12-07-2015
00:45
Muokattu
12-07-2015
00:54
Tähän Soneran mokkulaan on tullunna äsken uusi firmispäivitys versioltaan 21.491.05.01.07. Mobile Broadbandin päivitysohjelma ilmoitti asiasta.
Ajoin äsken tuon firmiksen ja se meni putkeen. Firmiksen päivittämisen jälkeen käynnistin koneen uudestaan ja käynnistin yhteysohjelman. Huomasin, että sivut latautuivat (esmes Soneran) hitaasti. Soneran nopeustesti antoi vain 20-30 Mbits välillä. Aikaisemmin oli 30-40+ Mbits välillä.
Joten tietenkin menin poistaan koko Mobile Broadband ohjelman tietokoneelta. Ja käynnistin koneen uudestaan, että asennan dashboard ohjelman uudestaan.
Ja kun menin Oma tietokoneeseen. Klikkasin tikun CD-asemaan niin winukka ilmoitti vain kylmästi, että asema on vioittunut.
En huomannut / äkännyt aikaisemmin, että firmis päivitys oli mennynä tuhoamaan tikun "CD-asemasta" dashboard yhteysohjelman asennusohjelman.
Aluksi tuumasin, että mitä hittoo päivitys tuhoaa dashboardin asennusohjelman tikulta.
Noh, onneksi mulla on tuo toinen samanlainen tikku (jonka sain viime vuonna Soneralta ilmaiseksi) niin siitä asensin tuon Mobile Broadband ohjelman.
Ja asennuksen jälkeen eiku tikun vaihto USBiin. Sitten käynnistin Mobile Broadband ohjelman. Sitten mietin, että mitähän yhteysohjelman Verkkopäivitys mahtanee tuumata kun tikun CD-asemalta ei löydy dashboardia. Niin tää ilmoittakiin yllättäen, että dashboardista on saatavilla uudempi versio (jossa on tuki Windows 8.1) versioltaan 23.015.11.01.07.
Huvittavaa, että ennenkuin menin poistamaan Mobile yhteysohjelmaa NIIN Verkkopäivitys EI ILMOITTANUT mitään, että dashboardista on saatavilla uudempi versio. Ennen kuin vanha oli tuhottu tikulta ja yhteysohjelma poistettu tietokoneelta.
Mietin vain, että eikö tämä Verkkopäivitys voinut päivittää tuota dashboardia myös samalla kertaa? kuten teki viime vuoden keväällä kun kumpaakin (firmis ja dashboard) tuli päivitys. Päivittäen kummatkin samalla kertaa.
Nyt meni niin sanotusti vähän vaikeimman kautta kun Verkkopäivitys EI ilmoittanut todellakaan mitään, että dashboardista on saatavilla uudempi versio. Ilmoitti vain, että on uudempi firmis saatavilla.
Tuli vai mieleen, että ENTÄS JOS tavallinen loppukäyttäjä olisi mennyt päivittämään tuon tikun firmiksen. Ja sitten myöhemmin olisi joutunut jonkun vinkistä tai neuvosta poistamaan yhteysohjelman ja asentamaan uudestaan....niin hänhän olisi ihan pihalla kuin lumiukko. 😄
12-07-2015 11:30
Tämä on ihan hyvä varoitus yleisellä tasolla päivityksistä. Päivitykset pitäisi mennä hyvin mutta mahdollisesti menee rikki.
Sulla oli hyvää tuuria että sait korjattua tuon aika helpolla... Itse en edes tiedä jos firmis hajoaa miten saa ajettua esimerkiksi vanhempaa mokkulassa...
12-07-2015 11:53
12-07-2015 12:08
12-07-2015 17:30
Mulla ei avannut edes koko mokkulan CD-asemaa. Winukka ilmoitti vain sitkeästi ettei voi lukea asemaa.
Mutta onneksi on tuo toinen Huawei E3276s-150 mokkula josta saapi aina tarvittaessa asennettua tuon yhteysohjelman.
14-07-2015
13:04
Muokattu
14-07-2015
13:08
Hei, kyseinen ongelma laitteen päivityksessä on tutkinnassa meillä vikapalvelussa parhaillaan.
Tarjoaako Mobile Broadband teille toista päivitystä perään, jonka nimi on Telia_C07 UTPS23.015.11.01.07_MAC23.015.11.02.07? Pääseekö asetuksiin enää ollenkaan?
Mikä käyttöjärjestelmä (ja versio) teillä on käytössä, @jarith69, @Kayleigh?
**muoks** Huomasinkin, että jarith69:llä olikin tuossa tieto, että toinen päivitys tuli perään, mutta kertokaa vielä, jos satutte linjoille, missä käyttiksissä ja siis missä versioissa nämä ongelmat ilmenee. 🙂
14-07-2015 14:56
Jonkun päivityksen ohjelma taas ajoi, mutta en tiedä mikä se numero oli. Yritin nimittäin ohittaa päivityksen, mutta ajoi se sen silti. Ainakin päivitysohjelma ilmoittaa nyt mulla olevan viimeisimmän version. Mutta mokkulaa kone ei käynnistyksessä edelleenkään tunnista, ilmoittaa ettei levyä voi lukea. Ohitan herjan ja käynnistän MB:n sitten erikseen Ohjelmat-valikosta, niin kaikki toimii taas ihan normaalisti.
Mulla siis MacBook Pro ja OS X 10.9.5. Uusinta mac-käyttistä en ole uskaltanut ladata, kun viimeksi isossa päivityksessä kaikki tärkeät ajurit kuten mokkula (silloin eri firmalta) ja printteri lakkasivat toimimasta, eikä niiden päivityksistä ollut edes tietoa... Jos on jo varmuus, että tämä mokkula toimii uusimmassa mac-käyttiksessä, niin mielelläni otan sen tiedon vastaan myös! 🙂
15-07-2015 01:40
@AnneS kirjoitti:Hei, kyseinen ongelma laitteen päivityksessä on tutkinnassa meillä vikapalvelussa parhaillaan.
Tarjoaako Mobile Broadband teille toista päivitystä perään, jonka nimi on Telia_C07 UTPS23.015.11.01.07_MAC23.015.11.02.07? Pääseekö asetuksiin enää ollenkaan?
Mikä käyttöjärjestelmä (ja versio) teillä on käytössä, @jarith69, @Kayleigh?
**muoks** Huomasinkin, että jarith69:llä olikin tuossa tieto, että toinen päivitys tuli perään, mutta kertokaa vielä, jos satutte linjoille, missä käyttiksissä ja siis missä versioissa nämä ongelmat ilmenee. 🙂
Läppärini käyttis on Windows 8.1 Pro 64-bit FIN.
Ja kuvasta selviää viimeisimmät versiot firmiksestä (ohjelmistoversio) ja Ohjelmaversio (eli Mobile Broadband).
Ainakin minun pelastus oli se, että sain varsinaisen tikun toimimaan oli tuo toinen samanlainen tikku jonka sain viime vuonna Soneralta ilmatteeksi. Sillä siitä asensin tuon yhteysohjelman vanhemman version. Ja sitten laitoin varsinaisen tikun kiinni.
Ja Mobile Broadbandista menusta klikkasin Verkkopäivityksen
joka yllättäen ilmoitti, että Ohjelmaversiosta eli Mobile Broadbandista on saatavilla uudempi versio. Annoin verkkopäivityksen päivittää tikkuun uudemman dashboardin. Ja nyt varsinaisen tikun CD-asema toimii taas niinkuin pitää. Eli poistin läppäristä vanhan yhteysohjelman ja asensin tikusta uudemman yhteysohjelman. Ja homma toimii.
Tuossa on vain huono puoli se, että jos ON mennynnä päivittämään tikkuun uudemman firmiksen joka poistaa tikun CD-aseman tiedostot. Niin koneelle asennettua yhteysohjelmaa EI kannata mennä poistamaan. Sillä JOS poistaa niin kannattaa silloin etsiä toinen samanlainen tikku ja siitä asentaa yhteysohjelma. Ja toimia samalla lailla niinkuin minä tein. Niin saa oman tikun taas kondikseen.
16-07-2015 15:57
Kiitos avusta! Vikapalvelussa saimme tästä keskustelusta ja omista testeistä sekä asiakkaiden yhteydenotoista vahvistuksen ja ratkaisun ongelmaan.
Laitevalmistaja reagoi kyselyihimme nopsaan ja näiden päivitysten jako siirtyy ja ohjeistusta parannetaan. Sonera.fi - Apu ja tuki -osiossa on piakkoin mahdollisuus ladata tuo puuttuva Setup-tiedosto Mobile Broadbandin asentamiseksi, jos se on tikulta kadonnut. Laitan teille linkkiä, kun tiedosto on saatavilla!
Kirjoitettu
21-07-2015
15:52
Muokattu
17-03-2016
15:10
Merja_J
Apu ja tuki -sivustolta löytyy nyt Setup-tiedosto sekä tuo toinen päivitystiedosto (jonka voi ladata, jos taistelee vielä ensimmäisen päivityksen aiheuttamassa tilanteessa). Nämä löytyvät laitteen omalta sivulta http://bit.ly/1e2c1Q9 alareunasta.
Kertaan vielä lyhyesti mahdolliset tilanteet:
Toivottavasti näistä ohjeista on apua!