Perinpohjainen parannus Keminmaan alueelle


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

olen  saanut tietää että mun alueella on telialla useampi tukiasema häiriöpuolella sanottiin ja tulevaisuutessa saan kännykkään ilmoitukset kun isosiskon mulle maksavaa liittymään tehään liittymäparannuksia tai kun liittymässä on vikaa nopeutet on tällä hetkellä lataus nopeus 34 megaa ja lähetys nopeus 15 megaa saisi olla nopeampia mutta sää ja ruuhka vissiin vaikuttaa no mun asia oli se että jos ja kun häiriöpuolen mukaan mun lähellä on useampikin tukiasema niin ne on tietysti 4g+ eli lte a tekniikkaa ja ootan että tulee 5g mutta miten kun hoitokoti ei hyväksy suuntaanteenia katolle ja ota kuitu nettiä niin jos häiriöpuolen mukaan et tarvi suuntaanteenia kun lähellä niin monta tukiasemaa no nopeus ei silti mua tyytytä oikein saisi olla nopeampi ja vakaampi yhteys no nyt sitten telia ja dna yhteisverkko joka alkoi 2021 alussa ja päättyy 2023 vuoden lopulla samaan aikaan kun 3g verkko suljetaan niin pitäisi olla tulossa 5g tänne itä ja pohjois suomeen niin nopeuttaako ja vakauttaako se yhteyksiä ja minkälainen 5g on silloin kun on pahasti ruuhkaa ja huono sää mulle ollaan telialta sanottu että jos haluat katsoa 4k ja 8k sisältöä ja laata isoja pelitiedostoja tai muita tietostoja pitäisi hankkia kiinteä netti mutta kun sitä ei tänne hoitopaikkaan saa niin kun parannatte mun alueen mobiiliverkkoja niin voitteko tehä kaikkiin läheisiin tukiasemiin merkittäviä parannuksia kun turhauttaa kun hoitopaikassa niin hias verkko epävakaa toiminnaltaan ja toiminnaltaan hias niin voitteko tosiaan jättää sanaa niile jotka verkkoa parantaa että sitten kun tekee sitä mun alueella verkon parannus töitä ja aina kun tekee niin tekee se joka verkkoa parantaa kaikkiin tukiasemiin parannuksia ja merkittäviä parannuksia muutkin mun alueen ihmiset on närkästyneitä siitä ettei verkko aina toimi niinkuin pitää ja ole niin nopea ja vakaa kun pitää mutta minulla on täysi luottamus telian suhteen että se rakentaisi mun alueelle sen kaivatun 5g verkon ja sekä 700mhz ja 3.5ghz tekniikalla olisi kiva jos sekä lataus nopeus ja lähetys nopeus olisi molemmat kolminumeroisia eli että puhuttaisiin satoista megoista no mun asia vaan nyt tällä kertaa on se ja tästä en tule enää kirjoittaan mutta voitte toki poistaa mun yhteisö tunnuksen jos menin liian pitkälle ja teistä häiriköin mutta en tämän viestin jälkeen enää tästä aiheesta kirjoita nytkin laitoin tämän viestin vain sen takia koska kuten mulla niin muilakin mun alueella on liian hidas ja epävakaa mobiiliverkko niin toivon että kun niitä parannuksia kaikkiin tukiasemiin tehään niin niistä tulisi niistä verkoista niin nopeita ja vakaita että ne olisi aivan uudella tasolla no olen kuullut että telia tekee jollekkin mun alueen tukiasemalle parannuksia tänä kesänä ja ensivuoden lopulla telian ja dna yhteisverkko hanke päättyy niin tuotaanko tämän kesän kesä tai heinä tai elokuussa samalla kun tukiaseman verkkoa parannetaan niin myös 5g mun alueelle vai meneekö se ensivuoden loppuun jolloin pohjois suomen ja itäsuomen yhteisverkko hanke vuoden 2023 lopulla valmistuu että tehäänkö nyt ainostaan jotain pikku parannuksia kun ihmiset valittanut että iltaaikaan mobiilinetti on aivan ruuhkautunut ja jumissa no nythän tätä palautetta tuli oletan että tähän vastataan ja tämä on sitten mun viimeinen viesti aiheesta jatkossa en tästä aiheesta julkaise enää viestiä koska tunnus voitaan lukita joksikin kuukauteksi tai jopa poistaa  mutta siksi vielä kerran lähetin viestin tästä aiheesta koska halusin tehä selväksi että mun alue vaatii selviä parannuksia nettiin ruuhkaaikana netti onnettoman hias ja joskus jopa katkeilee ja pätkii tosi pahasti tosin mun hoitopaikassa on panssari ikkunat eli selektiivi lasit ja betonirauta seinät niin tavallaan mun pitäisi ymmärtää teitä siinä että nuo on omiaan hiastaan nettiä ja estään ratiosignaaleita että niiden takia netti toimii hitaammin ja voi joskus jopa katketa ja jos näin on niin tämä ei ole operaattorin vika vaan jos haluan nopean netin täytyy mun muuttaa asuun yksin normaaliin asuntoon pois hoitolaitoksesta jotta saan kiinteän netin  tai 5g ja usein nämä toimii kaupunki alueella paremmin kuin kuin pikku kunnassa mutta tosiaan hoitajatkin on tätä sanonut että monet muutkin sun alueella kärsii tosi hitaasta ja epävakaasta netistä että alueen tukiasemien ja lähettimien määrää täytyisi entisestään lisätä ja tukiasemista tehä korkeampia ja lähettimistä niin tehokkaita jotta signaali kantaa kauemmaskin  ja uudemman aikaisia tukiasemia ja lähettimiä isosisko tosin antanut kaikki valtuutet tähän nettiin mulle asioita hoitaa mutta kyllä sekin toivoo että mun alueen mobiilinettiin tulee selviä parannuksia ettei tarvi muuttaa pois hoitopaikasta muitten tyköä normaaliin asuntoon yksin asuun vaikka mulle kyllä niin sanoo paikan väki että oma terveys on tärkeintä ja menee nopean ja vakaankin netin eelle mutta jos ja kun olot siis ne panssari ikkunat ja betonirauta seinät niin jos olot on niinkuin bunkkerissa niin ei voi nettikään toimia niin optimaalisesti kuin mahollista ja kuten sanoin niin nämä rakenteet ei ole operaattorin vika mutta operaattori voi vaikuttaa verkon toimintaan nyt on ruuhkaa ja silti lataus nopeus 34 megaa  ja lähetysnopeus 15 megaa  mutta pelitkin joutuu yöllä lataan koska jos kattoo vaikka hbo max suoratoistoa ja sieltä smallville sarjaa kun origin lataa peliä niin sarja pätkii pahasti minä tietän että jos operaattorit tekee kaikkensa ja lisää uusia huippu hyviä tukiasemia uusimmalla tekniikalla ja uusimman aikaisia ja tehokkaita lähettimiä siihen niin netin toiminta voisi nopeutua siitä kysymys vaan onkin kun nämähän menee niin että aluksi eelle asetetaan kaupunkin nettien parannus ja sitten kuntien nettien parannus ja lopuksi kylien nettien parannus niin kysymys kuuluu että vaikka minä ja mun alueen ihmiset kaipaa selviä parannuksia netin toimintaan niin onko operaattorilla mielenkiintoa ja resursseja nopeuttaa kunnan nettien parannus töitä vaan onko niin että kaupunkien nettien parannus tulee ensin ja kunnat jälkeen käsin elisalla on 5g jo rovaniemellä ja kemissä ja torniossa mutta ei silläkään mun kunnassa vaan ainoastaan noissa kolmessa kaupunkissa jotka on lähellä mun aluetta


 


edit Merja_J: otsikkoa muokattu kuvaavammaksi


38 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

uskon ja luotan kuitenkin teliaan että niitä parannuksia tulee munkin alueelle ja niin tuntuvasti että munkin netti alkaa toimiin nopeammin ja vakaammin ja tosiaan mulle tulee nyt automaattinen ilmoitus vioista ja parannuksista kännykkään sovittiin näin häiriöpuolen kanssa mutta mitä paremmin netti toimii ja mitä vakaampi se on ja mitä enempi parannuksia siihen tulee vaikka se 5g niin että netti toimii paremmin myös ruuhka aikaan niin sitä vähemmin ja sitä harvemmin mun täytyy yhteisössä valittaa ja puhelimessa häiriöpuoleen valittaa mitä nopeampi ja vakaampi netti on mutta mitä mieltä olette onhan terveys kuitenkin tärkein eihän mun netin toiminnan takia kannata jättää hoitopaikkaa ja muuttaa yksin asuun vuokraasuntoon jos on psyykkisen terveyten kanssa onkelmia jos netti aikanaan kuitenkin tulee paranemaan myös mun  alueella no oli miten oli tämä on varmasti viimeinen kerta kun netin toiminnasta valitan terveys tärkeämpää mutta toisaalta ei hias netti ole operaattorin vika jos se johtuu ruuhkasta tai säästä tai talon rakenteista operaattori kuten telia kuitenkin varmasti tekee parhaansa jotta netti toimisi niin vakaasti ja nopeasti kun mahollista ja vaikka mun lähellä on kuulema häiriöpuolen mukaan useampi tukiasema niin aina niitä voi tehä lisää ja lähettimet tehokkaammaksi ja uudempaa tekniikkaa sisältäväksi mutta mitä mieltä olette jos haluan huippu netin pitääkö mun muuttaa hoitopaikasta muualle missä normaalit ikkunat kun täällä on panssari ikkunat ja betonirauta seinät tämä on tavallaan jännääkin äsken netti toimi vielä paljon nopeammin nyt kun testin tein antoi jopa paremmat lukemat lataus nopeus kuin 50 megaa eli hitaus voi johtua ruuhkasta tai säästä tai talon rakenteista mutta voitteko te telialla mitään tehä että tulevaisuutessa netti on nopeampi myös ruuhka aikoina

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Ymmärrämme yhteyden hidastelun harmittavan suuresti ja pyyntö parannuksista on välitetty jo verkonsuunnittelulle. Parannukset tulevat aikanaan ja luvatusti, mutta vielä ei ole tarkempaa tietoa parannuksien ajankohdasta. Yhteisverkon ajankohtaista -sivulta löytyy aina uusimmat tiedot Yhteisverkon alueen tulevista 5G -verkon rakennuskohteista.

Ruuhkaisuutta ja signaalin vaimentumista tosiaan voi myös tapahtua kuten olemme aiemmin aiheesta kertonut eri ketjuissa. Ruuhkaan ja verko kuuluvuuteen haemme aina mahdollisimman nopeasti parannusta meidän puolelta, mutta nämä on toki aikaa vieviä parannuksia.

Tunnustasi ei poisteta näiden kirjoituksien vuoksi, mutta saman aiheen läpikäynti uudelleen ja uuden kirjoituksen julkaisu samasta aiheesta ei ole kuitenkaan ohjeiden mukaan oikein. Pyydänkin siis tarkistamaan omat aiemmat kirjoituksesi ja kertaamaan sieltä näitä aiheita. Päivityksistä voi toki aina kysyä, mutta nopeiten ne tarkistaa tuolta aiemmin antamastani linkistä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

onko tosi että jos olot on kuin pommi suojassa eli tosi paksut panssari ikkunat eli tosi paksut panssari lasit ja tosi paksut selektiivi ikkunat eli tosi paksut selektiivi lasit ja tosi paksut betonirauta seinät niin onko tosi mitä muistaakseni elisan tai telian mies kerran mulle sanoi että jos olot on kuin pommi suojassa minkä minäkin tässä viestissä perustelin viestin alussa miksi olot kuin pommi suojassa niin onko tosi että vaikka telia tekisi kaikkensa niin teliakaan ei voi sille mitään jos siinä paikassa jossa minä olen hoitossa on tosi paksut panssari ikkunat eli tosi paksut panssari lasit ja tosi paksut selektiivi ikkunat eli selektiivi lasit ja tosi paksut betoni rauta seinät niin onko silloin niin että vaikka telia kuinka paljon parantaisi mobiiliverkkoa ja lisäisi kuinka paljon tukiasemia tahansa ja niihin uudenaikaisia huippu tehokkaita lähettimiä tahansa että jos olot on niinkuin pommi suojassa niin sekään ei silloin välttämättä auta kun ikkunat ja seinät blokkaa signaalia ja mitä arvisoisitta että kuinka paljon ne blokkaa kun 4g+ nopeus ruuhka aikana 43 megaa joskus laskee 21.40 megaan lataus nopeus ja 10 megaan lähetys nopeus  niin kertoisiko tuo että mun rakenteet hoitopaikassa ei ole aivan niin pahoja kun pelkään koska on sanottu että jos rakenteet on tosi pahoja silloin rakennuksen sisällä ei saisi minkäänlaista 4g+ yhteyttä ja jos sitten verkko aletaan parantaa ja hitaimillaan nopeus pahimmissa ruuhkassa ja säässä ja talon rakenteet huomioon ottaen 4g+ verkossa laskee lataus nopeus 14.80 megaa lataus nopeus ja 10 megaa lähetys nopeus niin youtube videossa jossa asennettiin 4g verkon tilalle 5g verkko oli 4g verkossa nopeus 17 megaa mutta sitten se nousu lataus nopeus siitä 4g verkon 17 megasta 5g verkon asennettua nopeus nousi 427 megaan niin kun telian häiriöpuolen mukaan mun lähellä on monta 4g tukiasemaa niin voisiko munkin kohalla olla että kun 5g tulee mun alueelle ja nopeus parhaimillaan yöllä 189-206 megaa niin ja pahimpana ruuhka aikana nopeus siis lataus nopeus 14.80 megaa niin voinko oottaa että kun telia tuo 5g verkon kaikkiin mun alueella oleviin tukiasemiin sekä 700mhz että 3.5ghz tekniikalla että mun hoitopaikan nopeus olisi sitten aina vähintään 250-350 megaa lataus nopeus ja 85 megaa lähetys nopeus ja miten verkon parannus ajat kun minä annan telialle 9-10 vuotta tehä tosi nopean mobiiliverkon mun alueelle siis no ollaan reiluja minä annan telialle aikaa tuota tosi nopean verkon kaikkialle mun kotikuntaan ja hoitopaikan lähelle 10-11 vuotta niin kestääkö nuin kauan että kun olen nyt 41 että olisin 51 ennenkö kaikkialla mun kotikunnassa ja hoitopaikan lähellä olisi huippu nopea ja vakaa mobiiliverkko koska telialla ja dna on menossa yhteisverkko hanke joka alkanut 2021 vuoden alussa ja valmistuu vuoden 2023 lopussa tuoten itä ja pohjois suomeen nopean mobiiliverkon niin riittääkö se vai voinko joutua kunnon verkkoa oottaan joko 8-9 vuotta tai 10-11 vuotta eli saman aikaa kun 4g verkolla kesti tulla varsin kattavaksi

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

On totta, että paksut seinät ja selektiivilasit voivat heikentää mobiiliverkon kuuluvuutta sisätiloissa. Ollaankin näistä kuuluvuusasioista ja verkon parannuksista keskusteltu sun kanssa aiemmin. Tällä hetkellä ei ole tarkempaa tietoa siitä, milloin yhteisverkko laajenee ja verkon nopeus parantuu juurikin sinun kotipaikassasi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tuota noin sellaista kyselen kun asun hoitokotissa että onko niin että niihin ei yleensä saa asentaa suuntaanteenia katolle itse jos on hoitossa jossakin paikassa koska tuo turhauttaa jos sitä anteenia ei saa asentaa katolle koska netti kyllä toimii hyvin kun siinä ei ole ruuhkaa antaa joskus jopa 50-60 megan tuloksia jos ruuhka ei ole oikein paha mutta sitten kun tulee paha ruuhka lataus nopeus voi laskea 15-21 nopeuteen jotakin tuolta väliltä niin telian vikapuoli sanoi etten muka ees tarvisi suuntaanteenia nopeaa yhteyttä varten kun mun alueella kuulema olisi lähellä useampikin tukiasema niin miten tuo on jos hitaus johtuu ruuhkasta niin onko niin että todella hyvä ja kallis suuntaanteeni oikein tukiasemaan suunnattuna voi nopeuttaa ja vakauttaa netti ruuhka aikanakin vai onko niin että jos hitaus johtuu ruuhkasta vaikka lähellä vikapalvelun mukaan useampikin tukiasema niin onko niin että jos hitaus johtuu pahasta ruuhkasta ja säästä niin varsinkin ruuhkasta sää usein aika hyvä niin ettei anteenista välttämättä olisi mitään hyötyä jos yhteyten hitauten syy on tosi paha ruuhka

Kunniamerkki +8

Tietyt rakennuksen rakenteet ovat luontaisia Faradayn häkkejä, jolloin se on signaalille sumppu. Sisäkuuluvuutta parannetaan sisälle tulevalla laitteistolla, jos kiinteistön omistaja sellaisen näkee tarpeelliseksi laittaa tai käyttäjä/vuokraaja maksaa. Sekään ei kyllä paranna tilannetta, jos alue on tukossa. Omilla nurkilla 10/0,1 on normaali tulos mobiilin päältä. 

 

Käyttäjätaso 7

@sevk_  kirjoitti:

Tietyt rakennuksen rakenteet ovat luontaisia Faradayn häkkejä, jolloin se on signaalille sumppu. Sisäkuuluvuutta parannetaan sisälle tulevalla laitteistolla, jos kiinteistön omistaja sellaisen näkee tarpeelliseksi laittaa tai käyttäjä/vuokraaja maksaa. Sekään ei kyllä paranna tilannetta, jos alue on tukossa. Omilla nurkilla 10/0,1 on normaali tulos mobiilin päältä. 

 


Sisäkuuluvuutta parantavat mobiiliverkon toistimet ovat Suomessa kiellettyjä yksityishenkilöiltä ja myös yhteisöiltä/asunto-osakeyhtiöiltä jne. Ne kaikki tarvitsevat viranomaisluvan  ja niitä myönnetään vain teleoperaattoreille.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no mikä kumma siinä on että sitä verkkoa ei voita mun alueella parantaa heti pitäisi heti rakentaa parempi verkko ei kuule ole kiva katsoa hbo maxsia esimerkiksi kun koittaa katsoa laittamalla näytöstä päälle hdr niin heti pätkii suoratoisto  tästä jutellu vikapuolen kanssa nekin ymmärtää asian että turhauttavaa kun verkko on ruuhkan takia tukossa ja yhteytet on tosi huonot mulla kun ei ole muuta toivetta hoitokotissa kun asun että netti toimisi niin onko se yksikin toive sitten  teille liikaa ei ole kiva jos ei netti yllä ees sellaiseen tasoon että pystyy suoratoistoja ja elokuva katsoon hdr kuvalla vai onko sitten vaan niin ettei mobiiliverkkoja ole tarkoitettu 4g verkkoa oikein raskaaseen käyttöön että joka raskaan käytön vaatimukset täyttävän netin haluaa niin hankkii kiinteän netin jos mahollista tosin mulla ei sekään ole mahollista mutta kyllä tämä mun kunta kuuluu sellaiseen alueeseen että kun vielä rakennuksen seinät ja ikkuna blokkaa 4g signaalia niin pitäisi se 5g verkko äkkiä mun alueelle saaha ja samalla modernisoita 4g verkkoa ja lisätä reilusti sen kapasiteettia viimeksi alueeni nettiä on parannettu vuonna 2020 kesällä  kyllä sitä pitäisi pian parantaa kun olen kuullut että telialla ja dna on menossa yhteisverkko hanke joka alkanut heti vuoden 2021 alussa ja päättyy vuoden 2023 lopussa samalla kun 3g verkot lopetetaan ja tästä ruuhkasta ja verkon tukkoisuutesta ollut myös vikapalvelu pahoilaan sanonut silloin kauan sitten kun soitin että laittavat kiireelisesti palautetta verkon suunitteluun mutta eipä ole kyllä paljon vieläkään tapahtunut nyt sentään vikapuoli sanoi että heti kun verkkoon tulee vikaa saat puhelimeen siitä tieton ja heti kun vika on korjattu saat siitä tieton ja että heti kun verkkoa parannetaan saat siitä tieton ja kun verkko on valmis saat siitä tieton no tuo on hyvä että jotenkin asia etenee mutta kyllä munkin kunta missä nyt asun on niin iso ja on niin paljon ihmisiä että heti kun tulee merkittävästi ruuhkaa nopeus laskee tosissaan esimerkiksi perjantai iltana pahassa ruuhkassa lataus nopeus oli vain 21 megaa kun normaalisti on 85 megaa ja 85 vielä liian vähän ei puhettakaan että pyörittää raskainta 4k kuvaa puhumattakaan 8k kuvasta  niin mitä moderaattorit olette mieltä paraneeko mun verkko viimestään sitten kun yhteisverkko hanke tulee tiensä päähän vuonna 2023 vai joutuuko vielä senkin jälkeen joitakin vuosia oottaan eli voinko joutua 5g verkkoa oottaan vielä 2.5 eli alle kolme vuotta vai täydet kolme vuotta vai pitäisikö sitten kun se yhteisverkko valmistuu munkin alueelle viimeistään tulla verkkoon tuntuvia parannuksia vain onko sitten tosiaan niin kun hoitokotissa asun että jos sekä ikkunat tehty niin kuin myös seinät että aivan kuin olisi pommisuojassa niin silloin ei voi vaatia mitään huippu verkkoa ees sitten kun 5g tulee tarkoitan että 5g verkon tultua lataus nopeus olisi aina 250 megaa ja lähetys nopeus aina 80 megaa että onko nyt mun suurin onkelma hoitokotin rakenteet ne ikkunat ja seinät vai pitäisikö jossain vaiheessa uusia verkko tekniikkaa uusi 105 euron usb verkkokortti ja kaksi verkko kaapelia toinen cat6a ja toinen cat7 ja uusi 5g reititin kun tästä nykyisestä joka parhaimillaan antaa kun ei niin paha ruuhka niin 95 megaa niin pitäisikö noitten muitten verkkotekniikoiten lisäksi vielä ostaa uusi 5g reititin nykyinen on zte 801a 5g vai onko niin että kun tulee tuolaisia numeroita niin ei kannata uutta 5g reititintä vielä ostaa että vaikka mekaaninen resetointi olisi hajonnut neulalla tökkiessä niin koko reititin ei välttämättä ole rikki koska olisi aika outoa että jos ei ole ruuhkaa ja reititin rikki niin antaisi silti 95 megaa kun ei ruuhkaa jos reititin olisi rikki antaisiko se koskaan tuolaisia lukemia 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ja ps jatkossa jos on asiaa niin käytän vain tätä yhtä ketjua lisätäkseni aiheen eikä tee kokoajan uusia keskusteluja kun tästä on mulle moderaattorit sanonut että vastata olemassa olevaan ketjuun eikä tehä jatkuvasti uutta keskustelua samoihin aiheisiin liittyvästä mutta tuossa edellisessä viestissä on kysymyksiä joihin haluan vastauksen kuten se että voiko verkonparannus töitä alueelleni nopeuttaa ja tuleeko munkin alueelle yhteisverkon hankkeen päättymiseen mennessä parannuksia ja että onko reitittimeni rikki mulle ollaan kyllä aika monta kertaa vastattu tähän mutta kysyn vielä kerran että onko reittimeni kertomani perusteella rikki ja että kun yhteisverkko valmistuu vuoden 2023 lopulla niin tuleeko munkin alueen verkkoon viimestään silloin tuntuvia parannuksia toivon että tehtäisiin sellainen verkko että olisi siinä mullakin ihmettelemistä tarkoitan niin hyvä mutta miten on onko reititin rikki ja tuleeko mun alueeseen yhteisverkon myötä parannuksia kun jaksan vain oottaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

vaikka parannuksia ei nyt lähiaikoina ole luvassa niin kerta telialla ja dna on yhteisverkko hanke joka on alkanut 2021 aivan alussa ja päättyy 2023 aivan lopussa niin onko oletettavaa että tuona ajan kohtana keminmaan verkko paranee kun yhteisverkko hanke koskee itä ja pohjois suomea ja täten myös meri lappia johon kemi ja keminmaa kuuluu ja 2023 lopulla myös lakkautetaan 3g verkko niin telian kuin elisan toimesta niin onko oletettavaa että viimeistään mun pitäisi saaha parannusta verkkoon eli se että tulee 5g mun alueelle ja se että 4g verkkoakin modernisoitaan ja sen kapasiteettia reilusti lisätään niin onko tämä oletettavaa että munkin verkko yhteisverkon myötä paranee ja että vuoden 2023 loppuun mennessä tulee parannuksia myös mun verkkoon jaksan ainakin sellaiset 2-3 vuotta oottaa jos sen yhteisverkko hanke tuo mutta jos senkään kautta ei ihan vielä koske mun aluetta ne parannukset niin jaksan odottaa parannuksia mun alueelle 8-9 vuotta tai 9-10 vuotta tai maksimissaan 10-11 vuotta tuleeko joltain operaattorilta viimeistään 7-8 vuoden kuluessa tai aikasemminkin parannuksia mun alueelle siis telia tai elisa tai dna optimaalinen aika jossa asiakas ei joutu oottaan liian pitkään on 4-5 vuotta ja aika jolloin parannuksia pitäisi jo tulla on 7-8 vuotta koska 2030 vuonna tulee kuulema jo 6g verkko niin  miten on onko oletettavaa että kun yhteisverkko valmistuu vuoden 2023 lopulla ja on luvattu että se koskee pohjois ja itä suomea ja täten kemiä ja keminmaata niin voitteko luvata että vuoden 2023 loppuun mennessä tulee mulle merkittäviä ja tuntuvia parannuksia mobiiliverkkoon niin että lataus nopeus olisi kokoajan vähintään 220 megaa ja lähetys nopeus 40-80 megaa toivon että kun mun alueen verkkoa aletaan telian toimesta parantaan niin ne parannus työt tehään alueen kaikkiin tukiasemiin ja että kun verkkoa aletaan parantaa se parannetaan niin että parannukset koskee koko keminmaata eikä vain osaa siitä koska hoitajat  sanonut että keminmaassa tilanne muilla sama ja sanovat että sun hoitopaikan sijainti on sellaisessa paikkaa että se on aika huono langatonta verkkoa eli mobiiliverkkoa ajatellen toivon että sekin otetaan huomioon toivon että keminmaahan yhteisverkon myötä ja sen jälkeisten parannusten myötä muotostuu todellinen super verkko koska onhan keminmaassa myös se laskettelu keskus siellä 5g voi jo ollakkin mutta ei ainakaan mun lähellä hyvä kun 4g toimii ees sietettävästi toivoo siis parempaa verkkoa tehkää koko keminmaan kattava super verkko joka on huippu nopea ja vakaa siihen tulee meneen rahaa ja se vie aikaa mutta kun kaikille paljastuu että telia tehnyt jotain merkittävää luonnut kaikkialle keminmaahan super verkon joka huippu nopea ja huippu vakaa niin siitähän leviää sana salaman nopeutella ja ihmiset päivittää liittymät 5g aikaan ja kiittää teliaa keminmaan nykyinen verkko on tosiaan aika heikko koitin katsoa näytön hdr asetuksella hbo max palvelusta smallville sarjaa ja pätki pahasti eli jos verkkoa voitaan parantaa ja tuntuvasti ja perusteelisesti niin toivon tosiaan että niin tullaan tekeen ja kaikkialle keminmaahan ei vain tiettyyn osoitteeseen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Kuten tuossa aiemminkin tällä viikolla sinulle vastailtiin niin tällä hetkellä ei ole tarkempaa tietoa siitä, milloin yhteisverkko laajenee ja verkon nopeus parantuu juuri sinun kotipaikassasi. Ei siis auta kuin odotella. Aikataulua ei voi nopeuttaa, moni paikkakunta tarvitsee päivitystä ja Keminmaan aluekin tulee sitten omalla vuorollaan työn alle. Aika mahdotonta olisi myös luvata että mahdollisten laajennusten ja parannusten jälkeen netin nopeus olisi vähintään 220 megaa koko ajan. Nopeudet riippuvat hyvin monesta asiasta, kuten varmasti itsekin tiedät. Mitä tulee nykyiseen modeemiisi niin se tuskin on viallinen, hidas nopeus johtuu nimenomaan tuosta alueesta ja muista vaikuttavista tekijöistä. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no niin nyt nopeus laski lataus nopeus 15.74 megaa nopeus kun päivällä oli 75-85 lataus nopeus ja lähetys nopeus oli 45 megaa eli ruuhka se vaikuttaa näköjään ei suuntanteeni noihin auta pikaisia verkonparannus töitä tarvittaisiin noila nopeuksilla ei kyllä haluta palauttaa tehdas asetuksia vaikka windowsissa olisi joku pahempikin onkelma kun ei halua menettää yli 308 peliä tietokoneelta suurin osa suuria kestää monta päivää ja yötä niin että tietokone ja netti on kokoajan auki jos ne menettää oletusasetusten palautuksessa ja pitää laata uudestaan mutta en ole varmaan ainoa joka näistä keminmaan mobiililaajakaista yhteyksistä valittaa vikapuolen mukaan on tullut paljon valituksia keminmaan mobiiliverkosta kaikkialta keminmaan alueelta ja samaa sanoneet niin telian kuin elisan vika puoli että ihmiset valittaa keminmaan mobiililaajakaista yhteyksistä eikä ihme koska nytkin jos yhteys normaalisti 110 megaa lataus nopeus aamupäivällä ja iltapäivälläkin 95 megaa lataus nopeus niin laskee iltaaikaan nopeus huonoon 15.74 megaa lataus nopeus tuo on niin onneton että jopa paras teräväpiirtolaatu suoratoistopalveluissa voi pätkiä ja myös pätkii ettei ole kaksinen netti että saisi niiden parannusten suhteen pistää kaikkialle keminmaahan vautia jo aikoja sitten sanoi oliko asiakaspalvelu vai vikapalvelu että laittaa kiireelistä palautetta verkonsuunittelijalle mutta mitään ei ole tapahtunut saisi vähitellen kyllä alkaa tapahtua ei se ole kiva kun suoratoisto pätkii normaalilla teräväpiirto laatulla ja ettei windowsiin voi palauttaa tehdas asetuksia tai oletus asetuksia kun pelien lataaminen takaisin olisi tuskallisen hiasta ja silloinko se niitä lataa ei tule suoratoistopalvelujen katsomisesta yhtään mitään  on sanottu että operaattorit pystyisi rakentaan verkon niin siis mobiililaajakaistan ettei se koskaan pätkisi ja olisi kaikilla huippu nopeuksia jopa ruuhka aikaan mutta operaattorit ei kuulema halua tätä tehdä ja syitä siihen ovat säästö syyt että kaikessa halutaan nykyään säästää valitettavasti se tehään tavallisen kuluttajan kustannuksella kaikilla pitäisi olla oikeus nopeaan ja vakaaseen nettiin eikä vain jollain oulussa tai tampereella tai helsinkissä asuvilla myönnän että vaikka kemi on kaupunki johon keminmaan kunta kuuluu niin keminmaa on kunta eikä kaupunki jos ei operaattorit ala tekeen mitään tässä täytyy vissiin vaihtaa hoitokotia nykyisestä toiseen johonkin kemiin tai tornioon tai rovaniemeen tai jopa ouluun siellä ainakin pitäisi jo 5g verkkokin olla tosin elisalla on 5g verkko jo rovaniemellä ja kemissä ja torniossa eli ouluun ei välttämättä tarvi muuttaa  

Kunniamerkki +8

@kustaa1967  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Tietyt rakennuksen rakenteet ovat luontaisia Faradayn häkkejä, jolloin se on signaalille sumppu. Sisäkuuluvuutta parannetaan sisälle tulevalla laitteistolla, jos kiinteistön omistaja sellaisen näkee tarpeelliseksi laittaa tai käyttäjä/vuokraaja maksaa. Sekään ei kyllä paranna tilannetta, jos alue on tukossa. Omilla nurkilla 10/0,1 on normaali tulos mobiilin päältä. 

 


Sisäkuuluvuutta parantavat mobiiliverkon toistimet ovat Suomessa kiellettyjä yksityishenkilöiltä ja myös yhteisöiltä/asunto-osakeyhtiöiltä jne. Ne kaikki tarvitsevat viranomaisluvan  ja niitä myönnetään vain teleoperaattoreille.


Tottahan toki kiinteistön omistaja ne luvat hoitaa. Ei niitä operaattorit ilmaiseksi sinne roudaa. Passiivitoistimet on kyllä keksitty. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

niin sellaista vielä laitan tietoa että sittenkö niitä verkkoparannuksia aletaan koko keminmaan alueelle tehä niin tuotaisiin 5g verkko samalla ja tuntuvasti parannettaisiin modernisoinilla myös alueen 4g verkkoa siis uudempaa 4g tekniikkaa tukiasemiin ja lähettimiin ja reilua kapasiteetin lisäystä kun varsinkin iltaaikaan verkko monesti tukossa ja lähettäkää verkon suunittelijalle siis tälläistä tietoa mitä kerroin ja lisäksi sellaista että kun on keminmaan verkkoparannusten  vuoro tehä nuo kyseiset parannukset mitä sanoin kaikkiin keminmaan tukiasemiin ja perinpohjaisesti ja rauhallisesti ei ole kiirettä ennemmin vaikka kestäköön aikaa kunhan alue saa sellaisen verkon josta tulee aikanaan keminmaan keulakuva niin että yleensä kun lapista muutetaan etelään nopeiten yhteyksien toivossa niin sitten olisi täällä keminmaassakin eli pohjoisessa nopeat yhteytet mutta siis verkon suunittelijalle sellaista viestiä tosiaan että tuota kaikkialle keminmaahan se 5g ja modernisoita tuntuvasti myös 4g tekniikkaa aivan uudelle tasolle myös 4g tekniikka niin tekniikan suhteen ja myös se että nuo parannukset tehtäisiin keminmaan kaikkiin tukiasemiin siis se että tuotaan 5g ja modernisoitaan 4g verkko kunnolla ja tuntuvasti ja lisätään reilusti 4g kapasiteettia niin tälläistä pikaista viestiä toivon verkonsuunittelijalle lähetettävän koska keminmaan alueen mobiiliverkko toimii kyllä yöllä ja aivan aamulla nopeasti mutta varsinkin iltaaikaan kun tulee tosi paha ruuhka on tilanne tosi paha hyvä kun saa lataus nopeuteksi 31.48 megaa ja lähetys nopeuteksi 15 megaa kun silloin kun taas ruuhkaa ei ole saattaa yhteys ylittää jopa 120 megaa  nimeenomaan tämä ruuhka on onkelma no tässä on nyt puhuttu tästä yhteisöverkosta joka itä ja pohjois suomen sisältää ja aikanaan tuo ne parannukset myös kemiin ja keminmaahan mutta onko niin että kun kuitenkin minunkin netti ruuhka aikaankin jotenkin toimii keminmaassa niin ettei keminmaa  ja kemi ole niinkö niin pian verkkoparannusten vuorossa sen takia kun pohjois ja itä suomessa on alueita verkossa joissa ihmisten tilanne on vielä paljon pahempi eli verkko toimii tosi huonosti tai sitten ei ollenkaan onko niin että nämä alueet aina eka parannetaan ja sitten vasta ne alueet joissa netti kuitenkin jotenkin eli kohtuulisesti toimii koska mulla kuitenkin pahimpaan ruuhka aikaankin se lataus nopeus on se 15 megaa ja lähetys nopeus 10 megaa


 


Edit ReOlivia: Liitetty aiempaan vastaavaan keskusteluun

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

laittakaa verkon suunittelijalle ja verkon rakentelijoille tietoa että keminmaasta tullut hoitokotin hoitajien mukaan paljon valituksia verkosta siis telian ja elisan asiakkailta  ja että esimerkiksi mun hoitokoti keminmaassa on haasteelisessa paikassa ja on paksut selektiivi ikkunat ja betoni rauta seinät ja paikkani on netin toiminnan kannalta muutenkin haasteelinen  ja en ole ainoa joka valittanut kuten sanoin hoitokotin hoitajatkin sanonut että paikka on haasteelinen netin kannalta ja että monet ihmiset keminmaasta valittanut huonosti mobiiliverkosta ja telia tämän itsekkin myöntänyt että alueelta on tullut useita valituksia siitä että verkko ei toimi tai se toimii erittäin huonosti ja huonosti tarkoittaa katkeilevaa tai pätkivää mutta ei ainaskaan nopeaa ja vakaata yhteyttä no telia on sanonut että sun lähellä on useita tukiasemia ja tämä on varmaan totta muuten netti ei toimisi ollenkaan jos näin ei olisi  minä tosiaan toivon että kun yhteisverkko valmistuu vuoden 2023 joulukuun viimeiseen päivään mennessä viimeistään samalla kun 3g verkko lakkautetaan että annette verkon rakentajalle sellaista palautetta että keminmaalaisetkin voivat kaikkialla keminmaassa sanoa että vihtoin heilläkin on huippu nopea ja vakaa yhteys joka on nopea ja vakaa eikä katkeile ja pätki itse tulen noita verkko laitteistoja ja kaapeleita lähikuukausina hankkiin mutta voi tosiaan olla että kun keminmaa verkkoja viimeksi paranneltiin vuoden 2020 kesällä että yhteisverkko tuo kemiin ja keminmaahan parannukset viimeisenä  että ensiksi verkko tuotaan tai sitä parannetaan alueella jossa tilanne on vielä paljon huonompi kuin keminmaalaisilla mutta se mihin toivon teiltä nyt vastausta on se että kun verkkoa parannetaan keminmaassa niin tehäänkö ne parannukset rauhassa jotta verkko olisi nopea ja vakaa työt toki pitää tehä rauhassa ja mua ei haittaa se kauanko niissä verkkoparannus töissä vaikka sitten 2023 lopulla joulukuussa kestää kunhan verkosta tehään niin hyvä eli nopea< ja vakaa että sen nopeus riittää pitkälle tulevaisuuten käyttötarpeisiin


 


Edit SannaMKoo: Siirretty uuden avatun keskustelun viestit aikaisempaan, samantyyppiseen keskusteluun

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tarkoitan että kun telialla on alueella monta tukiasemaa niin joihinkin niihin tehdiin kesällä 2020 parannuksia mutta nyt kun tulee taas uusia parannuksia ja kemiin ja keminmaahan tuotaan viimeistään 2023 joulukuun viimeinen päivä mennessä kun yhteisverkko valmistuu ja 3g verkko suljetaan niin 5g niin että koska alue kuulema missä minäkin asun kun asun hoitokotissa jossa olot kuin pommi suojassa tosi paksut selektiivi ikkunat ja betonirauta seinät niin koska telialla on kuulema alueella useampikin tukiasema ja sekä hoitajat on asian sanonut minkä telia myöntänyt että hoitajat sanonut että monet keminmaalaiset valittanut verkosta ja teliakin tämän myöntänyt niin koska mun asuinolot ja ympäristö on todella haasteelinen verkon toimminnan kannalta toivon että telia ja verkon suunittelijat ja verkon rakentajat tämän huomioon ottaa ja kaikkia alueen tukiasema parannetaan tuomalla niihin 5g lähettimet ja että samalla tuntuvasti modernisoitaisiin 4g verkkoja ja reilusti niiden kapasiteettia lisättäs koska alue on haasteelinen siis ympäristö ja koska hoitokoti missä asun on kuin pommi suoja vaatii se sitä että verkon suunittelija ja verkon rakentaja tekee tuntuvia parannuksia alueen kaikkiin tukiasemiin jotka hoitokotia ympäröi ja rakentaisi vielä uusiakin tukiasemia tehokkaampia sellaisia ja lisäisi niihin aivan uudenlaista tekniikkaa käyttäviä lähettimiä joku meinasi että parannuksia tehtäisiin tämän vuoden puolella mutta itse uskon että yhteisverkon hanke tekee kemin ja keminmaan päivitykset ja parannukset viimeisenä eli vuoden 2023 joulukuussa jolloin yhteisverkko ja 5g verkko valmistuu ja 3g verkko suljetaan mutta tietysti tilanne turhauttaa kun mun ei anneta muuttaa hoitokotista pois ja täällä on huono verkko tarkoitan sillä sitä että ei nyt kovin huono normaalit 4g nopeutet mutta kun mun tarpeet on sellaisia että tarvisin jo sen 5g verkon ja sitten jos ja kun tulee paha ruuhka nopeutet tippuu 4g verkossa aivan liikaa jos päivällä on 89 megaa niin iltaaikaa 21.80 megaa lataus nopeus ja 15 megaa lähetys nopeus tuolle ruuhkan netti rasitukselle täytyy jotain tehä kun telia tekee keminmhaan 5g niin vähentääkö se ruuhkasta tulevia hitastumia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@tero812  kirjoitti:

 mutta se mihin toivon teiltä nyt vastausta on se että kun verkkoa parannetaan keminmaassa niin tehäänkö ne parannukset rauhassa jotta verkko olisi nopea ja vakaa työt toki pitää tehä rauhassa ja mua ei haittaa se kauanko niissä verkkoparannus töissä vaikka sitten 2023 lopulla joulukuussa kestää kunhan verkosta tehään niin hyvä eli nopea< ja vakaa että sen nopeus riittää pitkälle tulevaisuuten käyttötarpeisiin


 




Verkon parannus-ja rakennustyöt vaativat aina todella huolellista suunnittelutyötä, eli voin vannoa että suunnitelmat tehdään rauhassa ja ne mietitään siten, että mahdollisimman monen alueen asukkaan yhteydet paranevat entisestään ja rakennustöillä on nimenomaan positiivinen vaikutus. Yhteisön artikkelissa olemme avanneet vielä tarkemmin tukiaseman rakentamiseen vaadittavaa suunnittelutyötä, kannattaa käydä lukaisemassa!


 


Kerroit viesteissäsi, että etenkin sisätiloissa yhteydet ovat välillä hitaammat talon rakenteiden vuoksi. Kuten olemme aiemminkin kertoneet, niin sisäkuuluvuuteen vaikuttaa eniten talon rakenteet, mutta matalemmilla taajuuksilla kuuluvuus yleensä paranee. 5G-verkkoa tosiaan rakentuu myös matalalla 700MHz taajuudellakin.


 


Yhdistelin nämä sinun tänään kirjoittamat viestit tähän aikaisempaan ketjuun jossa käsitellään samaa aihetta. Eli jatkossa toivomme, että samaan aiheeseen liittyvää keskustelua käydään vain tässä ketjussa eikä suotta avata uutta. 😁>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

asun keminmaassa hoitokotissa olisi kiva jos alueelle tulisi vihdoin se  5g ja 4g verkkoa myös modernisoitaisiin selvästi koska ruuhkaaikaan alueen verkko on mitä on silloin kun ruuhkaa ei ole netti pääsee melkein hitaaseen 5g lukemaan eli alle 250 ja sitten kun ruuhka tulee voi nopeus pahimmillaan laskea niinkö laskenutkin 10 megaan tuo on juuri se nopeus jonka perusteella telian ei ole kaikkien keminmaalaisten yhteyksiä parannettava nopealla ajalla vaikka uskon että kaikki keminmaassa sitä toivoo enkä asian kanssa yksin ole hoitokotissa tosiaan keminmaassa asun telian pitäisi ottaa yhteyttä paikkaan jos vaikka katolle saisi 5g tukiaseman niin sitten voisi yhteytet pelittää ihan eri tavalla mutta en usko että sitä sinne rakennetaan joten sitten verkon parannus on telian omien tukiasemien varassa että tehään niihin 5g lähettimiä ja modernisoitaisiin oikein kunnolla 4g verkkoa myös ja lisättäisiin reilusti ja kunnolla myös sen kapasiteettia keminmaan verkot kun ei vastaa mun vaatimus tasoja tällä hetkellä mietin että pitäisikö vaihtaa keminmaan hoitokotista paikkaa etelä suomen hoitokotiin   ja se on ihan saletti että jos hoitajat on oikein tympeitä vaihan paikkaa vaikka ouluun koska yksi hoitaja joka oli täällä siitä on jo aikaa sanoi että oulussa on ihan eri luokan internet yhteytet kuin rovaniemellä ja kemissä ja torniossa ja täällä keminmaallakin se kertoo sitä että kun oulussa on ihmisiä paljon enempi jotka netistä maksaa niin on operaattoreillakin sitten varaa alueen netin toimivuuteen siis oulun netin toimivuuteen sijoittaa mutta asianhan ei pitäisi olla näin että netti on jossain paikassa kuten oulussa ylivertainen ja lapissa rovaniemi ja kemi ja tornio ja keminmaa huomattavasti huonompi mulla kun ei elämässä paljon muuta ajan kulua ole kuin tekniikka siis netin selaus ja suoratoisto ja elokuvat ja pelit ja tietokone ohjelmat jne niin toivoisi että vähän nopeutettaisiin sitä keminmaan netin parannus töitä mutta jos sitä ei nopeuteta eikä voita nopeuttaa niin toivoa sopii kun yhteisverkko valmistuu 2023 lopulla  niin kemissä kuin keminmaassa viimeistään vuoden 2023 loppuun menessä tehään ne parannukset niin toivoa sopii että keminmaan verkon parannuksiin sijoittaa telia kunnolla rahaa ja verkkoa parannetaan kaikkialla keminmaassa oikein kunnolla ja perinpohjaisesti koska ei esimerkiksi voi palauttaa tehdas asetuksia jos järjestelmä temppuilee kun pelkää että menettää kaikki pelit ja niiden pelitallennukset ja kun pelejä on alle 300 ja suurin osa isoja niin nykyisellä yhteytellä niiden lataus olisi yhtä tuskaa joten ymmärrätte varmaan yskän elisan mies kävi tässä 2-3 vuotta sitten mun tykönä ja meinasi ettei edellisenä jouluna elisan taholta tule keminmaahan 5g mutta meinasi että nyt vuoden 2022 vuonna jouluna voi heidän taholtaan olla jo keminmaassa 5g ja uskon että telia haluaa tarjota keminmaassa  5g netin ja tehä verkon parannus työt ennen elisaa koska jos elisa tuo 5g ennen teliaa keminmaahan ja ihmisten liittymät on teliaa saattavat ihmiset vaihtaa sen takia liittymän sitten elisaan että saa sen 5g elisa laajenee vauhtilla todella kovalla vauhtilla sillä on verkko jo rovaniemellä ja kemissä ja torniossa missä telialla ei ole verkkoa vielä ollenkaan puhumattakaan keminmaasta täällä telialla ei ainakaan ole myöskään 5g pitää mennä sinne ouluun saakka ennenkö telialla nyt se 5g löytyy siis kunnon 5g ellei ole laajentunut en sano tätä teille pahalla siellä teliala mutta kilpailu on tosi kovaa  yrittäkää nopeuttaa laajentumisen siis 5g laajentumisen aikataulua entisestään nyt elisalla on selvä etumatka teihin kun sen 5g on jo rovaniemellä ja kemissä ja torniossa tämä on teille vihje vaikka kyllä varmaan olette olleet tietoisia että elisalla on 5g verkkoa jo rovaniemellä ja kemissä ja torniossa mutta ei keminmaassa ehkä tämä ei ole huono asia koska mun paikassa telia toimii paremmin kuin elisa eli ehkä elisa tekee verkkoa liiankin nopeasti telia taas kiinnittää huomiota myös siihen laatuun ja varmuuteen siksi ilmeisesti vaikka mun paikkaan saa vain 4g niin siinäkin telia toimii paremmin kuin elisa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

on asiaa yhteisverkosta kun on sanottu että yhteisverkon myötä telia tulee parantaan reilusti kemin ja keminmaan mobiiliverkkoa kun parantaa koko itä ja pohjois suomen verkkoa operaatio aloitettu 2021 ja päättyy 2023 lopulla niin silloin rakennetaan 5g verkko toivottavasti sekä 3.5ghz että 700mhz tekniikalla molemmilla tukiasemat kaikki keminmaan niin kysymys kuuluu kun telialla ei ole tietoa koska ne keminmaan parannukset tulee että tehdään 5g verkko kaikkialle keminmaahan ja että modernisoitaan tuntuvasti koko keminmaan kaikkien tukiasemien 4g verkkoa samalla kun kapasiteettia reilusti lisätään niin telia ei tosiaan tietä milloin sitä keminmaan verkkoa ollaan parantamassa ei vissiin kuitenkaan nyt kesällä vaikka joku moderaattori näin yhteisössä kerran mulle väitti mutta onko niin että viimeistään 2023 joulukuussa kun itä ja pohjois suomen yhteisverkko hanke valmistuu  ja yhteisverkon rakennus siksi toistaiseksi loppuu niin onko niin että viimeistään pitäisi yhteisverkon myötä kun valmistuu yhteisverkko itä ja pohjois suomessa että pitäisi ainakin sitten ne parannukset kaikkialle keminmaahan saaha kun yhteisverkko valmistuu vuoden 2023 lopulla ja jos parannukset ja kun parannukset sillloin tulee niin onko se niin kaukana että telia ei vielä tiiä milloin tarkkalleen verkkoja parannetaan ja miten parannetaan että telia ei näe aivan vuoden 2023 loppupuoleen niitä parannuksia ja onko tosiaan niin että ainakaan kuitenkaan ei pitäisi tämän vuoden kesä-lokakuussa olla tulossa niitä parannuksia keminmaahan vaan menee sinne yhteisverkon valmistumisen puoleen eli 2023 vuoden loppuun ainaskin

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olet ymmärtänyt @tero812 oikein, voi kestää jopa tuonne 2023 loppuun asti Keminmaan päivitysten tulo. Ja kuten ehkä olet huomannut, on maailmalla nyt hämminkiä yleisesti elektroniikan ja muun tuontitavaran saatavuuden osalta. Siksi minä asioita tarkkaan seuranneena asiakkaana epäilen, että tuosta aikarajasta saattaa jopa tulla myöhästyminen.

 

Minä en juuri nyt ostaisi uutta 5G laitetta tai muutakaan, koska tilanne on epävarma. Jos se 5G aikanaan sinun alueellesi tulee, ovat myös modeemit ja muut härvelit uudistuneet siihen mennessä monta kertaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

nyt on tiistai ja ilta kello 19:58 ja 4g nopeus on 34.38 lataus nopeus ja 20.30 megaa lähetys nopeus pitäisikö nuihin nopeuksiin olla tyytyväinen silloin kun on lauantai ilta ja sunnuntai ilta ja joskus myös perjantai ilta lataus nopeus lauantai iltana ja sunnuntai iltana laskee 21.80 lataus nopeus ja 14.80 lähetys nopeus onko tämä tyypillistä kun kyseessä 4g verkko ja pitäisikö olla näihin tyytyväinen tähän telian yhteyteen vai voisiko dna olla parempi ainakin viimeksi dna toimi huonommin ja elisa nyt ei pääse kummamkaan tasolle ellei tule 5g kun telialla on vain 4g verkko niin elisa voisi 5g verkon avulla voittaa telian 4g verkon mutta kun kirjoitin nuo lukemat mitä nyt tiistaina tuohon aikaan oli ja mitä viikonloppuisin on ollut iltana niin pitääkö olla tyytyväinen voisiko numerot siis lataus nopeus olla paljon heikompikin vielä tämä hoitokoti paikka keminmaassa ei hoitajien mukaan tämä paikka ja sen sijainti ei ole mobiiliverkon  puolesta hyvä mutta hoitajat on myös sanoneet että muutkin keminmaassa on valittanut heikosta mobiiliverkosta ja yksi entinen hoitaja kerran sanoi kun paistettiin makkaraa että kun menee ouluun netti yhteytet on jo ihan eri tasolla eli paljon paremmat mutta taitaa olla niin että kun mulla on jo keminmaassa hoitokotipaikka niin en pääse ouluun hoitokotiin vaikka siellä netti toimisi jo paremmin ja olisi telialla siellä jo 5g yhteys tosin mitä mieltä olette jos telialla onkin oulussa jo 5g verkko niin tarkoittaako sekään sitä että kaikkialla oulussa olisi 5g verkko vai voisinko joutua hoitokotiin jossa 4g verkko ei toimi ees yhtä hyvin kuin täällä keminmaassa kun jotkut sanoo että mobiiliverkon nopeus voi vaihella jopa katuosoitteen perusteella ja minkälaiset netti nopeutet nykyisin isojen pelitiedostojen ja muitten tiedostojen latauksessa ja liikkuvan videon eli 4k ja 8k toistossa tarvii että ei pätki riittääkö se jos lataus nopeus on vaikka 21.80 megaa niin 4k toistoon vai pätkiikö 4k viellä sillä kun joku teliasta sanoi että 4k kuvan toisto vaatisi netin jonka nopeus on aina joka hetki vähintään 50 megaa  ja hoitajat sanoi että keminmaalaiset on kyllä valittanut huonosta mobiiliverkosta mutta onko niin että operaattorit ei kiirehi parannuksia valitusten perusteella vaan lopulliset päätökset verkko parannuksista ja niiden ajankohtasta päättää aina vain operaattori itse

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tuli viellä sellaista mieleen että onko tehty 4g varten mitään ohjelmistoa siis voiko asentaa mitään ajuria ja siihen liittyvää ohjelmistoa joka parantaa 4g toimitaa eli onko 4g yhteyten hankaluuten vuoksi kehitetty  mitään tietokone ohjelmaa joka parantaa 4g yhteyten toimintaa ihme jos ei ole koska jos 4g jää kauas 5g yhteyksistä ja on monesti tosi hitas ja epävakaa niin kyllähän sellainen yhteys tarvisi jonkun 4g yhteyksiä parantavan 4g yhteyksiä optimoivan ohjelman vaikka ohjelman joka asentaa eka ohjaimen ja sitten ohjelmiston

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@tero812  kirjoitti:

tuli viellä sellaista mieleen että onko tehty 4g varten mitään ohjelmistoa siis voiko asentaa mitään ajuria ja siihen liittyvää ohjelmistoa joka parantaa 4g toimitaa eli onko 4g yhteyten hankaluuten vuoksi kehitetty  mitään tietokone ohjelmaa joka parantaa 4g yhteyten toimintaa ihme jos ei ole koska jos 4g jää kauas 5g yhteyksistä ja on monesti tosi hitas ja epävakaa niin kyllähän sellainen yhteys tarvisi jonkun 4g yhteyksiä parantavan 4g yhteyksiä optimoivan ohjelman vaikka ohjelman joka asentaa eka ohjaimen ja sitten ohjelmiston


Tuollaista ei ole olemassa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

hoitaja sanoi ettei hoitokotissa ole betonirauta seiniä että puusta tehty seinät ikkunoista se sen sijaan sanoi kun sanoin että eikö ne ole panssari ikkunat eli selektiivi lasit niin ei tiennyt siitä mutta sanoi se että hoitokotin ikkunat on tavallisia ikkunoita paksummat kyllä mutta kuinka hyvä asia mun kannalta on ettei hoitokotin seinät ole betonirauta seiniä

Käyttäjätaso 1

@tero812  kirjoitti:

hoitaja sanoi ettei hoitokotissa ole betonirauta seiniä että puusta tehty seinät ikkunoista se sen sijaan sanoi kun sanoin että eikö ne ole panssari ikkunat eli selektiivi lasit niin ei tiennyt siitä mutta sanoi se että hoitokotin ikkunat on tavallisia ikkunoita paksummat kyllä mutta kuinka hyvä asia mun kannalta on ettei hoitokotin seinät ole betonirauta seiniä




Joo on kyllä parempi noin, että puuseinät kyseessä! 😁>

Vastaa