Puheluiden katkeilu ja omituiset äänet

  • 30 September 2020
  • 4 kommenttia
  • 73 katselukertaa

Hei,

 

Kysynpä nyt täällä, jos joku olisi kohdannut vastaavaa.

 

Puhelimena Oneplus 7 Pro ja liittymänä 4G Rajaton 150M

 

Kun vaihdoin Telialle, alkoi minulla esiintymään puheluissa omituisia katkeamisia, joissa puhelu ei niinkään katkea vaan molemmille osapuolille alkaa kuulumaan liitteen mukaista sekasotkua. Puhelu ei koskaan palaudu takaisin, vaan tämä mysteeriääni jatkuu niin kauan kunnes jompikumpi osapuoli katkaisee puhelun. Puhelun katkeaminen ei myöskään vaikuttaisi riippuvan vastaanottajan liittymästä, koska tämä on tapahtunut soitettaessa Elisan, DNA:n tai Telian liittymään.

 

En ole keksinyt mikä katkeamisen aiheuttaa, koska se tuntuu tapahtuvan todella satunnaisesti. Joskus katkos tapahtuu kun verkko tippuu LTE -> H+, mutta katkeaminen on myös tapahtunut ilman että 4G-verkosta pudotaan. Olen puhelimen puolesta kokeillut vaihtaa useita asetuksia (VOLTE on/off, Wifi-puhelut on/off, APN-resetointi, koko puhelimen resetointi etc). Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että vika olisi puhelimessa, koska tämä puhelin toimi ongelmitta muiden operaattoreiden 4G-liittymillä ennen Telialle siirtoa.

 

Toivottavasti jollakulla on jotain ideaa, koska onhan tämä vähän naurettavaa kun puhelut ovat viimeksi katkeilleet näin usein yli 10 vuotta sitten 🙂>

 


4 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Moikka @naabvb ja tervetuloa keskustelemaan Telia Yhteisöön!


 


Kuulostaa erikoiselta nuo äänet ja samoin kyllä ongelma kokonaisuudessaan. Hyvä kuulla, että olitkin jo tehnyt laajoja testejä ja sitä myötä viankuvauksesi on kyllä jo suhteellisen tarkka.


 


Puhelimella olisi hyvä vielä testata, että miten se toimii, jos liittymältäsi otetaan pois 4G-puhe ominaisuus eli tuo mainitsemasi VoLTE. Liittymän asetuksista sitä ei itse saa pois otettua vaan sinun tulisi ottaa yhteys tänne Telian häiriöilmoituksiin esim. kirjautumalla Minun Teliaan selaimella tai lataamalla Minun Telia -sovelluksen ja pyytää siellä ottamaan häiriön rajoituksen ajaksi VoLTE pois päältä. Tämän jälkeen olisi hyvä kokeilla vieläkö häiriöt jatkuvat samalla tavalla kuin aiemmin ja jolleivat jatku niin sitten voisi kytkeä palvelun takaisin ja jälleen kokeilla.


 


Mikäli ongelmat kuitenkin jatkuvat, olisi hyvä ottaa ylös tarkat kellonajat, jotta pääsemme tutkimaan häiriötä mahdollisimman tarkoin tiedon eli tarkka kellonaika ja päivämäärä milloin häiriötä kuului. Samoin soittaja ja vastaanottajan puhelinnumerot ovat tärkeitä häiriön kartoittamisessa. Häiriöilmoituksen voit jättää samaisen chatin kautta tai esim. lomakkella. Kumpaa kautta sitten laittaisitkaan viestiä, niin voit linkata tämän keskustelun, niin saadaan tästä jo mukavasti alkutietoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

 


@AnneAn@  kirjoitti:

Moikka @naabvb ja tervetuloa keskustelemaan Telia Yhteisöön!

 

Kuulostaa erikoiselta nuo äänet ja samoin kyllä ongelma kokonaisuudessaan. Hyvä kuulla, että olitkin jo tehnyt laajoja testejä ja sitä myötä viankuvauksesi on kyllä jo suhteellisen tarkka.

 

Puhelimella olisi hyvä vielä testata, että miten se toimii, jos liittymältäsi otetaan pois 4G-puhe ominaisuus eli tuo mainitsemasi VoLTE. Liittymän asetuksista sitä ei itse saa pois otettua vaan sinun tulisi ottaa yhteys tänne Telian häiriöilmoituksiin esim. kirjautumalla Minun Teliaan selaimella tai lataamalla Minun Telia -sovelluksen ja pyytää siellä ottamaan häiriön rajoituksen ajaksi VoLTE pois päältä. Tämän jälkeen olisi hyvä kokeilla vieläkö häiriöt jatkuvat samalla tavalla kuin aiemmin ja jolleivat jatku niin sitten voisi kytkeä palvelun takaisin ja jälleen kokeilla.

 

Mikäli ongelmat kuitenkin jatkuvat, olisi hyvä ottaa ylös tarkat kellonajat, jotta pääsemme tutkimaan häiriötä mahdollisimman tarkoin tiedon eli tarkka kellonaika ja päivämäärä milloin häiriötä kuului. Samoin soittaja ja vastaanottajan puhelinnumerot ovat tärkeitä häiriön kartoittamisessa. Häiriöilmoituksen voit jättää samaisen chatin kautta tai esim. lomakkella. Kumpaa kautta sitten laittaisitkaan viestiä, niin voit linkata tämän keskustelun, niin saadaan tästä jo mukavasti alkutietoa.


 Eikös tuo "liittymän lisäpalvelut" , Telia 4G puhe kytkentä pois aja saman asian?

 

Joissain tapauksissa olen itse kohdannut myös hitautta ja todella huonoa äänenlaatua, kun olen soittanut Telia - Elisa , ja puhelu on mennyt 2G verkkoon.


@Purnipsi@  kirjoitti:

 Eikös tuo "liittymän lisäpalvelut" , Telia 4G puhe kytkentä pois aja saman asian?


 


Joissain tapauksissa olen itse kohdannut myös hitautta ja todella huonoa äänenlaatua, kun olen soittanut Telia - Elisa , ja puhelu on mennyt 2G verkkoon.




Minun Teliassa on pieni lapsus tähän liittyen, eikä 4G-puhetta pysty ottamaan sieltä pois. Ainoastaan wifi-puheluita pystyy hallitsemaan tätä kautta.


 


Onko huono äänenlaatu siis jatkunut koko puhelun loppuun saakka?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

 Eikös tuo "liittymän lisäpalvelut" , Telia 4G puhe kytkentä pois aja saman asian?


 


Joissain tapauksissa olen itse kohdannut myös hitautta ja todella huonoa äänenlaatua, kun olen soittanut Telia - Elisa , ja puhelu on mennyt 2G verkkoon.




Minun Teliassa on pieni lapsus tähän liittyen, eikä 4G-puhetta pysty ottamaan sieltä pois. Ainoastaan wifi-puheluita pystyy hallitsemaan tätä kautta.


 


Onko huono äänenlaatu siis jatkunut koko puhelun loppuun saakka?




No joo, meninkin tuohon lapsukseen. 😁> Mutta siitä olen varma, että joskus pystyi koko palvelun ottamaan pois, ehkä puoli vuotta sitten? Tuo on joskus viime aikoina muuttunut, syön vaikka hattuni.


 


Kyllä se yleensä on loppuun asti jatkunut. Elisan puolelta on selvitelty tuota AMR NB , WB  ,  Telia 4G puhe - Elisa piirikytkentäiset/4G puhe haastetta, johonkin operaattoreiden väliseen maastoon tökkää. Ilmeisesti puhelun aloitusprosessissa, kun laite kertoo soveltuvat kodekit, ei joko Telialla tai Ellulla jokin kohtaa - tai sitten järjestelmä onnistu neuvottelemaan. Sentään mykkiä puheluita ei ole ollut, kuten jollakin toisella toimijalla joskus oli.


 


 @snow28 kanssa olemme soitelleet ja tutkineet haastetta ja käsittääkseni hän oli johonkin tahoon yhteyksissä sen tiimoilta, josta se meni jatkoselvitykseen.

Vastaa