Telia ei toimi Pielavedellä


Nyt suututtaa. Käyn silloin tällöin sukuloimassa Pielaveden Patamäen kylällä enkä ymmärrä, miksi minun puhelimellani ei pääse siellä mihinkään, mutta muut paikalla olijat pääsevät omilla DNA:n tai Elisan liittymillään vallan mainiosti. Kuulemma sillä kylällä ei Telia toimi muillakaan, vaikka pitäisi tulla samasta linkistä kuin nuo muutkin.  


 


Onko minunkin ihan pakko tämän takia vaihtaa firmaa, kuten he ovat tehneet? En haluaisi, mutta tämä alkaa jo hermostuttaa. Vierailen siellä sentään aikamoisen usein. Olin luullut, että tilanne vuosien myötä korjaantuu, mutta ei näköjään korjaannu. Montako vuotta pitäisi ootella? 


 


Edit EssiJn: muokatu otsikkoa


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Aarina !


 


Eipä todellakaan ole hurraamista jos yhteydet ei pelitä ?


Oletteko laittaneet kuuluvuus palautetta Telialle?


https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto


Eli tuota yllä olevaa lomaketta käyttäen vaikka.


 


               


Tuossa alla screenshot Patamäki Pielavesi, mutta tulikohan nyt väärästä paikasta ?


 


 




 


@Aarina@  kirjoitti:

Nyt suututtaa. Käyn silloin tällöin sukuloimassa Pielaveden Patamäen kylällä enkä ymmärrä, miksi minun puhelimellani ei pääse siellä mihinkään, mutta muut paikalla olijat pääsevät omilla DNA:n tai Elisan liittymillään vallan mainiosti. Kuulemma sillä kylällä ei Telia toimi muillakaan, vaikka pitäisi tulla samasta linkistä kuin nuo muutkin.


Tarkentaisitko millä tavalla puhelimella ei pääse mihinkää. Eikö liittymä toimi ollenkaan vai tarkoitatko pelkästään, ettei data liiku? Verkkoasetusten nollausta suosittelen kokeilemaan ensimmäisenä. Se hakee verkot uudelleen siihen puhelimelle. Tämän lisäksi olisi hyvä testata toista puhelinta samassa paikassa. Muuttuuko tilanne sillä toisella laitteella?

 

Pielavedelle on tehty tänä vuonna muutama verkon parannus. Patajärven lähettyviltä löytyy yksi tukiasema. Myös idän puolella palvelee muutama mutta niihin on jo hiukan matkaa.


@kiisseli67@  kirjoitti:

Hei @Aarina !

 

Eipä todellakaan ole hurraamista jos yhteydet ei pelitä ?

Oletteko laittaneet kuuluvuus palautetta Telialle?

https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto

Eli tuota yllä olevaa lomaketta käyttäen vaikka.

 

               

Tuossa alla screenshot Patamäki Pielavesi, mutta tulikohan nyt väärästä paikasta ?

 

 


 


En ole laittanut vielä palautetta. Ja ihan oikeasta paikasta tuo on. Patamäentie, Pielavesi. 


@MikaelMu@  kirjoitti:

@Aarina@  kirjoitti:

Nyt suututtaa. Käyn silloin tällöin sukuloimassa Pielaveden Patamäen kylällä enkä ymmärrä, miksi minun puhelimellani ei pääse siellä mihinkään, mutta muut paikalla olijat pääsevät omilla DNA:n tai Elisan liittymillään vallan mainiosti. Kuulemma sillä kylällä ei Telia toimi muillakaan, vaikka pitäisi tulla samasta linkistä kuin nuo muutkin.


Tarkentaisitko millä tavalla puhelimella ei pääse mihinkää. Eikö liittymä toimi ollenkaan vai tarkoitatko pelkästään, ettei data liiku? Verkkoasetusten nollausta suosittelen kokeilemaan ensimmäisenä. Se hakee verkot uudelleen siihen puhelimelle. Tämän lisäksi olisi hyvä testata toista puhelinta samassa paikassa. Muuttuuko tilanne sillä toisella laitteella?

 

Pielavedelle on tehty tänä vuonna muutama verkon parannus. Patajärven lähettyviltä löytyy yksi tukiasema. Myös idän puolella palvelee muutama mutta niihin on jo hiukan matkaa.


Sillä tavalla "en pääse mihinkään", että edes tekstiviestit eivät aina lähteneet. Piti mennä ulos ja sielläkin hakea joku tietty paikka ennen kuin lähti. Internet-yhteys toimi äärimmäisen huonosti, eli joskus aniharvoin pienen hetken kerrallaan. Sama ongelma, olin sitten ulkona tai sisällä. Kysyin yhdeltä lähinaapurilta, toimiiko Telia heillä. Ei kuulemma toimi. Olivat joutuneet vaihtamaan dna:lle. 

 

Minulla on Nokia 6.1 puhelin ja lisäksi pieni vanha perusnokialainen, jossa on multi-SIM -kortti, eli samassa numerossa on kaksi puhelinta. Kun minulle tuli puhelu, tämä perusnokialainen ei soinut ollenkaan, mutta tuo älyversio soi. Välillä edes puhelut eivät tulleet perille. 

Pitäisikö puhelimessa vaihtaa asetus 3G tai 2G, jotta edes jollain tapaa siellä puhelin toimisi? Miten verkkoasetusten nollaus tehdään? Häviääkö tallennetut wifi-salasanat samantien? 

 

Olisi kyllä kiva, että yhteys toimisi tuollakin. Käyn aika usein yökylässä nimenomaan Patamäessä ja aika kurjaa on olla tuolla tavalla motissa. Eikä tämä Telia toimi esimerkiksi Katajamäentiellä ja Pörsänmäentiellä Iisalmeen mennessä, eikä esimerkiksi Rautavaaran suunnalla. Aika usein on käynyt  myös esim. jollakin maastoretkellä niin, että kanssakulkija voi surffailla välillä netissä omalla elisan tai dna:n liittymällään, minä Telialla en. Vähänkö harmittaa. 

 

Tuo Telian tarjoama multi-SIM alkaa olla ainut syy säilyä "soneralaisena". Se on hurjan hyvä etu. Mut voi kunpa sais nämä yhteydetkin pelaamaan! 

 

Nyt laitoin palautetta tuolla lomakkeella. Kiitos linkistä! 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla itselläni oli taannoin Nokia 8 ja Multi-SIM. Jotain kenkkuilua siinä oli, uskoisin sen johtuneen Multisim-palvelusta, mutta koska käytössä on nyt VoLTE, niin ei tuota palvelua enää voi olla (Telia on kertonut sen joskus kyllä tuovansa VoLTE -palveluunkin. En nyt millään muista sitä yhdistelmää, joka saattoi laittaa Multi-SIM palvelun juntturaan. Ainakin jos on pakotettu 4G-verkkoon niin voi ongelma aiheuttaa.


 


Verkkoasetusten nollaus kyllä poistaa nuo kaikki salasanat yms. Mutta jos sulla on Google-tilille varmuuskopio niistä käytössä, niin käsittääkseni ne tulevat sieltä automaagisesti takaisin. En oikein jaksa uskoa, että se tuohon auttaisi. Vaikuttaa enemmän siltä, että joko tukiasemaverkon luoma peitto ei ole optimaalista tai sitten reititys tuolla Multi-SIM -palvelun puolella menee jumiin tms.


 


Toimiiko tuo sitten jossain aivan muualla oikein. Ongelmat ovat yksinomaan Pielavedellä ja sen ympäristössä? Tuosta ei vielä ole tehty häiriöilmoitusta? 

Käyttäjätaso 7

Vähän heikolta Telian verkkopeitto Pielaveden Patamäessä näyttää. Lähin LTE-tukiasema on Cellmapperin mukaan eBN ID 144687 ja siinäkin on vain 800MHz kaistaa eikä peitto ulotu Patamäentielle asti. Eipä paljon paremmalta näytä 2G:n tai 3G:n osaltakaan.

 

https://www.cellmapper.net/testmap/map/244/91/LTE?lat=63.245839545611425&lng=26.98448181152344&z=11

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Alueella on haasteita mäkien takia, eli kun katsoo ympäristöä Patamäentien kohdalta, niin ympärillä on Katajamäki, Peltomäki, Leppämäki. Riippuu myös siitä millä kohtaa Patamäentietä ollaan. Jos mennään sinne pohjoispuolelle tietä, niin heikointa kuuluvuus on siellä johtuen massiiivisesta mäestä tukiaseman ja paikan välillä.

 

Parhaiten puhelin toimii itse Patajärven lähellä johtuen hyvistä maasto-olosuhteista. Kannattaa kokeilla laittaa puhelin 2G-verkon puolelle, niin lähtisin testaamaan sillä toimiiko se parhaiten sitä kautta. 


@PiaJo@  kirjoitti:

Alueella on haasteita mäkien takia, eli kun katsoo ympäristöä Patamäentien kohdalta, niin ympärillä on Katajamäki, Peltomäki, Leppämäki. Riippuu myös siitä millä kohtaa Patamäentietä ollaan. Jos mennään sinne pohjoispuolelle tietä, niin heikointa kuuluvuus on siellä johtuen massiiivisesta mäestä tukiaseman ja paikan välillä.

 

Parhaiten puhelin toimii itse Patajärven lähellä johtuen hyvistä maasto-olosuhteista. Kannattaa kokeilla laittaa puhelin 2G-verkon puolelle, niin lähtisin testaamaan sillä toimiiko se parhaiten sitä kautta. 


Pieni-Patajärven kohdilla suunnilleen oleskelin. Tuota 2G- tai 3G-verkon puolelle laittamista täytyykin seuraavan kerran kokeilla. 

 

Vastaa