkaa runsaat 300kB/s. , jota ei tietenkään kovin kauaa kestänyt.. normaalisti alle 150kB/s)
Ajoin juuri Soneran testin. Tuloset olivat seuraavanlaiset. Latausnopeus huimat 43,25 Mbit/s (!!), lähetysnopeus 0,35 Mbit/s ja viive 222ms.. Vain kaksi viime mainittua ovat järkeviä tuloksia. Nokian näyttöruudun mukaan (Rate) saavutettiin hetkellisesti noin 2000Kbits/s.. eli "vain" pari megaa.. Max.rate tänään näyttäisi olevan ensimmäistä kertaa koko käyttöhistorian ajan 3 megan kieppeissä; ennen aina korkeintaan se mystinen 1,3 megaa, johon se aina jostain syystä töksähti.. No, ei sitä nopeuden riemua kuitenkaan kauaa kestänyt..
Edelleen ihmetyttävät nuo hatusta vedetyt järjen/todellisuuden vastaiset tulokset.
Toivottavasti tästä nyt sai jotain tolkkua.
Soneran sivuilta löytyvän nopeustestin antama 43,25 Mbit/s latausnopeus liittymällesi on tietenkin pahasti pielessä. Ei ole tullut aiemmin vastaan että testi antaisi selkeästi väärän tuloksen ja omat kokeilut kyseisellä nopeustestillä ovat antaneet aina järkevän tuloksen. Täytyy seurata tuleeko nopeustestistä enemmänkin palautetta.

Liikkuva laajakaista - liittymän nopeuteen en ota tässä sen kummemmin kantaa. Keskustelua aiheesta löytyy tältä palstalta runsaasti.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
Esimerkiksi F-Secure joissakin koneissa sotkee nopeustestin lukemia. Onko sinulla käytössä jokin viruksentorjuntaohjelma taustalla?
Olen uusi käyttäjä, enkä tiedä miten nopeasti testaus pitäisi tapahtua. Soneran nopeustesti tosiaan kestää pitkään. Valmistautumisajat ovat useita kymmeniä sekunteja eri testin osien välillä. Eilen testaus keskeytyi kahdesti "Virhe palvelussa" -kommentein. Testaus kestää yli minuutin usein. Jotenkin tuntuu, ettei testitulokset ole suorassa yhteydessä netin toimintanopeuteen käytännön tasolla.

Ei asiakkaan kuuluisi ylipäätään joutua käyttämään tuntikausia laajakaistan toiminnan ongelmien selvittelemiseen ja ihmettelemiseen.

Ei tämä tikkunettini 3,6 Mbit/s toimi muutenkaan. Eilen netti lukitsi koko koneen kahdesti, että piti irrottaa akku, että pääsi taas toimimaan. Kun pulttauskaan ei tehonnut. Soittelin as-palveluun ja alueen tukiasema kuulemma käynnistettiin uudellen. Ei se kyllä mitään auttanut omaan nettiini. Että pian taidan tulla puhumaan sopimuksen purkamisesta. Yli kuukauden aikana olen vain kerran mitannut latausnopudeksi kokonaisen megan, joten LVM:n määritelmän mukaan ei tämä ole laajakaista laisinkaan. Pitää ihmetellä uudellen. On nopeampaa kävellä kirjastoon lukemaan sähköpostit, kuten ennenkin.
Jotenkin viittaisi kyllä virusskannerin web-skanneri tjms. Olisko niin, että virusskanneri kaappaa testitiedostot analysointiin ennen kuin luovuttaa mittauksessa käytettävälle flash sovellukselle ja siitä syntyvä purskedata vääristää tuloksen? Koita disabloida web-skannauksen jos mahdollista.
Olen peruskäyttäjä ja nyt ensimmäistä kertaa oma kone (käytössäni on ollut ylläpitoporukan hoitamat koneet ennen). Virusskannauksen disablointi =??
Testauksen nopeus vaihtelee eri kerroilla, vaikka systeemit ovat samat; miten se tähän stemmaa? Entä netin vaihteleva toiminta, kun sentään toimii välillä, vaikka on hidas? Oilisko verkko vaan ylikuormitettu?
Miten disablointi vaikuttaa viruksenestoon ja tietoturvaan?
Soneran testi kestää edelleen minuutin verran tai yli. Vikailmoitukseni jälkeen 11.1. laitettiin MobilePartneriin 3G-pakotus ja alueen tukiasema käynnistettiin uudelleen. Tukiasema on 250 m käyttöpaikasta. Toisen vikailmoitukseni jälkeen ehdotettiin Huawei E1552:n Windows7-ohjelmistopäivitystä. Tänään hain päivitetyn tikun ja homma ei vaan toimi. Sivujen lataaminen kestää minuutteja jne. Nyt pari tuntia taas testaillut. Täysjumia ei ole nyt tullut, sehän tuli vain yhtenä päivänäpari kertaa peräkkäin (ks. pari aiempaa viestiäni). Asiakspalvelu ehdotti vielä mahdollisuutta vaihtaa kalliimpaan tikkuun jossa lisäantenni. Kenttä kyllä näyttäisi löytyvän hyvin tälläkin.

Kone on ostettu marraskuussa Vistalla, johon ostin heti W7-päivityksen ja tammikuussa lisäsin W7 Office Home and Student -paketin. Ostetut ohjelmat, joten pitäis olla aitoja. Koneessa oli Norton virustorjunta (kokeilu) jonka poistin tammikuussa ja Avast! nyt käytössä. Palomuurina Windowsin palomuuri.

Tänään testitulokset: viive 464 -508 ms, lataus 0,26 - 0,45 ja lähetys 0,03 -0,05 mbit/s. Ei hyvä. Enää ei ole aikaa käyttä systeemin toiminnan testaamiseen. Kuka keksii missä mättää ja millä saadaan homma toimimaan? Vai onko verkko vaan yksinkertaisesti niin tukossa? onko asiantuntijoilla vastausta?
Nyt testi kestää usein jo kaksi minuuttia ja monta kertaa ei saa testiä tehtyä lainkaan, vaan tule VIRHE-ruutu ikkunaan ja sitten on koko testisivukin jo kaivettava uudelleen esiin. Mutta nämä ongelmat johtuu ehkä siitä, että tämä koko liikkuva laajakaistani ei enää toimi kuin kerran tunnissa hetken.

Oiskohan se kuitenkin niin, että kun alessa on nettitikkuja laitettu jakeluun, niin kaista ei riitä täällä kaupungissa... Huomenna reklamaatio ja sopimuksen purku. Olen nyt muutaman viikon testaillut toimimatonta tuotetta, jonka toiminta kokoajan tuntuu heikkenevän. Tänään 2 ½ tuntia yritin jotain saada auki, mutta aivan toivotonta. Mitään ei tapahdu, kun klikkaa. Eihän tällainen kuulu asiakkaitten hommiin, vaan sovitulla maksulla pitäisi saada toimiva tuote ja palvelu.
Turkukeskusta kirjoitti:
Tänään testitulokset: viive 464 -508 ms, lataus 0,26 - 0,45 ja lähetys 0,03 -0,05 mbit/s. Ei hyvä. Enää ei ole aikaa käyttä systeemin toiminnan testaamiseen. Kuka keksii missä mättää ja millä saadaan homma toimimaan? Vai onko verkko vaan yksinkertaisesti niin tukossa? onko asiantuntijoilla vastausta?


Meillä Keskustele ja kysy - palstalle Soneran puolelta vastaavilla henkilöillä ei ole varsinaista asiantuntemusta matkapuhelinpuolen tuotteista eikä käytössämme ole mitään järjestelmiä matkapuhelinverkon tutkimiseen. Toisaalta emme voi asiakkaan puolesta selvittää tietyn alueen mahdollista kapasiteetin vajausta matkapuhelindataverkossa, koska meillä ei ole tietoa missä tänne kirjoittava Liikkuvan laajakaistan käyttäjä liittymäänsä käyttää. Siksi kaikki Liikkuvan laajakaistan toimintaa ja verkon kapasiteettia koskevat kysymykset on paras asiakkaan itse tehdä suoraan mobiilin Vikapalvelulle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tämä minun ongelmani selvisi. Soneralta tarkistettiin 3G-verkon kuormitustilanne alueellamme ja sanottiin,että verkko ei riitä ja ettei alueelle ole suunnitteilla verkon kapasiteetin parannuksia - Turun ruutukaava-alueella. Siksi ei toimi testi eikä mikäään muu... Lopulta selvis
En sitte tiiä mutta 3.6 mb huijauksen normaalinopeus ainakin täällä Helsingissä on 0.1-0.2 megaa.

Lisää voit lukea tästä aiheesta jossa on 18 sivua valitusta tästä mobiili"laaja"kaistahuijauksesta.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="Turkukeskusta":ub5a7no9]Tänään testitulokset: viive 464 -508 ms, lataus 0,26 - 0,45 ja lähetys 0,03 -0,05 mbit/s. Ei hyvä. Enää ei ole aikaa käyttä systeemin toiminnan testaamiseen. Kuka keksii missä mättää ja millä saadaan homma toimimaan? Vai onko verkko vaan yksinkertaisesti niin tukossa? onko asiantuntijoilla vastausta?


Meillä Keskustele ja kysy - palstalle Soneran puolelta vastaavilla henkilöillä ei ole varsinaista asiantuntemusta matkapuhelinpuolen tuotteista eikä käytössämme ole mitään järjestelmiä matkapuhelinverkon tutkimiseen. Toisaalta emme voi asiakkaan puolesta selvittää tietyn alueen mahdollista kapasiteetin vajausta matkapuhelindataverkossa, koska meillä ei ole tietoa missä tänne kirjoittava Liikkuvan laajakaistan käyttäjä liittymäänsä käyttää. Siksi kaikki Liikkuvan laajakaistan toimintaa ja verkon kapasiteettia koskevat kysymykset on paras asiakkaan itse tehdä suoraan mobiilin Vikapalvelulle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:ub5a7no9]

Eipä tuo mobiilin vikapalveluun yhteyden ottaminen ole tuonut mitään parannusta, esim. minun kakkoskämpän yhteyteen. Kämppä sijaitsee netticity Espoon Espoonlahdessa (3,6M soppari ja Huawei 230 mokkula, täydet palkit ja WCDMA pakotettuna). Sanovat vikapalvelussa vain, että linkki toimii ja ei ole rikki etc.
Nopeudet tosiaan luokkaa 0,2-0,6M alas (joskus on aamuyöstä käynyt hetkittäin jopa 1M nopeudessa) ja 0,02-0,06M ylös (joskus menee 0,35M ylös joka lienee maksimi). Tämmöistä huijausta ei uskoisi sivistysvaltiossa tapaavansa, sillä laajakaistaksi yleensä luetaan 1M tai yli nopeuksia.

Vastaa