Telia Hybrid Router Fast 5370 Air – Uusi mobiilinetti ei toimi (APN?)

  • 19 February 2021
  • 4 kommenttia
  • 1016 katselukertaa

Vanhemmilleni vaihtui uusi normaali Telian mobiilinettiliittymä edellisen Hybrid-liittyminän tilalle. Edellinen liittymä toimi moitteetta, mutta uuden SIM-kortin asettamisen jälkeen uusi liittymä ei toimikaan ilman seinästä puhelinjohtoa pitkin tulevaa nettiä. Liittymää vaihdettaessa Telialta kuitenkin vakuuteltiin, että Telia Hybrid Router Fast 5370 Air -reititin toimisi myös ilman hybridiominaisuutta.

 

Mukana tulleen kirjeen mukaan SIM-kortti pitäisi aktivoida, mutta liittymän asetuksissa Telian sivuilla järjestelmä herjaa, että liittymään on jo liitetty SIM-kortti, joka nyt ilmeisesti on tämä reitittimeen laitettu kortti. Tällä hetkellä yritän korjailla tilannetta etäohjauksella, ja huomioni kiinnittyi reitittimen APN Status kohtaan, joka pysyy lukittuna arvossa "hybrid". Tehdasasetuksetkin on jo resetoitu, muttei sillä ollut vaikutusta asiaan.

 

 

Mikä avuksi?

 


4 kommenttia

Ei


@Vilzku@  kirjoitti:

Vanhemmilleni vaihtui uusi normaali Telian mobiilinettiliittymä edellisen Hybrid-liittyminän tilalle. Edellinen liittymä toimi moitteetta, mutta uuden SIM-kortin asettamisen jälkeen uusi liittymä ei toimikaan ilman seinästä puhelinjohtoa pitkin tulevaa nettiä. Liittymää vaihdettaessa Telialta kuitenkin vakuuteltiin, että Telia Hybrid Router Fast 5370 Air -reititin toimisi myös ilman hybridiominaisuutta.

 

Mukana tulleen kirjeen mukaan SIM-kortti pitäisi aktivoida, mutta liittymän asetuksissa Telian sivuilla järjestelmä herjaa, että liittymään on jo liitetty SIM-kortti, joka nyt ilmeisesti on tämä reitittimeen laitettu kortti. Tällä hetkellä yritän korjailla tilannetta etäohjauksella, ja huomioni kiinnittyi reitittimen APN Status kohtaan, joka pysyy lukittuna arvossa "hybrid". Tehdasasetuksetkin on jo resetoitu, muttei sillä ollut vaikutusta asiaan.

 

 

Mikä avuksi?

 


 Ei ole meilläkään koskaan toiminut pelkällä simmillä vaikka niin uskoteltiin. Eli tuskin pelaa ilman piuhaa. 


@Vilzku@  kirjoitti:

Vanhemmilleni vaihtui uusi normaali Telian mobiilinettiliittymä edellisen Hybrid-liittyminän tilalle. Edellinen liittymä toimi moitteetta, mutta uuden SIM-kortin asettamisen jälkeen uusi liittymä ei toimikaan ilman seinästä puhelinjohtoa pitkin tulevaa nettiä. Liittymää vaihdettaessa Telialta kuitenkin vakuuteltiin, että Telia Hybrid Router Fast 5370 Air -reititin toimisi myös ilman hybridiominaisuutta.


 


Mukana tulleen kirjeen mukaan SIM-kortti pitäisi aktivoida, mutta liittymän asetuksissa Telian sivuilla järjestelmä herjaa, että liittymään on jo liitetty SIM-kortti, joka nyt ilmeisesti on tämä reitittimeen laitettu kortti. Tällä hetkellä yritän korjailla tilannetta etäohjauksella, ja huomioni kiinnittyi reitittimen APN Status kohtaan, joka pysyy lukittuna arvossa "hybrid". Tehdasasetuksetkin on jo resetoitu, muttei sillä ollut vaikutusta asiaan.




Tämä liittymän päivitys kuulostaa nyt menneen aika metsään meidän puolelta, tästä pahoittelut.


Tuo hybridreititin on osa hybridin liittymäsopimusta, eikä sitä saa omaksi sopimuksen jälkeen, vaan laite tulisi palauttaa meille.


Mikäli hybridin vaihtaa pelkkään mobiilinettiin niin tällöin 4G-reititin tulee hommata itsellä, joko meidän kautta tai muualta. 


 


Reititin itsessään tukee pelkkää 4G-käyttöä, mutta sitä ei ole kuitenkaan suunniteltu noin käytettäväksi jatkuvasti. Esimerkiksi päivitykset laitteelle menevät ainoastaan kiinteää linjaa pitkin. 
Itse ongelmasta, nyt olisi hyvä varmistaa että onko se SIM-kortti noPIN-merkinnällä. Tällöin siinä ei ole PIN-koodi oletuksena päällä.
Hybridreititin ei osaa kysyä PIN-koodia. PIN-koodin kyselyn voi ottaa pois SIM-kortilta käyttämällä sitä esimerkiksi puhelimessa tai tabletissa ja laitteen asetuksista PIN-kyselyn poisto. Vaihtoehtoisesti sen vanhan hybrid 4G-liittymän SIM-kortin voi vaihtaa käyttöön tälle uudelle liittymälle päivittämällä SIM-kortin numeron Minun Teliasta. 

Kiitoksia avusta.

 

PIN-koodin poistaminen ei auttanut ongelmaan, joten taitaa tämäkin mennä uuden reitittimen ostoksi. Nettiin kyllä pääsi käsiksi ilman koodia Huawein jollain vanhalla pienellä liikkuvan netin modeemilla, mutta hybridireititin ei näytä muuta kuin punaista yhteyden kohdalla. Joskus taisin tätä samaa kokeilla pelkällä 4G:llä hybridiliittymänkin aikana, jolloin silloinkaan en saanut nettiä toimimaan.

 

Mitä edelliseen sopimukseen tulee, sitä tehdessä ei koskaan mainittu, että reititin olisi vain lainassa, eikä sitä nytkään kyselty takaisin.

 

Sitä päivää odotellessa, kun uutta sopimusta tehdessä puhelimen toisessa päässä oleva kertoo asiat niinkuin ne on ja netti pelittää sopimuksen alkamispäivästä eteenpäin ilman suurempia kommervenkkeja.


@Vilzku  kirjoitti:

PIN-koodin poistaminen ei auttanut ongelmaan, joten taitaa tämäkin mennä uuden reitittimen ostoksi. Nettiin kyllä pääsi käsiksi ilman koodia Huawein jollain vanhalla pienellä liikkuvan netin modeemilla, mutta hybridireititin ei näytä muuta kuin punaista yhteyden kohdalla. Joskus taisin tätä samaa kokeilla pelkällä 4G:llä hybridiliittymänkin aikana, jolloin silloinkaan en saanut nettiä toimimaan.



 Oikea 4G-reititin on hyvä ratkaisu.


 


Kuten kerroin niin tuon pitäisi kyllä toimia pelkällä 4G:llä, mutta jos sitä pitää lähteä tutkimaan tarkemmin niin se tyssää heti alkuunsa, koska ei ole palvelua tilattuna johon tuo laite kuuluu niin ei jää oikein mitään tarttumapintaa. 
Tuo vain 4G-tila pitää testata meillä tietekin että tuon suhteen ei ole mitään yleistä ongelmaa ohjelmistossa, sellaista ei ole tiedossa ainakaan. 

Vastaa