Puhelin vaihtaa tukiasemaan joka on kauempana


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Jostain syystä mun puhelin on alkanut yhtäkkiä yhdistämään tukiasemaan jolla on 5G-yhteys joka on 4km päästä vaikka löytyy 4G tukiasema lähempänä. 2km.


Ei ole ennen tätä tehnyt, tai ehkä alkoi kun hankin 5G-liittymän.


Yksi ihmeellinen asia on että saan paremman signaalin siitä tukarista joka on 4km päästä?


Se vaihtaa yleensä siihen 4km tukariin kun olen olohuoneessa. Olohuoneessa niin 2km tukarilta saan 2/5 palkkia signaalia kun 4km tukarilta saan 4/5 palkkia signaalia ja "5G-yhteyden" joka antaa ehkä vaan sen 20mbps.


 


 


 


---


Muokkaus Se_Jesse: tiivistetty otsikkoa


2 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Akufranorge  kirjoitti:

Jostain syystä mun puhelin on alkanut yhtäkkiä yhdistämään tukiasemaan jolla on 5G-yhteys joka on 4km päästä vaikka löytyy 4G tukiasema lähempänä. 2km.

Ei ole ennen tätä tehnyt, tai ehkä alkoi kun hankin 5G-liittymän.

Yksi ihmeellinen asia on että saan paremman signaalin siitä tukarista joka on 4km päästä?

Se vaihtaa yleensä siihen 4km tukariin kun olen olohuoneessa. Olohuoneessa niin 2km tukarilta saan 2/5 palkkia signaalia kun 4km tukarilta saan 4/5 palkkia signaalia ja "5G-yhteyden" joka antaa ehkä vaan sen 20mbps.

 


Jos sinulla on 5G valittuna puhelimessa niin sinne se ensisijaisesti yhdistää jos mahdollista.

4G ja 5G signaalitason mittaukset eroavat toisistaan ja palkit puhelimessa ovat vähän sinnepäin, ne ei juuri kerro mitään.

Lisäksi asiaan vaikuttaa mihin suuntaan maston antenni on suunnattu, oletko antennikeilan keskellä vai reuna- alueella, se vaikuttaa signaalin voimakkuuteen. Lisäksi maastoesteet on myös suuri tekijä, mäet, rakennukset, puut jne vähentävät signaalin voimakkuutta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Akufranorge  kirjoitti:

Jostain syystä mun puhelin on alkanut yhtäkkiä yhdistämään tukiasemaan jolla on 5G-yhteys joka on 4km päästä vaikka löytyy 4G tukiasema lähempänä. 2km.

Ei ole ennen tätä tehnyt, tai ehkä alkoi kun hankin 5G-liittymän.

Yksi ihmeellinen asia on että saan paremman signaalin siitä tukarista joka on 4km päästä?

Se vaihtaa yleensä siihen 4km tukariin kun olen olohuoneessa. Olohuoneessa niin 2km tukarilta saan 2/5 palkkia signaalia kun 4km tukarilta saan 4/5 palkkia signaalia ja "5G-yhteyden" joka antaa ehkä vaan sen 20mbps.

 

 

 

---

Muokkaus Se_Jesse: tiivistetty otsikkoa


4G ja 5G voivat tulla eri tukiasemista, yhtäaikaa. Eli puhelin voi olla yhteydessä kahteen eri tukiasemaan samaan aikaan. Eli et pysty suoraan tietämään mistä tukiasemasta 5G tulee oikeasti. Puhelin voi hyvin todennäköisesti edelleen käyttää lähempää tukiasemaa 4G:lle ja 5G (esim. 700 MHz) tulee sitten kauempaa, jos sitä ei ole lähimmässä tukiasemassa.

 

Puhelimen signaalipalkit ovat hyvin suuntaa antavia enkä suosittele niistä tekemään mitään johtopäätöksiä. Cellmapper ohjelmalla voi katsoa tarkemmin 4G/5G signaaliarvoja. 

Vastaa