Puhelin ei saa signaalia

  • 9 September 2016
  • 8 kommenttia
  • 66 katselukertaa

Aivan yllättäen puhelimesta katosi signaali. Ei voi soittaa puheluita eikä netti toimi.

Kyseessä Lumia 520.

Missäköhän vika?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kma123 kirjoitti:

Aivan yllättäen puhelimesta katosi signaali. Ei voi soittaa puheluita eikä netti toimi.


Kyseessä Lumia 520.


Missäköhän vika?




Onko alueella häiriöitä? https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Hairiokartta?id=1401


 


Käynnistä puhelin uudelleen, irroita akku ja laita takaisin.


 


Kokeile SIM-korttia jossain muussa laitteessa, toimiiko?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kma123 kirjoitti:

Aivan yllättäen puhelimesta katosi signaali. Ei voi soittaa puheluita eikä netti toimi.


Kyseessä Lumia 520.


Missäköhän vika?




Itse asiassa mullakin katosi Soneran matkapuhelinverkon signaali, niin 2G, 3G ja 4G, useammasta tukiasemasta. Mielenkiintoista, taas jokin verkkovika.

Häiriökartan mukaan tässä osoitteessa ei pitäisi olla häiriöitä 3G-signaalissa.

5-10km:n päässä löytyy häiriöalueita kyllä. 

4G:tä ei tässä mallissa edes ole ja 2G:lläkään ei saa yhteyttä.

Tuota puhelimen uudelleen käynnistämistä akun irroituksineen jo kokeilinkin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kma123 kirjoitti:

Häiriökartan mukaan tässä osoitteessa ei pitäisi olla häiriöitä 3G-signaalissa.


5-10km:n päässä löytyy häiriöalueita kyllä. 


4G:tä ei tässä mallissa edes ole ja 2G:lläkään ei saa yhteyttä.




Jep, itsellä tippui kaikki verkot, signaali kyllä löytyy, mutta puhelin ei pysty rekisteröitymään verkkoon. Tiedä sitten, mikä on ongelmana. Jos tulee hätätilanne, niin SIM vain ulos, ja 112 soitto, pitäisi valikoida toimivan verkon. Ei auta kuin odottaa. 😛 Onneksi mulla vielä Elisan liittymä juuri katkojen varalta.


 


Kurkkasin Soneran facebook -seinää, näyttää olevan ongelmia niin Lappeenrannassa, Lahdessa ja Mäntsälässä. Sekä minulla täällä noista pisteistä muodostuvassa kolmiossa. Elikkäs voi voi... 


 


Ja virallinen tiedoite:


 


https://www.sonera.fi/asiakastuki/vika-ja-hairiotiedotteet


 


---


Häiriön alkamisaika: 09.09.2016 23:44


Arvioitu päättymisaika: N/A


 


 


Matkapuhelinverkossa vikaa Lahden, Kouvolan, Kotkan sekä Lappeenrannan alueilla.

Vika vaikuttaa 2G sekä 3G verkon toimivuuteen puheen ja dataliikenteen osalta.

Vika tullaan korjaamaan niin pian, kuin mahdollista. Pahoittelemme ongelman aiheuttamaa haittaa.

Päivitys: päivitetty alueellinen vaikutus.

Ystävällisin terveisin
Sonera asiakaspalvelu

Itsellänikin alkuun n.5min oli signaali ilman verkkoja, sitten katosi sekin.

 

Nyt puhelin itse ilmoitti:

"Valitsemasi verkko ei ole käytettävissä. Haluatko valita toisen verkon?"

 

Häiriökartan perusteella olen myös itse kahden, n.5-10km:n päästä alkavan laajemman häiriöalueen välissä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kma123 kirjoitti:

Itsellänikin alkuun n.5min oli signaali ilman verkkoja, sitten katosi sekin.


 


Nyt puhelin itse ilmoitti:


"Valitsemasi verkko ei ole käytettävissä. Haluatko valita toisen verkon?"


 


Häiriökartan perusteella olen myös itse kahden, n.5-10km:n päästä alkavan laajemman häiriöalueen välissä.




Jep, ei tuo kartta pysy perässä... Omassa paikassa ei pitäisi olla häiriötä, mutta kyllä vain on jumissa. Toivotaan, että verkonhallinta saa ongelman korjattua. Mielestäni koska kaikki verkot ja tekniikat juuri tällä seudulla jumissa, viittaisi johonkin ongelmaan matkapuhelinkeskuksessa... Tai sitten taas klassinen "ollaan vedetty update, mutta nyt ei pelitä".

Kunniamerkki +10

^ Näin se juuri menee.

 

Tuollainen vika viittaisi selvästi ongelmaan matkapuhelinkeskuksessa tai radioverkon yhteyksissä sinne. Yhteys tarvitaan sekä aluetta palvelevan keskusken vierailijarekisteriin että SIM-kortin kotirekisteriin. Varsinaisen yhteyden muodostaa tuo palveleva keskus, mutta liittymän tunnistetiedot haetaan aina kotirekisteristä. Ongelma jompaan kumpaan riittää jo estämään puhelu/data yhteydet.

Vastaa