Onko ollut ongelmia GPS-paikannuksessa Android-puhelimella? Paikannuspallo seikkailee kartalla


Minulla on Sony Xperia Android -puhelimessa ilmennyt nyt toukokuun alusta lähtien ongelmia GPS-paikannuksessa. Paikannuspallo tai karttapinni poukkoilee kartalla vaihtaen välillä paikkaa jopa noin 10 - 15 kilometrin päässä oikeasta sijainnista.

 

Ongelma ilmenee niin virallisessa 112-sovelluksessa, Google Mapsissa kuin esimerkiksi Opensignal-sovelluksessa, jolla voi tarkistaa, mihin tukisemaan puhelin on yhteydessä. Nyt näihin mihinkään ei voi luottaa. Ongelma ilmenee pääsiassa kotiosoitteessa, jossa on kuuluvuusongelmia ja puhelinlaite vaihtaa signaalia 6:n eri tukiaseman välillä, nopeastikin (aiemmin kerätty tieto, kun GPS vielä toimi).

 

Olen sulkenut puhelinta ja pitänyt puhelinta suljettuna myös ilman SIM-korttia 2 tuntia. Näistä toimenpiteistä ei ole ollut apua. Olen ilmoittanut ongelmasta Telialle ja tehnyt kuuluvuuspalautteen. Ongelmaa vain ihmetellään. Ratkaisua ei ole löytynyt. Voiko vika johtua Ukrainan sodasta ja yleisestä rajatilanteesta täällä noin 30 km päässä itärajasta?

 

Mikä taho osaisi tässä auttaa? Tiedätkö ongelmaan ratkaisun? Mikä neuvoksi?


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@Wolfiina  kirjoitti:

Olen ilmoittanut ongelmasta Telialle ja tehnyt kuuluvuuspalautteen. Ongelmaa vain ihmetellään. Ratkaisua ei ole löytynyt. Voiko vika johtua Ukrainan sodasta ja yleisestä rajatilanteesta täällä noin 30 km päässä itärajasta?

 

Mikä taho osaisi tässä auttaa? Tiedätkö ongelmaan ratkaisun? Mikä neuvoksi?


Tuo puhelimen hyppiminen tukiasemasta toiseen lienee operaattorista johtuva ongelma. Sitä voisi tutkailla esim. hankkimalla toisten operaattoreiden prepaidit ja testaamalla , mikä toimii parhaiten.

 

Jos GPS ei toimi luotettavasti , niin sille operaattori ei voi mitään. Ei olisi ensimmäinen kerta , kun itänaapuri häiritsee ihan tarkoituksellisesti GPS-signaalia. Toki nykyiset puhelimet yleensä osaavat käyttää myös muita satelliitteja paikannukseen kuten EU:n Galileo , kiinalaisten Beidou. On myös venäläinen Glonass , jota tuskin Venäjä häiritsee. Voiko puhelimesi asetuksissa valita mitä satelliittia se käyttää??

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Wolfiina  kirjoitti:

Minulla on Sony Xperia Android -puhelimessa ilmennyt nyt toukokuun alusta lähtien ongelmia GPS-paikannuksessa. Paikannuspallo tai karttapinni poukkoilee kartalla vaihtaen välillä paikkaa jopa noin 10 - 15 kilometrin päässä oikeasta sijainnista.

 

Ongelma ilmenee niin virallisessa 112-sovelluksessa, Google Mapsissa kuin esimerkiksi Opensignal-sovelluksessa, jolla voi tarkistaa, mihin tukisemaan puhelin on yhteydessä. Nyt näihin mihinkään ei voi luottaa. Ongelma ilmenee pääsiassa kotiosoitteessa, jossa on kuuluvuusongelmia ja puhelinlaite vaihtaa signaalia 6:n eri tukiaseman välillä, nopeastikin (aiemmin kerätty tieto, kun GPS vielä toimi).

 

Olen sulkenut puhelinta ja pitänyt puhelinta suljettuna myös ilman SIM-korttia 2 tuntia. Näistä toimenpiteistä ei ole ollut apua. Olen ilmoittanut ongelmasta Telialle ja tehnyt kuuluvuuspalautteen. Ongelmaa vain ihmetellään. Ratkaisua ei ole löytynyt. Voiko vika johtua Ukrainan sodasta ja yleisestä rajatilanteesta täällä noin 30 km päässä itärajasta?

 

Mikä taho osaisi tässä auttaa? Tiedätkö ongelmaan ratkaisun? Mikä neuvoksi?



@Wolfiina  kirjoitti:

Minulla on Sony Xperia Android -puhelimessa ilmennyt nyt toukokuun alusta lähtien ongelmia GPS-paikannuksessa. Paikannuspallo tai karttapinni poukkoilee kartalla vaihtaen välillä paikkaa jopa noin 10 - 15 kilometrin päässä oikeasta sijainnista.

 

Ongelma ilmenee niin virallisessa 112-sovelluksessa, Google Mapsissa kuin esimerkiksi Opensignal-sovelluksessa, jolla voi tarkistaa, mihin tukisemaan puhelin on yhteydessä. Nyt näihin mihinkään ei voi luottaa. Ongelma ilmenee pääsiassa kotiosoitteessa, jossa on kuuluvuusongelmia ja puhelinlaite vaihtaa signaalia 6:n eri tukiaseman välillä, nopeastikin (aiemmin kerätty tieto, kun GPS vielä toimi).

 

Olen sulkenut puhelinta ja pitänyt puhelinta suljettuna myös ilman SIM-korttia 2 tuntia. Näistä toimenpiteistä ei ole ollut apua. Olen ilmoittanut ongelmasta Telialle ja tehnyt kuuluvuuspalautteen. Ongelmaa vain ihmetellään. Ratkaisua ei ole löytynyt. Voiko vika johtua Ukrainan sodasta ja yleisestä rajatilanteesta täällä noin 30 km päässä itärajasta?

 

Mikä taho osaisi tässä auttaa? Tiedätkö ongelmaan ratkaisun? Mikä neuvoksi?


Yhteisverkon rakentelu ja päivitykset on suuri syy miksi ei puhe tai nettiyhteydet pelitä. Nokian laitteet mastoissa on mennyt ihan käsille. Gepsiin ei kuitenkaan operaattori ole syyllinen, täysin riippumaton tekijä, itänaapuriin voi lähettää valittelut aiheesta. Jos paikannus on toiminut vuosia ja nyt ei on joko vika puhelimessa tai naapurissa. Itsekin olen sijoittunut GPS:n mukaan viime aikoina ties minne.

Vastaa