Soneran vastuullisuudesta, ei korvaa verkko-ongelmasta aihetunutta vahinkoa


  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Hei,

 

haluan tuoda esiin kokemukseni Soneran vastuullisuudesta. Soneralla oli 24.8.2015 laaja mobiiliverkon ongelma, jonka seurauksena puhelut ja tekstiviestit eivät yhdistyneet ja matkapuhelimet eivät pysyneet verkossa. Ongelma kesti lähes kaksi vuorokautta ja vian syyksi Sonera ilmoitti julkisuudessa virheellisen asetuksen matkapuhelinverkossaan - kyseessä siis heidän oma vikansa eli virhe palvelussa.

 

Osallistuin kyseisenä päivänä televisiokilpailuun "Tiedä ja Voita". Kyseisessä pelissä kilpaillaan ensin esikarsintalinjalla vastaten monivalintakysymyksiin. Näihin kysymyksiin nopeiten vastannut pelaaja pääsee suoraan televisiolähetykseen vastaamaan ruututehtävään, johon oikein vastaamalla voittaa kyseisestä tehtävästä maksettavan rahapalkinnon.

 

Olin kyseisenä päivänä kierroksen paras pelaaja ja minua yritettiin yhdistää suoraan televisiolähetykseen vastaamaan ruututehtävään. Tästä on lähetetty tuotantoyhtiön toimesta kirjallinen todistus Soneralle. Yhdistäminen suoraan lähetykseen ei kuitenkaan onnistunut em. verkkovian vuoksi. Suorassa lähetyksessä minun olisi tullut kertoa suomalainen kaupunki, jossa on viisi A-kirjainta (MAARIANHAMINA). Tämän vastauksen antamalla olisin voittanut 1500 euroa. Mikäli yhdistäminen suoraan lähetykseen ei onnistu, on tuotantoyhtiöllä sääntöjensä mukaisesti oikeus valita peliin seuraavaksi paras pelaaja. Näin toimittiin ja tämä toiseksi paras pelaaja voitti 1500 euroa minun sijastani.

 

Tein Soneralle reklamaation, jossa vaadin vahingonkorvauksena 1500 euron menetystä - en siis yhtään enempää kuin olin todellisuudessa heidän takiaan menettänyt. Sonera vastasi lopulta, että eivät korvaa mitään, koska uskoivat, että en olisi osannut vastata ruututehtävään oikein. Lupauduin hankkimaan Soneralle myös kopiot aiemmista televisiolähetyksistä, joissa olen vastannut täsmälleen samaan ruututehtävään oikein ja saanut voittorahat. Tämäkään ei Soneran mielestä ole riittävä todiste. Sama kilpailutehtävä toistuu lähes viikottain ja niissä on usein myös vastaus muutamaa kirjainta lukuunottamatta valmiiksi näkyvillä. Oikein vastaaminen on siis itsestäänselvyys.

 

Kuluttajaneuvonnan mukaan Soneralla olisi korvausvelvollisuus virheestään ja asiassa riittäisi näytetyksi, että olisi ollut edes todennäköistä, että olisin vastannut tehtävään oikein. Sonera ei ole sen sijaan missään vaiheessa pyytänyt asiasta edes anteeksi vaan kohtelee kuin tyhmää väittäen, että en olisi kuitenkaan tiennyt vastausta itsestäänselvään kysymykseen.

 

Asia on viety nyt kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi ja odottelemmme sieltä lopullista vastausta. Liittymä on siirtymässä toiselle operaattorille. Sonera ei suostunut purkamaan edes määräaikaista sopimustani, joka on päättymässä kahden kuukauden kuluessa. Joudun siis maksamaan kahdesta päällekäisestä liittymästä samanaikaisesta. Anteeksipyyntöjä tai mitään hyvitystä asiassa ei ole missään vaiheessa tarjottu. Vika on Soneran mielestä siis vain ja ainoastaan minussa, kun en olisi osannut vastata oikein, jos olisin saanut siihen edes mahdollisuuden heidän verkkovikansa vuoksi.

 

Soneran mielestä on ihan ookoo, mikäli heidän liittymissään on vuorokausien mittaisia käyttökatkoja. Vaikka vika on heissä itsessään, eivät he mielestään joudu maksamaan korvauksia aiheutuneista vahingoista. Näin toimii siis vastuullinen yritys TeliaSonera Finland Oyj, Suomessa vuonna 2015.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onpa harmillista että näin on päässyt tapahtumaan. Toivottavasti uusi operaattori olisi vastuullisempi, mutta matkapuhelinverkko ei ole koskaan täysin luotettava. Vikoja on ollut myös muilla operaattoreilla ja tyytymättömiä asiakkaita. Tässä pari esimerkkiä : 

http://kemppinen.blogspot.fi/2011/08/varokaa-elisaa.html

https://negaholisti.wordpress.com/2012/06/15/dna-welho-*******aa-*******aa-ja-viela-kerran-*******aa/

Itsellä on jonkin verran kokemusta muista operaattoreista kuin Sonera ja kaikkien kanssa on joskus ollut ongelmia myös Soneran. Kenties kilpailuun osallistumista ei katsota oikeutetuksi korvattavaksi.

https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/puhelin-jalaajakaistaliittymantoimivuus/verkonhairiot.html

Nimenomaan Viestintävirasto arvioi, että kyseessä voisi olla Viestintäpalvelun virhe, josta säädetään viestintämarkkinalaissa, josta seurauksena olisi 1) virheen oikaisu, 2) virhettä vastaava hinnanalennus, 3) virheestä aiheutuneen vahingon korvaus.

 

He juuri ohjasivat minut Kuluttajaneuvojan puolelle vaatimaan vahingonkorvausta.

 

Tässä puhutaan siis nimenomaan lakiteknisistä jutuista. Toisaalta olisi vielä se eettinen näkökulma...

 

 

  hyvä kun veit asian  eteenpäin  operaattorit joskus  vaan testaavat  kuinka  pitkälle  asiakas on valmis meneen    ja uskooko  asiakas kaiken mitä asiakaspalvelijat sanoo

Onko kukaan saanut Soneralta mitään hyvityksiä näistä verkko-ongelmista? Itse vaihdoin operaattoria ja jäi määräaikaisuutta kuukauden verran liittymälle. Sonera ei tullut edes sen verran vastaan, että olisi purkanut määräaikaisuuden kuukautta aiemmin omien verkkosotkujensa vuoksi tai edes hyvittänyt tätä muutaman euron päällekkäistä maksua.

 

Suosittelen pysymään todella kaukana tästä puljusta! Nopeasti laskettuna olen tuonut Soneralle laskutusta noin 20 000 euroa parissa vuodessa ja kiitoksena olen saanut pelkästään v****ilua ja epävarmasti toimivan verkon vahinkoineen.

 

Luulin, että kalliimmat hinnat ja datakatot kompensoituisivat paremmassa palvelussa ja toimivassa verkossa. Olin väärässä. Tulipahan kokeiltua. Never again.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

http://yle.fi/uutiset/onko_tuntikausien_vikatilanne_televerkossa_vahainen_haitta__kuluttajan_kannattaisi_pyytaa_viranomaisen_arvio_korvausvelvollisuudesta/8251884

Korvauksia saa, jos se katsotaan aiheelliseksi. Olemme saaneet joskus hinnanalennusta kiinteän laajakaistan toimimattomuudesta Soneralta. Ongelmia ollut myös muilla operaattoreilla esim. http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2008/11/12/elisan-katkokset-paatyivat-kuluttajamiehen-poydalle/200829390/310

Operaattori ei vastaa välillisistä vahingoista. Ei missään olosuhteissa ja se asia lukee kaikkien operaattoreiden sopimuksissa hyvin selkeästi. Tämä on ihan luonnollista, koska jos ajatellaan että perusmaksultaan esim. 2,90 eur/kk puhelinliittymä on niin tärkeä, että sen toimimattomuudesta voi aiheutua kirjoittajan mainitsema 1500 eur menetys niin eihän nämä ole missään suhteessa verrannollisia. Ihan vastaavasti yritykset yrittävät tai haluavat ymmärtää, että operaattorin toimittaman 100 eur/kk maksavan palvelun häiriöstä aiheutuneet 100 000 eur menetykset pitäisi operaattorin korvata.

Joo, näinhän se on nähtävä. Teoriassahan voisi käydä niin että pelaat lottoa netissä, ja juuri kun olet jättämässä riviä sisään, menee netti pimeäksi. Ja huomaat myöhemmin että olisit voittanut miljoonan sillä rivillä. Olisihan se aika kornia vaatia operaattoria maksamaan sen miljoonan..

 

Ikävä juttu sinänsä. Kyllä minuakin ottaisi lujasti päähän. Mutta on aivan päivänselvää ettei operaattori ole korvausvelvollinen tällaisissa tapauksissa. Itse olen kerran saanut korvausta kun kiinteä netti oli poikki viikon ajan. Muistaakseni korvasivat koko kuukausimaksun (29.90).

Soneran sopimusehdoissa todetaan:

 

"Teleyritys korvaa asiakkaalle palvelun viivästymisestä tai virheestä aiheutuneet välittömät vahingot. Välillisistä vahingoista, kuten käyttö- hyödyn olennaisesta menetyksestä tai ansion menetyksestä, korvataan vain ne menetykset, jotka johtuvat teleyrityksen huolimattomuudesta sopimuksen täyttämisessä. Asiakkaan on esitettävä näyttö aiheutuneesta vahingosta. Teleyritys ei vastaa asiakkaalle aiheutuneesta välillisestä vahingosta toimissa, joita ei ole tehty yksityiskäytössä eikä myöskään vahingoista, jotka johtuvat asiakkaan tai palvelua käyttäneen omista toimenpiteistä. Korvausta ei makseta yksinomaan vahinkotapahtumasta aiheutuneesta vaivannäöstä kuten oman ajan käytöstä."

 

Verkko-ongelman syyksi Sonera on ilmoittanut virheen mobiiliasetuksissa eli oman huolimattomuutensa. Virhe kesti lähes kaksi vuorokautta alkaen 24.8.2015 kello 10.

 

Olen toimittanut myös ohjelman tuotantoyhtiöltä Soneralle kirjallisen vahvistuksen, jossa he kertovat, että olisin ollut kierroksen paras pelaaja, mutta minua ei saatu yhdistettyä lähetykseen.

 

Sain irtisanottua määräaikaisen sopimuksen Soneran kanssa parin päivän taistelun jälkeen. He eivät kuitenkaan ole korvanneet tai hyvittäneet asiassa mitään (ei edes osallistumismaksuja). Ehdotin myös, että korvauksena hyväksyisin myös hyvitykset puhelinlaskuilta.

 

 

Olikos tilanne se, että et ollut vielä voittanut palkintoa vaan päässyt vasta esikarsinnasta läpi?

 

Vaikka viimeinen ruututehtävä olisikin ollut kuinka helppo tahansa niin et ollut vielä kuitenkaan ilmeisesti voittanut palkintoa?

Niin, siinä tosiaan edellytyksenä on, että sulla on mahdollisuus antaa toimivalla puhelimella se lopullinen vastaus siihen ruututehtävään, joka pari tuntia näkyy siinä telkkarissa vinkkeineen: KEKSI SUOMALAINEN KAUPUNKI, JOSSA ON VIISI A-KIRJAINTA: M _ _ R I _ N _ _ M _ _ A.

 

Se todellinen kilpailu käydään siellä esikarsintalinjalla, jossa sun pitää vastata nopeiten niihin esikarsintakysymyksiin. Ainostaan yksi pääsee vastaamaan tuohon uskomattoman vaikeaan ruutukysymykseen. Hän, joka on ollut nopein esikarsintalinjalla (, ja jonka liittymä toimii , kun he yrittävät yhdistää sua suoraan lähetykseen).

Vastaa