SIM-kortti ja muistikortti

  • 26 April 2015
  • 7 kommenttia
  • 87 katselukertaa

Minulla on ristiriita kännykän korttien kanssa. SIM-kortin saan Soneran nykyisestä nettiyhteydestä,

mutta muistikortti on vielä kuukauden voimassa olevasta DNA-puhelinyhteydestä.

Pystytäänkö käyttämään kortteja samassa kännykässä?


7 kommenttia

Ei muistikorteilla ole mitään operaattoririippuvuuksia. Se on ihan sama mistä se on ostettu.

Kiitän tiedosta. Entä sitten SIM-kortin käyttöönotto?

Mitä meinaa liittymän numero? Ei ole sama puhelinnumeroni kanssa.

 

SIM on liittymälle (sopimukselle) ja jos uudessa puhelimessa jatketaan vanhan liittymän käyttöä niin SIM vain siirretään uuteen puhelimeen (molemmat puhelimet suljettuna). Nettitikun SIM ei välttämättä pelaa puhelimessa. Riippuu mitä ominaisuuksia liittymään (sopimukseen) on SIMmille laitettuna. Mutta sen varmaan olet selvittänyt Soneran asiakaspalvelun tai kauppiaan kanssa. Tällä Klaani-keskustelupalstalla Sonera ei vastaa kysymyksiin jotka tarvitsevat asiakas- tai sopimustietoja.

 

Joskus olen muistikortin kanssa törmännyt sellaiseen, että vanhan laitteen tiedostot eivät uudessa puhelimessa näy mutta käyttävät muistikortin kapsiteettia. Muistikortin on joutunut tyhjentämään vanhassa puhelimessa tai tietokoneessa että koko muistin saa käyttöön.

 

SIM merkitsee minulle nyt Soneran liikkuvaa laajakaistayhteyttä. Mutta mikä on sen nopeus?

Kaapeliyhteys minulla on 40-100 Mbit/s , mutta mikä ratkaisee liikkuvassa nopeuden?

Puhelinsopimus Soneran kanssa minulta puuttuu toistaiseksi eikä SIMiä ole ollut puhelimessa.

Sonera on kertonut, että puhelinyhteys ja laajakaistayhteys ei tarvi olla samasta yhtiöstä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@kaupungista kirjoitti:

SIM merkitsee minulle nyt Soneran liikkuvaa laajakaistayhteyttä. Mutta mikä on sen nopeus?


Kaapeliyhteys minulla on 40-100 Mbit/s , mutta mikä ratkaisee liikkuvassa nopeuden?


Puhelinsopimus Soneran kanssa minulta puuttuu toistaiseksi eikä SIMiä ole ollut puhelimessa.


Sonera on kertonut, että puhelinyhteys ja laajakaistayhteys ei tarvi olla samasta yhtiöstä.




Täältä löydät meidän liikkuvien nettiliittymien nopeudet ja vaihtoehdot. Käytännössä siis nopein yhteys voi olla jopa 150M ja käytännössä oman nettisi nopeus riipuu täysin siitä, että mikä paketti siihen on valittu. Pystyt tarkistamaan valitun paketin Soneran omien sivujen kautta.


@NikoNo kirjoitti:

@kaupungista kirjoitti:

SIM merkitsee minulle nyt Soneran liikkuvaa laajakaistayhteyttä. Mutta mikä on sen nopeus?

Kaapeliyhteys minulla on 40-100 Mbit/s , mutta mikä ratkaisee liikkuvassa nopeuden?

Puhelinsopimus Soneran kanssa minulta puuttuu toistaiseksi eikä SIMiä ole ollut puhelimessa.

Sonera on kertonut, että puhelinyhteys ja laajakaistayhteys ei tarvi olla samasta yhtiöstä.


Täältä löydät meidän liikkuvien nettiliittymien nopeudet ja vaihtoehdot. Käytännössä siis nopein yhteys voi olla jopa 150M ja käytännössä oman nettisi nopeus riipuu täysin siitä, että mikä paketti siihen on valittu. Pystyt tarkistamaan valitun paketin Soneran omien sivujen kautta.


En pysty nopeutta mittaamaan. Soneran SIM-kortilla on eri numero muistikorttini kanssa. Irtisanoin aiemman SIM-kortin (DNA) , kun internet lakkasi toimimasta. Edessä voi olla taas toimimaton nettiyhteys.

 

Ajatellaanpa vaikka tällainen tapaus, että vaihdat operaattorilta toiselle ja pidät vanhan, toisen operaattorin puhelinnumerosi. Puhelinnumerosi alku esim. 040 kertoo minkä operaattorin numero on alkuaan, mutta numero voidaan siirtää toisen operaattorin liittymään. Vanha liittymä tulee silloin irtisanottavaksi. (Jos oli määräaikainen liittymä, niin sovitut maksut joudut vanhasta yleensä suorittamaan, vaikka et enää käytä.) Uudelta operaattorilta saat uuden simmin, jossa on sama puhelinnumeron kuin aikaisemmin. Siihen saakka kunnes operaattorin siirtävät numeron, toimii vanha sim ja siitä eteenpäin uusi sim. Saat yleensä etukäteen tekstiviestillä minuutintarkan tiedon koska uusi sim on puhelimeen laitettava.

Kun pitää vanhan numeron uuteen liittymään, ei tarvitse tutuille ja viranomaisille  ilmoitella puhelinnumeron muuttumisesta.

 

Uudella operaattorilla olet tehnyt sopimuksen, mitä ominaisuuksia liittymääsi tulee, esimerkiksi puheluiden hinnottelusta (kuuluuko kuukausimaksuun joku määrä puheluita ja tekstiviestejä) ja miten nopeaa nettiä (esim. 2G, 3G, 4G tai ei nettiä ollenkaan) liittymä käyttää. Ei kannata ottaa sopimukseen maksettavaksi sellaista nettiä, mihin puhelin ei kykene tai joka ei yleisimmällä käyttöalueellasi toimi.

 

Joissain puhelimissa on paikka kahdellekin simmille, että voit vaihtaa kumman sopimuksen laskuun puhelinta käyttää, esimerkiksi työnumero ja yksityinen numero. Minusta vaihteleminen kahden numeron välillä vaikuttaa hankalalle.

 

-----

 

Muistikortilla ei ole mitään puhelin- tai liittymänumeroa. Muistikortti on lisämuistia puhelimeen jolle voit tallettaa esimerkiksi kuvia, musiikkia tai puhelimesta riippuen ehkä myös älypuhelimen ohjelmasovelluksia.

Vastaa