Puhelimen nettiyhteyden jakaminen tietokoneelle

  • 8 September 2021
  • 5 kommenttia
  • 637 katselukertaa

Moikka! Minulla oli käytössä Android-järjestelmän puhelin jossa hotspotin yhdistäminen Asuksen kannettavaan tietokoneeseen onnistui aina moiteettomasti. Nyt olen ostanut IOS-järjestelmän puhelimen. Hotspotin yhdistäminen on nykyään todella hankalaa. Johtuuko tämä siis puhelin/tietokoneen käyttöjärjestelmästä vai mistä? Kaikkien laitteiden päivitykset ovat ajantasalla ja minulla on Telian rajaton netti puhelimessa. Tietokoneen asetuksissa löytyy kohta "datankäyttö". Kun hotspot on yhdistetty, pystyn yhdistyneen laitteen kohdalta valitsemaan "datakäyttö". Sieltä pystyy muokkaamaan rajaa esim kuukausittainen, kiintiö ja rajoittamaton. Minulla nyt kohdasssa kuukausittainen. Mitä tämä kohta meinaa ja liittyykö asiaan jotenkin? Toivottavasti joku saa vähän kiinni XDD


 


Edit HannaMarikaL: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@jessikajp  kirjoitti:

Tietokoneen asetuksissa löytyy kohta "datankäyttö". Kun hotspot on yhdistetty, pystyn yhdistyneen laitteen kohdalta valitsemaan "datakäyttö". Sieltä pystyy muokkaamaan rajaa esim kuukausittainen, kiintiö ja rajoittamaton. Minulla nyt kohdasssa kuukausittainen. Mitä tämä kohta meinaa ja liittyykö asiaan jotenkin? Toivottavasti joku saa vähän kiinni XDD


Kyse on tuon datankäytön kohdalla vain hälytysrajasta. Kun sinulla on puhelimessa rajoittamaton data , niin voit laittaa sen asetuksena myös tietokoneeseen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@jessikajp  kirjoitti:

Moikka! Minulla oli käytössä Android-järjestelmän puhelin jossa hotspotin yhdistäminen Asuksen kannettavaan tietokoneeseen onnistui aina moiteettomasti. Nyt olen ostanut IOS-järjestelmän puhelimen. Hotspotin yhdistäminen on nykyään todella hankalaa. Johtuuko tämä siis puhelin/tietokoneen käyttöjärjestelmästä vai mistä? Kaikkien laitteiden päivitykset ovat ajantasalla ja minulla on Telian rajaton netti puhelimessa. Tietokoneen asetuksissa löytyy kohta "datankäyttö". Kun hotspot on yhdistetty, pystyn yhdistyneen laitteen kohdalta valitsemaan "datakäyttö". Sieltä pystyy muokkaamaan rajaa esim kuukausittainen, kiintiö ja rajoittamaton. Minulla nyt kohdasssa kuukausittainen. Mitä tämä kohta meinaa ja liittyykö asiaan jotenkin? Toivottavasti joku saa vähän kiinni XDD


 


Edit HannaMarikaL: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi




Moikka @jessikajp ja tervetuloa tänne Yhteisöön! 🙂>


 


Mulla itselläni on iPhone ja välillä yhdistän sen hotspotin tietokoneeseen ja tässä en ole ite koskaan huomannut mitään ongelmia. Eli laitan puhelimesta hotspotin päälle ja sen jälkeen haen tietokoneelta kaikki saatavilla olevat verkot ja teen yhdistämisen. Mulla siis HP:n kone käytössä ja siinä Windows10, eli ei pitäisi koneella/käyttöjärjestelmällä olla väliä tuon hotspotin yhdistämisen kanssa. Tuleeko sulla jotain herjaa, kun koitat yhdistämistä tehdä vai eikö tietokone vaan löydä sun puhelinta?

Joo mun kone toisinaan löytää puhelimen ja toisinaan taas ei ollenkaan. Ja välillä kun löytää puhelimen niin ei suostu siihen yhdistämään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jessikajp  kirjoitti:

Joo mun kone toisinaan löytää puhelimen ja toisinaan taas ei ollenkaan. Ja välillä kun löytää puhelimen niin ei suostu siihen yhdistämään.




Pystytkö puhelimen asetuksista vaihtamaan puhelimen jakaman langattoman verkon taajuutta 2,4GHz ja 5GHz välillä. Jos pystyt niin kokeile 5GHz taajuuden käyttöä. Tuolla datarajoituksella ei pitäisi olla vaikutusta asiaan.


 


Oletko kokeillut unohtaa wifi-verkkoa PC:llä ja liittyä siihen uudelleen tai oletko kokeillut vaihtaa verkon SSID:tä?


Tässä myös Applen ohjeita tilanteeseen liittyen https://support.apple.com/fi-fi/HT203302


 


 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Omalla kohdalla tuo iPhonen hotspot löytyy koneella hitaammin kuin muut saatavilla olevat wifi-verkot. Eli wifi-listaa pitää kokeilla useamman kerran.

Toinen seikka on ainakin iPhone12:ssa on "Oma hotspot" valinnan takana "Maksimoi yhteensopivuus". Tätä kannattaa kokeilla, jos tietokone on vähänkin vanhempi. Tuolla asetuksella mitä ilmeisimmin iPhone muodostaa 2,4GHz wifi, kun muuten se muodostaa 5GHz wifi verkon. 

Tässä iPhone 12 puhelimessa hotspot tuntuu toimivan, kun sitä nyt olosuhteiden pakosta joudun käyttämään. Aikasemmassa iPhone 7 puhelimessa hotspot:n toiminta oli epävarmaa.

Vastaa