Rovaniemen alueen tukiasemat

  • 5 February 2015
  • 7 kommenttia
  • 38 katselukertaa

Hei! Asun Rovaniemellä, Mikonkadulla talo 5. 96300 Postinro. Mistähän suuntaa löytyisi lähin tukiasema? Minulla on Soneran aito max 150mb liittymä, mutta en saa siitä nopeustesteissä irti kuin 10-20megaa? Ennätysnopeudet yö/aamuyö aikaan 40-50mbs. Modeemi näyttää täysiä pykäliä ympäri taloa joten vaikea sanoa missä olisi sille paras paikka. Onko alueella niin paljon 4g käyttäjiä tukiasemaa kohden vai mistä hidastelu johtuu? Onko rovaniemen verkoon tulossa edes parannuksia lähiaikoina?


7 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Asuntosi länsipuolella muutaman sadan metrin päässä on lähin tukiasema, missä on 3G ja LTE. Tukiasemaan tulee jossain vaiheessa parannusta LTE:n osalta. Olet vielä nopeuksiesi kanssa LTE-verkon nopeudenvaihteluvälillä eli 10-80MT.

 

Hidastelu johtuu tästä, että on tämän tukiaseman alla on muitakin käyttäjiä, mutta uskoisin parannuksen tulevan piakkoin.

 

Yleisesti katsottuna, niin Rovaniemen kuin Suomen 4G-verkkoon tulee huomattavia parannuksia tänä vuonna.

Vaikka tekstistä se varmasti selvenneekin, Kyseessä 4G LTE yhteys. Lisätäkseni vielä nopeustesteissä viive on mielestäni normaali ~30ms paikkeilla. Eli tuntuisi että itse signaali kuitenkin olisi suht hyvä mutta silti ei saada haluttuja latausnopeuksia? Lähetys nopeuskin pyörii kutenkin 10-20megan välillä johon olenkin tyytyväinen jos siinä pysyy.

Eli ei taida pahemmin mitään olla tehtävissä kuin odottaa tukiasemien päivitystä 🙂 Onko mitää tarkempaaa tietoa päivitysajan kohdasta että kannattaako minun tässä vaiheessa esimerkiksi laskea liittymäni 50Megaan, koska turhaan kai pidän 150mb yhteyttä jos en sellaisia nopeukisa ole lähimaisin saamassakaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Kysäisen alueen suunnittelijalta tarkennusta tähän ajanjaksoon. Vastauksen saatuani naputan tänne.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tukiaseman suuntakuviot voit skannata Cellmapperillä jos on Android älypuhelin.

 

https://www.taisto.org/Cellmapper

 

Kannattaa skannata niin näet kuinka pitkälle tukiasema kantaa ja mahdollisesti arvoida käyttäjämäärän. Näet myös solun koon. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Osoitteesi vieressä olevalla tukiasemalla pitäisi toimia kaikki ihan ok. Mikäli alkaa vauhti hiipumaan alle 10megan, niin suosittelen ottamaan yhteyttä Soneran Omien Sivujen kautta meidän tekniseen asiakaspalveluun kirjaamalla vikailmoituksen tutkittavaksi.

Moi

 

Minulla on Rovaniemellä Kaamoskuja :lla ollut iltanopeudet todella hitaita 4G:ssä. Viime kesästä hidastunut koko ajan. Tällä hetkellä 1 mega on jo aika hyvin illalla, mutta aamuisin ja arki päivänä 10 - 20 megaa. Laitteena Huawein 4G router B593s tehoanteneilla ja Galaxy S5. Puhelimella on turha tehdä iltaisin 4G ssä mitään. 

 

Työpaikkani on kaupungin toisella puolella ja töissä känny lataa sisään speedtest -sovelluksella 50 - 90 megan vauhtia. Ja tasaisesti.

 

Olen tehnyt ilmoituksia ja jopa kerran on vastattukin. Lupailtiin maaliskuulle tukiasemaa lähialueelle helpottamaan, mutta saa nähdä että tuleeko.

 

Soneran 3G on useasti parempi ladatessa, mutta uppi on aina todella hidasta (0,2 megaa max).

Vastaa