Puhelimen signaali katkeaa sisällä. Auttaako signaalin vahvistin ja/tai puhelimen vaihto?

  • 26 July 2022
  • 4 kommenttia
  • 106 katselukertaa

Heippa Yhteisö !


En löytänyt oikein sopivia kysymyksiä tai parannus ehdotuksia yhteisön eri osioista ongelmaani / ongelmiini .


Mutta kuitenkin : en pysty puhumaan tai jopa saamaan puheluita sisätiloissa ..


Hyvällä tuurilla saan Telialta viestin että joku on tavoitellut minua ..


Mutta palataan alkutilanteeseen . Jo 2005 olen pyytänyt Telialta kuuluvuus ongelmaan apua ja tuolloin oli vastauksena että pyrkivät löytämään sopivia tukiasema paikkoja. Nyt kun kysyin ( 2022 ) asiaa niin edelleen etsivät sopivaa paikkaa ..


Tuo huono kuuluvuus tilanne ei oikein ole häirinnyt aiemmin kun olin töissä muualla ja puhelut joita oli tapahtuivat työpaikalla ja matkoilla. Mutta nyt olen enemmän kotona ja tosiaan vain ulkotiloissa onnistuu puhelut. Eihän se näin kauniina kesäpäivänä häiritse puhella ulkona ja täyttää papereita .. Mutta vesisateessa ja talvikeleillä tuo ulkopuhelimen käyttö on suht ikävää. ( mahtaisko Telialla olla hommata mulle vaikka vanha puhelin koppi ? )


Ja itse talohan on vanha ( 60v ) eikä siihen ole uusittu uusia selektiivi laseja . 


Olisikohan mitään suositeltavaa aktiivi antennia vahvistamaan sisäpuheluita ? 


Siirryin myös Telian mobiililaajakaista asiakkaaksi pari vuotta sitten koska Elisa purki vanhat kuparit tien poskista .. Eihän tuokaan aivan nappiin mennyt Telian myyntimiesten puheista huolimatta. Ei nuo mobiililaajakaista modeemit saaneet juuri minkäänlaisia nopeuksia aikaiseksi asuinpaikassani .. Itse jouduin rakentamaan toisten palvelun tarjoajien tietojen mukaan toimivan mobiililaajakaistan. 


Ja jottei kaikki olisi niin helppoa niin tuo puhelin kuuluvuus aiheuttaa puhelimessani seuraavanlaisen ongelman : ollessaan kotona huonon signaalin alueella puhelin siirtyy jonkinlaiseen vika tilaan eli se ei lähetä mitään puhelua ennenkuin sen käynnistää uudelleen .. ( IPhone 11 )


Eli yksinkertaisuudessaan kysyn vain signaali vahvistimen merkkiä / mallia ja puhelimen merkkiä / mallia joilla saan Telian kuuluvuuden toimimaan.


Vai täytyykö minun näin 34 vuoden jälkeen vaihtaa operaattoria ?


 


---


Muokkaus SonjaNii: Muokattu hieman otsikkoa


4 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Jos sinulla on nyt jonkinlainen nettiyhteys tarjolla, niin wifi-puhelut voisi olla toimiva. Eli liität puhelimesi kotisi langattomaan verkkoon ja kytket wifi-puhelut päälle. 
Lisäohjetta täällä: https://support.apple.com/fi-fi/HT203032

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@cad60ster  kirjoitti:

Heippa Yhteisö !

En löytänyt oikein sopivia kysymyksiä tai parannus ehdotuksia yhteisön eri osioista ongelmaani / ongelmiini .

Mutta kuitenkin : en pysty puhumaan tai jopa saamaan puheluita sisätiloissa ..

Hyvällä tuurilla saan Telialta viestin että joku on tavoitellut minua ..

Mutta palataan alkutilanteeseen . Jo 2005 olen pyytänyt Telialta kuuluvuus ongelmaan apua ja tuolloin oli vastauksena että pyrkivät löytämään sopivia tukiasema paikkoja. Nyt kun kysyin ( 2022 ) asiaa niin edelleen etsivät sopivaa paikkaa ..

Tuo huono kuuluvuus tilanne ei oikein ole häirinnyt aiemmin kun olin töissä muualla ja puhelut joita oli tapahtuivat työpaikalla ja matkoilla. Mutta nyt olen enemmän kotona ja tosiaan vain ulkotiloissa onnistuu puhelut. Eihän se näin kauniina kesäpäivänä häiritse puhella ulkona ja täyttää papereita .. Mutta vesisateessa ja talvikeleillä tuo ulkopuhelimen käyttö on suht ikävää. ( mahtaisko Telialla olla hommata mulle vaikka vanha puhelin koppi ? )

Ja itse talohan on vanha ( 60v ) eikä siihen ole uusittu uusia selektiivi laseja . 

Olisikohan mitään suositeltavaa aktiivi antennia vahvistamaan sisäpuheluita ? 

Siirryin myös Telian mobiililaajakaista asiakkaaksi pari vuotta sitten koska Elisa purki vanhat kuparit tien poskista .. Eihän tuokaan aivan nappiin mennyt Telian myyntimiesten puheista huolimatta. Ei nuo mobiililaajakaista modeemit saaneet juuri minkäänlaisia nopeuksia aikaiseksi asuinpaikassani .. Itse jouduin rakentamaan toisten palvelun tarjoajien tietojen mukaan toimivan mobiililaajakaistan. 

Ja jottei kaikki olisi niin helppoa niin tuo puhelin kuuluvuus aiheuttaa puhelimessani seuraavanlaisen ongelman : ollessaan kotona huonon signaalin alueella puhelin siirtyy jonkinlaiseen vika tilaan eli se ei lähetä mitään puhelua ennenkuin sen käynnistää uudelleen .. ( IPhone 11 )

Eli yksinkertaisuudessaan kysyn vain signaali vahvistimen merkkiä / mallia ja puhelimen merkkiä / mallia joilla saan Telian kuuluvuuden toimimaan.

Vai täytyykö minun näin 34 vuoden jälkeen vaihtaa operaattoria ?

 

---

Muokkaus SonjaNii: Muokattu hieman otsikkoa


Tuo on lähes sama tarina mistä olen itse kirjoitellut tänne ja muualle. Viimeksi vietiin 3G- masto ja nyt olen samanlaisessa tilanteessa.

Telia nosti kädet pystyyn eivätkä luultavasti tee asialle mitään. Ei siis kunnollista netti- eikä puhelinyhteyttä näköpiirissä. Operaattorin vaihto ei tee itsellä tilannetta paremmaksi.

 

Jos operaattorin vaihto auttaa asiaan, se on helpoin ja nopein ratkaisu.

Passiivivahvistimet on Suomessa ainoastaan sallittuja ja niidenkin toimivuus sisätiloissa on hyvin rajallinen. Pari erilaista viritellään juuri testasin ja tuntui vahvistava teho jäävän kaapeliin matkalla. Loput hävisi siihen jos liikuin sisätiloissa.

Puhelimen vaihdolla voit estää jumiutumisen mutta en usko että se huonoon kuuluvuuteen juurikaan muuten vaikuttaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä se useasti ainakin kokeilunarvoista on testata muut operaattorit. Liittymän vaihtaminen toiselle operaattorille on ainakin minun mielestäni vaivattomampaa kuin antennien ja muiden laitteiden hankkiminen sekä asentaminen. Kannattaa edeltävästi tutkia kuuluvuuskartoista tai jos kerrot summittaisen sijainnin (älä julkisella foorumilla kerro sinun oikeaa tarkkaa katuosoitetta), kulmakunta, kaupunginosa tms. jokin toinen osoite alueelta, niin voidaan ihmetellä joukkovoimalla kuuluvuusalueita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mikäli sinulla on nyt hyvin toimiva internet-yhteys, nopein ja helpoin korjaus asiaan on @AsiakasY jo mainitsema VoWiFi, mikäli liittymäsi ja lisäpalvelusi vain ovat yhteensopivia sen kanssa. Telian VoLTE- ja VoWiFi-ohjeet.

 

Matkapuhelinverkon taajuuksilla toimivia vahvistimia saavat käyttää ainoastaan toimiluvanhaltijat, eli Dna, Elisa, Telia ja Ålcom.

 

Asiakas voi hankkia ainoastaan passiivisen antennin. Ulkoantennista on suuri hyöty, mikäli hankit samalla antenniliittimellä varustetun puhelimen. Yleensä nämä ovat pöytäpuhelinmallisia.

 

Antenniliittimettömien kännyköiden kanssa tilanne on huono. Voit rakentaa passiivisen toistimen kytkemällä kaksi antennia toisiinsa. Tämä kuitenkaan harvoin parantaa kuuluvuuttaa riittävästi, ellei puhelinta paina kiinni sisäantenniin. Eli aivan kuten @Talvensa kertoi kokemuksistaan.

Vastaa