Puhelin ei pysy 4G verkossa Tampereella

  • 22 April 2020
  • 4 kommenttia
  • 174 katselukertaa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

On se, että puhelin ei osaa pysyä 4G:ssä vaan hyppi 3G:hen ja joskus myös 2G:hen vaikka asun isossa kaupungissa kuin Tampere ja luulis et tääl kuuluu 4G kaikkialla mutta miksi se ei pysy siinä? Varsin raivostuttavaa. Kun mulla oli Saunalahti niin se sentään osasi pitää 4G:n kokoajan ja vaihtui vasta kun oikeasti 4G ei enää kuulunu.


 


Telian verkkoon pitäisi kyllä tehdä jtn korjauksia ku puhelin ei osaa päättää missä verkossa se on.


 


Edit ReOlivia: Täsmennetty otsikkoa


4 kommenttia

Tampereen alueella on varsin kattava 4G-verkko. Toki on varmasti sellaisia paikkoja missä se ei välttämättä toimi normaalisti. Pääsääntöisesti kun puhelin on 4G:n alueella tulisi sen ottaa myös kiinni siihen. Siinä voisi kokeilla verkkoasetusten nollausta sieltä puhelimen asetuksista. Se palauttaa kaikki verkkoasetukset tehdasasetuksille ja hakee verkot uudelleen.


 


Teknisesti tähän tilanteeseen on hankala tehdä muutosta. Puhelin määrittelee itse aina tuon käyttämänsä verkon. Tämä tapahtuu pääsääntöisesti niin että se ottaa sillä hetkellä sen vahvimman verkon käyttöön vaikka siellä olisi myös muitakin verkkoja käytössä.


 


Oletko testannut toista puhelinta sillä liittymällä? Tällä pystyy hyvinkin nopeasti määrittelemään mikä siinä voisi olla. Jos liittymä toimii toisella puhelimella normaalisti niin silloin voimme rajata tämän siihen nykyiseen puhelimeen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

En kyllä ole testannu toisella puhelimella ja tää mun nykyinen puhelin iPhone 7. Kartasta katsoin niin kyllä 4G:n pitäisi toimia hyvin mutta ihmettelen et miks puhelin silti hyppää 3G:hen varsinkin kun olen sisätiloissa. 

 

Kesken puhelunkin puhelin tipahtaa 4G.stä 3G verkkoon välillä.

 

Mutta miksi sitten kun olin toisella operaattorilla asiakas niin siinä se osasi pitää verkon 4G:ssä eikä hypi kuin Telialla?

Matkapuhelimen kuuluvuuteen vaikuttaa useat eri asiat aina puhelimesta siihen miten puhelin saa yhteyden tukiasemaan. Silloin puhelin itse päättää mitä verkkoa se käyttää.


 


Tähän vaikuttaa myös VoLTE eli 4G-puhe. Jos puhelimesta ei löydy tätä ominaisuutta tiputtaa se verkon automaattisesti puhelussa aina tuolle 3G:lle. Tämä voisi olla kiinni myös liittymästä. Tuo 4G-puhe pitää olla kytkettynä myös liittymälle. Pääset tarkistamaan sen omilta sivuilta.


 


Tarkka polku on Liittymäni ja palveluni -> mobiililittymät -> oma numero -> sen alta lisäpalvelusi -> Telia 4G-puhe

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Antsa92@  kirjoitti:

En kyllä ole testannu toisella puhelimella ja tää mun nykyinen puhelin iPhone 7. Kartasta katsoin niin kyllä 4G:n pitäisi toimia hyvin mutta ihmettelen et miks puhelin silti hyppää 3G:hen varsinkin kun olen sisätiloissa. 

 

Kesken puhelunkin puhelin tipahtaa 4G.stä 3G verkkoon välillä.

 

Mutta miksi sitten kun olin toisella operaattorilla asiakas niin siinä se osasi pitää verkon 4G:ssä eikä hypi kuin Telialla?


Muutama asia kannattaa tarkistaa ja ottaa huomioon sisäkuuluvuusongelmissa:

 

- Näkyykö 4G-logo ainakin joskus puheluiden aikana? Vai tippuuko 3G:lle heti ja koko puhelun ajaksi? Kannattaa tosiaan tarkistaa, että 4G-puhelut on kytketty päälle Telian portaalissa ohjeiden mukaisesti

 

- Mikäli sisäkuuluvuus on heikkoa ja kotona on käytössä langaton wifi-verkko niin Wifi-puhelut voi ottaa käyttöön. Tapahtuu niin, että 4G-puhelut on oltava aktivoitu (kts. alla oleva linkki) ja puhelin oltava kytketty kodin langattomaan verkkoon. Tämä jälkeen puhelut menevät wifin kautta eikä 4G/3G/2G:n kautta. Tarkemmat ohjeet asiaan löytyy Telian sivuilta: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/4G-puhe-ja-Wifi-puhelut

 

Tässä ote kytkentäohjeesta:

---

Kun 4G-puhe on kytkeytynyt, voit laittaa Wifi-puhelut päälle ja hallita soitonsiirtoja joko Minun Telia -sovelluksessa tai kirjautumalla osoitteessa telia.fi. Palvelut löydät kohdasta Lisäpalvelut.

--

 

- Telian tukiasemat voivat olla eri paikassa kuin Elisan. Myös käytettävät taajuudet voivat olla erilaisia. Elisan tukiasema on saattanut olla lähempänä kotiasi kuin Telian, jonka takia 4G-signaali on ollut vahvempi. Mikäli lähimmässä Telian tukiasemassa ei ole käytössä B20 800MHz-taajuutta voi 4G-sisäkuuluvuus heikentyä rakennuksen sisällä, mikäli käyttöpaikka ei ole ihan optimaalinen tukiasemaan nähden. Monet uudemmat rakennukset ovat enegiatehokkaita ja vaimentavat kännyköiden signaalia voimakkaasti. Kuuluvuuskartat onkin tehty ulkokuuluvuuden perusteella, koska sisäkuuluvuuteen vaikuttavat monet asiat. Puhelin saattaa myös hyppiä sisällä heikossa kuuluvuudessa tukiasemien välillä jolloin se saattaa helpommin siirtyä 3G:lle. Oletko huomannut eroa toimivuudessa eri puolilla kotia, ikkunoiden luona tai jos teillä on parveke?

 

- Verkko päättää millä G:llä mennään puhelimessa, esimerkiksi jos Telian tukiasemassa on vain B3 1800MHz taajuus ja signaalin voimakkuus tippuu tietyn rajan alle sisätiloissa niin tukiasema vaihtaa siinä tapauksessa 2G/3G:lle, joka toimii 900MHz-taajuudella ja kuuluu paremmin rakennuksen sisätiloihin. Matalampi taajuus menee paremmin rakenteiden läpi.

 

- www.cellmapper.net osoitteesta voi katsoa lähimmät Telian tukiasemat omaan käyttöpaikkaan nähden ja katsoa näkyykö sieltä onko lähimmissä tukiasemissa B20 (800MHz) taajuutta. Jos haluat niin voit myös laittaa kyseiset eNB tukiasemanumerot tänne niin voidaan myös tutkiskella asiaa sitä kautta tarkemmin.

 

- Jos ongelmat jatkuvat kaikista toimista huolimatta niin kannattaa tehdä asiasta kuuluvuuspalaute Telialle.

Vastaa