Priorisoitu data poistuu

  • 29 November 2017
  • 30 kommenttia
  • 62 katselukertaa

Olin selvittämässä asiaa Chat palvelussa ja Telia ei mitenkään tule vastaa asiassa, jossa muutetaan liittymän ehtoja huonompaan suuntaan. Vaatimushan tulee EU-säännöistä ja ei ole sinänsä Telian vika. Aiemmin liittymäni hinta oli 12,90€/kk ja ei ollut rajattu edes 50MB/s. Vaihdoin minulle markkinoituun "priorisoituun data liittymään", jotta ping saadaan ruuhkatilanteissa alas. Hinta tuli 24,90€/kk. Nyt toiminnasta otetaan se osa pois minkä takia tein tuon sopparin ja ei edes keskustelua asiasta nimeltä hyvitys? Meillä vaihtuu nyt koko perheen sisällä palveluntuottaja puhelin ja mobiilinetti asioissa...


30 kommenttia


@Toma75 kirjoitti:

Olin selvittämässä asiaa Chat palvelussa ja Telia ei mitenkään tule vastaa asiassa, jossa muutetaan liittymän ehtoja huonompaan suuntaan. Vaatimushan tulee EU-säännöistä ja ei ole sinänsä Telian vika. Aiemmin liittymäni hinta oli 12,90€/kk ja ei ollut rajattu edes 50MB/s. Vaihdoin minulle markkinoituun "priorisoituun data liittymään", jotta ping saadaan ruuhkatilanteissa alas. Hinta tuli 24,90€/kk. Nyt toiminnasta otetaan se osa pois minkä takia tein tuon sopparin ja ei edes keskustelua asiasta nimeltä hyvitys? Meillä vaihtuu nyt koko perheen sisällä palveluntuottaja puhelin ja mobiilinetti asioissa...




Moikka @Toma75, tuo sinulle myyty mobiili kodin laajakaistaratkaisu poikkeaa aikaisemmasta palvelustasi muutenkin. Liittymän pitäisi toimia jatkossakin lupausten mukaisesti. Kollega @RaMaria on avannut hyvin asiaa  tässä vastauksessaan. Käyhän lukemassa! 

Moi. Olen lukenut tuon jo aiemmin. Tiedän myös tukiaseman sijainnin ja ruuhka tilanteen. Ping kasvaa ja nettipelaaminen ei onnistu. Nyt juuri tein nopeustestejä ja downloading pyörii noin 10 megaa. Ennen oli aina 20-40megaa vakiona. Harmittaa.... En tiedä mikä tässä tuotteessa on enää erilaista tavankaistaan oikeasti? Ainut onnopengate jolle minulla on käyttöä. Paikka on katsottu ja havaittu ruuhkaa tukarissa. Lisätukaria ei ole tullut? Suunta-antennit asennettu. Ainoa homma oli priorisointi joka auttoi. Nyt se sitten loppuu niin ei voi oikein muuta kuin vaihtaa? Eihän tämä ole Telian vika vaan säännösten....

Mittaus..

Oletko ollut vikapalveluun yhteydessä tuosta nopeuksien tippumisesta? Kerroit että aikaisemmin on toiminut huomattavasti nopeammin, mutta viimeaikoina on hidastunut. 
Priorisoinnin rooli on näissä liittymissä ollut vähäinen. Tukiasemien rakentaminen tai lisäkapasiteetin lisääminenkään ei ihan sormia napauttamalla onnistu, vaikka pyrimmekin mahdollisimman nopeaan reagointiin. Kaikkien muutosten ja rakentamisten on käytävä kuitenkin läpi tarkka suunnitteluprosessi. :) 

Suosittelen nyt ensisijaisesti, että olet meihinpäin yhteydessä noista nopeusasioista. Samalla nähdään millaiset ovat alueen lähitulevaisuuden suunnitelmat ja voidaan käydä keinoja läpi yhteyden parantamiseksi. Yhteydessä voit olla esimerkiksi chatissa, tai vaikkapa palvelupyynnön avulla. 

Palvelupyyntö tehty. Tuli tekstari " Kiitos, palautteesi otetaan huomioon verkkojen suunnittelussa". Sama tuli jo vuoden 2016 kesällä. Jos priorisoinnin merkitys on vähäinen ja kun sitä markkinoitiin niin sen merkitys oli suuri ja kerrottiin, että tällä liittymällä pääsee ruuhkissa edelle. Nyt se poistuu ja sen merkitys on vähäinen ollut? Aika ristiriita? Kuitenkin fakta on, että nopeudet menneet alas. Liittymän ominaisuuksia karsittu ja hinnoitteluun ei tällä ole mitään vaikutusta?

Kaikkien operaattoreiden mobiilikaistojen markkinointi perustuu ns. *******ukseen. Mainostetaan korkeita, useimmiten vain teoreettisesti saavutettavia, nopeuksia ja jätetään liittymän alin nopeus kertomatta. Asiakkaat taas eivät lue sopimusehtoja, joten osittain tietysti ihan oma vika jos luulee saavansa 150 Mbit/s liittymän mutta 3% nopeus tästä täyttääkin palvelun ehdot.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Toma75 kirjoitti:

Mittaus..




Kyllähän tuo nopeus vastaa mitä on luvattu vähintään liittymän nopeudeksi :




Telia Yhteys kotiin M


Netinkäyttäjän varma valinta.



50 Mbit/s


Mobiili



 



Joka kodin laajakaistalla et jää valoihin, vaan nautit sulavista videoista ja sointuvasta musiikista. Tavallisten nettiaskareiden lisäksi pelailukin luonnistuu tällä yhteydellä.


Nopeuden vaihteluväli 10-50 Mbit/s, max 50 Mbit/s.


On myös mittailtu alle lupauksien olevia testejä. Nyt vaan sattui että meni juuru ja juuri lupausten yli. Nopeuksista on keskusteltu niin kauan kuin mobiilidata on ollut olemassa. Siihen ei hirveästi voi vaikuttaa itse. Ainoastaan ulkoiset antennit ja hyvät päätelaitteet. Itselläni ne on niin hyvässä kunnossa kuin vain osaaminen riittää. Katolla on oltu useita tunteja suuntaamassa antenneja ja autolla ajettu cellmapperin kanssa. Mokkulan signaaleja ja db ja laatua tarkkailtu. Mutta jätetään tämä keskustelu näiltä osin ja palataan sopimus asiaan.

 

Eli Telia möi minulle ratkaisuna nopeusongelmiin liittymän, jossa priorisoitudata. Tämä ominaisuus pelastaa ongelmilta. Möi samalla modeemin, jota en halunnut, mutta pakko ottaa. Homma alkoikin toimimaan epäilyistä huolimatta. Nyt sitten ominaisuus poistuu ongelmat palaavat. Asiakaspalvelusta ei vastataan, että kompensaatiota tähän ei tule? Eli maksan Telialle palvelusta jota ei enää ole? EN tiedä miten se voi olla oikein? Miten voi olla mahdolista, että esim. ostat auton kaksilla renkailla ja kohta haetaan talvirenkaat pois... sorry vaan ilmoituksella?? Mitä mieltä olette tälläisesta toiminnasta?

Priorisointia ei olla käytetty markkinoinnissa, eikä tätä myös palvelukuvauksessa, sopimusehdoissa tai asiakasmateriaalissakaan mainita tai ole koskaan mainittu. Kuten tuossa aikaisemmin kerroin, muut asiat ovat kuitenkin tässä koko paketissa suuremmassa roolissa olleet kuin tuo priorisointi. Priorisoinnin vaikutus on ollut hyvin pientä ja tämäkin ainoastaan 4G-verkossa.


 


Mikäli koet, että toiminta palvelun osalta on nyt heikentynyt muutosten johdosta, tulee sinun asian tiimoilta olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Aikaisempi palvelupyyntösi on ilmeisesti lähtenyt kuuluvuuspalautteena eteenpäin. Suosittelen ehdottamasti kokeilemaan chattia, siinä pystytään reaaliaikaisesti keskustelemaan ja katsomaan tilannetta sen vaatimalla tavalla.


Ei voida tätä valitettavasti täällä Yhteisössä syvällisemmin katsoa tai tutkia, sillä tätä kautta emme asiakastietoihin pääse käsiksi. 


 

No minulle markkinoitiin nimenomaan liittymää priorisoidulla datalla. Mutta antaa asian olla ja kidun tuon sopimuksen loppuun. Katsellaan sitten kenen verkossa data liikkuu jatkossa....

Eli alle 10 taasen....

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Minäkin suosittelen, että olet yhteydessä chatin kautta jolloin tilannetta voidaan katsoa saman tien. Mitään et ainakaan menetä vaikka tuletkin juttelemaan. Tekniikan puolen chat palvelee tänään klo 19.30 saakka ja huomenna lauantaina taas aamu yhdeksältä.

Kyllähän siitä huono maku jää, kun liittymän sisältö muuttuu mutta hinta ei.

Minullekkin tämä myytiin priorisoituna liittymänä, ja juuri sen takia otin, kun oli edellisen liittymän kanssa ongelmia.

Vuosi tässä vielä soppariakin jäljellä..

Tänään Telia purki sopimuksen. Eli ei täyttänyt liittymän nopeusehtoja teknisen tuen mielestä. Tukiasema on niin ruuhkainen, että priorisoinnilla toimi, mutta ei ilman. Eli ei ole pelkkä sana tuo  priorisointi tai merkitys aina vähäinen....

On kyllä toiminut yhteys heikommin nykyään, ja on pettymys että ei ole asiakkaille mitään ilmoitusta tullut priorisoinnin poistamisesta, en ainakaan itse ole nähnyt? Lehdestä vain asiasta luin. Toimivuus samaa tasoa kuin entisellä liittymällä, jota olin vaihtamassa pois, ja sitten priorisoitua liittymää.

Ei tämä ole enään sama liittymä mikä minulle myytiin.

Näyttää siltä että joudun ottamaan toisen operaattorin liittymän rinnalle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@mitervao kirjoitti:

On kyllä toiminut yhteys heikommin nykyään, ja on pettymys että ei ole asiakkaille mitään ilmoitusta tullut priorisoinnin poistamisesta, en ainakaan itse ole nähnyt? Lehdestä vain asiasta luin. Toimivuus samaa tasoa kuin entisellä liittymällä, jota olin vaihtamassa pois, ja sitten priorisoitua liittymää.


Ei tämä ole enään sama liittymä mikä minulle myytiin.


Näyttää siltä että joudun ottamaan toisen operaattorin liittymän rinnalle.




Jos yhteys toimii nyt niin paljon hitaammin ettei se täytä enää toimitusehtoja niin siinä tapauksessa kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme. Asia saadaan varmasti sitä kautta järjestettyä kuten tuossa aikaisemmissakin keskusteluissa kävi ilmi.

Tiedotuksesta laitoin kyselyä tuotepäällikölle, palataan siihen myöhemmin.

Kunniamerkki +4

Laitetaan vähän vettä myllyyn. Viimekesänä asuntomessuilla mulle yritettiin väkisin myydä tuota priorisoitua dataa, kuulemma tukiasemaan varattiin täysi kaista liittymälle. Mukana tulleen reitittimen olisi voinut kuulemma myydä pois kun en sitä tarvinnut. En silloin tuohon lämmennyt, onni mikäli se palvelu nyt on poistettu.

Onkohan tuohon kyselyyn tullut vastausta?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@temuk kirjoitti:

Onkohan tuohon kyselyyn tullut vastausta?




Nyt en tiedä, onko @Merja_J saanut tuohon tarkempaa vastausta.


 


Sen voin kuitenkin itse sanoa, että tuo ominaisuus ei ole missään vaiheessa ollut merkittävä osa tuotetta. Sitä ei ole siis mainittu palvelukuvauksessa, sopimusehdoissa tai markkinoinnissakaan. Näiden liittymien toimivuus pyritään varmistamaan ihan muilla tavoin, kuin tällä poistuneella priorisoinnilla. Esimerkiksi tuo palveluun kuuluva modeemi on erittäin laadukas. Lisäksi meillä on tiedossa kaikki osoitteet, joissa näitä liittymiä on käytössä, jolloin pystytään reagoimaan alueen kapasiteettitilanteeseen varsin näppärästi.


 


Liittymä on edelleen hyvä ratkaisu kodin nettiliittymäksi ja mikäli jotakin ongelmia on, niin meidän häiriöilmoituksissa voivat tutkia tilannetta tarkemmin.

Liittymää markkinoitiin priorisoidulla datalla. Minulle ainakin puhelinmyyjän toimesta. Liittymä on hidastellut paljon ja usein iltaisin nopeus on alle 10megaa, mitä ei ostohetkellä annetun lupauksen mukaan pitäisi tapahtua.

Tänään asiakaspalvelusta kerrottiin, että priorisointi päättyi joulukuussa. Missään vaiheessa siitä ei ole oltu yhteydessä asiakkaaseen, että tuote on muuttunut.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Sitten on myyjä valitettavasti puhunut hieman väärillä termeillä, kun priorisointi ei ole koskaan ollutkaan merkittävä osa tätä tuotetta. Kuten kerroin, niin yhteyksien laatu ja toimivuus pyritään varmentamaan muilla tavoin. Mikäli sinulla nopeudet heittelee rajusti, niin tästä olisi hyvä laittaa yhteydenottopyyntöä meidän häiriöilmoituksiin, niin voivat tutkia mitä asialle voi tehdä.

Olen laittanut, useamman. Yhteydenotot ovat vaan tulleet niin, etten ole päässyt vastaamaan ja sitten pitää tehdä taas uusi ilmoitus..

Onhan se harmi, että myyntimies lupailee mitä lupailee ja toiset saavat selitellä jälkeen päin. Meillä ainakin yhteys on hidastellut tuon joulukuun jälkeen..


@temuk kirjoitti:

Onhan se harmi, että myyntimies lupailee mitä lupailee ja toiset saavat selitellä jälkeen päin. Meillä ainakin yhteys on hidastellut tuon joulukuun jälkeen..




Syyttäisin ennemminkin tuotteistusta kuin myyntiä. Keksittiin tuote, jonka kielletään olevan priorisoitu, mutta toimivan vaan paremmin ainakin jossain osoitteissa kuin tavallisen liikkuvan laajakaistan. Sitten priorisointi, jota ei siis ole koskaan virallisesti ollutkaan, joudutaan poistamaan ja aletaan vähättelemään priorisoinnin merkitystä, koska hintaa ei muuteta. Myy tuollaista sitten oikein...


 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@temuk Eniten huolta aiheuttaa mielestäni se, että mitä nopeutta saat netin kautta. Kun mennään alle 10Mt:n yhteysnopeuksien, niin on syytä tarkistella asiaa paremmin. Lähinnä missä näin tapahtuu ja onko meiltä tulossa kenties siihen parannusta esim. kapasiteetin kautta.  Nämä kapasiteetin lisäykset näkyvät vain meillä teknisellä puolella eli Häiriöilmoituksissa. Voit toki tähän laittaa tarkempaa osoitetta tietoon, niin nähdään paremmin asiasta.

Soitin viimeviikolla, reilun puolen tunnin jonottamisen jälkeen puhelu kääntyi asiakaspalveluun kun klo meni yli 18.. sieltä ei osattu auttaa.. yritin jättää soittopyynnön, aika jolloin olisin ollut varmasti kotona oli varattu. Yritän tällä viikolla uudestaan.

Netin hidastelua esiintyy lähinnä iltaisin, ilmeisesti kun muitakin käyttäjiä on paljon. Harmittaa, kun sitoutetaan tuotteeseen, mikä ei toimi ja sen peruminen on tehty kalliiksi ja hankalaksi..

Vastaa