Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60370
Kirjoituksia 166164

Soneralla ja Elisalla LTE, DNA:lla 4G

Highlighted
Konkari ☆
Rekisteröitynyt: ‎11-09-2012
Kirjoituksia: 1 234
21/30

Vs: Soneralla ja Elisalla LTE, DNA:lla 4G

Eihän tuo vieläkään selitä, miksi kaksi saman laitevalmistajan puhelinta näyttyy verkon eri tavalla. Molemmat iPhoneja.

0 tykkäystä
Highlighted
Konkari
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2014
Kirjoituksia: 644
22/30

Hyvin mielenkiintoinen juttu tuo iPhonen näytön logiikka. Enpä ole tuota ennen tiennytkään, tosin eipä minulla ole omenapuhelinta ollutkaan.

Tähän keskustelua jo aiemmin herättäneeseen ilmaisuun, että mikä luetaan 4G-verkoksi ja mikä ei, törmää DNA:n osalta jo heidän kuuluvuusaluekartassaan. DNA itsepäisesti käyttää merkintää "4G-DC" verkosta, joka on DualCarrier 3G-verkko. Sitten erikseen löytyvät LTE 800- ja 1800-verkot. Joten DNA:n mielestä tuo DC on osa 4G-verkkoa, jota se ei minun mielestäni kyllä ole.

Sitä vastoin Soneralla ja Elisalla verkkojen erittely menee ihan todellisten generaatioiden mukaan, jossa DC kuuluu osana 3G-verkkoon.

Itselläni on android puhelin, Asus Padfone2, joka Soneran verkossa näyttää merkintöjä: G, E, 3G, H ja 4G. Olisi mielenkiintosita tietää mitä puhelin näyttäisi DNA:n DC-verkossa, H vai 4G. Sitten voisi tarkistaa verkon todellisen tilan esim. CellMapper- tai GNetTrack -ohjelmilla, jossa nuo verkot näkyvät merkinnöillä:GSM, UMTS ja LTE.

Jotakinhan tuossa iPhonen logiikassa täytyy olla mihin myös verkko-operaattori ja heidän tapansa ilmaista verkkoteknologia vaikuttaa, kun kerran periaatteessa samassa verkkotekniikassa merkki voi olla eri näytössä.

ps. yksi juttu vielä.

Kun aloittaa keskustelun, voisi aina ensin katsoa, minkä ryhmän alle se parhaiten sopii. Nytkin tämä on mielestäni väärällä osastolla, kun se on Viihde- ja kaapelitv:n alla.

Eiköhän tämä keskustelu sopisi parhaiten tuonne Puhelinliittymät ja mobiilinetti- osastolle.

Mitähän sitä tuumattaisiin, kun menisin autoaiheisilla foorumeilla kyselemään Mersu-osastolla Tojotan jarrupalojen vaihdon neuvoja Hymiö Silmänisku

Highlighted
Lady
Lady
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2015
Kirjoituksia: 3 234
23/30

Jos puhelin toimii halutusti, kirjainyhdistelmillä ei juuri ole väliä. Mutta jos yhteys tökkii, kirjaimet alkavat kiinnostaa kummasti. Yleisesti ottaen kirjaimet kertovat, millä tekniikalla laite muodostaa yhteyttä. Kaksi saman valmistajan puhelinta sitäpaitsi eivät ole tarkalleen toistensa kopioita ja myös yhteysasetuksilla on suuri merkitys, mitä kirjaimia puhelimen näytöllä näkyy. Onko valittuna ensisijainen yhteys LTE vai joku muu. 

0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎04-07-2015
Kirjoituksia: 27
24/30

@kefiiri Tuohon, että miksi viesti on väärän kategorian alla, niin kun valitsin kategoriaa valikosta, en huomannut, että tekninen keskustelu on Televisiopalveluiden alla ja ajattelin, että pelkkä tekninen keskustelu on lähinnä tätä aihetta (tietämättäni siis siitä, että se on Viihteen yms. alla). Ja kun huomasin  asian, sitä ei voinut enää muuttaa. Hymiö Onnellinen

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎06-04-2009
Kirjoituksia: 346
25/30

Minulla on Huawei Mediapad -pefletti vai miksikä tätä tablettipuhelinta tulisi kutsua? Kuitenkin, Soneran liittymäkortilla tämä näyttää kylällä LTE -tekstiä, Saunalahden kortilla 4G tekstiä. On kyllä välillä Saunalahdenkortillakin näyttänyt LTE että ei tässä oikein mitään logiikkaa ole?

Tai kun muistelen lisää, en olekaan tässä päivityksen jäkeen käyttänyt Soneran korttia, eli Android 4.2 näytti LTE tekstiä ja 4.4 näyttää nyt 4G tekstiä.

0 tykkäystä
Highlighted
Ex-telialainen
Rekisteröitynyt: ‎16-12-2014
Kirjoituksia: 734
26/30

Edit: keskustelu siirretty Puhelinliittymät ja mobiilinetti-osastolle, kiitos @kefiiri huomiosta!

0 tykkäystä
Highlighted
Konkari
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2014
Kirjoituksia: 644
27/30

Hyvä homma.

Ei siinä muuten mitään, mutta helpottaa tämän keskustelualueen selailua ja käyttämistä, kun jutut on lokeroitu oikeisiin alueisiin.
0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎17-08-2015
Kirjoituksia: 2
28/30

Operaattori saa itse valita näkyykö näytöllä 4G vai LTE ja tämä asetus löytyy sitten iOS-päivitysten mukana tulevassa carrier bundlessa josta laite saa tarvittavat asetukset liittymää varten. Ainakin Saunalahdella ja DNA:lla näkyy 4G kun taas Soneralla LTE. Kuitenkin jos carrier bundlea ei käytetylle operaattorille ole, kuten iPadilla Saunalahtea käytettäessä, käytetään yleisasetuksia jolloin verkkona näkyy LTE. Tuolloin esimerkiksi verkkoasetukset joutuu laittamaan itse jotta internet-yhteys toimisi ja ainakin aiemmin tämä aiheutti ongelmia kun joka päivitys tyhjensi verkkoasetukset.

Carrier bundlen voi tarkistaa laitteesta menemällä asetukset -> yleiset -> tietoja ja sieltä kohtaan operaattori. Jos operaattorin omat asetukset löytyvät pitäisi siinä lukea uusimmalla iOS-versiolla esimerkiksi Saunalahti 20.0, jolloin siis käytetään Saunalahden asetuksia ja 4G-merkintää. Soneralla siinä lukee oletettavasti Sonera 20.0 ja näytöllä käytetään LTE-merkkiä. Jos taas operaattoriasetuksia ei ole pitäisi siinä lukea Carrier 20.0 tms. Mitään käytännön eroa sillä lukeeko näytössä 4G vai LTE ei pitäisi olla, sillä ainakin minulla dual carrier on näkynyt sekä iPhonella että iPadilla aina 3G:nä.

Highlighted
Lady
Lady
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2015
Kirjoituksia: 3 234
29/30

Myös eri puhelimet näyttävät erilaisia kirjainyhdistelmiä. Esim. Minun Sony Xperia Z1 Compact näyttää näin : 

Kun olen valinnut asetuksista - mobiiliverkkoasetukset - Ensisijainen verkko WCDMA, niin silloin näkyy näytöllä joko 3G tai H+.

Kun olen valinnut - Ensisijainen verkko LTE, niin silloin näytöllä näkyy 4G. 

Eli myös omilla asetuksilla voidaan vaikuttaa. Minulla Sonera operaattorina.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎17-08-2015
Kirjoituksia: 2
30/30

Unohtui mainita että vastasin tuossa aiemmassa viestissä lähinnä aloittajan kysymykseen siitä miksi eri iPhonet näyttää 4G-signaalin eri nimellä ja tuo teksti pätee siis vain Applen laitteisiin. Itse kyllä tykkäisin enemmän tuosta Androidin tavasta kertoa tarkemmin signaalin tyyppi, mutta Apple ei tunnetusti anna hirveän paljoa mahdollisuuksia vaikuttaa siihen ilman jailbreakkia. GPRS, E, 3G tai 4G/LTE eikä muuta kerrota ellei lähde tonkimaan field testillä signaalin teknisiä tietoja.