Kuuluvuus Porvoon Kevätkummun alueella

  • 1 September 2019
  • 2 kommenttia
  • 27 katselukertaa

mikä mättää telian linjoissa ?  olen kysynyt tätä jo useampaan kertaan, vaikka linkkimasto on tuossa noin kilometrin päässä niin ei toimi mobiilinetti kotona. mulla on 100mb netti puhelimessa joka toimii kaikkialla muualla mutta ei kotona. kotona tulee 0,5-5mb on aika ankeeta käyttää tätä kun uutis sivuston lataaminen kestää jopa minuutin. luulisi että noinkin iso firma ku telia sais tuommoisen asian hoidettua. mutta ku ei, olen ollut telian asiakas vuosikymmeniä mutta pohja se on minunkin säkissä.......... 


 


Edit ReOlivia: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@eehoikka@  kirjoitti:

mikä mättää telian linjoissa ?  olen kysynyt tätä jo useampaan kertaan, vaikka linkkimasto on tuossa noin kilometrin päässä niin ei toimi mobiilinetti kotona. mulla on 100mb netti puhelimessa joka toimii kaikkialla muualla mutta ei kotona. kotona tulee 0,5-5mb on aika ankeeta käyttää tätä kun uutis sivuston lataaminen kestää jopa minuutin. luulisi että noinkin iso firma ku telia sais tuommoisen asian hoidettua. mutta ku ei, olen ollut telian asiakas vuosikymmeniä mutta pohja se on minunkin säkissä.......... 




Hei!


 


Vastailen kanssa-asiakkaan roolissa,


Mobiilinettihän on jaettua nettiä, eli siis tukiasemalla on kapasiteetti X , jota sitten jaetaan yhteyttä käyttäville. Kevätkummun alueella näyttää Cellmapperin mukaan olevan kolme tukiasemaa, jossa kussakin vain yksi 4G LTE -taajuus. Tukiasemat lähettävät viuhkamaisesti kolmeen eri suuntaan signaalia (noin 120 astetta per nk. sektori), ja kussakin sektorissa teoreettinen maksimikapasiteetti on n. 150 vanhemmilla ja 190 uudemmilla päätelaitteilla. Nämä siis yhdelle laitteelle kohdistuvat huiput, jos mitään häiriöitä ei radiosignaalissa ole ja ketään muuta käyttäjää ei samassa sektorissa sillä hetkellä ole.


 


4G LTE on altis häiriöille, eli siis seuraavat asiat heikentävät yhteysnopeutta: Esteet sinun ja tukiaseman välissä, muut, saman operaattorin samalla taajuudella toimivat tukiasemat ja niiden mahdollisesti päällekkäin osuvat solut, erityisesti jos siellä toisessa on kova liikenne.


 



 


Käytännössä optimitilanne ei toteudu kuin ehkä keskellä yötä.


 


Todellinen tilanne lienee se, että alueen asukkaat paahtavat mobiilidataa juuri samaan aikaan kuin sinäkin ja tukiasemat eivät jaksa. Tähän auttaisi niiden päivitys Telian toimesta. Telian kartan mukaan, https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta , ei päivityksiä näytä tällä hetkellä olevan tulossa.


 


Eikö tuolla ole kiinteää nettiyhteyttä saatavilla? Kuitenkin on rivitaloa, pienkerrostaloa ja omakotitaloa sangen tiuhaan? Porvoo on Telian aluetta, kun ihan puhelinkeskuskin ollut tuolla luolassa hieman lounaaseen. Itse katsastaisin kiinteiden yhteyksien saatavuuden, sillä niissä ei ruuhkaa ilmene ollenkaan samalla tavalla ja käyttö on vakaata.


 


Olisin sinuna yhteydessä Telian asiakaspalveluun, jotta voisivat tarkistaa juuri sinun puhelimesi käyttämän yhteyden tilan ja tukiasemien mahdolliset ongelmatilanteet sekä kuorman. Sitten olemme viisaampia hitauden aiheuttajasta. Jos parannuksia ei ole tulossa kohtuullisen ripeään eikä muuta korjausta ole saatavilla, niin melkein taipuisin katsastamaan muiden operaattoreiden toimintaa. Prepaid-korteilla (noin 5-6€/kpl) saa käytettyä nettiä noin viikon kullakin operaattorilla ja voit kaikessa rauhassa kokeilla, miten esim. DNA ja Elisa toimisivat. Cellmapperin perusteella suosittelisin ensisijaisesti DNA:n kokelua, sillä heillä näyttää kapasiteettia olevan tuossa kohden eniten sekä tukiasemaverkko tihein.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei @eehoikka ja tervetuloa yhteisöömme!


 


@Purnipsi tuossa jo hyvin availikin mahdollisia syitä miksi yhteys kotonasi voi olla näinkin hidas.
Tarkastin kuitenkin alueen tukiasemien keskinopeudet, ne vaikuttavat olevan 11-26Mbit/s riippuen tukiasemasta johon laitteesi yhdistävät.
Parannusta alueelle ei toistaiseksi ole suunnitteilla ja siksi kirjasinkin näistä kolmesta aluetta palvelevasta tukiasemasta palautteen verkomme suunnitteluun.


 


Tässä tilanteessa lähtisin ensisijaisesti suosittelemaan kiinteän laajakaistan hankkimista.
Toki toisen operaattorin 4G-verkossa alueella tilanne voi olla parempi. Tässä täytyy kuitenkin ottaa huomioon ettei talon rakenteissa ole käytetty mahdollisesti signaalia vaimentavia materiaaleja kuten esimerkiksi selektiivilaseja ikkunoissa.


 


Mikäli olet yhteydessä asiakaspalveluumme voimme tilannettasi katsoa hieman tarkemmin.

Vastaa