Nettiyhteyden nopeus ja verkkojen kapasiteetin lisääminen

  • 28 September 2021
  • 18 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

koska mun alueen nettiä niin kapasiteettia lisätään ja koska tulee alueelle 5g tai milloin 4g kapasiteettia lisätään nyt nopeus oli telian mobiili netillä kun isosisko maksaa telian mobiilinettiä ja eduvalvoja maksaa elisan mobiilinettiä niin elisalla nopeus on ollut yleensä 15 megaa tähän aikaan niin telialla tein tähän aikaan nyt tesin niin nopeus testi pysähtyi lataus  nopeutessa 40 megaan ja lähetys nopeus on yleenä 21m mitä raskain mahollinen 4k kuva ja raskain mahollinen 8k kuva niin jos 4k on vaikka tulevaisuutessa suoratoisto palveluilla rankassa käytössä urheilu lähetyksissä kuten viaplay ja cmore niin kuinka paljon voi vaatia netin nopeutta 4k ja jos tulevaisuutessa niissä otetaan käyttöön 8k mitä se voi vaatia ja mites nuo nopeutet kun nyt antoi lataus nopeus 40 megaa ja lähetys nopeus on yleensä 21 megaa riittääkö nuo kumpaakin joku sanoi että jo 4k rankimmassa mahollisessa käytössä vaatii 70 megan yhteyten se on aika paljon elisan mies kerran sanoi että sun osoite on katvealueella että laittaa palautetta verkon suunittelijalle pahimmassa ruuhkassa elisan netti viikon loppuna laskee lataus nopeus 8-9 megaan telialla se on paljon parempi mutta aina voi vähän parantaa mutta mitä mieltä olette noista mun nopeuksista ja suunitteleeko telia 4g kapasiteetin lisäämistä mun alueelle ja entäs koska voi 5g oottaa heittäkää joku arvaus koska 5g tulee mun alueelle joku vissiin telialta meinas ettei vielä tänä jouluna mutta ensi jouluna sitten 


 


Edit HannaSu: täsmennetty hieman otsikkoa.


18 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

nyt lataus nopeus vaihtelee tällä hetkellä siinä 26-28-31-33 megaa nuo kaikki neljä on lataus nopeutta onko nuo niin huonoja että telia rupeaisi mun alueella nettiä parantaan 4g kapasiteettia lisäämällä ja uudempaa 4g taajuuksia ja tekniikkaa ja lähettimiä rakentamalla ja 5g verkkoa kiihyttämällä pärjääkö esimerkiksi 4k oikeasti jopa 21m lataus nopeutella

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

sitä minä en ymmärrä miten elisa voi ruuhka aikana olla niin paljon elisaa parempi vaikka käyttää samoja lähettimiä jotka on saman etäisyyten päässä sitä vaan suuresti ihmettelen no vaikka isosisko maksaa tuota teliaa niin piän kuitenkin edunvalvojan maksaman elisan mobiilinetin ja tarkkailen kummankin nopeuksia ja vaihtelen niitä tarvittaessa välillä se voi olla että eri aikaan telia antaa paremman nopeuten kuin elisa ja eri aikaan elisa antaa paremman nopeuten kuin telia siinä voi olla että operaattoreilla on joku rajoitus systeemi jolla jokaisen operaattorin asiakas pääsee nauttiin nopeasta netistä tai sitten se vain johtuu ruuhkasta ja että ihmiset joila on eri operaattoreita käyttää eri verkkoa eri aikaan

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

nyt nopeus oli lataus nopeus 55 megaa eli kuten aikasemmista viesteistä joista tuosta äsken merkitsin vahinkossa onkelman ratkaistuksi niin telian nopeutet niinkö elisankin heittelehtii rajusti välillä lataus nopeus 41 megaa ja välillä 26 megaa ja välillä 28 megaa ja välillä 33 megaa ja välillä 55 megaa vissiin johtuu vain ruuhkasta mulla on sellainen halppis anteeni ikkunan ulkopuolella panorama se maksoi uutena 48e ja siitä tulee kaapeli reitttimeen voiko se selittää sen että nopeutet on teliallakin paremmat


@tero812  kirjoitti:

koska mun alueen nettiä niin kapasiteettia lisätään ja koska tulee alueelle 5g tai milloin 4g kapasiteettia lisätään nyt nopeus oli telian mobiili netillä kun isosisko maksaa telian mobiilinettiä ja eduvalvoja maksaa elisan mobiilinettiä niin elisalla nopeus on ollut yleensä 15 megaa tähän aikaan niin telialla tein tähän aikaan nyt tesin niin nopeus testi pysähtyi lataus  nopeutessa 40 megaan ja lähetys nopeus on yleenä 21m mitä raskain mahollinen 4k kuva ja raskain mahollinen 8k kuva niin jos 4k on vaikka tulevaisuutessa suoratoisto palveluilla rankassa käytössä urheilu lähetyksissä kuten viaplay ja cmore niin kuinka paljon voi vaatia netin nopeutta 4k ja jos tulevaisuutessa niissä otetaan käyttöön 8k mitä se voi vaatia ja mites nuo nopeutet kun nyt antoi lataus nopeus 40 megaa ja lähetys nopeus on yleensä 21 megaa riittääkö nuo kumpaakin joku sanoi että jo 4k rankimmassa mahollisessa käytössä vaatii 70 megan yhteyten se on aika paljon elisan mies kerran sanoi että sun osoite on katvealueella että laittaa palautetta verkon suunittelijalle pahimmassa ruuhkassa elisan netti viikon loppuna laskee lataus nopeus 8-9 megaan telialla se on paljon parempi mutta aina voi vähän parantaa mutta mitä mieltä olette noista mun nopeuksista ja suunitteleeko telia 4g kapasiteetin lisäämistä mun alueelle ja entäs koska voi 5g oottaa heittäkää joku arvaus koska 5g tulee mun alueelle joku vissiin telialta meinas ettei vielä tänä jouluna mutta ensi jouluna sitten 


 


Edit HannaSu: täsmennetty hieman otsikkoa.




Näet meidän kuuluvuuskartastamme asuinalueesi tämän hetkisen arvion kuuluvuudesta sekä rakenteilla olevat verkon kunnostus- ja parannustyöt. Tuosta kartasta näet myös tarkempaa tietoa 5G-verkon kuuluvuudesta. Kaikilla alueilla 5G-verkko ei vielä toimi, sillä sen rakentaminen on vasta alussa ja tämän myötä kuuluvuus näin alkuvaiheessa on vielä rajallinen. 5G-verkkoa kuitenkin laajennetaan kiihtyvään tahtiin, ja samalla parannamme myös olemassa olevien 4G-verkkojen kapasiteettia. 🙂> 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Saako kohteeseen kiinteää yhteyttä? Nuo sun nopeusodotukset kuulostavat sellaisilta että melkeinpä suosittelisin kiinteää yhteyttä (kaapelinetti tai valokuitu). 5G:kin saattaa toki auttaa, mutta sen varaan ei kannata ladata liikaa odotuksia. Palstalla on tarinoita 5G:stä kodin ainoana yhteytenä eli on asennettu ihan kiinteään käyttöön tarkoitettu järjestelmä viimeisen päälle, mutta sitten todettu että eipäs toimikaan ja kauppa purettu. Tämän hetken 5G perustuu vielä osin 4G verkon "jatkeeseen" eli se ei välttämättä pysy 5G tilassa kokoaikaa. Tulevaisuudessa tämä paranee, mutta siihen menee vielä vuosia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Komppaan @SINAD:ia. 4K videolle kiinteä yhteys, vaikka edes FTTB VDSL2 100 Mbit/s on parempi kuin 4G.

 

8K videot suosittelen unohtamaan niin kauan, kunnes taloyhtiöön remontoidaan yleiskaapelointi ja kuidut asuntoihin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tietääkö telia missä asun tällä hetkellä jos ei saanko tässä ilmoittaa kotikuntani niin osaatte mua sitten palvella paremmin kun 2018 muutin uudeen osoitteeseen hoitokotiin


@tero812  kirjoitti:

tietääkö telia missä asun tällä hetkellä jos ei saanko tässä ilmoittaa kotikuntani niin osaatte mua sitten palvella paremmin kun 2018 muutin uudeen osoitteeseen hoitokotiin




Suosittelen olemaan asiasta yhteydessä meidän asiakaspalveluumme, jonka kautta asiaa voidaan katsoa tarkemmin. 🙂> Emme käsittele täällä yhteisössä asiakastietoja. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

telia tiiän ettei yhteystietoja saa julkaista telia yhteisössä elisa yhteisössä kun huomautuksista huolimatta julkaisin tuli kahen kuukauten esto yhteisöön ja kun se loppui en enää julkaissut yhteystietoja mutta nyt kun olen epätietoinen tiiättekö te missä asun ja nettiä käytän niin sanon tiedot tässä. Eli vaikka tiiän että poistatte yhteystieton niin välittäkää se ennen poistoa kaikille telian työntekijöille ja yhteisön ylläpitäjille ja moderaattoreille kun tiedot poistetaan en niitä enää uutestaan telia yhteisössä julkaise ettei tule kuukausien estoa tähänkään palveluun kuten kävi elisa yhteisön kohalla


 


Edit HannaSu: siirretty viesti tähän ketjuun, ja piilotettu yhteystiedot.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mulla on isosiskolta tämä telian mobiili netti ja edunvalvojalta elisan mobiilinetti niin vaikka telian mobiilinetti toimii aina paljon paremmin kuin elisan mobiili netti niin aina voi parantaa kertokaapa te moderaattorit viisaana kuinka paljon kaistaa ja nopeutta vaatii raskain 4k toisto ja 8k toisto koska esimerkiksi viaplay ja cmore on ottamassa käyttöön 4k toistoa niin kertokaa mulle kuinka nopea mobiilinetin pitää niitä varten olla ja koska telia parantaa verkkoja mun alueella siis lisää 4g kapasiteettia ja parantaa 4g verkkoa lisäämällä uusia tukiasemia ja niihin uudemman aikaisia ja tehokkaampia lähettimiä ja vanhoihinkin 4g tukiasemiin uutta tekniikkaa kuten parempia taajuksia ja tekniikkaa ja kapasiteetin lisäystä ja uusia parempia 4g lähettimiä tehokkaampia niin kertokaa siitä ja kertokaa myös kun joku väitti että mun alueelle on tulossa telian osalta yhteisverkossa 5g jo ensivuonna niin onko se totta telian asiakaspalvelussa sanottiin ettei mun osoitteeseen vielä 5g tule tänä jouluna mutta sitä seuraavana jouluna kuulema on munkin lähellä 5g tekniikka jo mahollista ja olen myös kuullut että kun ihmiset ottaa käyttöön 5g verkon ja tekniikan niin siitä vapautuu kapasiteettia 4g verkkoon enempi niile jotka ei vielä 5g verkkoa voi saaha että jos vaikka 100 metristä jäisi kiinni etten tule saamaan koskaan 5g niin kuitenkin kun muut ottaa 5g niin 4g teknolokiasta vapautuu sitten mulle enempi kaistaa ja netti nopeutuu ja vakautuu onko tämä tosi no oli miten oli vastatkaa perusteelisesti viestin kaikkiin osaalueisiin mistä puhuin muutkin saa vastata kun elisan työläiset ja sitten sellainen pyyntö voiko telia pitää mun verkkoa silmällä ja laittaa sen seurantaan ja tehä kaikkensa että nettini olisi niin nopea ja vakaa kuin ikinä mahollista on


@tero812  kirjoitti:

kertokaapa te moderaattorit viisaana kuinka paljon kaistaa ja nopeutta vaatii raskain 4k toisto ja 8k toisto koska esimerkiksi viaplay ja cmore on ottamassa käyttöön 4k toistoa niin kertokaa mulle kuinka nopea mobiilinetin pitää niitä varten olla




Suosittelen tarkistamaan tämän kaistavaatimuksen kyseisten suoratoistopalveluiden sivuilta. 🙂> 


 



@tero812  kirjoitti:

kertokaa myös kun joku väitti että mun alueelle on tulossa telian osalta yhteisverkossa 5g jo ensivuonna niin onko se totta telian asiakaspalvelussa sanottiin ettei mun osoitteeseen vielä 5g tule tänä jouluna mutta sitä seuraavana jouluna kuulema on munkin lähellä 5g tekniikka jo mahollista ja olen myös kuullut että kun ihmiset ottaa käyttöön 5g verkon ja tekniikan niin siitä vapautuu kapasiteettia 4g verkkoon enempi niile jotka ei vielä 5g verkkoa voi saaha




5G-verkon peittoa laajennetaan nopeaan tahtiin. Näet meidän 5G-verkon kuuluvuuskartasta tarkempaa tietoa 5G-verkon kuuluvuudesta. Voit tähän verkkokarttaan syöttää osoitetietosi, jolloin näet tarkempaa tietoa alueen kuuluvuudesta. Meiltä löytyy myös täältä Yhteisön artikkelista listattuna paikkakunnat, missä 5G-verkomme toimii tällä hetkellä.


 


Kyllä vain! 5G-liittymän käyttäjä vapauttaa 4G-verkosta kapasiteettia sitä käyttäville. 5G-verkon laajennuksen osalta päivitämme edelleen myös 4G-verkkoamme. 🙂>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mun lähikaupunkeissa on jo 5g niin toivoisin että se tulee pian omalle alueelle vaikka tämä onkin kunta ei kaupunki tosin näinhän se on että 5g tulee aina ensin kaupunkeihin ja sitten kuntiin ja sitten kyliin sitä säätelee asukasmäärä mitä useampi ottaa liittymän ja maksaa siitä operaattorille laitteista ja liittymistä rahaa sitä enempi on operaattorilla mahollisuuksia ja keinoja ja resursseja parantaa yhteyksiä toivon kuitenkin että elisa ottaa tehtäväksi parantaa alueeni verkkoa reilusti ja mahollisimman pian koska ainakin kun mulla on elisan mobiilinetin lisäksi telian mobiilinetti niin elisan mies sanoi että samassa tukiasemassa missä on telian lähettimet niin kuulut katvelueeseen siis tosi pahaan katvealueeseen siksi toivon että elisa tekee parhaansa tehdäkseen alueeni netistä mahollisimman laajan ja teknisesti kehittyneen ja nopean ja vakaan mahollisimman pian ja lisää alueeni tukiasemia johon rakentaa lähettimiä tai lisää olemassa oleviin tukiasemiin uusia uudemman aikaisia ja tehokkaampia lähettimiä mahollisimman pian koska isosisko maksaa netistä niin toivoisin että otatte sen huomioon jos 5g ei tule vielä tänä jouluna vaan vasta ensijouluna niin toivon kuitenkin että elisa jo sitä ennen lisää parempaa 4g verkko tekniikkaa alueelleni ja lisää myös kapasiteettia ja tekee uudemman aikaisia ja teknisesti parempia lähettimiä jotka on myös tehokkaampia ja takaa pitemmän kantomatkan jotta minäkin pääsisin nauttiin ees nopeasta ja vakaasta 4g netistä sen takia jos sitä 5g ei vielä tänne saa eikä se 1-2 vuoten sisällä tule lisäksi toivon että te telialla teette muutenkin kaikkenne jotta mun ja muunkin alueeni ihmisten netit toimii paremmin eikä menisi niin tukkoon ruuhka aikana elisan mies sanoi että alueella 4g taajuus 1800mhz on vapaa ja mulla on nyt käytössä zte 801a 5g reititin johon lisätty panoraama ulkoanteeni joka maksoi 48e niin ikkunasta sisään piuha reitttimeen se on vähän parantanut yhteyksiä ja toivon että telia nyt kun mulla on anteeni ulkona niin yritää saaha mun verkon tuohon 1800mhz taajuuteen koska elisan mukaan mun alueella se tukiasema ei ole niin ruuhkautunut

Edit JoonasLam: poistettu nimitieto

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@tero812  kirjoitti:

mun lähikaupunkeissa on jo 5g niin toivoisin että se tulee pian omalle alueelle vaikka tämä onkin kunta ei kaupunki tosin näinhän se on että 5g tulee aina ensin kaupunkeihin ja sitten kuntiin ja sitten kyliin sitä säätelee asukasmäärä mitä useampi ottaa liittymän ja maksaa siitä operaattorille laitteista ja liittymistä rahaa sitä enempi on operaattorilla mahollisuuksia ja keinoja ja resursseja parantaa yhteyksiä toivon kuitenkin että elisa ottaa tehtäväksi parantaa alueeni verkkoa reilusti ja mahollisimman pian koska ainakin kun mulla on elisan mobiilinetin lisäksi telian mobiilinetti niin elisan mies sanoi että samassa tukiasemassa missä on telian lähettimet niin kuulut katvelueeseen siis tosi pahaan katvealueeseen siksi toivon että elisa tekee parhaansa tehdäkseen alueeni netistä mahollisimman laajan ja teknisesti kehittyneen ja nopean ja vakaan mahollisimman pian ja lisää alueeni tukiasemia johon rakentaa lähettimiä tai lisää olemassa oleviin tukiasemiin uusia uudemman aikaisia ja tehokkaampia lähettimiä mahollisimman pian koska isosisko maksaa netistä niin toivoisin että otatte sen huomioon jos 5g ei tule vielä tänä jouluna vaan vasta ensijouluna niin toivon kuitenkin että elisa jo sitä ennen lisää parempaa 4g verkko tekniikkaa alueelleni ja lisää myös kapasiteettia ja tekee uudemman aikaisia ja teknisesti parempia lähettimiä jotka on myös tehokkaampia ja takaa pitemmän kantomatkan jotta minäkin pääsisin nauttiin ees nopeasta ja vakaasta 4g netistä sen takia jos sitä 5g ei vielä tänne saa eikä se 1-2 vuoten sisällä tule lisäksi toivon että te telialla teette muutenkin kaikkenne jotta mun ja muunkin alueeni ihmisten netit toimii paremmin eikä menisi niin tukkoon ruuhka aikana elisan mies sanoi että alueella 4g taajuus 1800mhz on vapaa ja mulla on nyt käytössä zte 801a 5g reititin johon lisätty panoraama ulkoanteeni joka maksoi 48e niin ikkunasta sisään piuha reitttimeen se on vähän parantanut yhteyksiä ja toivon että telia nyt kun mulla on anteeni ulkona niin yritää saaha mun verkon tuohon 1800mhz taajuuteen koska elisan mukaan mun alueella se tukiasema ei ole niin ruuhkautunut

Edit JoonasLam: poistettu nimitieto




Tuolta kuuluvuuskartasta tosiaan näet, jos alueellesi on tiedossa jo lähiaikoina päivitystä 4G- tai 5G-verkon osalta. Molempia kyllä parannellaan jatkuvasti ympäri Suomea 🙂> Asiakaspalvelustamme voidaan tarvittaessa katsoa alueen taajuuksia, joihin yhteyttä voisi kokeilla lukita, ja tarvittaessa tehdä myös kuuluvuuspalautetta alueesta eteenpäin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

kumpaa verkkokorttia on parempi mobiilikäytössä käyttää iäkkään tietokoneen emolevyn omaa intekroitua verkkokorttia vai uutta usb verkkokorttia kun koitin dlinkin usb verkkokorttia niin ainaskin antoi parempia lukemia tosin jos on niinkö mä tosi pahalla katvealueella ja jos on lisäksi sitten niinkö monesti iltaaikaa on niin tosi paha ruuhka niin mikään ei vissiin auta vai mitä mieltä olet voiko asiakkaan hyvistä verkkolaitteista olla hyötyä jos on niinkö mulla zte 801a 5g reititin ja uusi dlink usb verkkokortti ja ikkunassa anteeni jonka anteeni johto menee reitittimeen ja jos vielä ostaa jimistä cat7 kaapelia ja lisäksi cat6a pelikaapelia jota esport pelaajat käyttää  voiko asiakkaan tietokoneiten ja verkkolaitteiten ja kaapeleiten tyypit ja merkit vaikuttaa myös verkkonopeuteen vai onko niin että jos asuu tosi pahassa katvealueessa kuten minä ja että jos on hankalia esteita tukiaseman eessä kuten korkeita taloja ja puita ja jos on tosi paha ruuhka ja liian pitkä maksa tukiasemaan niin mikään anteeni ja mitkään laitteet ei silloin auta ja onko muutenkin niin että jos hitaus niinkö mun kohalla johtuu siitä että asun tosi pahalla katvealueella ja on monesti iltaaikaan tosi paha ruuhka ettei asian eteen voi mitään tehä ja jos haluan kuten äsken vastasitte että taajuus lukituksia voitte koittaa niin onko tuo zte 801a 5g mun verkkoreititin ja muut reittimet kuten ykös tyypin huawei cpo pro 1 ja sitten huawein uusin 4g reititin jos on uusin eli huawei b535-232 niin minkä noista voisitta lukita 1800mhz taajuuteen koska ainaski kun elisa oli käytössä ja elisan mies kävi laittaan ulkoanteenin niin se sanoi että 1800mhz taajuutessa on paljon vähemmän ruuhkaa että saisit nopean netin kokoajan koska kaikki taajuutet ei voilla ruuhkautuneita että sullekkin on joku taajuus jossa ruuhkaa ei koskaan ole liikaa vaan yhteys pysyy nopeana ja vakaana niin miten on telian miehet ja naiset voitaisko tuota mun nettiä alkaa tutkia ja noita erinlaisia taajuus lukituksia kaikessa mun kolmessa reitittimessa koittaa kun ikkunan ulkopuolella on se 48e panorama anteeni  ja koska elisan mies sanoi että kuulun tosi pahaan katvealueeseen ja aikoi asiasta heidän tekniseen tukeen ilmoittaa niin nyt kun teliaa pääasiassa käytän niin siinähän on sama juttu että käytän teliaa paikassa joka kuuluu tosi pahaan katvealueeseen niin voitaanko aluksi koittaa mun kaiken kolmen laitteen kohalla noita taajuus lukituksia ja jos ne ei auta niin voitteko sitten lähettää kiireelisen verkon kehitys käskyn verkon suunittelijalle että henkilö asuu tosi pahassa katvealueessa vaikka tukiasemat on lähin 950 metrin päässä ja kauimmat 1300 metrin ja 1600 metrin päässä ja lähin 950 metrin päässä niin se 950 metriäkin on liikaa kun tukiasema on hoitokotiin väärin suunattu ja sen lisäksi on korkeita puita ja taloja esteenä ja sääkin vaikuttaa  no se on nyt iltaaikaan antanut sekä tietokoneen intekroitulla siis emolevyn verkkokortilla ja usb verkkokortilla sellaista hitaimillaankin 21 megaa lataus ja nopeimillaan 33-41 väliltä lataus nopeus niin onko niin ettei telia ainakaan 4g nettiä voi tuosta kovin parantaa jos onkelma johtuu ruuhkasta koska yö aikaan nopeus on reilusti yli 95 megaa no jos telia voi jotain tehä sen eteen että saisin huippu  nopean ja vakaan netin niin toivon että telia sen tekee koska joutun terveyten takia asuun poissa kotoa ja täällä saa vain 4g netin tällä hetkellä kun kotona saisi 200 / 200 megan netplazan valokuitun niin toivon kuitenkin kun joutun hoitossa oleen ja siellä on panssari lasit ja panssari ikkunat tosi paksut panssari lasit ja tosi paksut panssari ikkunat ja tosi paksu selektiivi lasi ja tosi paksu selektiivi ikkuna ja tukiasemaan paljon matkaa ja on esteitä niin asiakkaalla on oikeus kunnon nettiin niin tosiaan toivon että kun joutun oleen hoitossa enkä pääse psyykkisistä syistä äitin tykö valokuitua käyttään että telia tekisi mun alueelle niin hyvän mobiilinetin kuin ikinä mahollista täällä on lähialueella kaupunkeja joista luulisi telian niin rahaa saavan että on varaa parantaa munkin alueen nettiä kun ihmisiä täällä asuu reilusti yli 10 000

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

toivon että telia ymmärtää ja käsittää turhautumiseni tosi hitaasta ja epävakaasta netistä koska tarvin nettiä suoratoistopalveluihin niihinkin joissa kohta saa 4k ja elisan viihde premium boxsin 4k kuvaan ja apple tv 4k kuvaan ja 4k elokuvien toistoon ja tulevaisuutessa myös 8k kuvaan niin netiltä vaan aletaan vaatia enempi nopeutta ja vakautta jotta yhteys olisi todella nopea ja vakaa niin toivon että telia ymmärtää turhautumiseni ja käsittää turhatumiseni tosi hitaan ja epävakaan mobiilinetin takia jos voisin asua äitin kanssa saisin 200 / 200 valokuitun jonka lataus nopeus olisi kokoajan 200 megaa ja lähetys nopeus kokoajan 200 megaa sellainen joka enempi nykyajan tarpeita vastaa äitin tykönä sellaisen netin saisin mutta mulla on sellaisia onkelmia etten voi äitin kanssa asua joten saan täällä missä asun vain mobiilinetin ja silloinkin vain 4g mutta jos 4g toimii kunnolla niin sekin on nopea ja vakaa niin en käsitä kun se yöllä on älyttömän nopea saattaa ylittää 95 megaa mutta iltaaikaa laskee 28 megaa lataus tai 33-41m lataus nopeus riittääköhän tuo 4k ja 8k varten valittettavasti mun paikkaan ei saa kiinteää nettiä asun sellaisessa paikassa nyt

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ei tietokoneen verkkokortilla ole väliä jos käytät mobiililaajakaistaa. Se mobiililaajakaista (olipa sitten 4G tai 5G) on aina se heikoin lenkki, ellei sitten kyseessä ole niin vanha tietokone että se verkkokortti olisi vain 100 Mbit/s. Sanoisin että kaikissa käyttökelpoisissa tietokoneissa on gigabitin (1000 Mbit/s) verkkokortit oletuksena, eli sen kapasiteetti ylittää mobiililaajakaistan kapasiteetit jopa 10-kertaisesti.

 

Jos mietit eri tyyppisiä verkkokortteja niin joko integroitu tai esim. PCI-E väyläinen kortti on aina parempi kuin USB-verkkokortit. USB:ssä hidastaa se USB itsessään, ellei se ole USB3.

 

Verkkokorttien tai kotiverkon nopeutta testattaessa testi pitää tehdä lähiverkossa esimerkiksi iperf3 ohjelmalla (toinen kone asetetaan serveriksi, toinen clientiksi). Eli liikennettä ei silloin ajeta Internetiin lainkaan. Verkkokortin nopeudella onkin eniten merkitystä silloin, kun kyse on talon sisäisestä datasiirrosta omassa lähiverkossa esim. levypalvelimen ja tietokoneiden välillä.

 

Mitä tulee valokuituun, niin se todellakin toimii ihan koko ajan sillä nopeudella mistä olet maksanut. Siellä ei ole mitään ruuhkahuippuja koskaan. Myös latenssi (ping) on yleensä alle 10 ms, eteläsuomessa jopa 1 ms. Ja sitten ennen kaikkea se vakaus, kuituyhteyksissä ei ole häiriöitä oikeastaan koskaan - ja silloin tosi harvoin jos siellä on häiriöitä niin kyseessä on jokin laajempi vika, joka pimentää samalla myös 4G/5G netit. Ja kun vika korjaantuu, palautuvat valokuituyhteydet välittömästi mutta mobiililaajakaistat voi olla pois pelistä vaikka loppupäivän. Näin kävi esiemrkiks viimeksi, kun Telialla oli laajempi vika. Myös vian aikana ei valokuitu ollut ihan kokonaan poikki, mutta osa palveluista ei toiminut oikein.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mitkä on hoitokotissa asuvan oikeutet netin suhteen jos kunta ottaa valokuitun ja hallitus ajaa kaikille 100 megan kokoajan 100 megan lataus nopeutella toimivaa nettiä niin voiko esimerkiksi hoitokotin johtaja ja kiinteistön johto kieltää valokuitun hoitokotista vaikka se koko keminmaan kuntaan tulisi ja vaikka koko keminmaa sen ottaisi vain miten hallitus meinaa jokaiselle suomalaiselle saaha sen 100 megan kokoajan 100 megan nopeutella toimivan netin kun hallituksen mielestä jokaisen suomalaisen pitäisi saaha kokoajan 100 megan nopeutella toimiva netti oliko se vuoteen 2023 tai 2025 mennessä niin mitä mieltä olette tästä ja onko hoitokotissa asuvalla jos on rahaa paljon ottaa itselleen valokuitu ja voiko hoitokotin johtaja ja kiinteistön johto kieltää valokuitun hoitokotiin tulon vaikka hallitus ajaa 100 megan nettiä siis missä on 100 megan lataus nopeus ja 100 megan lähetys nopeus kokoajan  niin hallitus ajaa sitä suomalaisille ja hallituksen ja traficomin mielestä kaikilla ihmisillä pitää olla kokoajan vähintään 100 megasena toimivaan nettiin mutta mitkä on hoitokotissa asuvan oikeutet tuleeko tuo 100 megan netti koskaan toteutuun hoitokotissa asuvalle  muistutan että hoitokotissa on todella paksut panssari ikkunat ja todella paksut selektiivi lasit ja todella paksut selektiivi ikkunat ja johtaja sanoi ettei hoitokotissa kun ottaa itselle netin pitään reikiä saa porata omassakaan huoneessa niin miten ihmeessa hallitus meinaa että saisin tiettyyn vuodeen eli vuoteen 2023 tai 2025 100 megan netin jonka lataus nopeus on kokoajan 100 megaa ja lähetys nopeuskin kokoajan 100 megaa onko se joskus mahollista 4g lte+ tai 5g liittymillä kun ne kehittyy onko mahollista että 8-10 vuoten päästä mulla olisi se 100 megan lataus ja 100 megan lähetys nopeus kokoajan hoitokotissa mobiilisti eli 4g tai 5g netillä toteutettuna ja tosiaan miten hallitus meinaa jokaiselle suomalaiselle saaha netin jonka nopeus on kokoajan vähintään 100 megaa suuresti ihmettelenm

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

mitkä on hoitokotissa asuvan oikeutet netin suhteen jos kunta ottaa valokuitun ja hallitus ajaa kaikille 100 megan kokoajan 100 megan lataus nopeutella toimivaa nettiä niin voiko esimerkiksi hoitokotin johtaja ja kiinteistön johto kieltää valokuitun hoitokotista


Tämä sinun pitäisi selvittää itse. Jos kiinteistö ei ole oma niin se on aina ongelma, koska ei ole valtaa päättää kiinteistön asioista, voi ainoastaan esittää toiveita. Jos kyseessä on uudehko rakennus, siellä todennäköisesti on jo valokuituyhteydet, mutta tarjotaanko niitä sitten asiakkaan käyttöön ei ole ilmiselvää.

Vastaa