Surkean heikko yhteys

  • 18 August 2018
  • 2 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Aloin aamulla katselemaan koneelta nopeuksia kun viikolla ei meinannut toimia ollenkaan netti.

käytössäni on priorisoitu mobiili yhteys,jossa minimi lupaus on 10 M.

Nopeudet olivat 3-4 M ja ei kahden vuoden aikana ole ollut juurikaan yli 10 M.

Kävin vaihtamassa asiakaspisteellä kymmenen euroa halvenpaan liittymään jolla pääsin samoihin

nopeuksiin kuin kalliimmalla liittymällä.

juuri huomasin että kyseinen priorisoitu data on lopetettu,mutta hinta on pysynyt kyllä samana?

Katolla on iskran ristipolarisaatio antennit suunnattuna kuuden kilometrin päässä suoraan näkyvään 

mastoon.

Varmaan ainoa vaihtoehto on vaihtaa operaattoria kun kilpaileva on lisännyt kapasiteettia paikkakunnalla.

Lupasivat 100 M yhteyden samaan hintaan nykyisen 50 M hinnalla.


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Hela76@  kirjoitti:

Aloin aamulla katselemaan koneelta nopeuksia kun viikolla ei meinannut toimia ollenkaan netti.


käytössäni on priorisoitu mobiili yhteys,jossa minimi lupaus on 10 M.


Nopeudet olivat 3-4 M ja ei kahden vuoden aikana ole ollut juurikaan yli 10 M.


Kävin vaihtamassa asiakaspisteellä kymmenen euroa halvenpaan liittymään jolla pääsin samoihin


nopeuksiin kuin kalliimmalla liittymällä.


juuri huomasin että kyseinen priorisoitu data on lopetettu,mutta hinta on pysynyt kyllä samana?


Katolla on iskran ristipolarisaatio antennit suunnattuna kuuden kilometrin päässä suoraan näkyvään 


mastoon.


Varmaan ainoa vaihtoehto on vaihtaa operaattoria kun kilpaileva on lisännyt kapasiteettia paikkakunnalla.


Lupasivat 100 M yhteyden samaan hintaan nykyisen 50 M hinnalla.




Hei!


 


Koska en Telialla ole töissä, niin en tuohon prion myyntiin voi Telian puolesta tietenkään kommentoida. Mutta asiastahan on täällä Yhteisössäkin keskusteltu paljon. Mitä ilmeisemmin tuo on viime aikoina (tuon selkeän priorisoinnin päätyttyä) tarkoittanut sitä, että kuuluvuus ja saavutettava nopeus on tarksitettu manuaalisesti aspassa, jotta tuohon osoitteeseen voidaan kyseistä nopeutta kaupata. Mutta se, että miksi yhä on alle 10 megan jäänyt on hyvä kyssäri. Oletko tehnyt tuosta kahden vuoden aikana Telialle häiriö/vikailmoitusta, että nopeus jää alhaiseksi? Toisin sanoen, oletko yhdessä aspan kanssa selvitellyt ratkaisua hitauteen?


 


Kuten varmaankin tiedät tai ainakin olet kuullut, on mobiililaajakaista jaettua yhteyttä. Eli kaikki tukiaseman käyttäjät jakavat samaa data"pottia" ja kun yhtäaikaisia käyttäjiä tulee riittävästi, yhteys hidastuu. Lisänä sitten vaikuttamassa verkossa kulloinkin vallitseva häiriöllisyys (aiheuttaa hidastumista, kun ei voida käyttää niin tiuhaa modulaatiota, lisää virheenkorjausta (uudelleenlähetystä) ja yleisesti suorituskyky heikkenee), maasto/rakennus/kasvillisuusesteet, säätila, planeettojen asennot ja sukkien väri... Siis, muuttujien kirjo on mahdottoman laaja.


 


Kysynkin nyt: Oletko tosiaan tehnyt vikailmoitusta hitaudesta? Mikä on ollut Telian vastaus, jos olet ilmoituksen tehnyt? Onko telia kenties rakentamassa lisää kapasiteettia? Voit tarkistaa sen asiakaspalvelusta (samalla kun tekee vikarin) tai sitten vaikka tästä kartasta (ei kaikkia ole merkitty): https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta . Voit myös tarkastella, missä tukiasemia mahdollisesti on, että olisiko vaikka 1800MHz tai 2600MHz lähettävää tukaria lähellä. Jos oikein arvelen, niin kyseessä on maaseutu/haja-asutusalue, joten tukiasemat ovat harvassa, ja ehkä tosiaan ei ole kuin 800MHz tai lisänä 700MHz verkkoa. Cellmapperista voi siis niitä kurkkia: https://www.cellmapper.net/map


 


Lisäksi: Mikä on tuo päätelaite (modeemi), jossa liittymä on? Merkki ja malli? Oletko kokeillut taajuuslukituksia? Mahdollista suunnata antennit johonkin toiseen tukiasemaan? Miten 3G toimii?


 


 


 


Ja miten lähtisin toimimaan: Vikari telialle hitaudesta - > odottele vastausta, että onko jotain tehtävissä tai parannusta tulossa. Sitten tuloksen mukaan joko kilpailuta Teliaa, odota parannusta. Jos parannusta ei ole odotettavissa, niin kuluttajan näkökulmasta kannattavinta on vaihtaa operaattoria sille, joka toimii nopeiten. Kannattaa testata prepaid-korteilla toimintaa, sillä vaikka kilpailija olisi lisänyt kapasiteettia, ei se tarkoita automaattisesti hyviä nopeuksia. Todennäköisesti kilpailijalla on ollut kapasiteetti loppu ja siksi he ovat tuota kapaa lisänneet. Tämänhetkistä tilannetta ei voi tietää kuin kokeilemalla. Siksi ennen soppareiden solmimista huolellinen testaus eri vuorokaudenaikoihin ja sitten vasta operaattorinvaihtopäätöksen teko, jos siihen siis päädyt.


 


...


 


Toivotaan, että saat asiaan hyvän ratkaisun. :smileyhappy:

Kiitos vastauksesta.

Olen informoinut assaria muutamaan kertaan ja tehnyt antennien säätöjä eri mastoihin päin.

Lisäksi olen lukittanut modeemin tietylle taajuudelle,mutta ei poista kapasiteetti ongelmaa millään.

Tänä aamuna suoritin nopeustestin klo 7:00 ja maksimi oli 13 M.

Eli kun muut alueella herää päivään,niin nopeus tippuu näin pyhäsin varsinkin.

 

Vastaa