Ratkaistu

Tekstiviesti, aiheena palveluasetukset

  • 27 February 2020
  • 32 kommenttia
  • 10688 katselukertaa

Onpa outo tapa informoida asiakasta: "Saat muutaman minuutin kuluessa palveluasetukset. Ole hyvä ja tallenna ne vastaanotettuasi. T:Telia." Kaksi tämmöistä tuli tekstiviestinä 26. ja 27.2.2020. Mitä ihmeen palveluasetuksia? Mihin niitä tarvitaan? Onko lähettäjä huijari yrittämässä vakoiluapplikaatiota puhelimeeni? Vai liittyykö tämä uuteen valokuituumme? Entä jos en tallenna, mitä tapahtuu?

Asiakkaan näkökulma on jälleen kerran unohdettu. Vähintään pitäisi olla muutama sana perustelua ja viitelinkki jonnekin sivulle, jossa asia perustellaan. Asiakkaalla on yleensä tärkeämpää tekemistä kuin lähteä selvittelemään chattirobottien ja googlen kanssa, mistä on kysymys.

 

icon

Ratkaisu jäseneltä irritus 27 February 2020, 20:55

Katso alkuperäinen viesti

32 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
@valkpe2@  kirjoitti:

Mitä ihmeen palveluasetuksia? Mihin niitä tarvitaan?

Multimediaviestit eivät toimi, ellet asenna palveluasetuksia tai laita mms-asetuksia kuntoon itse.

Tavallisesti palveluasetukset lähetetään automaattisesti, kun vaihdat sim-kortin toiseen puhelimeen.

Jos multimediaviestit toimivat jo puhelimessasi, etkä ole vaihtanut sim-korttia toiseen puhelimeen, voit huoletta poistaa palveluasetusviestit.

Tekstiviestillä saapuvat palveluasetukset koskevat vain vain matkapuhelimia. Valokuitu ei liity asiaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@irritus hyvin tuossa avasikin jo millaisista asetuksista oli kyse eli tosiaan olet saanut internet & MMS-asetukset puhelimeesi. Nykyään puhelimet usein hakevat ne automaattisesti, mutta ne voivat tulla viestilläkin varmistuksena. Löydät nettisivuiltamme lisätietoja aiheesta täältä
Palaute otettu vastaan tuon viestin sisällön osalta ja viedään tästä viestiä eteenpäin, jotta siihen saataisiin hieman lisätietoja.

Eilen tuli täsmälleen samasanainen tekstiviesti. Eli vuosi ja reilut neljä kuukautta ei riittänyt viestin muokkaamiseen vähemmän huijausta muistuttavaksi?

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Kiitos @MollyMinerva asian nostamisesta. Otetaan asia uudelleen meidän päässä esille ja vien ketjussa olleet kehitysideat suoraan eteenpäin. Olen samaa mieltä, että nykypäivänä on näkynyt erilaisia huijausviestejä liikkeellä ja sen vuoksi viestiin voisi lisätä informaatiota.

Panostakaa myös hieman oikeinkirjoitukseen, niin ei huijausviestiksi luulla ihan niin helposti. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Toinenkin  kirjoitti:

Panostakaa myös hieman oikeinkirjoitukseen, niin ei huijausviestiksi luulla ihan niin helposti. 






Tervetuloa @Toinenkin Telia Yhteisöön! 🙂>

Viesti näyttää hieman erikoiselta kyllä. Missä tilanteessa tämän viestin sait? Mikä puhelin sinulla on käytössä ja minkä ikäinen se on? Testasimme asetuksien tilausta tekstiviestillä ja paluuviestissä luki näin: "Saat hetken kuluttua palveluasetukset tekstiviestinä tai ilmoitusviestinä. Ole hyvä ja tallenna ne vastaanotettuasi." Eli siinä oli tekstin ulkoasu niinkuin pitääkin. 

Moi, 

 

minulle tuli myös pari päivää sitten yllä olevan kaltainen viesti, jossa on kirjoitusvirhe. Palveluasetukset tuli perään mutten niitä vielä tallentanut. Onko kyseessä ihan validi viesti ja asetukset uskaltaa laittaa? Vaihdoin puhelinta n. 1,5 kk sitten.

Sain tuon tekstiviestin ~tunnin ennen tänne kirjoittamista. Puhelimena Samsung Galaxy S20, jonka olin ostanut edellisiltä Black Friday alennuksista. Puhelimen kielenä tosin on englanti, joten tuo voi olla osasyyllinen, mutta asia, joka kannattaisi testata myös. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@Peikkonen  kirjoitti:

Moi, 


 


minulle tuli myös pari päivää sitten yllä olevan kaltainen viesti, jossa on kirjoitusvirhe. Palveluasetukset tuli perään mutten niitä vielä tallentanut. Onko kyseessä ihan validi viesti ja asetukset uskaltaa laittaa? Vaihdoin puhelinta n. 1,5 kk sitten.






Neuvoisin olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä, niin voitaisiin tarkistaa onko kyseinen viesti lähtenyt meiltä. Tekniseltä puoleltamme testattiin viestin lähettämistä ja viesti tuli perille oikein kirjoitettuna, myös silloin kun puhelimen kieli oli asetettuna englanniksi.

Tervehdys,

Yritin selvittää asiaa asiakaspalvelun kanssa, mutta ei onnistunut. Ohje oli että pitäisi seurata tätä viestiketjua niin kauan että tänne tulee ratkaisu asiaan.

Mitä tässä oikein pitäisi tehdä??

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@jyrdeman  kirjoitti:

Tervehdys,


Yritin selvittää asiaa asiakaspalvelun kanssa, mutta ei onnistunut. Ohje oli että pitäisi seurata tätä viestiketjua niin kauan että tänne tulee ratkaisu asiaan.


Mitä tässä oikein pitäisi tehdä??




Kuulostaapa erikoiselta tuo ohjeistus. Täällä Yhteisössä emme pääse käsiksi asiakkaiden asiakastietoihin. Esimerkiksi tämä, että voidaan varmistaa onko jokin tietty viesti lähtenyt meiltä asiakkaalle, vaatii asiakkaan tiedot. Neuvoisin vielä yrittämään uudelleen selvittää asiaa asiakaspalvelun kanssa, jotta asia selviäisi.


@SakuMik  kirjoitti:

@Peikkonen  kirjoitti:

Moi, 

 

minulle tuli myös pari päivää sitten yllä olevan kaltainen viesti, jossa on kirjoitusvirhe. Palveluasetukset tuli perään mutten niitä vielä tallentanut. Onko kyseessä ihan validi viesti ja asetukset uskaltaa laittaa? Vaihdoin puhelinta n. 1,5 kk sitten.


Neuvoisin olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä, niin voitaisiin tarkistaa onko kyseinen viesti lähtenyt meiltä. Tekniseltä puoleltamme testattiin viestin lähettämistä ja viesti tuli perille oikein kirjoitettuna, myös silloin kun puhelimen kieli oli asetettuna englanniksi.



Kiitos vastauksesta, olin chat-asiakaspalveluun juuri yhteydessä, ja sieltä sanottiin ettei tekstari ole Telialta "vaan kyseessä on kalastelu-/roskaviesti" (koska tuli numerosta 15445 eikä Telian numerosta 15400). Minua kehotettiin poistamaan tekstari ja olemaan asentamatta palveluasetuksia, ja sanottiin myös ettei nykyaikaisiin puhelimiin edes pitäisi tarvita moisia. Minulla käytössä Samsun Galaxy A52. Saan toki tekstarin poistettua, mutta en ole vielä keksinyt miten saan ohitettua palveluasetuksien notifikaation, en saa pyyhkäistyä sitä sivulle pois notifikaatioissa. Ehkä puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Peikkonen  kirjoitti:


olin chat-asiakaspalveluun juuri yhteydessä, ja sieltä sanottiin ettei tekstari ole Telialta "vaan kyseessä on kalastelu-/roskaviesti" (koska tuli numerosta 15445 eikä Telian numerosta 15400). Minua kehotettiin poistamaan tekstari ja olemaan asentamatta palveluasetuksia, ja sanottiin myös ettei nykyaikaisiin puhelimiin edes pitäisi tarvita moisia. Minulla käytössä Samsun Galaxy A52. Saan toki tekstarin poistettua, mutta en ole vielä keksinyt miten saan ohitettua palveluasetuksien notifikaation, en saa pyyhkäistyä sitä sivulle pois notifikaatioissa. Ehkä puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa?



Selvittelimme tätä vielä tarkemmin ja näitä yhteysasetuksia on meiltä lähetetty myös numerosta 15445. Kyse on siis ollut ihan meiltä peräisin olevasta viestistä. Tein tästä nyt ilmoituksen tuotevastaavalle, mutta kesälomien vuoksi vastaus saattaa mennä ainakin ensi viikolle. Pahoittelen, että sait nyt ristiriitaista tietoa. Yleisestihän asetusviesti lähetetään numeroon 15400 ja siitä numerosta myös paluuviesti saapuu. 

Kerroit, että vaihdoit puhelinta 1,5kk sitten. Silloinko ei mitään vastaavaa viestiä saapunut? Onko littymällesi tehty ennen viestin saapumista päivitystä tai muuta muutosta? Normaalisti uudemmat älypuhelimet toki hakevat sekä MMS- että internet-asetukset automaattisesti ilman että niitä täytyy erikseen enää tilata. Kyseessä voi olla myös ns. konfigurointiviesti, jossa palvelu ikäänkuin "uudelleen aktivoidaan" liittymälle eikä varsinaisia muita asetusviestejä sitten tulekaan. 


@Katjane  kirjoitti:


olin chat-asiakaspalveluun juuri yhteydessä, ja sieltä sanottiin ettei tekstari ole Telialta "vaan kyseessä on kalastelu-/roskaviesti" (koska tuli numerosta 15445 eikä Telian numerosta 15400). Minua kehotettiin poistamaan tekstari ja olemaan asentamatta palveluasetuksia, ja sanottiin myös ettei nykyaikaisiin puhelimiin edes pitäisi tarvita moisia. Minulla käytössä Samsun Galaxy A52. Saan toki tekstarin poistettua, mutta en ole vielä keksinyt miten saan ohitettua palveluasetuksien notifikaation, en saa pyyhkäistyä sitä sivulle pois notifikaatioissa. Ehkä puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa?

Selvittelimme tätä vielä tarkemmin ja näitä yhteysasetuksia on meiltä lähetetty myös numerosta 15445. Kyse on siis ollut ihan meiltä peräisin olevasta viestistä. Tein tästä nyt ilmoituksen tuotevastaavalle, mutta kesälomien vuoksi vastaus saattaa mennä ainakin ensi viikolle. Pahoittelen, että sait nyt ristiriitaista tietoa. Yleisestihän asetusviesti lähetetään numeroon 15400 ja siitä numerosta myös paluuviesti saapuu. 

Kerroit, että vaihdoit puhelinta 1,5kk sitten. Silloinko ei mitään vastaavaa viestiä saapunut? Onko littymällesi tehty ennen viestin saapumista päivitystä tai muuta muutosta? Normaalisti uudemmat älypuhelimet toki hakevat sekä MMS- että internet-asetukset automaattisesti ilman että niitä täytyy erikseen enää tilata. Kyseessä voi olla myös ns. konfigurointiviesti, jossa palvelu ikäänkuin "uudelleen aktivoidaan" liittymälle eikä varsinaisia muita asetusviestejä sitten tulekaan. 


Kiitos lisäselvittelystä! Puhelimen vaihdon yhteydessä ei mitään viestiä saapunut, eikä liittymään ole tehty mitään päivitystä tai muutoksia puhelimen vaihdon jälkeen. Kävin nyt katsomassa noita saapuneita asetusviestejä, ja CP-viestit otsikon alla näkyy asetusviesti selaimelle ja toinen multimediaviesteille. En tosin asentanut noita koska puhelin on toiminut ilmankin ihan hyvin. Enkä itse tilannut asetuksia, ne vain tulivat itsestään tosiaan nyt noin 1,5kk kuluttua.

 

Jos tuo tosiaan on Telian viesti, niin pyytäisin että oikeinkirjoitus tarkistetaan, ettei noita luule niin helposti huijaukseksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Peikkonen  kirjoitti:

@Katjane  kirjoitti:


olin chat-asiakaspalveluun juuri yhteydessä, ja sieltä sanottiin ettei tekstari ole Telialta "vaan kyseessä on kalastelu-/roskaviesti" (koska tuli numerosta 15445 eikä Telian numerosta 15400). Minua kehotettiin poistamaan tekstari ja olemaan asentamatta palveluasetuksia, ja sanottiin myös ettei nykyaikaisiin puhelimiin edes pitäisi tarvita moisia. Minulla käytössä Samsun Galaxy A52. Saan toki tekstarin poistettua, mutta en ole vielä keksinyt miten saan ohitettua palveluasetuksien notifikaation, en saa pyyhkäistyä sitä sivulle pois notifikaatioissa. Ehkä puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa?

Selvittelimme tätä vielä tarkemmin ja näitä yhteysasetuksia on meiltä lähetetty myös numerosta 15445. Kyse on siis ollut ihan meiltä peräisin olevasta viestistä. Tein tästä nyt ilmoituksen tuotevastaavalle, mutta kesälomien vuoksi vastaus saattaa mennä ainakin ensi viikolle. Pahoittelen, että sait nyt ristiriitaista tietoa. Yleisestihän asetusviesti lähetetään numeroon 15400 ja siitä numerosta myös paluuviesti saapuu. 

Kerroit, että vaihdoit puhelinta 1,5kk sitten. Silloinko ei mitään vastaavaa viestiä saapunut? Onko littymällesi tehty ennen viestin saapumista päivitystä tai muuta muutosta? Normaalisti uudemmat älypuhelimet toki hakevat sekä MMS- että internet-asetukset automaattisesti ilman että niitä täytyy erikseen enää tilata. Kyseessä voi olla myös ns. konfigurointiviesti, jossa palvelu ikäänkuin "uudelleen aktivoidaan" liittymälle eikä varsinaisia muita asetusviestejä sitten tulekaan. 


Kiitos lisäselvittelystä! Puhelimen vaihdon yhteydessä ei mitään viestiä saapunut, eikä liittymään ole tehty mitään päivitystä tai muutoksia puhelimen vaihdon jälkeen. Kävin nyt katsomassa noita saapuneita asetusviestejä, ja CP-viestit otsikon alla näkyy asetusviesti selaimelle ja toinen multimediaviesteille. En tosin asentanut noita koska puhelin on toiminut ilmankin ihan hyvin. Enkä itse tilannut asetuksia, ne vain tulivat itsestään tosiaan nyt noin 1,5kk kuluttua.

 

Jos tuo tosiaan on Telian viesti, niin pyytäisin että oikeinkirjoitus tarkistetaan, ettei noita luule niin helposti huijaukseksi.


Nuo asetusviestit tahtovat tulla automaattisesti kun laittaa sim-kortin uuteen puhelimeen.

Ihan samasta numerosta minulle on tullut viimeksi elokuussa, kun laitoin sim-kortin silloiseen uuteen Telia Recycled puhelimeen eli Samsung Galaxy S9:iin :

 

Noitahan ei tarvitse tallentaa uudempiin älypuhelimiin kun niissä ovat asetukset valmiina. 

 

 

Minulle tuli tuollainen tekstiviesti sekä CP palveluasetukset 30.7.2021 numerosta 15445 ja olen ymmärtänyt ettei nykyisiin puhelimiin tälläisiä viestejä pitäisi tulla. Tekstiviestissä oli tosiaan tuo kirjoitusvirhe "Ole hyv ja tallenna ...". Olen myös ymmärtänyt että tälläisissä konfigurointiasetuksissa voidaan puhelimeen myös syöttää pöpöjä. Siksi en ole asetusviestejä vielä tallentanut puhelimeen.

Vaikka poistan ilmoitukset tallentamatta niitä, tulevat ne uudestaan muutaman minuutin päästä eli en pääse näistä CP-ilmoituksista eroon. Olin yhteydessä Telian asiakaspalveluun kaksi eri kertaa, mutta ratkaisua sitä kautta asiaan en saanut. Sielä kerrottiin ettei ko. numerosta ole lähtenyt asetusviestejä sekä kehoitettiin nollaamaan puhelimen verkkoasetukset. Verkkoasetusten nollaus ei auttanut tilanteeseen.

Tuossa jossain vastauksessa kerrottiin että numerosta 15445 on tosiaan lähetetty asetusviestejä. Pitääkö tuo paikkansa? Onko turvallista tallentaa asetusviestit puhelimeen jotta pääsen ko. viesteistä eroon??

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@jyrdeman  kirjoitti:

 


Tuossa jossain vastauksessa kerrottiin että numerosta 15445 on tosiaan lähetetty asetusviestejä. Pitääkö tuo paikkansa? Onko turvallista tallentaa asetusviestit puhelimeen jotta pääsen ko. viesteistä eroon??


 




Tuo tosiaan pitää paikkansa että numerosta 15445 on meiltä lähtenyt asetusviestejä. Asiakaspalvelun kautta pystymme tarkistamaan myös asiakaskohtaisesti että onko viesti lähtenyt jos asia silti mietityttää.


Itsekin sain reilu viikko takaperin kyseisen asetusviestin ja tallensin asetukset uudelleen eikä mitään ongelmia ole tullut. 😁> Tallennuksen jälkeen pystyin myös  asetusviestit poistamaan roskakori-kuvakkeen kautta. (Puhelin Samsung Galaxy S21)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Voit estää asetustekstiviestien lähetyksen kytkemällä päälle automaattiasetusten eston.

 

Omat Sivut → Minun Telia → Liittymäni ja palveluni → liittymäsi puhelinnumero → Lisäpalvelusi → Rajotukset, Estot ja rajoitukset, muokkaa → käännä Automaattiasetusten esto päälle ja klikkaa sivun alareunasta lähetä tilaus.

Kiitokset vastauksesta @irritus . Jos laitan tuon automaattiasetusten eston päälle, niin voinko kuitenkin tarvittaessa tilata manuaalisesti asetukset Telialta numerosta 15400?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@jyrdeman  kirjoitti:

Kiitokset vastauksesta @irritus . Jos laitan tuon automaattiasetusten eston päälle, niin voinko kuitenkin tarvittaessa tilata manuaalisesti asetukset Telialta numerosta 15400?




Selailin täällä vanhempia ketjuja ja osui tämä silmiin. Ei ollutkaan vielä tähän vastattu, eli parempi myöhäinenkin vastaus 🙂> Vaikka laitat tuon eston päälle, voit silti asetukset tilata. Esto estää ainoastaan automaattisen asetusviestin saapumisen. 

Hei, minulle tuli sama viesti, mutta en tallentanut kyseisiä palveluasetuksia sillä en ollut varma viestin aitoudesta.  Onko enää mahdollista löytää asetuksia ja saada ne tallennettua?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @TukeMies ja tervetuloa Telian yhteisöön!

Jos sinulla on älypuhelin niin ei tarvitse tallentaa, koska niihin tulee asetukset automaattisesti kun sim-kortin laittaa puhelimeen.

Jos on peruspuhelin niin asetukset saa lähettämällä tekstiviestin : ASETUKSET numeroon 15400 ( maksaa 0e ) ja voi sitten tallentaa ne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
@TukeMies  kirjoitti:

Hei, minulle tuli sama viesti, mutta en tallentanut kyseisiä palveluasetuksia sillä en ollut varma viestin aitoudesta.  Onko enää mahdollista löytää asetuksia ja saada ne tallennettua?


Normaalisti älypuhelin hakee automaattisesti verkosta/SIM-kortista operaattorin sisältämät esiasetukset (tekstiviesti, MMS ja internet) eli saapuvat palveluasetukset Telian numerosta 15400 tai 15445 voit jättää huomioimatta @TukeMies. MMS- ja internet-asetuksien valikko löytyy esimerkiksi iPhonesta menemällä Asetukset > Mobiilidata > Mobiilidataverkko 🙂>

 

 

Aiheesta lisää:

 

Jos et halua jatkossa automaattisia Telia palveluasetuksien tekstiviestejä puhelimen vaihdon yhteyksissä, niin tässä oiva vinkki...

 


@irritus  kirjoitti:

Voit estää asetustekstiviestien lähetyksen kytkemällä päälle automaattiasetusten eston.

 

Omat Sivut → Minun Telia → Liittymäni ja palveluni → liittymäsi puhelinnumero → Lisäpalvelusi → Rajotukset, Estot ja rajoitukset, muokkaa → käännä Automaattiasetusten esto päälle ja klikkaa sivun alareunasta lähetä tilaus.


 

En pysty lähettämään multimedia viestejä vaikka kyseiset asetukset on tehty, mikä voisi olla ongelma?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@TukeMies  kirjoitti:

En pysty lähettämään multimedia viestejä vaikka kyseiset asetukset on tehty, mikä voisi olla ongelma?


Mikä puhelinmalli on kyseessä ja onko liittymässä estot? Multimediaviestit vaativat verkkoyhteyttä eli onko puhelin verkossa?

 

Jos nämäkään eivät auta, niin kokeilisin nollata asetukset ko. asetusvalikosta ja käynnistää puhelimen uudelleen.

 

Vastaa