Radikaalisti hidastunut mobiilinetti liittymäpäivityksen myötä

  • 28 March 2018
  • 2 kommenttia
  • 7 katselukertaa

Päivää,

 

Olen nyt viime aikoina havahtunut hyvin omituiseen ilmiöön, joka tuntuu ilmenneen vasta nyt päivitettyäni puhelimeni liittymän alkuperäisestä L-liittymästäni uuteen L+:aan ja olo on hieman k*setetulla hinta/laatu-suhde huomioiden.

 

Nimittäin, ennen päivitystä (n. 2kk sitten) puhelimeni hyödynsi kotona 4G+ yhteyttä lähes jatkuvasti joka päivä, koko vuorokauden ajan, ongelmitta, tarjoten nopeudeksi väliltä 50 - 80 Mbit/s. Tietty välillä (silti harvemmin) käytiin myös pelkän 4G:n puolella, mutta silti nopeudet pysyivät n. 20 - 50 Mbit/s vauhdeissa.

MUTTA nykyään liittymävaihdon jäljiltä olen huomannut, että päivästä toiseen puhelimeni ei saa nopeudeksi muuta kuin 4G:n kautta mitätöntä 13-17 Mbit/s. 4G+:n puolella ei käydä lainkaan ja nopeudet nykyään ovat lähes vain murto-osa siitä, missä vielä hetki sitten pyörittiin.

 

Miten ihmeessä on mahdollista että ns. "nopeammalla ja isommalla" nettiliittymällä saadaan vain mitätön murto-osa, mihin edeltävä "pienempi" nettiliittymä kykeni? Pahasti kyllä haiskahtaa tämmöinen touhu...

 

Tiedän että mobiilinetin nopeus ei koskaan ole 100%:sti stabiili samoissa nopeuksissa ja ruuhka-aikana nopeus jakaantuu/hidastuu käyttäjien kesken, mutta sitä en nielä ettäkö "mysteerisesti yht'äkkisesti" entinen nettinopeuteni olisi lähes 75%:sti hidastunut dataruuhkan vuoksi, joka täällä harvemmin asutulla seudulla on hyvinkin kyseenalaista.

 

Missä siis vika/tukos? Toivon vinkkejä/neuvoja ja erityisesti Telian suunnalta mahd. nopeasti selvitystä asiaan. Vai tarviiko tässä ruveta arvioimaan liittymän/operaattorin sopivuutta uudelleen?

 

-Normanni


2 kommenttia


@Normannikirjoitti:

Päivää,

 

Olen nyt viime aikoina havahtunut hyvin omituiseen ilmiöön, joka tuntuu ilmenneen vasta nyt päivitettyäni puhelimeni liittymän alkuperäisestä L-liittymästäni uuteen L+:aan ja olo on hieman k*setetulla hinta/laatu-suhde huomioiden.

 

Nimittäin, ennen päivitystä (n. 2kk sitten) puhelimeni hyödynsi kotona 4G+ yhteyttä lähes jatkuvasti joka päivä, koko vuorokauden ajan, ongelmitta, tarjoten nopeudeksi väliltä 50 - 80 Mbit/s. Tietty välillä (silti harvemmin) käytiin myös pelkän 4G:n puolella, mutta silti nopeudet pysyivät n. 20 - 50 Mbit/s vauhdeissa.

MUTTA nykyään liittymävaihdon jäljiltä olen huomannut, että päivästä toiseen puhelimeni ei saa nopeudeksi muuta kuin 4G:n kautta mitätöntä 13-17 Mbit/s. 4G+:n puolella ei käydä lainkaan ja nopeudet nykyään ovat lähes vain murto-osa siitä, missä vielä hetki sitten pyörittiin.

 

Miten ihmeessä on mahdollista että ns. "nopeammalla ja isommalla" nettiliittymällä saadaan vain mitätön murto-osa, mihin edeltävä "pienempi" nettiliittymä kykeni? Pahasti kyllä haiskahtaa tämmöinen touhu...

 

Tiedän että mobiilinetin nopeus ei koskaan ole 100%:sti stabiili samoissa nopeuksissa ja ruuhka-aikana nopeus jakaantuu/hidastuu käyttäjien kesken, mutta sitä en nielä ettäkö "mysteerisesti yht'äkkisesti" entinen nettinopeuteni olisi lähes 75%:sti hidastunut dataruuhkan vuoksi, joka täällä harvemmin asutulla seudulla on hyvinkin kyseenalaista.

 

Missä siis vika/tukos? Toivon vinkkejä/neuvoja ja erityisesti Telian suunnalta mahd. nopeasti selvitystä asiaan. Vai tarviiko tässä ruveta arvioimaan liittymän/operaattorin sopivuutta uudelleen?

 

-Normanni


Moikka @Normanni!

 

No varsin mystiseltähän tuo kuulostaa että spekseiltään parempi liittymä ei pääse samoihin nopeuksiin kun aikaisempi.

Lähtisin ratkomaan ongelmaa seuraavasti:

 

Laitteesta tulisi nollata verkkoasetukset. Useimmissa puhelimissa löytyy reittiä Asetukset -> Verkkoasetukset -> Nollaa, jonka jälkeen laitteen uudelleen käynnistyksellä hakee uudet asetukset automaattisesti.

Monesti liittymäpäivityksen yhteydessä nuo saattaapi mennä "jumiin" ja vaatii edellä mainitun toimenpiteen.

 

Mikäli yllä oleva omatoiminen "elvytys" ei auta niin melkeinpä meidän kanssa lähteä tarkemmin tutkimaan liittymän toimivuutta. Sehän onnistuu vaikkapa soittelemalla meillepäin tai netissä chatbotin kautta. :)

Yhteydenottotavat: https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot

Moi @TomiPi,

 

Kiitos nopeasta ja avuliaasta vastauksesta! 

 

Mystistäpä hyvinkin juu, mutta tällä kertaa ei onneksi sen vaikeammaksi säätämiseksi homma mennyt, sillä tällä pikku ohjeistamallasi kikalla sain kuin sainkin mobiiliyhteydet taas kattoon ja nyt ainakin toistaseksi tuntuisi pelittävän ja pysyttelevän siellä. :smileyhappy:

 

Muistaapa jatkossakin sit kyseistä toimenpidettä hyödyntää, kun/jos taas liittymää päivitellään. Tällä kertaa onneksi ongelma ratkesi näinkin helpolla! 

 

-Normanni

 

 

Vastaa