Pakkomyyntiä(kö?)

  • 11 November 2019
  • 15 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Kävin päivittämässä puhelinliittymäni "Telia Kauppa Seppälässä" lauantaina 26.10.2019 n. klo. 13.
Myyjä 1 antoi mielestäni kohtuullisen tarjouksen, sai myytyä vielä HBO Nordicin kuukaudeksi, jotta "ei tarvitse maksaa liittymän päivitysmaksua" tjsp.

Sain kuitenkin samana päivänä paremmat liittymätarjoukset kilpailevalta operaattorilta, ja ajattelin vaihtaa kaikki liittymäni sinne.

 

Maanantaina 28.10 kilpailevalta operaattorilta tuli tekstiviesti, että liittymän avaus siirtyy, koska nykyinen sopimukseni on määräaikainen.
Tarkistin asian Omilta sivuilta, ja niinhän siellä luki, 12kk sopimus päättyy 24.10.2020. Tästähän Myyjä 1 ei maininnut sanallakaan.

 

Olin yhteydessä bottiin ja asiakaspalveliaan kaksi kertaa Omilla sivuilla.
Ensimmäisellä kerralla (sunnuntai 27.10) halusin irtisanoa mobiililaajakaistaliittymäni, jonka asiakaspalvelija suostui tekemään vasta 17 kirjoitetun viestin jälkeen, vängättyään ensin aikansa, miten teillä kaikki on paremmin.
Toisella kerralla (maanantai 28.10) asiani koski tätä määräaikaista puhelinliittymää. Asiakaspalvelija ajatteli, että olen saanut mukaani liittymäsopimuksen, jossa mainitaan sopimuksen määräaikaisuudesta.
Mitään sopimusta en nähnyt saatika allekirjoittanut. Sopimus tehtiin suullisesti ja tunnistautuminen ajokortilla.
Tämän jälkeen asiakaspalvelija kehoitti soittamaan liikkeeseen, jonka piti olla auki vielä pari tuntia. Hänen antamassaan numerossa kerrottiin, että puhelinpalvelu on sulkeutunut klo. 18:00.

 

Työviikko meni, ja kävin sunnuntaina 3.11. n. klo. 14 liikkeessä paikanpäällä, ja selitin Myyjälle 2 tilanteen.
Myyjä 2 pahoitteli kovasti, ja painotti, että liittymää sopiessa pitäisi painottaa, jos kyseessä on määräaikainen sopimus.
Hän ei pystynyt irtisanomaan sopimusta, koska minulle olisi tullut sopimussakot yms. Hän sanoi ilmoittavansa asiasta myymäläpäällikölle, ja ottavansa minuun yhteyttä alkuviikosta, kun asia selviää.

 

Odottelin koko viikon saamatta minkäänlaista vastausta.

 

Kävin liikkeessä taas tänään 11.11. n. klo. 13. Selitin Myyjälle 3, että minulle myytiin pari viikkoa sitten puhelinliittymä, josta muutaman päivän päästä selvisi, että se on määräaikainen.
Myyjä 3 totesi ensimmäisenä, että "no sitten se on määräaikainen."
Selitin asian uudestaan ja painotin, että määräaikaisuudesta ei mainittu minulle sanallakaan.
Myyjä 3 sanoi, ettei voi tehdä muuta, kun yrittää alkaa selvittämään, onko Myyjä 2 vienyt asiaa eteenpäin, ja pahoitteli, että joutuu pompottamaan minua edestakaisin.
Totesin, että "tämä on sitten viimeinen kerta kun tänne tulen, palataan."

 

Jos jonain päivänä saan tämän sopimuksen purettua, on melko varmaa, että liittymät on ja pysyy jollain kilpailevalla operaattorilla.


15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JKivela94@  kirjoitti:

Kävin päivittämässä puhelinliittymäni "Telia Kauppa Seppälässä" lauantaina 26.10.2019 n. klo. 13.
Myyjä 1 antoi mielestäni kohtuullisen tarjouksen, sai myytyä vielä HBO Nordicin kuukaudeksi, jotta "ei tarvitse maksaa liittymän päivitysmaksua" tjsp.


Sain kuitenkin samana päivänä paremmat liittymätarjoukset kilpailevalta operaattorilta, ja ajattelin vaihtaa kaikki liittymäni sinne.


 


Maanantaina 28.10 kilpailevalta operaattorilta tuli tekstiviesti, että liittymän avaus siirtyy, koska nykyinen sopimukseni on määräaikainen.
Tarkistin asian Omilta sivuilta, ja niinhän siellä luki, 12kk sopimus päättyy 24.10.2020. Tästähän Myyjä 1 ei maininnut sanallakaan.


 


Olin yhteydessä bottiin ja asiakaspalveliaan kaksi kertaa Omilla sivuilla.
Ensimmäisellä kerralla (sunnuntai 27.10) halusin irtisanoa mobiililaajakaistaliittymäni, jonka asiakaspalvelija suostui tekemään vasta 17 kirjoitetun viestin jälkeen, vängättyään ensin aikansa, miten teillä kaikki on paremmin.
Toisella kerralla (maanantai 28.10) asiani koski tätä määräaikaista puhelinliittymää. Asiakaspalvelija ajatteli, että olen saanut mukaani liittymäsopimuksen, jossa mainitaan sopimuksen määräaikaisuudesta.
Mitään sopimusta en nähnyt saatika allekirjoittanut. Sopimus tehtiin suullisesti ja tunnistautuminen ajokortilla.
Tämän jälkeen asiakaspalvelija kehoitti soittamaan liikkeeseen, jonka piti olla auki vielä pari tuntia. Hänen antamassaan numerossa kerrottiin, että puhelinpalvelu on sulkeutunut klo. 18:00.


 


Työviikko meni, ja kävin sunnuntaina 3.11. n. klo. 14 liikkeessä paikanpäällä, ja selitin Myyjälle 2 tilanteen.
Myyjä 2 pahoitteli kovasti, ja painotti, että liittymää sopiessa pitäisi painottaa, jos kyseessä on määräaikainen sopimus.
Hän ei pystynyt irtisanomaan sopimusta, koska minulle olisi tullut sopimussakot yms. Hän sanoi ilmoittavansa asiasta myymäläpäällikölle, ja ottavansa minuun yhteyttä alkuviikosta, kun asia selviää.


 


Odottelin koko viikon saamatta minkäänlaista vastausta.


 


Kävin liikkeessä taas tänään 11.11. n. klo. 13. Selitin Myyjälle 3, että minulle myytiin pari viikkoa sitten puhelinliittymä, josta muutaman päivän päästä selvisi, että se on määräaikainen.
Myyjä 3 totesi ensimmäisenä, että "no sitten se on määräaikainen."
Selitin asian uudestaan ja painotin, että määräaikaisuudesta ei mainittu minulle sanallakaan.
Myyjä 3 sanoi, ettei voi tehdä muuta, kun yrittää alkaa selvittämään, onko Myyjä 2 vienyt asiaa eteenpäin, ja pahoitteli, että joutuu pompottamaan minua edestakaisin.
Totesin, että "tämä on sitten viimeinen kerta kun tänne tulen, palataan."


 


Jos jonain päivänä saan tämän sopimuksen purettua, on melko varmaa, että liittymät on ja pysyy jollain kilpailevalla operaattorilla.




Hei @JKivela94 ja tervetuloa yhteisöön!


Nyt ei tosiaan ole kaikki mennyt ihan niinkuin pitäisi, pahoittelen kovasti asiasta sinulle koitunutta harmia ja vaivaa.

Myyntitilanteessa tulee ehdottomasti aina kertoa tuotteen tai palvelun määräaikaisuudesta ja muista ehdoista. Uuden liittymän avauksen yhteydessä täytetään sopimuspaperit, joista asiakas saa paperisen version ja/tai sähköisesti joko telia.fi -sivuston omiin tietoihin tai sähköpostitse. Liittymän päivityksestä lähetetään tiedot sähköisessä muodossa em. tavoin. 

Tämä asia voidaan ilman muuta vielä selvittää. Otathan yhteyttä meihin minkä tahansa asiakaspalvelukanavan kautta, esim. chatin, tai Facebookin yksityisviestillä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kommentoin kanssa-asiakkaan roolissa, ettei tule mahdollisesti väärinymmärryksiä.


---


Onpas asian selvittäminen mennyt monimutkikkaaksi. :smileyfrustrated: Myyntitilanteessa määräaikaisuus pitäisi tuoda selkeästi ilmi, ettei väärinkäsityksiä voi syntyä. Ennen vanhaan liikkeissä sai paperiset liittymäsopimukset mukaansa ja viimeistään allekirjoittaessa fyysistä paperia voisi lukea, mihin on ryhtymässä. En ole Telialla sopimuksia kaupassa tehnyt, joten en tiedä nykyistä käytäntöä, mutta ainakin DNA:lla kun taloyhtiökaistasta sopimusta tein, pystyin lukemaan sopimuspaperin (digitaalinen) kassatiskillä olevasta tabletista ennen allekirjoitusta, jonka tein digitaalisesti.


 


Tietääkseni nykyisin sopimukset ilmestyvät viiveellä Telian sivustolle (entinen Minun Sonera, Minun Palveluni), sekä myös sähköpostiin. Tiskillä tehdyissä sopimuksissa ei ole pääsääntöisesti peruuttamisoikeutta, mutta jos sopimuksen teko on ollut noinkin epäselvää, olisi kyllä kohtuullista kaikille osapuolille purkaa tehty sopimus. - maalaisjärjellä ajatellen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tässä on nyt ratkaisevaa:


 



  • Onko sinulle SELKEÄSTI ilmaistu määräajasta myyntitilanteessa? Käsittääkseni se, että se on pikkupränttinä sopimuksessa ei riitä, vaan myyjän on se kerrottava sinulle selkeästi. Sinun pitää sanoa, että myyjä ei ole sinulle kertonut myyntitilanteessa sitovuudesta, eikä myöskään pyytänyt mitään allekirjoitusta tai muuta hyväksyntää. Et ole saanut nähdäksesi mitään konkreettista sopimuspaperia ennen hyväksyntää.


 



  • Onko Myyjä 1. vieläkään kuultu tapahtuneesta? Toki tuo on sana sanaa vastaan... tuskin on nauhalle tullut laitettua. Ehkä vähän kontrollifriikkiä, mutta melkein pitäisi nauhoittaa puheet kasvotustenkin kauppaa tehdessä.


 


 


Suulliset sopimukset ovat helppoja solmia, mutta eivät ole kenenkään etu, kun niistä ei jää mitään aukotonta todistetta ongelmatilanteita varten.


 


 


---


 


Yksi keino päästä eroon liittymästä on sitten se, jos se ei toimi. Jos nopeudet ovat toistuvasti hitaita ja pätkintää yms. ilmenee, niin määräaikaisestakin pääsee eroon.

Ei mainittu mitään määräaikaisesta sopimuksesta. Jos olisi mainittu, en olisi sellaista edes hyväksynyt.

 

Myyjä 1 tilasta ei ole mitään tietoa, kuten ei myöskään tietoa, onko koko juttu edes mennyt eteenpäin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@JKivela94@  kirjoitti:

Ei mainittu mitään määräaikaisesta sopimuksesta. Jos olisi mainittu, en olisi sellaista edes hyväksynyt.


 


Myyjä 1 tilasta ei ole mitään tietoa, kuten ei myöskään tietoa, onko koko juttu edes mennyt eteenpäin.




OK,


 


voit aina ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Kieltämättä on hankalaa, kun myyntihetkestä ei ole kuin muistijäljet (myyjä ja asiakas). Kuten kirjoitin, niin tuo tieto määräajasta tulee ilmoittaa selkeästi. Se on ymmärrettävästi hankalaa arvioida näin jälkikäteen, miten selkeästi tuo on ilmaistu...

Myyjä 1 soitti juuri, ja epäili, että meillä on tapahtunut väärinymmärrys keskenämme, mutta väitti kertoneensa määräaikaisesta sopimuksesta. Myyjä myönsi, että kyseessä on sana vastaan sana -tilanne, ja hänellä on aika paljon isompi "koneisto" takana

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JKivela94@  kirjoitti:

Ei mainittu mitään määräaikaisesta sopimuksesta. Jos olisi mainittu, en olisi sellaista edes hyväksynyt.


 


Myyjä 1 tilasta ei ole mitään tietoa, kuten ei myöskään tietoa, onko koko juttu edes mennyt eteenpäin.




Nappaamme tästä nyt kopin ja tiedustelen meidän asiakaspalautteiden käsittelijöiltä miten voisimme järkevimmin tässä edetä. Palaamme asiaan huomenna!

Mä irtisanon sen liittymän ja maksan ne sakot niin ei tartte enää tapella.


@JKivela94@  kirjoitti:

Mä irtisanon sen liittymän ja maksan ne sakot niin ei tartte enää tapella.


Ei kannata. Telia on ihan täysin aiheesta hyvin kyseenalaisen ja agressiivisen markkinoijan maineessa. Oikeuteen asti ei tällaisesta kannata missään tapauksessa lähteä, mutta em. Telian maine huomioiden ei kannata myöskään hanskoja tiskiin lyödä. Tuollaisessa myyntitilanteessa voisi rehellisemmänkin organisaation edustajalle sattua virhe, ja kun asia on Telialle käytännössä merkityksetön, jo kuluttaja-asiamiehen esiin ottaminen saattaa laukaista tilanteen. Lisäksi olisi Telian puolelta täysin typerää pitää kynsin hampain kiinni yhdestä sopparista ja pilata mainettaan sen mitä tällaisella tapauksella kuulijoita on ja ainakin kyseisen asiakkaan silmissä.

Kuvat chatista Myyjä 1 puhelinkeskustelun jälkeen. Kuvien välissä oli copypastella sama teksti, joka oli tämänkin topicin aloituksena


 



 


ReOlivia: Upotettu kuvat viestiin 

Tämän jälkeen omilta sivuilta hävisi teksti määräaikaisuudesta, ja tänä aamuna oli ilmestynyt liittymän sulkemispäivä.

Mitään varsinaista tekstaria tältä Sarilta ei ole tullut, mutta muita muutama ?

 

 

 

Summasummarum, Joonas 1 - Telia 0.
Tälle Telian Sarille plussa homman hoitamisesta, muille apinoille kenkää ??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Eli tämän perusteella asia on nyt kunnossa ja määräaikaisuus peruttu. Tässä tapauksessa määräaikaisuuden peruminen oli perustelua, ja hienosti Sari asian hoiti loppuun. Kaikesta huolimatta kiitos sinulle viesteistäsi ja mahdollisuudesta korjata asia.

Vastaa