Soneralla ja Elisalla LTE, DNA:lla 4G


Hei, Käytössäni on iPhone 6 ja DNA:n 4G-liittymä ja työpuhelimena iPhone 5S, jossa Elisan 4G-liittymä. Kaverillani on puolestaan Soneran 4G-liittymä ja sama puhelin kuin minulla. Huomasin, että DNA:lla iPhone näyttää 4G, kun puolestaan Elisalla ja Soneralla LTE, 4G-LTE -verkon kuuluvuusalueella. Ilmeisesti molemmat termit tarkoittavat kuluttajalle suunnilleen samaa, mutta olisin kiinnostunut tietämään mistä ero perinpohjaisesti johtuu.

 


29 kommenttia

Kunniamerkki +10
Hyvä homma.

Ei siinä muuten mitään, mutta helpottaa tämän keskustelualueen selailua ja käyttämistä, kun jutut on lokeroitu oikeisiin alueisiin.

Operaattori saa itse valita näkyykö näytöllä 4G vai LTE ja tämä asetus löytyy sitten iOS-päivitysten mukana tulevassa carrier bundlessa josta laite saa tarvittavat asetukset liittymää varten. Ainakin Saunalahdella ja DNA:lla näkyy 4G kun taas Soneralla LTE. Kuitenkin jos carrier bundlea ei käytetylle operaattorille ole, kuten iPadilla Saunalahtea käytettäessä, käytetään yleisasetuksia jolloin verkkona näkyy LTE. Tuolloin esimerkiksi verkkoasetukset joutuu laittamaan itse jotta internet-yhteys toimisi ja ainakin aiemmin tämä aiheutti ongelmia kun joka päivitys tyhjensi verkkoasetukset.

 

Carrier bundlen voi tarkistaa laitteesta menemällä asetukset -> yleiset -> tietoja ja sieltä kohtaan operaattori. Jos operaattorin omat asetukset löytyvät pitäisi siinä lukea uusimmalla iOS-versiolla esimerkiksi Saunalahti 20.0, jolloin siis käytetään Saunalahden asetuksia ja 4G-merkintää. Soneralla siinä lukee oletettavasti Sonera 20.0 ja näytöllä käytetään LTE-merkkiä. Jos taas operaattoriasetuksia ei ole pitäisi siinä lukea Carrier 20.0 tms. Mitään käytännön eroa sillä lukeeko näytössä 4G vai LTE ei pitäisi olla, sillä ainakin minulla dual carrier on näkynyt sekä iPhonella että iPadilla aina 3G:nä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Myös eri puhelimet näyttävät erilaisia kirjainyhdistelmiä. Esim. Minun Sony Xperia Z1 Compact näyttää näin : 

Kun olen valinnut asetuksista - mobiiliverkkoasetukset - Ensisijainen verkko WCDMA, niin silloin näkyy näytöllä joko 3G tai H+.

Kun olen valinnut - Ensisijainen verkko LTE, niin silloin näytöllä näkyy 4G. 

Eli myös omilla asetuksilla voidaan vaikuttaa. Minulla Sonera operaattorina.

Unohtui mainita että vastasin tuossa aiemmassa viestissä lähinnä aloittajan kysymykseen siitä miksi eri iPhonet näyttää 4G-signaalin eri nimellä ja tuo teksti pätee siis vain Applen laitteisiin. Itse kyllä tykkäisin enemmän tuosta Androidin tavasta kertoa tarkemmin signaalin tyyppi, mutta Apple ei tunnetusti anna hirveän paljoa mahdollisuuksia vaikuttaa siihen ilman jailbreakkia. GPRS, E, 3G tai 4G/LTE eikä muuta kerrota ellei lähde tonkimaan field testillä signaalin teknisiä tietoja.

Vastaa